Jump to content
Annons

Från Cubase SX till ProTools


cherryfields

Recommended Posts

Hejsan

Micke här med några frågor. Jag har efter mycket om och men beslutat mig för att hoppa över till ProTools. I skrivande stund så har jag en projekt studio tillsammans med en vän i malmö med Cubase SX, RME Fireface samt 3st UAD processorkort. Dessutom har jag ett litet mobilt rack bestående av 2st moto828:or och en Alesis Ai3 (24 ch inputs) då spelar jag in med en powerbook G4 667 max ram

Min plan är att lära mig grunderna ProTools under hösten och helst skulle jag vilja köpa ett mobilt system typ digi002 samt en controlenhet MEN eftersom mina 3UAD kort låter oehört bra så skulle man ju även vilja ha med dom på något vis.

Vad bör man tänka på? Hur fungerar det med latency på plugins? Är det lätt att koppla ihop med Reason?

Kan man ex behålla min gamla powerbook och köpa ett Magma chassi för UAD korten och kanske rentav köpa ett ProTools HD kort eller ett äldre MIX24

Självklart vill man kanske inte lägga 100 papp och äta nudlar i ett år men Mbox känns inte som ett alternativ då jag tänkt mig jobba med filmproduktioner

Alla tips och ideer är välkomna

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 veckor senare...

tjena

Jag har suttit och läst en massa ProTools info och upptäckt att LE versionen inte verkar ha automatisk latency korrigering eller vad man skall kalla det vilket verkar helt absurt. Det är ju för tusan 2006 och i princip alla andra musikprogram verkar ju faktiskt ha detta som standard. Självklart finns det i HD systemen men fan vore väl annars eller hur

Nåväl! Gällande UAD korten så är min plan att behålla den gamla studiodatorn som den är med Cubase SX / RME Fireface och 3 x UAD kort och som det känns just nu så blir det nog en beg Digi002 samt command 8

Vad kör du för system?

/MIcke

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjohej

Jo det är helt klart en tanke men min gode kollega som jag har studion ihop med vill inte gå över till ProTools så jag tänkte börja med ett mobilt system. Fast egentligen är det väl inte värre än att koppla om mellan DIGI002 och RME Fireface så kan vi ju utnytja dessa fantastiska UAD kort bägge två.

Jag vill dock även kunna spela in minst 16 kanaler live så därför vill man ju att det skall funka även på en pbook.

Fick precis reda på att ett MAGMA chassie skulle kosta runt 15 papp. = nudlar fram till Jul :-)

/MIcke

Vad kör du för system?

Link to comment
Dela på andra sajter

TJA

en ide är att lägga ex en camgrige eq på alla spår (drar inte mycket kraft) på de viset är alla spår men samma latency sedan kan du byte up eqarna mot andra efecter från uad detta funker bra för mig..

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

tjenare

Hmhm fan det var ingen dum idé för det är väl mer eller mindre samma latenzy oavsett vilken plugg man kör eller... det är väl mer så att ljudet skall till och från UAD kortet samt att vst wrappen tar lite tid på sig (tror jag läste detta någonstans)

Man kanske borde testa för UAD pluggarna låter ju grymt bra, jag har köpt alla utom precision limitern som jag råkade missa men jag klarar mig utan den.

/MIcke

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta min nyfikenhet, men varför har du bestämt dig för att skaffa Pro Tools/Digi002/Command8?

Vad var det som lockade med PT och saknades med i din Cubase/Fireface/UAD-setup?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta min nyfikenhet, men varför har du bestämt dig för att skaffa Pro Tools/Digi002/Command8?

Vad var det som lockade med PT och saknades med i din Cubase/Fireface/UAD-setup?

antagligen Pro Tools som fattas.. 😱

men har inte pt Le v.7 automatisk delaykompensation!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Linus

Grymt bra fråga måste jag säga men saken är den att jag skall börja plugga "Postproduktion" på högskolan och då är det ProTOols som gäller och dessutom så frågar 9 av 10 ifall man har ProTools i studion. Om man skall vara ärlig så vet nog inte 8 av dessa 9 varför dom frågar för dom har inte en aning men dom har hört att man måste spela in med ProTools för alla andra program är s.k pajjas program :-)

Min Cubase studio maskin funkar perfekt även om den börjar sjunga på sista refrängen men som sagt jag har inget var och det känns faktiskt bra för då får man kanske lite andra ideer på mixning etc

Fan vet hur jag skall klara mig utan UAD pluggarna för eftersom det är PCI kort funkar det ju inte att peta in dom i en ny mac och ett Magma chassie kostar ju faktiskt grymt mycket pengar

Vem sa att det bara skulle vara roligt hehe

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta min nyfikenhet, men varför har du bestämt dig för att skaffa Pro Tools/Digi002/Command8?

Vad var det som lockade med PT och saknades med i din Cubase/Fireface/UAD-setup?

antagligen Pro Tools som fattas.. 😕

men har inte pt Le v.7 automatisk delaykompensation!?

nope, det har det inte, fattar inte heller varför dom inte har det.

man undrade jävligt mycket i början varför all ljudläggning inte syncade efter bounce 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

Det där med att gå över från Cubase till Mbox var en ganska "intressant" fråga. Cubase är ju ett program och Mbox är ju ett ljudkort och jag skulle inte bli förvånad om man kanske rent av kan köra Cubase med Mbox. Om ljudet är grötigt så kan det ju bero på massor med andra saker som ex kassa AD omvandlare, dåliga mickar etc

Vad har du för ljudkort när du kör ditt Cubase? Jag kör RME Fireface 800 till mit Cubase och det låter otroligt bra om man gämför med den gamla Mbox burken som jag sitter med just och försöker lära mig grunderna i ProTools

Går och hoppas på att det kommer en DIGI003 innan året är slut

Det där med latency är fan ta mig helt otroligt irriterande. Hur kan man överhuvud taget släppa ett program år 2006 som INTE har automatisk kompensation för pluggar eller var tycker ni andra??

/MIcke

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört att det blir mindre grötigt ljud med Pro Tools av nån konstig anledning.

Det finns väldigt mycket myter om digital summering. I själva verket så summerar alla program i stort sett likadant. Finns det hörbara skillnader så är det snarare på grund av direkta fel i programmen. Däremot kan de medföljande pluggarna vara bättre eller sämre. Men med samma pluggar i olika program så blir resultatet mer eller mindre identiskt. Däremot kan man ju trivas olika bra i olika program och någon som gör snygga produktioner i ProTools kanske inte gör lika bra produktioner i Cubase eller Logic därför att de inte gillar arbetsflödet.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört att det blir mindre grötigt ljud med Pro Tools av nån konstig anledning.

Det finns väldigt mycket myter om digital summering. I själva verket så summerar alla program i stort sett likadant. Finns det hörbara skillnader så är det snarare på grund av direkta fel i programmen. Däremot kan de medföljande pluggarna vara bättre eller sämre. Men med samma pluggar i olika program så blir resultatet mer eller mindre identiskt. Däremot kan man ju trivas olika bra i olika program och någon som gör snygga produktioner i ProTools kanske inte gör lika bra produktioner i Cubase eller Logic därför att de inte gillar arbetsflödet.

/Majken

Där torr jag du har en poäng, men jag tror också att de skillnader som motorn trots allt har passar folk olika. Jag tror det mer är frågan vilken motor som passar DIG bäst mer än att den ena är bättre eller sämre.

Själv körde jag Cubase i ett antal år, men mixade ikapp och förbi när jag gick över till Pro Tools på lite och ingenting, och i detta ligger det nog lite av alla de "sanningar" vi har mellan mjukvarorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta min nyfikenhet, men varför har du bestämt dig för att skaffa Pro Tools/Digi002/Command8?

Vad var det som lockade med PT och saknades med i din Cubase/Fireface/UAD-setup?

antagligen Pro Tools som fattas.. :rolleyes:

men har inte pt Le v.7 automatisk delaykompensation!?

nope, det har det inte, fattar inte heller varför dom inte har det.

man undrade jävligt mycket i början varför all ljudläggning inte syncade efter bounce 😄

HD har det från o o 6.7 om jag inte minns fel.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört att det blir mindre grötigt ljud med Pro Tools av nån konstig anledning.

Det finns väldigt mycket myter om digital summering. I själva verket så summerar alla program i stort sett likadant. Finns det hörbara skillnader så är det snarare på grund av direkta fel i programmen. Däremot kan de medföljande pluggarna vara bättre eller sämre. Men med samma pluggar i olika program så blir resultatet mer eller mindre identiskt. Däremot kan man ju trivas olika bra i olika program och någon som gör snygga produktioner i ProTools kanske inte gör lika bra produktioner i Cubase eller Logic därför att de inte gillar arbetsflödet.

/Majken

Där tror jag tyvärr att du har lite fel. Alla program har INTE samma kvalite på mixern. En del av ljudkvaliten när det gäller intern mixning kommer naturligtvis från olika väl-ljudande pluggar som du säger, men med Pro Tools nya 48-bit mixer blir det faktist stor skillnad mot tidigare. Pro Tools HD har 48 bit fast bitrate och Pro Tools LE har 32 bit floating point. I dessa lägen hörs det faktist.

Micke

Digidesign

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Micke: Du kan nog ha rätt i att det hörs skillnad. Men frågan är ju om vanligt folk hör det eller om det bara är riktiga audiofiler som hör skillnaden?

Visst vill man göra musiken så bra som möjligt men samtidigt så känns det rätt bortkastade pengar och bortkastad tid om vanligt folk inte har en chans att höra skillnad, kanske inte ens alla på forumet.

Min åsikt är att det är bättre att satsa på musiken! Tonerna, harmonierna och känslan. 😲

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar inte om kvalitet på mixern utan om hur själva summeringen görs, vilket inte går att göra på speciellt många sätt. Det handlar trots allt om att addera digitala värden till varandra.

Sånt som kan spela in är pan-laws där panorering påverkar volym, automatic delay compensation där programmet parerar för den latency som vissa pluggar ger. Detta är en av de viktigaste skillnaderna eftersom flera små fördröjningar på olika spår sammantaget kommer att ge fasfel som påverkar ljudet. Till sist kan även dithering spela in men detta kan normalt sett även göras med externa pluggar. Exempelvis är Waves L1/L2/L3 vanliga pluggar sist i ljudkedjan där dithering ingår.

De allra flesta programmen jobbar med 32 bitar float i den interna signalhanteringen idag. Undantag är precis som Micke säger program som ProTools HD som jobbar i 48 fasta bitar eller Sonar som jobbar i 64.

Att ProTools HD skiljer sig från övriga system är logiskt eftersom signalhanteringen görs i dsp-kretsarna istället för på processorn. Här finns info för den som vill veta mer: http://akmedia.digidesign.com/support/docs...Mixer_26688.pdf

Det har gjorts flera summeringstest på nätet och de gånger man har kunnat visa på skillnader har de legat kring -130dB vilket är på så låg nivå att ingen utrustning ens kan återge det. Här finns ett forum just kring summering där åtskilliga tester gjorts: http://www.3daudioinc.com/3db/forumdisplay.php?f=15

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Ursäkta min nyfikenhet, men varför har du bestämt dig för att skaffa Pro Tools/Digi002/Command8?

Vad var det som lockade med PT och saknades med i din Cubase/Fireface/UAD-setup?

antagligen Pro Tools som fattas.. 😄

men har inte pt Le v.7 automatisk delaykompensation!?

nej det kan man inte säga he he

vis av erfarenhet

men det är ju lite sport så d,v,s man får tänka--

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Micke här med några frågor. Jag har efter mycket om och men beslutat mig för att hoppa över till ProTools. I skrivande stund så har jag en projekt studio tillsammans med en vän i malmö med Cubase SX, RME Fireface samt 3st UAD processorkort. Dessutom har jag ett litet mobilt rack bestående av 2st moto828:or och en Alesis Ai3 (24 ch inputs) då spelar jag in med en powerbook G4 667 max ram

Min plan är att lära mig grunderna ProTools under hösten och helst skulle jag vilja köpa ett mobilt system typ digi002 samt en controlenhet MEN eftersom mina 3UAD kort låter oehört bra så skulle man ju även vilja ha med dom på något vis.

Vad bör man tänka på? Hur fungerar det med latency på plugins? Är det lätt att koppla ihop med Reason?

Kan man ex behålla min gamla powerbook och köpa ett Magma chassi för UAD korten och kanske rentav köpa ett ProTools HD kort eller ett äldre MIX24

Självklart vill man kanske inte lägga 100 papp och äta nudlar i ett år men Mbox känns inte som ett alternativ då jag tänkt mig jobba med filmproduktioner

Alla tips och ideer är välkomna

/Micke

Hejsan

Micke här med några frågor. Jag har efter mycket om och men beslutat mig för att hoppa över till ProTools. I skrivande stund så har jag en projekt studio tillsammans med en vän i malmö med Cubase SX, RME Fireface samt 3st UAD processorkort. Dessutom har jag ett litet mobilt rack bestående av 2st moto828:or och en Alesis Ai3 (24 ch inputs) då spelar jag in med en powerbook G4 667 max ram

gick själv från sx/ ableton till protools. är nöjd med detta effter lite jobb

 

kan inte så mycket om mac men det skall väl funka att köra 002 in i din stora dator o ha protools o sx på samma dator..

Link to comment
Dela på andra sajter

tjenare

Hmhm fan det var ingen dum idé för det är väl mer eller mindre samma latenzy oavsett vilken plugg man kör eller... det är väl mer så att ljudet skall till och från UAD kortet samt att vst wrappen tar lite tid på sig (tror jag läste detta någonstans)

Man kanske borde testa för UAD pluggarna låter ju grymt bra, jag har köpt alla utom precision limitern som jag råkade missa men jag klarar mig utan den.

/MIcke

det skiljer lite mellan ex cambrige o nigel men lägger man den som en send för att färga ljudet brukar det inte spela så stor roll annar finn det nu delay comp plugg till protootl kolla deras hemsida..,. tony

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar inte om kvalitet på mixern utan om hur själva summeringen görs, vilket inte går att göra på speciellt många sätt. Det handlar trots allt om att addera digitala värden till varandra.

Sånt som kan spela in är pan-laws där panorering påverkar volym, automatic delay compensation där programmet parerar för den latency som vissa pluggar ger. Detta är en av de viktigaste skillnaderna eftersom flera små fördröjningar på olika spår sammantaget kommer att ge fasfel som påverkar ljudet. Till sist kan även dithering spela in men detta kan normalt sett även göras med externa pluggar. Exempelvis är Waves L1/L2/L3 vanliga pluggar sist i ljudkedjan där dithering ingår.

De allra flesta programmen jobbar med 32 bitar float i den interna signalhanteringen idag. Undantag är precis som Micke säger program som ProTools HD som jobbar i 48 fasta bitar eller Sonar som jobbar i 64.

Att ProTools HD skiljer sig från övriga system är logiskt eftersom signalhanteringen görs i dsp-kretsarna istället för på processorn. Här finns info för den som vill veta mer: http://akmedia.digidesign.com/support/docs...Mixer_26688.pdf

Det har gjorts flera summeringstest på nätet och de gånger man har kunnat visa på skillnader har de legat kring -130dB vilket är på så låg nivå att ingen utrustning ens kan återge det. Här finns ett forum just kring summering där åtskilliga tester gjorts: http://www.3daudioinc.com/3db/forumdisplay.php?f=15

/Majken

Du e så snäll Majken och ger länkar till alla oss som inte hänger med riktigt i svängarna 😉

tack!

Edit: och nej, jag är inte ironisk, jag är fullt allvarlig! Nu vet jag snart va det är för skillnad 😄

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar inte om kvalitet på mixern utan om hur själva summeringen görs, vilket inte går att göra på speciellt många sätt. Det handlar trots allt om att addera digitala värden till varandra.

Sånt som kan spela in är pan-laws där panorering påverkar volym, automatic delay compensation där programmet parerar för den latency som vissa pluggar ger. Detta är en av de viktigaste skillnaderna eftersom flera små fördröjningar på olika spår sammantaget kommer att ge fasfel som påverkar ljudet. Till sist kan även dithering spela in men detta kan normalt sett även göras med externa pluggar. Exempelvis är Waves L1/L2/L3 vanliga pluggar sist i ljudkedjan där dithering ingår.

De allra flesta programmen jobbar med 32 bitar float i den interna signalhanteringen idag. Undantag är precis som Micke säger program som ProTools HD som jobbar i 48 fasta bitar eller Sonar som jobbar i 64.

Att ProTools HD skiljer sig från övriga system är logiskt eftersom signalhanteringen görs i dsp-kretsarna istället för på processorn. Här finns info för den som vill veta mer: http://akmedia.digidesign.com/support/docs...Mixer_26688.pdf

Det har gjorts flera summeringstest på nätet och de gånger man har kunnat visa på skillnader har de legat kring -130dB vilket är på så låg nivå att ingen utrustning ens kan återge det. Här finns ett forum just kring summering där åtskilliga tester gjorts: http://www.3daudioinc.com/3db/forumdisplay.php?f=15

/Majken

Gäller detta även för Sonar 6? Att det inte hörs någon skillnad mellan Sonar 6 och Cubase 4? Det verkar ju märkligt att det inte skulle spela någon roll om en intern ljudhantering med 64 bitar inte skulle göra någon skillnad mot en hantering med 32 bitar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...