Jump to content
Annons

Behringers såkallade rörförstärkare


ChrioN

Recommended Posts

Annons

Haha, ja vad gör man inte för att sälja grejor!

Hypen runt rör är ju helt fantastiskt uppblåst, "allt med rör är bra!".

Så det är ju klart att tillverkarna av prylar hänger å och gör det folket vill ha, rörprylar.

Men i detta fallet så var den ju inte ens inkopplad. Hehe. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, den är allt inkopplad. Den körs dock på låg spänning och låg värme så den lyser inte av sig själv. Finns där för att dista ljudet. Bluff är det ändå.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta att Behringer har lysdioder bakom sina svältfödda rör för att det ska se häftigare ut, har varit känt i flera år, så det är ju ingen nyhet precis...

Röret är inkopplat (jodå - jag har kollat i min egen...), men eftersom det drivs med låg spänning, så distar det på ett annat sätt än riktiga rörprylar där man har prioriterat elektronikdesignen i stället för utseendet. 😛

EDIT: Jag skrev tydligen för långsamt... 😆

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Lysdioder bakom/under rör är ingen nyhet nej. Används flitigt i chinesisk hifi t.ex.

Föresten. Varför i hela världen skulle dom få för sig att sänka glödspänningen??? 6.3v alternativt 12v är inte direkt något som är svårt att fixa.

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan vara så, att det blir en fulare dist som hörs tydligare än om man gör rätt - och det är kanske därför de har valt att ha ett svältfött rör. Om man hör någon skillnad jämfört med en ren signal, så är det ju lätt att tolka det till att det som är annorlunda är bättre...

Hela hifisvängen är full med sådant... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man jämför Korg AX3000G och Vox Tonelab som är nästan identiska i sin förstärkarsimulering, bortsett från att Tonelab har ett rör i kretsen så tycker jag Tonelaben låter betydligt bättre. Och byter man röret i den mot en annan modell så hör man en radikal skillnad. Så visst påverkar det ljudet trots att det är svältfött. Om det sen är bättre eller sämre är ju högst subjektivt.

Jag förstår iaf varför man vill visa upp röret om man har ett i kretsen. Det ser ju betydligt trevligare ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nyheten var inte att det används lysdioder, utan att glödströmmen inte existerar/har sänkts.

Vad den där jeppen upptäckt är att det sitter lysdioder bakom röret för att det skall se fräckt ut. Ok.. det är ganska tramsigt, men skall man synas i butiken så... Av detta drar han slutsatsen att "röret inte är inkopplat", men kom igen... det är ju bara hans vilda gissning. Han hade ju inte mätt upp någonting!

Jag har en Behringer T1953 som har glödlampor bakom rören. Jag har tagit bort dessa för jag tycker det är extremt larvigt. Vad jag nu ser är rörens helt normala oranga glödande. Snyggt! Rören verkar helt normalt inkopplade!

Sedan får ni skilja på glödspänningen som är 6,3 V (och som får röret att lysa) och de betydligt högre katod- och gallerspänningarna (som bestämmer arbetspunkt och distorsion).

EDIT : stavfel

Redigerat av c2k6
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...