Jump to content
Annons

Hög inspelningslatency från MIDI i Cubase


Oski

Recommended Posts

Jag har nyligen handlat in en Midiman oxygen 8, den har inbyggt midi-interface och jag använder USB sladd in i datorn. Till datorn har jag precis köpt ett Maya 44 MKII. När jag spelar med mjukvarusynthar i Cubase så har jag knappt nån latency, men när jag spelar in så har jag nästan 10 sekunder latency! Vet nån hur man får bort detta? det är bara midi, när jag spear in audio har jag ingen latency heller.

Jag har också ett till problem. Min ljudkorts konsolflikremsa eller vad man ska kalla det, där man kan ändra in och ut volymer och sånt. Den säger att det är en IRQ konflikt nånstans, men inte vart, eller vad som krigar med varandra. är det bara att gå och ändra några IRQ adresser i bios eller?

Tacksam för hjälp!

//oskar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hmm. jag har nu närkt att latencyn ökar ju längre cubase är igång. I början ligger latencyn ganska lågt, nästan inget alls, sen ökar den hela tiden succesivt. efter 10 minuter har jag ca 10 sekunder latancy. skumt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här följer ett "trick" för att få bort emulerade midiportar i Cubase och Nuendo. Detta löser problem av din typ i 9 fall av 10.

1. Double-click on "My computer" that are on the desktop

2. Double-click Systemdisk

3. Double-click Programfiles

4. Double-click Steinberg

5. Double-click Cubase SX/SL/N2

6. Double-click MIDI port Enabler

7. Left click once the file Ignoreportfilter

8. Press Ctrl+C

9. Press backspace(erasebutton) Then you will go back to Cubase SX/SL/N2 folder

10. Press Ctrl+V, Now the file Ignoreportfilter has been copied to the Cubase SX/SL/N2 folder

11. Start Cubase make sure to goto Device setup and take away the emulated midi ports in directmusic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...