Jump to content
Annons

The Bitter End


Dahla

Recommended Posts

LÅTNAMN: The Bitter End (or something...)

ARTIST/GRUPP:Rune Dahlen

GENRE:metall-ballade (?)

LÅTLÄNGD:4:16

KOMPOSITÖR:Rune Dahlen

PRODUCENT:meg

INSPELNINGSÅR:2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 3.9mb

STATUS:mer eller mindre ferdig

oki, da legger jeg inn en låt som jeg jobbet med. Vet ikke helt åssen jeg skal beskrive den, men prøver så godt jeg kan med miksingen! råd og tips hadde blitt satt stor pris på. kvaliteten på mp3'en er ikke den beste, men håper dere fortsatt hører sånn noenlunde! 😛

vet trommene er litt skjevt mikset, men eneste måten å spille dem inn på var å mikse dem ned, og spille dem inn i stereo, så de er mer eller mindre skrevet i stein allerede fra innspillingen! 😉

Redigerat av Dahla
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Musiekn är helt okej! Sköna gitarrer (de akustiska) Elgitarren låter alldeles för murrig och grötig. Försök få ett renare sound på den. Sången är alldeles för lågt mixad men den låter ganska entonig och passar inte alltid ihop med gitarrerna och det övriga. Tycker att du ska försöka skriva om sången så den blir mer intressant.

I överhuvudtaget tycker jag att det låter lite som mono. Gör stereobredden lite större så blir det nog mindre grötigt också!

Men helt okej låt i grunden som har potential att bli mycket bättre med en bättre produktion!

Redigerat av Jejje
Link to comment
Dela på andra sajter

vel... vokalen er alltid litt plagsom, er ikke den største vokalisten akkurat... lettere å mikse de lavt og gjemme seg bak det! 😆 prøvde å legge på vinyl effekt på vokalen... muligens det som gjør det...

er det el-gitarene med vreng som er litt grøtete elle den cleane?

Redigerat av Dahla
Link to comment
Dela på andra sajter

vel... vokalen er alltid litt plagsom, er ikke den største vokalisten akkurat... lettere å mikse de lavt og gjemme seg bak det! 😆 prøvde å legge på vinyl effekt på vokalen... muligens det som gjør det...

er det el-gitarene med vreng som er litt grøtete elle den cleane?

Antingen så struntar du i att du inte är den bästa sångaren i världen och lyfter fram sången ändå eller så skaffar du en bättre sångare. Som det är nu blir det liskom ingenting av det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

godt poeng...! vel, vokalister vokser ikke på trær her omkring midt i skogen, så jeg får løfte frem min egen da! 😆

noen andre ting/tips/råd anyone?

Redigerat av Dahla
Link to comment
Dela på andra sajter

hej

Som dom andra tyckte:

Högre volym på sången.

Sen kändes det som att när dist-gitarren kommer in väntar man att det ska komma nån mer power-sång. Nu var det bara instrumentalt vilket var lite lamt.

Bra idé dock att jobba vidare med

Link to comment
Dela på andra sajter

Den viskande sången kan fungera om du kompletterar med en ganska gothig sångslinga på refrängen. Jag vill ha ganska långa utstuderade toner med mörk röst. Borde bli hur bra som helst.

Mix: Sänk den rena gitarren en aning. Annars är det välspelat. Kanske lite surt bland solofraserna någon gång, men överlag bra.

Referensen till Metallica förstår jag, men det är onödigt. Det här kan bli något helt eget om du jobbar lite mer med sången. Jag gillar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rösten är otroligt låg i början... korrektur: genom hela låten. Jag hör knappt vad du sjunger.

Var detta DfH-trummor? Bastrumman låter så i alla fall, jag tycker alltid att den låter som ... tja, allt utom tungt i alla fall. Fast det kan ju inte du hjälpa. 🙁

Tycker trummorna kunde trycka på lite mer när det tuffare partiet kommer.

Annars låter det lovande!

Link to comment
Dela på andra sajter

jeg har hevet vokalen litt nå, er litt i enig i at den var litt lav! 😉

trommene er ikke programmerte så det er ikke DFH. Det er jeg som spiller på pearl export settet mitt det, og som sagt, når de er spilt inn så er de spilt inn. skulle ønske jeg hadde muligheten til å mikse trommene hver for seg, legge på reverb på virvelen og sånt, men pytt pytt! 😮

Godt å høre at noen syntes det er lovende! 😆 da er man på rett spor ihvertfall! jeg har tenkt på det der med litt mer power-sang i mellomspillende/refrengene... men er fortsatt litt usikker. jeg har vurdert å la de to første stå åpne, og kanskje komme inn med vokal på den siste/outro'en. kanskje som ren koring som harmoni-gitaren. kunne det ha fungert?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...