Jump to content
Annons

Gillar ej keyboardsstativ med kryss

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Håller på så smått och få ihop studiohörnan i rummet. Nu gäller det frågan om detta med keyboardstativ. Ett sånt där kryss kan man ju köpa från musikaffären för sisådär 400 SEK om man vill. Men jag tycker inte om dem. Framförallt är de inte tillräckligt säkra. Man kan springa omkull sin synt, den ligger ju bara där ovanpå och sitter inte fast i stativet på något sätt. Dessutom är de rätt fula.

Därför undrar jag om jag kan köpa ett skrivbord i trä och helt enkelt lägga synthen på skrivbordsskivan!? Är det bra? Funderade på följande enkla variant för 1000 spänn: björkfanér, 151 x 65 cm. Dessutom finns det en slags utdragsskiva med hjul som man kan sätta i ena sidan under skrivbordsskivan. Den är väl 85 cm, så det blir som ett vinkelbord alltså. Där kanske man kan ha laptopen med tillbehör då?

59153_PE164916_S3.jpg

😛

:musik

Annons
Postat (redigerat)

Jo! Det är nog ingen dum idé!

Själv har jag länge haft ett "kryss-stativ" stående framför mitt fönster, där jag har haft datorskärmen. Tangentbordet har därmed varit förpassat till att stå ovanpå själva pianot och det har väl fungerat "sådär".

rimg00394xc.jpg

Nu har jag dock ett skrivbord med datorn på och pianot stående direkt brevid i en 90-graders vinkel rellativt bordsskivan ( på samma gamla kryss 🙁 ) och det tycker jag är kalas.

Om du där emot ska ha en laptop så blir det ju en annan sak. Jag tror att det kommer se rätt kasst ut att ha det som du föreslår ur ett rent design/inredningsarkitekturisk perspektiv. Att lap-topen står vid sidan om på ett litet fjönigt sidobord....Eller...Fan, det kanske blir snyggt. Dock så tror jag absolut, utan förbehåll, att det kan fungera ur en ergonomisk synvinkel...Det blir nog stabilt också ( Mitt piano har en tendens att kränga lite när jag hammrar på det alltför hårdhänt ).

Do it!

Redigerat av Pluffo
musik (oregistrerad)
Postat
Klart det blir tillräckligt stabilt. Stabilare skulle jag påstå.

Men det rekommenderas inte om du tänker stå upp och spela.

Det är 73 cm högt (normal matbordshöjd), så iofs kan jag stå upp också?!

Sedan tänkte jag ha en väggvitrin för småinstrument och några vägghyllor för monitorerna m.m. också. Kan bli schysst?

🙁

Postat (redigerat)

Ja usch kryss-stativ är fruktansvärt osexiga... finns det något annat som är tillverkat för att fungera som just keyboardstativ men som faktiskt ser någorlunda bra ut? Vox's orglar har ju sjukt snygga stativ t ex (egentligen är det ju en typ av kryss-stativ men...), finns det inget i den stilen som funkar för vanliga keyboardar?

ee_4.jpg

EDIT: Alltså jäklar vad vackert det där instrumentet är. Typ hetast nånsin. Dreggel.

Redigerat av tbruce
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Frågan är var man hänger/lägger/sätter sina studiohörlurar? Finns det nån sån där trevlig bolliknande sak som man kan hänga upp dem på när de inte används?

En del har ett huvud av frigolit...

Tillägg: ...som de hänger lurarna på alltså.

🙁

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Vox. Svarta och vita helnotstangenter....hur fräckt som helst. Och det kromstativet var fint också, tbruce!!

I vitrinen tänkte jag ha munspel, claves, mungiga, gurka m.m. Bongos (för stora för vitrinen) och monitorer på vägghylla.

Är tveksam om man ska ha mandolin och gitarr på väggen med vägghållare?!

🙁

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Såhär får det preliminärt bli:

Studiohörna i björk:

Skrivbord i vinkel. Huvudskivan: Djup 85 cm! Det mindre vinkelbordet: Djup 65 cm.

Vägghyllor i vinkel ovanför skrivbordet i vinkel. En vägghylla ovanför huvudskivan: Djup 26 cm och en likadan vägghylla ovanför vinkelskivan.

Väggvitriner 2 st ihop ovanför vägghyllan som är ovanför huvudskivan.

Djup 20 cm, höjd 1 meter. Dessa ska främst rymma diverse småpercussion.

Eventuellt 2 vägghållare för stränginstrument, mandolin och gitarr ovanför vägghyllan som är ovanför vinkelbordet.

Ungefär...

1951 SEK totalt, exkl. eventuella vägghållare för instrument.

Ingen prostudio direkt, men en hörna för hemmapularen. Inga ljudisolatorer, skärmväggar et cetera.

🙁

Redigerat av musik
Postat

Det finns ju andra synthställ än x-varianterna också.

Och så finns det ju dubbel-x som är klart mer stabila.

Jag har ett sånt här som jag är supernöjd med:

doc_011157067905940.tif.th.jpg

alles.jpg

Exempel på annan variant:

doc_011156487240470.tif.th.jpg

En nackdel som jag ser det med att ha synthen på ett skrivbord är ju att du är fast i en viss höjd. Jag har t.ex. sänkt mitt ställ ganska så mycket när jag skaffade pianoklaviaturet för att få det i rätt spelhöjd, det är mycket tjockare än en vanlig synth. Och vill jag rocka loss lite extra hemma, så är det bara att jag höjer det till ståhöjd... 🙁

MrPhil (oregistrerad)
Postat (redigerat)

jag har funnit (genom eget användande) att skrivbordets höjd är fel, men att en sån sidoskiva är riktigt bra, förutsatt det är tillräckligt långt.

Så kan du ha datorn på bordet istället.

Numera har jag dock särat på de två delarna, står längst till höger på bilden, medan skrivbordet står kvar i mitten:

studio.jpg

Redigerat av MrPhil
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tack för länken, Android! Ett alternativ skulle iofs kunna vara:

p20976H-0a4bb9eb8e763f4c9d356f694739cb20.jpg

Hade man nu kunnat skruva fast synthen i detta ställ hade det varit bra...

Det har onekligen justeringsmöjligheter i höjdled iaf. Själv tycker jag dock inte att detta med justering av stället/bordet i höjd är särskilt viktigt för mig. Jag använde mitt gamla barndomsskrivbord till inspelningen av förra plattan. Man kan ju ha en stol/fåtölj som man kan justera i höjdled istället...

🙁

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Mr Phil: Schyssta bilder och info om studion. För min del är det ju bara en hemmastudio i en vanlig hyresrättslägenhet... 🙁 Ljudisolering står inte först på prioriteringslistan. Men det är högt i tak, så jag tänker utnyttja rummets egen akustik.

Helgpriset, gäller det från fredag morgon till söndag kväll?

🙂

Redigerat av musik
Postat

Jag har för mig att jag har sett ett stativ som man skruvar fast under skrivbordet. Detta kan man sedan dra ut och in som man vill. Verkade toppen!

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Mr Phil: Schyssta bilder och info om studion. För min del är det ju bara en hemmastudio i en vanlig hyresrättslägenhet... 🙁 Ljudisolering står inte först på prioriteringslistan. Men det är högt i tak, så jag tänker utnyttja rummets egen akustik.

Helgpriset, gäller det från fredag morgon till söndag kväll?

🙂

Nä, från fredag sen eftermiddag, till söndag sen kväll. Typ 😎

musik (oregistrerad)
Postat
Nä, från fredag sen eftermiddag, till söndag sen kväll. Typ 😕

Det är schysst. 50 timmar.

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Nä, från fredag sen eftermiddag, till söndag sen kväll. Typ 😠

Det är schysst. 50 timmar.

Minus 16 sovtimmar o äta förstås 😕

musik (oregistrerad)
Postat

Ett alternativ till hörlurshållare, men inte min stil riktigt...

19538_PE104837_S2.jpg

😕

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

glass_head.sized.jpg

Nåt sånt kanske... Hmmm...

Men den tar utrymme. Helst skulle jag vilja ha nån enkel hörlurshängare som man kan fästa i änden av en smal vägghylla, en klämma eller nåt...så hörlurarna hänger nedanför den vägghyllan. Finns det sånt?

😕

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat
Min synth står på en Yamaha hemorgel från sextitalet, köpt på annons för trehundra. Ett stativ som går att spela på!

Praktiskt och coolt! Att förena nytta med nöje. Orgeln har alltså ben eller är en hel möbel.

😠

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

59153_PE164916_S3.jpg

Måttangivelserna på vinkelbordet är konstiga.

Bredd 151 cm x Djup 65-85 cm. Höjd 73 cm.

Att huvudskivan är 151 cm bred fattar jag, men djupet är 65-85 cm. Frågan blir då: hur djup är huvudskivan?

?

Tillägg: Om djupet på huvudskivan är 65 cm, så kan ju inte djupet på huvudskivan tillsammans med vinkelbordet bli 85 cm - det måste ju vara 65 cm + 85 = 150 cm?

Eller så är djupet på huvudskivan 85 cm och djupet på vinkelbordet 65 cm?

Men hur långt är vinkelbordet?

Redigerat av musik
Postat

Det krävs ju inte så avancerade prylar för att hänga upp ett par hörlurar... Vad som helst som sticker ut en bit från hyllan (eller väggen eller whatever) lär ju funka.

Om du kollar på bilden däruppe från vår studio, så använder vi ena armen på spöklampan som hängare... 😠

musik (oregistrerad)
Postat
Om du kollar på bilden däruppe från vår studio, så använder vi ena armen på spöklampan som hängare... 😠

Ja, jag noterade det! Exakt, jag tänkte mig bara en slags klämma man klämmer fast i ett hyllplan.

😠

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.