Egghuvud Postat 18 augusti 2006 Postat 18 augusti 2006 (redigerat) Letade efter en sĂ„n hĂ€r trĂ„d, men hittade den inte. (sorry om den redan finns) NĂ€r jag var ung (en gĂ„ng för lĂ€nge sedan) och Cd skivorna kom sĂ„ var en stor del av diskussionen kring detta (som mĂ„nga trodde kortlivade) fenomen vad som skulle hĂ€nda med omslagen. De flesta var överens om att det inte skulle bli en hit med cd skivor eftersom konvuluten skulle bli smĂ„ och fĂ„niga. I dag kĂ€nns det nĂ€stan löjligt, men dĂ„ nittohundra sjuttio nĂ„gonting sĂ„ var skivomsalget otroligt viktigt. Vet inte hur mĂ„nga timmar jag spenderat med att sitta och stirra pĂ„ fantasifulla blider av bandmedlemmar eller konstnĂ€rliga illustrationer till musiken. Favoritomslgen var ofta ritade av Roger Dean. ett av mina favoriter var detta: Vilka omslag stirrade ni er halvblinda pĂ„, eller stirrar, cd fodral kan ju ocksĂ„ vara inspirerande Ă€ven om de Ă€r smĂ„. đ Redigerat 18 augusti 2006 av Egghuvud
android Postat 18 augusti 2006 Postat 18 augusti 2006 Haha, fĂ„r en tidsresa bara av att lĂ€sa rubriken... "Konvolut"... đ NĂ€r det gĂ€ller sjĂ€lva frĂ„gestĂ€llningen krĂ€vs det nog en liten funderare... Ă terkommer!
tordA Postat 18 augusti 2006 Postat 18 augusti 2006 Electric Ladyland đđđ annars sĂ„ Ă€r ju inte Blue Cheers att förglömma deras album: Outsideinside Allmusic.com tyvĂ€rr finns inte insidan (uppslaget) med hĂ€r đ makalös drogbild đ
Micke H Postat 18 augusti 2006 Postat 18 augusti 2006 Jag bestĂ€llde nyligen Tools platta Lateralus, och nĂ€r den kom blev jag glatt överraskad av omslaget! Det Ă€r liksom som en genomskinlig bok dĂ€r omslaget har flera "lager" av bilder, om ni förstĂ„r vad jag menar. Detta visar ju bara att det lĂ€ggs ner minst lika mycket tanke pĂ„ omslaget idag som förr i tiden. Och jag hĂ„ller med om att omslaget trots allt Ă€r en viktig del av en skiva. đ
Egghuvud Postat 18 augusti 2006 TrĂ„dstartare Postat 18 augusti 2006 Inte sĂ„ illa. Skulle vilja visa Roxy musics "Country life", men dĂ„ blir jag nog bannad. ett annat som Ă€r rasande snyggt och sĂ€ger det mesta Ă€r Mycket mer rocken roll Ă€n sĂ„ blir det knappast. đ
auto mode Postat 18 augusti 2006 Postat 18 augusti 2006 Studerade vÀl dom sju första Iron maiden omslagen med lupp. Jag tycker fortfarande att omslagen Àr viktiga.Jag köper alltid digipack versionen av en cdskiva om det finns.
Bone Postat 18 augusti 2006 Postat 18 augusti 2006 (redigerat) Jeff Wayne's - The War of The Worlds. Jag tyckte den var asmĂ€ktig nĂ€r jag gick i fyran đ . Tycker iof fortfarande att den Ă€r rĂ€tt mĂ€ktig. Redigerat 18 augusti 2006 av Bone
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 18 augusti 2006 Postat 18 augusti 2006 (redigerat) Jethro Tull, Thick as a Brick. Omslaget gjort som en tidning pÄ flere sidor. SjÀvla skivan Àr "gömd" nÄnstans inuti. Artiklarna Àr fulla av smÄ egenheter, bl.a vÀderraporterna var mycket intressanta. Sök fram ett exemplar av detta och bli förundrad oberoende av om du gillar musiken eller ej. Jag klassar in detta som ett av de mest annorlunda skivfordralen nÄgonsin. Bilden ger ingen rÀtt Ät fordralet, men anyway..: edit: hur förstört konceptet blev nÀr det gjordes en CD vet jag inte. Redigerat 18 augusti 2006 av tsmalmbe
pirateKING Postat 18 augusti 2006 Postat 18 augusti 2006 Har visat denna i nÄn trÄd tidigare tror jag, kommer inte ihÄg vilken. Men jag gillar verkligen det japanska bandet Asian Kung-Fu Generations skivomslag. Dom Àr sÄ förbannat snygga.
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 18 augusti 2006 Postat 18 augusti 2006 Eftersom inget PF har nÀmnts Ànnu, kan jag ju ta in ett. Igen ett omslag som krÀver ett skarpt öga. Detta fungerar likvÀl pÄ CD som med vinyl. Titta noga.
Florian le Sage Postat 18 augusti 2006 Postat 18 augusti 2006 (redigerat) Absolut---konvolut---mkt viktigt i uppvĂ€xtĂ„ren och fortfarande,anser att cd-formatet förlorar stort vad gĂ€ller just bildkonsten men men...man gluttar pĂ„ sina gamla vinyl och kan lĂ€sa vad som stĂ„r utan lupp đ och köper in nya gamla plattor alltjĂ€mt---prisad vare herren för alla hederliga skivbörsar: Cosmos Factory/Skivhögen m.fl. NĂ„gra utav mina favoriter: -gick inte att lĂ€gga upp,satan fel filformat etc hur gör man? Den som kan sĂ€ga varifrĂ„n bilden kommer/vem som brinner-vinner en bira vid tillfĂ€lle!!! đ osv-finns massor av hĂ€rliga konvolut i backarna vĂ€rlden över....Pink Floyd-Wish you were here Captain Beyond Redigerat 18 augusti 2006 av Florian le Sage
Florian le Sage Postat 18 augusti 2006 Postat 18 augusti 2006 Eftersom inget PF har nÀmnts Ànnu, kan jag ju ta in ett. Igen ett omslag som krÀver ett skarpt öga. Detta fungerar likvÀl pÄ CD som med vinyl. Titta noga. mkt bra omslag-tÀnkte nyss lÀgga upp den men Àndrade mig,hur fÄr du upp bilden utan tjafs?
Baktakt Postat 18 augusti 2006 Postat 18 augusti 2006 (redigerat) -Tar fortfarande fram min gamla blondieskiva och njuter... Redigerat 18 augusti 2006 av Baktakt
tbruce Postat 18 augusti 2006 Postat 18 augusti 2006 Jag fĂ„r vĂ€l sĂ€gas tillhöra CD-generationen dĂ„rĂ„ đ Ă€ven om jag har en del vinyl sĂ„ Ă€r det inget med nĂ„ vidare spĂ€nnande omslag... DĂ€remot sĂ„ mĂ„ste jag sĂ€ga att det faktiskt gĂ„r att vara kreativ Ă€ven med CD, en skiva som jag köpte nĂ€stan bara pĂ„ omslaget var Boom Bip's Seed to sun. Letade bilder pĂ„ nĂ€tet men hittade inget som gjorde det rĂ€ttvisa, omstĂ€ndigt att beskriva ocksĂ„, sĂ„ leta upp det i en skivbutik om ni vill se nĂ„t riktigt frĂ€ckt.
Linkowich Postat 18 augusti 2006 Postat 18 augusti 2006 Omslaget till Deceptive Bends med 10cc var otroligt fascinerande nÀr man lÄg pÄ pojkrummet och diggade...
Baktakt Postat 18 augusti 2006 Postat 18 augusti 2006 (redigerat) Jonas Hellborg "AXIS" -Det fulaste omslaget i vÀrldshistorien...hÀrlig platta annars... Redigerat 18 augusti 2006 av Baktakt
Florian le Sage Postat 18 augusti 2006 Postat 18 augusti 2006 (redigerat) Redigerat 18 augusti 2006 av Florian le Sage
Egghuvud Postat 18 augusti 2006 TrĂ„dstartare Postat 18 augusti 2006 JAg sĂ€ger mest wow. Florian testa photobucket. FĂ€r kan du lĂ€gga upp bilder gratis och lĂ€nka dem direkt via url. Lite nostalgitripp blev det. Wish you where here Ă€r asfrĂ€ckt liksom 10cc och blondie. Piledriver med quo vet jag inte riktigt. Har plattan men den kĂ€nns nĂ€stan överspelad. đ Manowar har man ocksĂ„ kollat in detta var före de lade sig till med dittecknade muskler... (fniss fniss) Ingen som tycker cd omslag Ă€r frĂ€ckare? Jag vet att jag tyckte att pet shop boys "very" var frĂ€ckt men kanske inte sĂ„ mycket pĂ„ grund av utseendet som att det var i plastrelieff.
Egghuvud Postat 18 augusti 2006 TrĂ„dstartare Postat 18 augusti 2006 Electric Ladyland đđđ orginalkonvolutet lĂ€r vĂ€l ocksĂ„ fĂ„ en bannad...?
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 18 augusti 2006 Postat 18 augusti 2006 För att inte vara en total vinylbög, sĂ„ kan jag kasta in sjĂ€lva CD-skivan i Bruces Born to Run 30 year anniversary. Eller lite vinylbögeri Ă€r det ju dĂ€r ocksĂ„... đ
Florian le Sage Postat 18 augusti 2006 Postat 18 augusti 2006 (redigerat) NÄ-ingen som vet svaret pÄ personen jag söker, OBS googling förbjuden! HÀr lite mer: Redigerat 18 augusti 2006 av Florian le Sage
Egghuvud Postat 18 augusti 2006 TrĂ„dstartare Postat 18 augusti 2006 (redigerat) Aaahhh dĂ€r har vi country life. VĂ„gade inte sjĂ€lv posta det för jag Ă€r sĂ„ blygsam. De Ă€r inte egentligen kvinnorna och deras poser utan mer estetiken, fĂ€rgerna ljuset det överdrivet plastiga som Ă€r tilltalande.... đ edit: bilden Ă€r vĂ€l frĂ„n en film Florian ... fan jag kommer inte ihĂ„g lĂ€ngre... Redigerat 18 augusti 2006 av Egghuvud
IDF Postat 18 augusti 2006 Postat 18 augusti 2006 jag lĂ€nkar först till alla kor tycker att allt som pink floyd har med pĂ„ sina plattor har varit sjukt lĂ€cker. đ
Florian le Sage Postat 18 augusti 2006 Postat 18 augusti 2006 ohh yeah-Hughes & Thrall Àr ju en kanonplatta (som aldrig slÀpptes ut egentligen-stoppades av nÄgon anledning, men kom ut bakvÀgen...)
Florian le Sage Postat 18 augusti 2006 Postat 18 augusti 2006 (redigerat) Redigerat 18 augusti 2006 av Florian le Sage
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.