Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Letade efter en sÄn hÀr trÄd, men hittade den inte. (sorry om den redan finns)

NÀr jag var ung (en gÄng för lÀnge sedan) och Cd skivorna kom sÄ var en stor del av diskussionen kring detta (som mÄnga trodde kortlivade) fenomen vad som skulle hÀnda med omslagen. De flesta var överens om att det inte skulle bli en hit med cd skivor eftersom konvuluten skulle bli smÄ och fÄniga. I dag kÀnns det nÀstan löjligt, men dÄ nittohundra sjuttio nÄgonting sÄ var skivomsalget otroligt viktigt. Vet inte hur mÄnga timmar jag spenderat med att sitta och stirra pÄ fantasifulla blider av bandmedlemmar eller konstnÀrliga illustrationer till musiken.

Favoritomslgen var ofta ritade av Roger Dean. ett av mina favoriter var detta:uriahheep2.jpg

Vilka omslag stirrade ni er halvblinda pĂ„, eller stirrar, cd fodral kan ju ocksĂ„ vara inspirerande Ă€ven om de Ă€r smĂ„. 🙂

Redigerat av Egghuvud
Annons
  • Svar 255
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

Postat

Haha, fĂ„r en tidsresa bara av att lĂ€sa rubriken... "Konvolut"... 🙂

NĂ€r det gĂ€ller sjĂ€lva frĂ„gestĂ€llningen krĂ€vs det nog en liten funderare... Återkommer!

Postat

Electric Ladyland 😄😄😄

annars sÄ Àr ju inte Blue Cheers att förglömma

deras album: Outsideinside

Allmusic.com

tyvĂ€rr finns inte insidan (uppslaget) med hĂ€r 🙁

makalös drogbild 🙂

Postat

Jag bestĂ€llde nyligen Tools platta Lateralus, och nĂ€r den kom blev jag glatt överraskad av omslaget! Det Ă€r liksom som en genomskinlig bok dĂ€r omslaget har flera "lager" av bilder, om ni förstĂ„r vad jag menar. Detta visar ju bara att det lĂ€ggs ner minst lika mycket tanke pĂ„ omslaget idag som förr i tiden. Och jag hĂ„ller med om att omslaget trots allt Ă€r en viktig del av en skiva. 🙂

Postat

Inte sÄ illa. Skulle vilja visa Roxy musics "Country life", men dÄ blir jag nog bannad.

ett annat som Àr rasande snyggt och sÀger det mesta Àr

ac21londoncalling.gif

Mycket mer rocken roll Ă€n sĂ„ blir det knappast. 🙂

Postat

Studerade vÀl dom sju första Iron maiden omslagen med lupp.

Jag tycker fortfarande att omslagen Àr viktiga.Jag köper alltid digipack

versionen av en cdskiva om det finns.

Postat (redigerat)

Jeff Wayne's - The War of The Worlds. Jag tyckte den var asmĂ€ktig nĂ€r jag gick i fyran 🙂 . Tycker iof fortfarande att den Ă€r rĂ€tt mĂ€ktig.

B0009MA93C.02.LZZZZZZZ.jpg

Redigerat av Bone
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jethro Tull, Thick as a Brick. Omslaget gjort som en tidning pÄ flere sidor. SjÀvla skivan Àr "gömd" nÄnstans inuti. Artiklarna Àr fulla av smÄ egenheter, bl.a vÀderraporterna var mycket intressanta. Sök fram ett exemplar av detta och bli förundrad oberoende av om du gillar musiken eller ej. Jag klassar in detta som ett av de mest annorlunda skivfordralen nÄgonsin.

Bilden ger ingen rÀtt Ät fordralet, men anyway..:

Jethro-Tull-Thick-As-A-Brick-104339.jpg

edit: hur förstört konceptet blev nÀr det gjordes en CD vet jag inte.

Redigerat av tsmalmbe
Postat

Har visat denna i nÄn trÄd tidigare tror jag, kommer inte ihÄg vilken. Men jag gillar verkligen det japanska bandet Asian Kung-Fu Generations skivomslag. Dom Àr sÄ förbannat snygga.

asiankungfugeneration-front.jpg

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Eftersom inget PF har nÀmnts Ànnu, kan jag ju ta in ett. Igen ett omslag som krÀver ett skarpt öga. Detta fungerar likvÀl pÄ CD som med vinyl. Titta noga.

umma-stu.jpg

Postat (redigerat)

Absolut---konvolut---mkt viktigt i uppvĂ€xtĂ„ren och fortfarande,anser att cd-formatet förlorar stort vad gĂ€ller just bildkonsten men men...man gluttar pĂ„ sina gamla vinyl och kan lĂ€sa vad som stĂ„r utan lupp 🙂 och köper in nya gamla plattor alltjĂ€mt---prisad vare herren för alla hederliga skivbörsar: Cosmos Factory/Skivhögen m.fl.

NÄgra utav mina favoriter:

-gick inte att lÀgga upp,satan fel filformat etc hur gör man?

Den som kan sĂ€ga varifrĂ„n bilden kommer/vem som brinner-vinner en bira vid tillfĂ€lle!!! 😄

osv-finns massor av hÀrliga konvolut i backarna vÀrlden över....Pink Floyd-Wish you were here

Captain Beyond

Redigerat av Florian le Sage
Postat
Eftersom inget PF har nÀmnts Ànnu, kan jag ju ta in ett. Igen ett omslag som krÀver ett skarpt öga. Detta fungerar likvÀl pÄ CD som med vinyl. Titta noga.

umma-stu.jpg

mkt bra omslag-tÀnkte nyss lÀgga upp den men Àndrade mig,hur fÄr du upp bilden utan tjafs?

Postat

Jag fĂ„r vĂ€l sĂ€gas tillhöra CD-generationen dĂ„rĂ„ 🙂 Ă€ven om jag har en del vinyl sĂ„ Ă€r det inget med nĂ„ vidare spĂ€nnande omslag...

DÀremot sÄ mÄste jag sÀga att det faktiskt gÄr att vara kreativ Àven med CD, en skiva som jag köpte nÀstan bara pÄ omslaget var Boom Bip's Seed to sun. Letade bilder pÄ nÀtet men hittade inget som gjorde det rÀttvisa, omstÀndigt att beskriva ocksÄ, sÄ leta upp det i en skivbutik om ni vill se nÄt riktigt frÀckt.

Postat (redigerat)

f64919cjij9.jpg

Jonas Hellborg "AXIS"

-Det fulaste omslaget i vÀrldshistorien...hÀrlig platta annars...

Redigerat av Baktakt
Postat

JAg sÀger mest wow.

Florian testa photobucket. FÀr kan du lÀgga upp bilder gratis och lÀnka dem direkt via url.

Lite nostalgitripp blev det. Wish you where here Ă€r asfrĂ€ckt liksom 10cc och blondie. Piledriver med quo vet jag inte riktigt. Har plattan men den kĂ€nns nĂ€stan överspelad. 😉

Manowar har man ocksÄ kollat in detta var före de lade sig till med dittecknade muskler... (fniss fniss)

Ingen som tycker cd omslag Àr frÀckare?

Jag vet att jag tyckte att pet shop boys "very" var frÀckt

ps-very.gif

men kanske inte sÄ mycket pÄ grund av utseendet som att det var i plastrelieff.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

För att inte vara en total vinylbög, sĂ„ kan jag kasta in sjĂ€lva CD-skivan i Bruces Born to Run 30 year anniversary. Eller lite vinylbögeri Ă€r det ju dĂ€r ocksĂ„... 😉

Postat (redigerat)

Aaahhh dĂ€r har vi country life. VĂ„gade inte sjĂ€lv posta det för jag Ă€r sĂ„ blygsam. De Ă€r inte egentligen kvinnorna och deras poser utan mer estetiken, fĂ€rgerna ljuset det överdrivet plastiga som Ă€r tilltalande.... 😉

edit: bilden Àr vÀl frÄn en film Florian ... fan jag kommer inte ihÄg lÀngre...

Redigerat av Egghuvud
Postat

jag lÀnkar först till alla kor

Pink.JPG

cover.jpg

pink_floyd_the_wall.jpg

tycker att allt som pink floyd har med pĂ„ sina plattor har varit sjukt lĂ€cker. 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.