Jump to content
Annons

Styra LM7 med Redrum via Rewire


surikatmamma

Recommended Posts

Fastnade för 909-ljuden i LM7-trummaskinen i Cubase idag, men tycker att det är så jobbigt att programmera komp med drum editorn. Så jag testade att köra redrum på rewire och välja den som ingång på midispåret som styr LM7an i cubase, men fick det inte att fungera. Går det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Fastnade för 909-ljuden i LM7-trummaskinen i Cubase idag

Ljuden för LM7 är vanliga wav-filer. Ladda in dem i Redrum istället? 😆

Ja det är ju en lösning. 😆 Men det går alltså inte att skicka midi från reason till cubase-vstis? Eller kopiera midispår från reason och klistra in i cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Nej, du kan styra Reason-instrument med Cubase-midi, men inte Cubase-instrument med Reason-instrument.

2. Ja, du kan göra ett komp med Redrum, exportera en .mid och importera i Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

det går att ha redrum som midi input för att styra andra trummoduler, problemet är att de har olika midi notes.

alltså, baskagge är likadan, C1, allt annat blir annörlunda... ibland kan det bli riktigt roligt, men rätt så ofta väldigt långt ifrån önskade resultatet!

men 909 till redrum måste finnas gratis att ladda ned överallt!

Link to comment
Dela på andra sajter

men 909 till redrum måste finnas gratis att ladda ned överallt!

Propellerheads ReBirth RB-338 ReFill finns på deras webbsida.

Perfekt TR-808, TR-909 och varenda sampling som fanns i Rebirth-mods.

Link to comment
Dela på andra sajter

När ni ändå är inne på att köra Redrum via Rewire från Reason till cubase så har jag en fråga. Jag har Cubase LE & Reason & vill gärna programera trummor med Redrum men varje gång jag ska använda Redrum så låser sig Redrum, Inte datorn & inte heller programmet låser sig utan bara Redrum, är det nån som vet vad felet är?

Fråga 2: Hur får jag ljudet till Reason när jag kör Rewire, så man kan höra ljuden man ska välja till tex. Redrum eller någon sampler? Jag har valt Realese asio in Background.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du aktiverat Reasons Rewirekanaler i Cubase dyker Reasons ljudkanaler upp i Cubase mixer. Kika i Device Setup/Reason i Cubase.

Jag har valt Realese asio in Background.
Det ska du inte ha. Då stänger Cubase av ljudkortets ljud såfort du växlar till ett annat program, t.ex. till Reason, men Reasons ljud gick ju in till Cubase!

Jag tror att det är det du råkar ut för och menar med att Redrum "låser sig".

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska du inte ha. Då stänger Cubase av ljudkortets ljud såfort du växlar till ett annat program, t.ex. till Reason, men Reasons ljud gick ju in till Cubase!

Jag tror att det är det du råkar ut för och menar med att Redrum "låser sig".

Jo jag märkte att Asio in background inte skulle vara aktiverad igår & nu funkar allt perfekt.

Tack för svaret!

Mvh Daniel

Redigerat av Serious
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...