Jump to content
Annons

ASPucko - Taktexperiment A


Recommended Posts

Annons

Låter fint som gatan detta.

Håller nog med om den där ingelabiten... 🙂 En sak som jag efterlyser är lite snällare panoreringar. Just nu ligger blippandet i höger lur och basen i vänster. Lite jobbigt i längden. Gillar chip ljuden skarpt, vad i hela världen använder du för gear?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj. Var inte mening att det skulle bli så felpanorerat. Jag kanske hade valt mono i Fasttracker som är programmet jag trackat med.

Ljuden är från en modul jag hittade på datorn. Det är ju småsmå loopade samplingar bara med tracker-effekter på om jag inte minns fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Gooooevibbar från trackertiden!! Fast då rörde det sig om ProTracker på Amigan såklart. The almost original and best.

5-takt i början, sen växlar du mellan rakt och 7-takt, Ingelapartiet i 7-takt. Låter rätt krystat på sina ställen. Det är inte direkt som Sting som kan få 5-takt att låta som det naturligaste i världen. 😉 Men ett trevligt nostalgiäventyr var det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns mediaspelare som klarar xm-moduler till alla datorer och operativsystem. Man behöver inte ha PC och Winamp. 😮

Och varför lägga upp en 3 MB mp3:a när man kan ladda upp en 18 kB xm-fil?!? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns mediaspelare som klarar xm-moduler till alla datorer och operativsystem. Man behöver inte ha PC och Winamp. 😮

Och varför lägga upp en 3 MB mp3:a när man kan ladda upp en 18 kB xm-fil?!? 😆

Ja men alla vill inte skaffa en ny mediaspelare bara för att ladda ner en tracker låt.

Just därför är det allmänt mer uppskattat att lägga upp mp3 istället för xm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och varför lägga upp en 3 MB mp3:a när man kan ladda upp en 18 kB xm-fil?!? 😆

Därför att du vill nå så stor målgrupp som möjligt.

Det är lättare att den som distribuerar till massan anpassar sig till majoritet och de facto standards, än vice versa. Såklart. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken intressant diskussion det blev!

Anledningen att jag distribuerar som XM är att de som är intresserade av hur jag gjort låten kan gå in och titta på molekylnivå med hjälp av en tracker.

Det utesluter ju iof inte möjligheten att jag sparar ner låten som en mp3'a, men det orkade jag inte. Var ju inte så seriöst i vilket fall; ett taktexperiment.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helhärligt Aspucko.

Dock har jag stränga problem med att lyckas räkna med i tekten. 5-takt och 7-takt? Vardå? 😆 Jag får det bara till någon slags 3 och en halv tackt 🙂 Får gå in och rota i en tracker. Oj, vilken tur att jag har XM-formatet och inte nån crappy mp3 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Nämen va kul att du spelar en gammal Robban-låt på hemdatorn.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Du e fan surare än en citron Nattfjärtaren! Med all respekt för dig som människa, men din attityd är lite underlig. Puss!

Du har rätt , Rix FM.

Det var jättesurt skrivet och jag har nu ändrat mitt inlägg till något trevligare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rixen hade rätt om taktarterna i sitt första inlägg. Alla har ju annars facit iom XM-filen =).

Det jag själv kan tänka mig att använda till något är den delen (i början) som går i femtakt. Tycker det svänger rätt åkej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...