Jump to content
Annons

Jordlyft


Wintermute

Recommended Posts

Jag har en teori jag vill få bekräftad från någon.

Min gitarrigg består av en topp, en gitarr, en låda och ett rack-case med diverse prylar (effekter, eq, kompressor, tuner)

när jag kopplar gitarren in i racken och sen in i stärkaren får jag ett brum. Brummet försvinner om jag drar ur strömmen till racket, och beror således på en jordloop.

Precis som när man drar kablage i studio så antar jag att jag ska lyfta jorden från signalkabeln som går från racket och in i stärkaren. Detta är ju en obalanserad tele, så om jag fattat saken rätt så ska jag kunna kapa jorden (som också är -)? Om stärkaren och racket är kopplat till samma eluttag i slutändan så ska jag väl ändå få en referens åt + signalen, och samtidigt vara jordad?

jag gillar idén med att vara jordad.

Någon som har fin koll och vill bekräfta att jag inte gör något dumt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om jag nu fattar rätt så ska du genom att ha gemensam jord i dina grunkor kunna få ljud genom att bara ha en plus-signal mellan effekt-slingan och stärkaren?

Tvivlar starkt på att detta kommer att funka... Har iofs aldrig provat.

Link to comment
Dela på andra sajter

det låter jävligt skumt tycker jag också, men så är väl principen när du kopplar ihop t.ex. mixer och rullbandare, att du klipper jorden i ena änden av kabeln. Även med o-balanserade...

någon här måste har riktig koll tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det låter ganska rimligt, du kan ju för säkerhets skull kolla ev. kopplingsschema till något rack, för att vara på säkra(ste) sidan.

Fast du har ju ändå ett guldläge; klip jordflätan i din kabel mellan stärkaren och effektenheten. Om du inte vill göra det, så tar du en ledningsprovare och kollar om du har kontakt mellan jorden på din kabel, och jorden i ditt väggurtag/godset på någon effekt.

Let us know! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Häpp.

Prova först lite isoleringstejp. Tejpa jordanslutningen på elkablarna (alltså 220V) på alla stärkarna. Eller använd ett ojordat uttag.

Tr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om jag ska kapa en jord någonstans, så gör jag det mer gärna i kabeln mellan racken och stärkaren, istället för i elförsörjningen till racket.

Jag ska nog helt enkelt testa att knipsa jorden i en kabel och se om det funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)

Hej!!

Pröva en sak som jag gjorde en gång när jag hade brum i min pa anläggning, jag vände på kontakten (220v) till mixerbordet och brummet försvann!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...