Jump to content
Annons

"30 tips för bättre ljud" - verkar heltossigt


tbruce

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Mm, intressant att du kan rangordna olika saker efter vad de kostar. Kan du rangordna dem efter prestanda oxå, eller är det per automatik så att prislappen och kvaliteten alltid följs åt?

Hej!

Ofta följs prisklass och (ljud)kvalitet åt, men det måste ju också vara en viss skillnad i pris också. Sätter du upp 10 par högtalare inom prisintervallet 5000-5500 kr framför mig, så är det ju inte säkert att jag rangordnar dem rätt alls.

De högtalare som var med i det test jag nämnde var i prisintervallet 2900-13400 kr paret, om jag minns helt rätt.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Jag vill bara säga att jag är väldigt besviken. Jag har en liten bärbar CD-spelare av rätt dålig kvalitét. Jag tänkte att eftersom den är så lätt så behövs det nåt ordentligt tungt för att få den att låta bra, så jag släppte TVn över den och det blev bara skit kvar... Så vi kan väl busta den här myten nu va? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Mm, intressant att du kan rangordna olika saker efter vad de kostar. Kan du rangordna dem efter prestanda oxå, eller är det per automatik så att prislappen och kvaliteten alltid följs åt?

Hej!

Ofta följs prisklass och (ljud)kvalitet åt, men det måste ju också vara en viss skillnad i pris också. Sätter du upp 10 par högtalare inom prisintervallet 5000-5500 kr framför mig, så är det ju inte säkert att jag rangordnar dem rätt alls.

De högtalare som var med i det test jag nämnde var i prisintervallet 2900-13400 kr paret, om jag minns helt rätt.

😉

:musik

Vad är kvalitet för dig? Alltså definitionen för en bra högtalare, och jämförde du efteråt uppmätta värden för de högtalare du testade med priset?

Link to comment
Dela på andra sajter

Först: Corian är inte skitbilligt som du tidigare påstod det kostar ungefär 6000 spänn för en bordsskiva, visar bara hur du gång på gång slänger ur dig rena felaktigheter. Hade konstruktörerna velat tjäna maximalt med pengar så hade de säkerligen valt ett betydligt billigare och enklare material...vad jag och andra tycker om vaggorna är oväsentligt för om du ska hitta på eller inte.

6000:- för en hel bänkskiva, jämfört med vad vaggorna kostar (som ju är den enda jämförelse som är relevant att göra), så är Corian skitbilligt. Nu står det inte längre något pris på Svalanders site, så hans uppsågade bänkskiva har väl tagit slut - men vid en diskussion vi hade i VST-forum (när priset fortfarande stod angivet), så räknade någon fram att materialet skulle hamna på över en halv miljon kronor per kilo i form av kabeldämpningar...

Vad gäller Öhman så är det ju många myter och fabler när gick han ut med blindtestutmaningen och vilka var villkoren? Han vägrar ju tydligen själv att låta sina högtalare testas av någon tidning utan att han själv är med.

Du fick ju svar på tal av honom själv på sidan 2 i DENNA TRÅDEN, men du tycks ändå bortse från vad du fick reda på då... Har du förresten ringt honom och tagit diskussionen direkt med honom, som han erbjöd dig - i stället för att under anonymitetens skydd fortsätta försöka sprida rykten utan substans...? Nä - trodde inte det heller... 😉

Vae gäller strömkablar så ska man inte glömma att kombinationen höga effektuttag växelspänning och jordning kan ställa till lite lustiga(eller inte) effekter ibland..

Höga effektuttag? Hur många kW kör du egentligen i din stereoanläggning - och har du då tänkt på att sätta in pansarglas, så att rutorna inte splittras...? Om detta skulle vara relevant alls, så hade du varit döv vid det här laget och inte alls kunnat höra de "gigantiska" skillnader som det blir för att felkorrigeringen jobbar i CD-spelaren... 🙂😉

Kan ju också för skojs skull hänvisa till en annan tråd om Svalander-prylar, som har varit igång på forumet:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=13601 . Alltid retar det någon... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Hej!

Jag vill bara säga att jag är väldigt besviken. Jag har en liten bärbar CD-spelare av rätt dålig kvalitét. Jag tänkte att eftersom den är så lätt så behövs det nåt ordentligt tungt för att få den att låta bra, så jag släppte TVn över den och det blev bara skit kvar... Så vi kan väl busta den här myten nu va? 😉

Hur gick det med TV:n?

Jag har hört att man inte ska ha CD-spelare under TV:n, eftersom vibrationen från spelarens motor kan få bilden att börja självsvänga.

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag vill bara säga att jag är väldigt besviken. Jag har en liten bärbar CD-spelare av rätt dålig kvalitét. Jag tänkte att eftersom den är så lätt så behövs det nåt ordentligt tungt för att få den att låta bra, så jag släppte TVn över den och det blev bara skit kvar... Så vi kan väl busta den här myten nu va? 🙂

Hur gick det med TV:n?

Jag har hört att man inte ska ha CD-spelare under TV:n, eftersom vibrationen från spelarens motor kan få bilden att börja självsvänga.

Jo jag hart hört det 1000 ggr också, men jag tycker ljudet är viktigare än bilden så jag fick vackert lov att offra TVn. sånt man får ta liksom. "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet" 😉

Nejmen nu kör jag på min gamla Svart-vita TV, fast jag drog en nylon-strumpa över den (hört att många gjorde det på 60-talet) så det är färg ändå...

Redigerat av Polpotkin
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag vill bara säga att jag är väldigt besviken. Jag har en liten bärbar CD-spelare av rätt dålig kvalitét. Jag tänkte att eftersom den är så lätt så behövs det nåt ordentligt tungt för att få den att låta bra, så jag släppte TVn över den och det blev bara skit kvar... Så vi kan väl busta den här myten nu va? 😉

Hur gick det med TV:n?

Jag har hört att man inte ska ha CD-spelare under TV:n, eftersom vibrationen från spelarens motor kan få bilden att börja självsvänga.

Om han fortfarande hade damstrumpan överdragen på TV'n så klarade den sej nog / Mikke 🙂

Jag har altid trott på ordspråket " SKIT IN = SKIT UT " vid inspelning/live tillfällen fast nu när jag börjat använda Melodyne får jag nog börja ändra mina åsikter...

/ Mikke ( igen )

Redigerat av MikkeÖland
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Vad är kvalitet för dig? Alltså definitionen för en bra högtalare, och jämförde du efteråt uppmätta värden för de högtalare du testade med priset?

Hej!

"Kvalitet" för mig, då tänker jag mest på hur länge en pryl håller.

"Ljudkvalitet" för mig, det handlar om hur bra jag tycker det låter.

"En bra högtalare" är för mig en högtalare som återger musiken på det sätt som jag tycker mest om. Ofta hänger det samman med en mer rak frekvenskurva, visar det sig sedan.

Jag kan inte säga att jag slaviskt jämförde specifikationerna för samtliga högtalare jag lyssnat på. Men det var så att de dyrare hade större frekvensomfång och rakare frekvenskurva, jämfört med de billigare varianterna, av dem jag läste om sedan. Innan testet visste jag ju inte ens vad högtalarna hette, så det fick jag gå fram och läsa på lappen, på högtalarens baksida eller fråga butikskillen.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är himla roligt med såna där audiofiler. Man kan lura dem vart som helst.

En del är lite smartare förstås. De hänvisar aldrig till saker som kan mätas. Det är "tryck i basen" och "skirt mellanrester" med mera i recensionerna av digitalkablar för några tusenlappar.

Svalander verkar kunna sitt försäljningskör. Först blarar man på med lite vetenskapliga termer. Gärna lite kvantfysik eller bitfel eller jitter eller sånt som kan imponera. Sen låter man bli att kvantifiera - är det ett stort eller litet fel. I stället springer man snabbt över till de där sakerna som bara "de kompetenta kan höra" (minns ni sagan om kejsarens nya kläder? )

Och apropå bitfel och jitter. Bägge två är enkla att mäta. Det kostar en liten slant att köpa eller hyra utrustningen, inte något för hemmapularen. Det finns ackrediterade lab som för ringa peng kan göra mätningen också (ackrediterade - dvs de har papper på att de vet vad de gör och utrustningen är kalibrerad).

Men Svalander hoppar i tunnan där. Påstår man att det uppstår jitter på en digital kabel så bör man väl åtminstonde veta vilken enhet jitter mäts i? Och vilken skillnad det blir. Leta sig fördärvarad kan man göra om man vill hitta svar på sånt dock.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag vill bara säga att jag är väldigt besviken. Jag har en liten bärbar CD-spelare av rätt dålig kvalitét. Jag tänkte att eftersom den är så lätt så behövs det nåt ordentligt tungt för att få den att låta bra, så jag släppte TVn över den och det blev bara skit kvar... Så vi kan väl busta den här myten nu va? 😐

Hur gick det med TV:n?

Jag har hört att man inte ska ha CD-spelare under TV:n, eftersom vibrationen från spelarens motor kan få bilden att börja självsvänga.

Puh.. skrattanfall. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Du fick ju svar på tal av honom själv på sidan 2 i DENNA TRÅDEN, men du tycks ändå bortse från vad du fick reda på då...

Haha ännu ett klassiskt exempel på hur Glaskatten försöker mästra och trillar platt! :DMåste finnas ett tiotal sådana trådar!

Jag vill härmed utnäma Glaskatten till Forumets Mest Misslyckade Besserwisser!

😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Du fick ju svar på tal av honom själv på sidan 2 i DENNA TRÅDEN, men du tycks ändå bortse från vad du fick reda på då...

Haha ännu ett klassiskt exempel på hur Glaskatten försöker mästra och trillar platt! :DMåste finnas ett tiotal sådana trådar!

Jag vill härmed utnäma Glaskatten till Forumets Mest Misslyckade Besserwisser!

😐

jag tycker inte att man ska måla ut glaskatten på det sättet. visst om ni tycker att han har gjort några räkor. men han har iaf egna åsikter om saker o ting!!

peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

En sån här jättediskussion om något som möjligen intresserar 1 promille av befolkningen. Hur intresant är det egentligen? Och det verkar vara mer intressant att höra det optimala ljudet ur stereon än att faktiskt LYSSNA på det som kommer ut. Att leta fel kan man göra tills man dör, jag njuter hellre.

Nej, nej, detta intresserar majoriteten av befolkningen. Är bara olika prylar för olika personer. Exempel på prylar är:

elgitarrer, förstärkare, ljudkort, akustikplattor, mikrofoner, löpardojor, bilar, maximerade speldatorer, jaktvapen, utomhusgrillar, o.s.v, e.t.c 😐!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Att det skulle vara befogat att lägga ut 10.000 kr på högtalarkablar vet jag inte, men att lägga en 70 kr metern kan det vara värt för att ta steget upp.

Fast den där kabeln som kostar 70 kr/m kan man köpa i en icke hifibutik för 7 kr/m, och då är det inte bara en liknande kabel utan samma, tillverkad i samma fabrik 😐!

Dyrare hifikablar är egentillverkade så då går det bara att köpa exakt likadan kabel för typ 1/10, 1/100, 1/1000 av priset, medan det då inte är precis samma kabel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en CD med specialmixar av Wackos BAD hits gjorda av Bruce Swedien. Det specialla med cd'n är att han hade bytt ut alla kablar ( eller signalkablar ... minns inte ) i studion o blivit så positivt överraskad att han ville promota dom ( företaget som gjorde kablarna, inte själva kablarna alltså ) med en remix cd av Wackos låtar.

Fan tro't / Mikke

Hittade lite info HÄR

Redigerat av MikkeÖland
Link to comment
Dela på andra sajter

Att höra skillnad på hela CD-spelaren (som musik pratade om) är ju en annan femma, där finns det ju massa olika saker som kan påverka ljudet, det blir ju trots allt en analog signal i slutändan. Det mest intressanta i det här sammanhanget tyckte jag var om man kunde höra skillnad på signalen så länge den fortfarande är digital, och särskilt om man kan påverka den med fysiska förändringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Fast den där kabeln som kostar 70 kr/m kan man köpa i en icke hifibutik för 7 kr/m, och då är det inte bara en liknande kabel utan samma, tillverkad i samma fabrik 😛!

Inte mig emot! Inte ett dugg! 😳 Jag köper gärna på billigaste stället, om det nu är samma kabel eller en som jag tycker låter lika bra.

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Får jag lägga en kabel?

type4.jpg

Fast min har vitt klädsel och fyra banankontakter i änden - biwire kallas det nog.

😉

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Claes vad det gäller trovärdighet så har Svalander skyhögt mer av det än vad du har, han vet ju för det första vad han pratar om och har praktisk erfarenhet, du började ju med att avfärda tipsen utan att ens ha läst dem...

ja och när det gäller din trovärdighet så är inte den särkilt hög sedan vi diskuterade i "små studiomonitorer" tråden ....

Link to comment
Dela på andra sajter

Du fick ju svar på tal av honom själv på sidan 2 i DENNA TRÅDEN, men du tycks ändå bortse från vad du fick reda på då... Har du förresten ringt honom och tagit diskussionen direkt med honom, som han erbjöd dig - i stället för att under anonymitetens skydd fortsätta försöka sprida rykten utan substans...?

Haha!!

Jag läste Öhmans inlägg men det "genom skinliga kattskrället" 😄 kommenterade inget i tråden igen 😉

Men tydligen nu så ger han sig på Öhman här igen + att claes sysslar med bondfångeri + att violet oxå sysslar med bondfångeri 😄

Hade skrattat om jag inte hade haft fullt upp med att gråta 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Du fick ju svar på tal av honom själv på sidan 2 i DENNA TRÅDEN, men du tycks ändå bortse från vad du fick reda på då... Har du förresten ringt honom och tagit diskussionen direkt med honom, som han erbjöd dig - i stället för att under anonymitetens skydd fortsätta försöka sprida rykten utan substans...?

Haha!!

Jag läste Öhmans inlägg men det "genom skinliga kattskrället" 😛 kommenterade inget i tråden igen 😉

Men tydligen nu så ger han sig på Öhman här igen + att claes sysslar med bondfångeri + att violet oxå sysslar med bondfångeri 😄

Hade skrattat om jag inte hade haft fullt upp med att gråta 😄

😄😛😄😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker bara att det är lite intressant att notera att Svalander kallar sina fantastiska produkter som "fungerar trots att det egentligen inte ska kunna göra det" för humlor. -Trodde att de flesta visste att det där med att humlor inte ska kunna flyga bara är en myt... Men det är väl myter och mumbojumbo han bygger sin försäljning på, så det är kanske logiskt ändå...?

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet - eller åtminstone en del av humorn - är ju att tre av fyra tips är fullt rimliga/vettiga. Att vinylspelaren ska stå i våg med rätt nåltryck t ex.

Men sen spårar det ur jävlar 😆

Vilka av tipsen tycker DU inte är rimliga?

Lite sent kanske (ser att tråden dragit iväg), men den här är rätt bra:

24 Tag bort kretskortet ur dina högtalares delningsfiler

jo tjena.

Edit: Den här är oxå ganska pervers (även om den inte sorterar under 30-tipsen):

http://www.svalander.se/solidtech/cos.htm

Såja. Nog med exempel från mig. Du får gärna testa med plastmuggar under högtalarkablarna om du vill. Jag hoppar över.

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Är vi överens om

1) att CD-spelare, när den läser audio-CD (vars format har färre checksummor än data-CD), ibland läser fel.

2) När den läser tillräckligt mycket fel så interpolerar den samples, på något vis.

3) Skillnaden mellan originalsample och den interpolerade sampeln kan vara hörbar.

Man skulle kunna mäta hur pass ofta en CD-spelare interpolerar, men det är svårt eftersom man då måste kolla olika CD-spelare, modeller och märken - och det kan skilja från exemplar till exemplar. Och vilken skiva man spelar påverkar säkert också.

Om det hjälper att lägga en tung sten på CD-spelaren? Tja, antag att lasern är monterad bara lite för långt ifrån skivan. En sten skulle då kunna trycka ner lasern någon tiondels millimeter, och avläsningen bli bättre. Men - om lasern är monterad lite för långt ner, så blir avläsningen sämre istället.

Vad jag vill komma till är att det nog inte är omöjligt att de tunga stenarna hjälper för någon, men Svalander verkar tro att det gäller för alla generellt, och att om det inte gör det så beror det på öronen snarare än CD-spelaren. Det tror jag är fel.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm, intressant att du kan rangordna olika saker efter vad de kostar. Kan du rangordna dem efter prestanda oxå, eller är det per automatik så att prislappen och kvaliteten alltid följs åt?

Hej!

Ofta följs prisklass och (ljud)kvalitet åt, men det måste ju också vara en viss skillnad i pris också. Sätter du upp 10 par högtalare inom prisintervallet 5000-5500 kr framför mig, så är det ju inte säkert att jag rangordnar dem rätt alls.

De högtalare som var med i det test jag nämnde var i prisintervallet 2900-13400 kr paret, om jag minns helt rätt.

🥰

:musik

Vad är kvalitet för dig? Alltså definitionen för en bra högtalare, och jämförde du efteråt uppmätta värden för de högtalare du testade med priset?

Kan tillägga att kvalitet inte har med hur bra någonting fungerar att göra. Kvalitet har med upprepningsperfektion att göra. Om en produkt är skitdålig första gången man köper den och skitbra andra gången. Då är det riktigt dålig kvalitet. Är den dock lika värdelös båda gångerna så är det hög kvalitet... Lite lustigt tycker jag men defintionen är sådan.

Tillbaka till ämnet

Om man jämför olika ljud som har färdats olika vägar till högtalaren så finns det en viktig faktor som avgör hur ljudet låter. Nämligen den mänskliga faktorn.

Det som avgör hur man uppfattar ljudet kan vara bland annat:

Blodsockerhalt.

Hur trött man är.

Om man andas in eller ut när man anstränger öronen.

Hur mycket musik man har lyssnat på idag.

Vad klockan är

Hur hungrig man är.

Hur törstig man är.

Om lurarna är bekväma.

Om högtalarna är fula.

Om rummet är "fel" belyst.

Vilken sinnesstämning man är i.

Osv. Osv. Listan kan göras oändlig.

Om ett blindtest ger ett väldigt litet utslag kan man faktiskt betrakta det som helt värdelöst och totalt bortse från det eftersom anledningen till resultatet faktiskt inte kan fastsällas.

Ta till exempel när en mattidning gjorde ett blindtest på Pulver-våfflor.

De testade nio sorter varav 4 sorter innehöll EXAKT samma pulver. Inte bara samma recept utan till och med EXAKT samma blandning. Lustigt nog fick de helt olika resultat i testet varav två fick absolut toppbetyg och ett blev totalt underkänt.

Snacka om mänsklig faktor!!!

Redigerat av Dream Exp.
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Kan tillägga att kvalitet inte har med hur bra någonting fungerar att göra. Kvalitet har med upprepningsperfektion att göra. Om en produkt är skitdålig första gången man köper den och skitbra andra gången. Då är det riktigt dålig kvalitet. Är den dock lika värdelös båda gångerna så är det hög kvalitet...  Lite lustigt tycker jag men defintionen är sådan.

"Tidigare betydde kvalitet enbart 'uppfyllande av specifikationer', men idag definieras en varas eller tjänsts kvalitet som dess förmåga att tillfredsställa kundernas behov och förväntningar."

NE 11, s 560.

Förvänats en volvo starta när man vrider om startnyckeln, men inte gör det tio ggr av tio, så är det inte bra kvalitet utan tvärtom dålig, eftersom både specifikationer och förväntningar är att den ska kunna gå att starta.

Däremot är kvaliteten väldigt jämn.

Och ang den mänskliga faktorn, så är det just detta du tar upp som får mig att aldrig uppmana någon att lyssna på vad man tycker låter bra när man t ex köper en monitor, utan att försöka få tag i mätvärden o gå efter dem istället.

"Låter bra" är helt o hållet subjektivt o ska i högtalarsammanhang endast användas för nöjeslyssning. I studion ska man ha ett referensinstrument som man kan lita på, inte nåt som känns skönt. Öron luras.

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

"Tidigare betydde kvalitet enbart 'uppfyllande av specifikationer', men idag definieras en varas eller tjänsts kvalitet som dess förmåga att tillfredsställa kundernas behov och förväntningar."

NE 11, s 560.

Det var ju det jag sa

Volvon förväntas ju starta eftersom den har gjort det tidigare och då är et kvalitet at den gör det igen och då har också kunden ett behov av att bilen startar. Skulle volvon av ren standard inte starta så håller snarare varan dålig klass.

men jag förstår vad du menar 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
"Tidigare betydde kvalitet enbart 'uppfyllande av specifikationer', men idag definieras en varas eller tjänsts kvalitet som dess förmåga att tillfredsställa kundernas behov och förväntningar."

NE 11, s 560.

Det var ju det jag sa

Volvon förväntas ju starta eftersom den har gjort det tidigare och då är et kvalitet at den gör det igen och då har också kunden ett behov av att bilen startar. Skulle volvon av ren standard inte starta så håller snarare varan dålig klass.

men jag förstår vad du menar 😉

Hmmm... tyckte du menade att det var kvalitet om volvon inte skulle starta tio ggr av tio. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Glaskatten (oregistrerad)
Problemet - eller åtminstone en del av humorn - är ju att tre av fyra tips är fullt rimliga/vettiga. Att vinylspelaren ska stå i våg med rätt nåltryck t ex.

Men sen spårar det ur jävlar 😄

Vilka av tipsen tycker DU inte är rimliga?

Lite sent kanske (ser att tråden dragit iväg), men den här är rätt bra:

24 Tag bort kretskortet ur dina högtalares delningsfiler

.

Njae att undvika att ha filterkomponenter nära varandra på ett kretskort i en högtalare är faktiskt rätt sunt eftersom man då undviker inteferenser

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...