Jump to content
Annons

Söker bra reverb


Exil

Recommended Posts

Jag funderar pĂ„ att skaffa nĂ„gon reverbplugg, eftersom jag inte tycker nĂ„got av reverben i Logic hĂ„ller klass. MĂ„nga hyllar Space designer, men jag har aldrig riktigt gillat den, pga av att den Ă€r svĂ„rmanövrad och lĂ„ter inte sĂ„ bra i mina öron. DĂ€rför fĂ„r ni gĂ€rna tipsa mig om bra reverb som inte Ă€r allt för dyra. Jag kollade i den nitade trĂ„den och fick nĂ„gra tips dĂ€r, men jag vill gĂ€rna ha mer tips. SĂ„ sĂ€g mig, vilken reberb Ă€r det vĂ€rt att lĂ€gga lite pengar pĂ„?😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Satsa pÄ en HW reverb. Plugg reverbs suger fett med CPU.

Hur kopplas det in? Via firewire? Eller ljudkortet?

Jag har BTW en DualCore 2GHz G5:a och har kört riktigt tunga projekt utan att cpu:n har Äkt i taket sÄ det skulle nog gÄ bra med ett reverb som drar rÀtt mycket cpu. Men om det finns bra HW reverb sÄ Àr ju det ett alternativ.

Redigerat av Exil
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Satsa pÄ en HW reverb. Plugg reverbs suger fett med CPU.

Hur kopplas det in? Via firewire? Eller ljudkortet?

Det beror pÄ ifall du anvÀnder extern mixer eller inte. Och om du vill lÀgga pÄ

reverbet pÄ mastern eller per kanal.

Jag anvÀnder en liten extern mixer, bara pÄ fyra kanaler, och den har jag mest för att kunna ha en fysisk mastervolym. Jag vill kunna anvÀnda reverbet pÄ separata kanaler.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kolla om du har FX send & return pÄ mixern. Det Àr det smidigare sÀttet för att styra resp kanal pÄ mixern.

Hmm nja verkar inte ha det tyvÀrr. Men det fÄr nog bli en plugg i datorn Àven om det drar mycket cpu. NÄgon som har tips dÀr. Har btw laddat hem en demoverison av Altiverb. Ska se hur det lÄter.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Altiverb altiverb altiverb altiverb altiverb altiverb altiverb altiverb altiverb altiverb altiverb altiverb altiverb altiverb altiverb altiverb altiverb altiverb altiverb altiverb altiverb altiverb altiverb altiverb!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Okej tack för tipset Majken, har precis installerat demon och ska se hur det Àr efter en mÄnads jobb. Altiverb har jag hört av mÄnga andra ska vara bra, och Àven UAD-1 Plate 140. Men hur funkar det med UAD-1 Plate 140 egentligen? Vad jag förstod sÄ Àr plate 140 en plug in till UAD-1, sÄ man kan alltsÄ inte bara köpa sjÀlva reverbet separat?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ingen som anvÀnder Native Instruments Reverb? AnvÀnder det till allt och tycker den fungerar underbart.

Aldrig hört talas om nÄgot NI-reverb. Under "Effects" pÄ deras websida hittar man bara Vokator och Spektral Delay. Vad heter reverbet och var hittar man det?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

PoCo MegaReverb PoCo MegaReverb PoCo MegaReverb PoCo MegaReverb PoCo MegaReverb PoCo MegaReverb PoCo MegaReverb PoCo MegaReverb PoCo MegaReverb PoCo MegaReverb PoCo MegaReverb PoCo MegaReverb PoCo MegaReverb

.. förlÄt, kunde inte lÄta bli.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ingen som anvÀnder Native Instruments Reverb? AnvÀnder det till allt och tycker den fungerar underbart.

Aldrig hört talas om nÄgot NI-reverb. Under "Effects" pÄ deras websida hittar man bara Vokator och Spektral Delay. Vad heter reverbet och var hittar man det?

"Postat den 15 August 2006, 02:51" Var riktigt trötter 😐

TC Native Reverb Plus Àr det.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad jag har hört frĂ„n flera personer som Ă€r insatta i branchen sĂ„ Ă€r det Altiverb som gĂ€ller, iaf om man kör Logic. Är det nĂ„gon mer hĂ€r Ă€n osiris som anvĂ€nder det? För jag Ă€r lite halvt sold pĂ„ det. 😕

Redigerat av Exil
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ingen som anvÀnder Native Instruments Reverb? AnvÀnder det till allt och tycker den fungerar underbart.

Aldrig hört talas om nÄgot NI-reverb. Under "Effects" pÄ deras websida hittar man bara Vokator och Spektral Delay. Vad heter reverbet och var hittar man det?

"Postat den 15 August 2006, 02:51" Var riktigt trötter 🙂

TC Native Reverb Plus Àr det.

Jo, pĂ„ PC. Jag har inte sett att de gjorde nĂ„gra Mac-versioner? 😕

Dessutom gick ju TC Electronics och la ner hela Native-serien för nÄgra Är sedan, nÀr de lanserade PowerCore.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Altiverb Àr schysst, frÀmst för det trevliga impuls-biblioteket man fÄr tillgÄng till. Men Masterverb och dylikt Àr ju en helt annan typ av reverb. Kanske ett konvolverande och ett algoritm-reverb vore en bra idé?

/Majken

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Elof (oregistrerad)

Jag har precis som du inte fÄtt bukt med spacedesigner eftersom jag tyckte den var svÄr... tills nu! Jag tror det handlar mer om att veta vad man vill ha, det finns riktigt fina rumsklager dÀr, jag brukar köra eq efter reverbet ibland, om rummet har för mkt bas tex.

Det fungerar riktigt bra till det jag mixar iaf. jag brukar ha nÄgra A-verb, nÄt platinum, nÄt silver och kanske tvÄ, tre SD.

Testa och lÀr dig jobba med den och hitta dem rÀtta rummen, det har funkat för mig iaf.

Jag vet iof inte vilken musik du mixar...

mvh /Elof

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Altiverb Àr schysst, frÀmst för det trevliga impuls-biblioteket man fÄr tillgÄng till. Men Masterverb och dylikt Àr ju en helt annan typ av reverb. Kanske ett konvolverande och ett algoritm-reverb vore en bra idé?

/Majken

Okej, nĂ„n fĂ„r gĂ€rna förklara skillnaden med impuls reverb och kovolverande och algoritm-reverb 😕

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har precis som du inte fÄtt bukt med spacedesigner eftersom jag tyckte den var svÄr... tills nu! Jag tror det handlar mer om att veta vad man vill ha, det finns riktigt fina rumsklager dÀr, jag brukar köra eq efter reverbet ibland, om rummet har för mkt bas tex.

Det fungerar riktigt bra till det jag mixar iaf. jag brukar ha nÄgra A-verb, nÄt platinum, nÄt silver och kanske tvÄ, tre SD.

Testa och lÀr dig jobba med den och hitta dem rÀtta rummen, det har funkat för mig iaf.

Jag vet iof inte vilken musik du mixar...

mvh /Elof

Jo jag har inte riktig törstÄtt mig pÄ space designer Àn tyvÀrr. FrÀmsta anledningen till det Àr att den Àr seg. Om man till exepel Àndrar en instÀllningar tar det nÄgra sekunder innan den har laddat in det, och det har gjort att mitt tÄlamod har försvunnit pÄ nolltid. Sen sÄ tycker jag det Àr svÄrt att förstÄ vad som hÀnder nÀr man drar i "trÄdarn". Jag Àr van vid t.ex. Trueverb frÄn waves, dÀr det reglage för early reflecitons, time, m.m. DÀrför kÀnns det lite frÀmmande i space designer nÀr inte dessa rattar ser ut som jag Àr van vid. Och nÀr jag vÀl har försökt har det bara lÄtit rent ut sagt skit. Men det Àr bara jag som inte har orkat förstÄ mig pÄ den. Det finns ju hur mÄnga som helst som hyllar den, sÄ jag vet att det gÄr att fÄ ut mycket fina reverb frÄn space designer.

Edit: Jag sitter och mixar mainstream pop/r&b, och Àven lite akustisk pop för tillfÀllet.

Redigerat av Exil
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Spacedesigner och Altiverb Àr konvolverande reverb, d.v.s. de anvÀnder impulsfiler frÄn riktiga rum för att skapa sitt ljud. Detta ger i regel realistiska reverb men vÀldigt begrÀnsade instÀllningsmöjligheter. En impulsfil skapas genom att en brusknÀpp eller dylikt spelas upp i ett rum och samtidigt spelas in, med hjÀlp av ett dekonvolveringsprogram rengörs sedan ljudfilen frÄn brusknÀppen och en impulsfil skapas som beskriver klangen i rummet.

Trueverb och Masterverb Àr algoritmreverb eller digitala reverb som simulerar ett rum genom ett stort antal reflektioner. Denna typ av reverb lÄter generellt sett inte lika realistisk men ger betydligt större instÀllningsmöjligheter. De brukar dessutom vara resurssnÄlare Àn konvolverande reverb.

/Majken

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad jag har hört frĂ„n flera personer som Ă€r insatta i branchen sĂ„ Ă€r det Altiverb som gĂ€ller, iaf om man kör Logic. Är det nĂ„gon mer hĂ€r Ă€n osiris som anvĂ€nder det? För jag Ă€r lite halvt sold pĂ„ det. 😕

Jag kör uteslutande med Altiverb nu, kÀnns för mig onödigt att dra igÄng andra reverb.

Brukar lÀgga upp ett sjysst rum som jag kan anvÀnda till alla instrument... trummor, piano, gitarr och diverse...

Sen lÀgger jag upp ett för leadsÄngen, tÀnk dig dÄ att det Àr en trevlig ballad och sÄ placerar du sÄngerskan i operahuset i Sydney eller i nÄn stor katedral, eller vÀlj bland klassiska reverb som anvÀnts pÄ tusentals inspelningar!

Finns mĂ„nga olika rum, inspelningsstudios, iso booths och annat gött. Helt klart oslagbart 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad jag har hört frĂ„n flera personer som Ă€r insatta i branchen sĂ„ Ă€r det Altiverb som gĂ€ller, iaf om man kör Logic. Är det nĂ„gon mer hĂ€r Ă€n osiris som anvĂ€nder det? För jag Ă€r lite halvt sold pĂ„ det. 😉

Jag kör uteslutande med Altiverb nu, kÀnns för mig onödigt att dra igÄng andra reverb.

Brukar lÀgga upp ett sjysst rum som jag kan anvÀnda till alla instrument... trummor, piano, gitarr och diverse...

Sen lÀgger jag upp ett för leadsÄngen, tÀnk dig dÄ att det Àr en trevlig ballad och sÄ placerar du sÄngerskan i operahuset i Sydney eller i nÄn stor katedral, eller vÀlj bland klassiska reverb som anvÀnts pÄ tusentals inspelningar!

Finns mĂ„nga olika rum, inspelningsstudios, iso booths och annat gött. Helt klart oslagbart 😄

Usch man blir ju bara mer och mer sugen pĂ„ detta, vad jag förstĂ„r, magnifika reverb. Men nĂ€r jag redan har lagt ut massa pengar pĂ„ pluggköp sĂ„ har jag inte rĂ„d för tillfĂ€llet. Men jag bor fortfarande hemma, sĂ„ man fĂ„r vĂ€l önska sig i Julklapp eller nĂ„tt 😉

Jag har precis fÄtt mina nyinköpta pluggar av waves att fungera ocksÄ, sÄ nu har jag Trueverb som jag Àr van vid. SÄ nu vet jag hur jag ska styra rattarna. Plus sÄ har jag ju masterverbdemon som Majken tipsade om, ska försöka utforska den mera. Men ett Altiverb tror jag det blir om nÄgra mÄnader, förhoppningsvis har det kanske sjunkit lite i pris dÄ ocksÄ.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Waves TrueVerb is the shit! 😉

Tycker denna plugg Àr helt klart det bÀsta jag hört i alla fall.

Finns sÀkert bÀttre men denna Àr rÀtt enkel att ratta och

fÄr i mitt tycke ett resultat som lÄter som "hÄrvara". I alla fall i mina öron.

Jo jag tycker ocksÄ Trueverb gör ett mycket bra jobb. Den Àr iaf mycket lÀttarbetat och det gillar jag. Men jag tror inte sÄ mÄnga insatta folk skulle pÄstÄ att det Àr det bÀsta reverbet, dock tror jag att de kan hÄlla med om att det Àr lÀttarbetat.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Spinaudios roomverb Àr ganska coolt tycker jag. Det har bra presets och Àr mycket stabilt. Som de flesta reverb krÀver det sin cpu.

http://www.spinaudio.com/products.php

Om din dator Àr snabb sÄ Àr vÀl annars rekomendationen att skaffa sig ett konvolverande reverb. Waves IR Àr vÀl den produkt som hÄllt stÀllningarna lÀngst, men nya altiverb har betydligt fler bra impulser. Fler studios och fler livelokaler. Man skall inte skaffa ett för enkelt reverb om man ÀndÄ tÀnker lÀgga pengar pÄ det. Jag Ängrar mig fortfarande ett par tusen kronor för pluggar som inte lever upp till behoven efter ett tag.

AnnarhÄller jag med spaceman. Jag kör ett TC Electronic M300 80451.jpg

och det blir mindre och mindre mjukvara.

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Usch man blir ju bara mer och mer sugen pÄ detta, vad jag förstÄr, magnifika rever

Finns ingen anledning att köpa det om du har Spacedesigner.

Samma princip i bÄde men med lite olika impulser , som för övrigt gÄr att ladda ned.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...