Jump to content
Annons

Trumljud som coldplay i fix you


mösken

Recommended Posts

Hur ska man bära sig åt för att få fram det karaktäristiska trumljudet i fix you?

Alla tips mottages.

Har sennheisers e-serie trummickar samt två sm 57, ett antal b58, två röde kondensator stormembranare, en tsm stormembrans, ett antal "cigarrmickar" till överhäng osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Elof (oregistrerad)

Köp coldplays trumset, coldplays trummis, mickarna och preampsen de använde, teknikerna som skötte inspelning och mix, stäm trummorna som dem gjorde och spela in?

Nej men skämt åsido. Lyssna noga på hur själva trummorna låter och stäm efter det, kom så nära du kan innan du börjar sätta upp mickar, lyssna sedan hur du tror att dom mickat. Om du har spelat in trummor förr kan du förhoppningsvis ana hur dem gjort om du lyssnar noga, MEN:

Det är svårt och ohälsosamt för kreativiteten att försöka härma ljud, jag tror det gör att man målar in sig i ett hörn. Försök skapa ett sound du själv gillar ändå, kanske får du till nåt som du gillar ännu mer än coldplay?

mvh /Elof

Link to comment
Dela på andra sajter

just i "fix you" är det ju GANSKA fett komprimerat. Dessutom låter det som om iaf virveln är ganska stor. Säkert en del reverb där alltså. Kör hela trumsetet på samma aux/grupp och lägg en kompressor på den. Komprimera hårt, sedan keyar du den med baskaggen för att få lite extra pump 🥰

Huruvida det låter snyggt eller inte tvistar de lärde om. Personligen älskar jag det soundet. Lyssna även på "Saker man ser" med Kent från Isolaskivan, eller ja, hela Isola har asbra komprimerat trumsound. Kort sagt, komprimera mera.

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

dannepop (oregistrerad)

Det räcker med att köra Groove Agent

Ställ den på Bonzo!

🥰

Danne/

Redigerat av dannepop
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är svårt och ohälsosamt för kreativiteten att försöka härma ljud, jag tror det gör att man målar in sig i ett hörn. Försök skapa ett sound du själv gillar ändå, kanske får du till nåt som du gillar ännu mer än coldplay?

mvh /Elof

Äsch, jag tror tvärtom att det kan vara väldigt nyttigt och lärorikt att försöka härma en ljudbild och verkligen anstränga sig för att komma så nära originalet som möjligt. På vägen plockar man upp värdefulla kunskaper som kommer till nytta under utvecklandet av ett eget sound, plus att man ger ordentlig träning till sina öron! 🥰 Om syftet är att bli en Coldplaykopia är det ju en annan sak...

Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch, jag tror tvärtom att det kan vara väldigt nyttigt och lärorikt att försöka härma en ljudbild och verkligen anstränga sig för att komma så nära originalet som möjligt. På vägen plockar man upp värdefulla kunskaper som kommer till nytta under utvecklandet av ett eget sound, plus att man ger ordentlig träning till sina öron! :rolleyes: Om syftet är att bli en Coldplaykopia är det ju en annan sak...

Kunde inte sagt det bättre själv

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Det är svårt och ohälsosamt för kreativiteten att försöka härma ljud, jag tror det gör att man målar in sig i ett hörn. Försök skapa ett sound du själv gillar ändå, kanske får du till nåt som du gillar ännu mer än coldplay?

mvh /Elof

Äsch, jag tror tvärtom att det kan vara väldigt nyttigt och lärorikt att försöka härma en ljudbild och verkligen anstränga sig för att komma så nära originalet som möjligt. På vägen plockar man upp värdefulla kunskaper som kommer till nytta under utvecklandet av ett eget sound, plus att man ger ordentlig träning till sina öron! :rolleyes: Om syftet är att bli en Coldplaykopia är det ju en annan sak...

Ohälsosamt må ha varit fel ord, men jag skrev även att man ska lyssna noga och tänka sig hur dem har gjort om man verkligen vill härma ljudet. Däremot så tror jag att kan det bli en tråkig upplevelse när man upptäcker att det aldrig kommer gå att få samma ljud.

Det är många jag spelat in som vill låta som "det här" och "det där" bandet, men det är en omöjlighet och leder ofta till besvikelse om man har som mål att låta som någon annan.

Öronträning är det bästa som finns, jag tror också på att öva sig att höra vad som "låter bra" och passar in i en ljudbild, men man kan ju alltid börja med att härma nån annan :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...