Jump to content
Annons

Uppmickning av liten stärkare med enbart 1 SM57:a


gsol

Recommended Posts

Hej!

Jag har hittills alltid envisats med att lajna gitarren vid inspelning, eftersom jag aldrig fått till det ljud jag vill ha vid uppmickning av min stärkare. När jag lajnar brukar jag köra ett förstärkarsimulerat, rent ljud genom min Boss GT-6:a och in i ljudkortets Hi-Z-port. Sedan har jag lagt på distortion och andra effekter i datorn.

Nu börjar jag dock inse att det här är väldigt processorkrävande sätt att arbeta, och distljudet jag får till är jag heller inte hundraprocentigt nöjd med.

När jag spelar genom min lilla skitstärkare (15-watts Laney) och Boss GT-6 har jag lyckats ratta in ett grymt tungt och bra distljud. Det är exakt det distljud jag vill uppnå vid inspelning, men lyckas aldrig få till det när jag mickar upp stärkaren (inte ens efter EQ och kompressor).

Ljudet blir tunnt, skrikigt och öronskärande och jag undrar om någon kan dela med sig av bra tips för uppmickning. Köpte Studios Heminspelnings-special och läste igenom, men det sade mig inget nytt. Att sätta micen i olika positioner har jag testat, men det gör inte tillräckligt stor skillnad för att jag ska vara nöjd.

Jag har en SM57:a som jag använder till det här ändamålet. Jag antar att en stor del av felet jag gör ligger i behandlingen av ljudet efter inspelningen.

Har sökt igenom forumet innan jag skrev det här, men hittar inget direkt svar på mitt problem. Dessutom skulle det vara bra att kunna få ställa motfrågor och bolla idéer, så därför startade jag en ny tråd om ett kanske ganska uttjatat ämne.

Jättetacksam för svar! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag mickar själv min stärkare med en sm57. och då är väl det bästa att sätta micken rakt in i skarven till konen (mitten). alltå inte rakt i mitten utan i konkanten. har lite problem att förklara 😕

edit: från konen kommer diskanten och från övriga elementet kommer resten, så du kan ju flytta micken lite beroende på vilket ljud du vill ha

Redigerat av josie87
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur hög volym är det förresten lämpligt att spela med? Kan ju antingen välja hög volym på stärkaren, och sänka micens upptagningsvolym (eller vad man kallar det).

Eller så kan man ha tvärtom.

Eller mittemellan.

Men distljudet låter som bäst på ganska hög volym, så därför har jag kört så. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ha jättehög volym om det behövs men...

Det fantastiska ljud du rattat in låter ju bra där du har dina öron, så teoretiskt skulle mikrofonen vara placerad där och ha samma frekvensåtergivning som dina öron.

Sätter du däremot örat (gör inte det!) där du satt miken får du ett vasst dåligt ljud, så...

Sätt miken nära, spela in, lyssna och ändra sedan på förstärkaren. Gör om, och gör om tills du ev. är nöjd. Det låter förmodligen inget vidare där du står och spelar men bry dig inte om det.

Mina 12 öre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fantastiska ljud du rattat in låter ju bra där du har dina öron, så teoretiskt skulle mikrofonen vara placerad där och ha samma frekvensåtergivning som dina öron.

Sätter du däremot örat (gör inte det!) där du satt miken får du ett vasst dåligt ljud, så...

Hmm.. Bra poäng..

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Det fantastiska ljud du rattat in låter ju bra där du har dina öron, så teoretiskt skulle mikrofonen vara placerad där och ha samma frekvensåtergivning som dina öron.

Sätter du däremot örat (gör inte det!) där du satt miken får du ett vasst dåligt ljud, så...

Hmm.. Bra poäng..

PRECIS det jag tänkte skriva faktiskt. Så var det med min akustiska gitarr häromdan. Jag tyckte att, ähh... det låter ju inte alls samma. Så då satte jag mikstativen bakom mig. med boomen rak och mikarna parallellt med gitarrsargen. En på var sida om mitt huvud. Blev smutsduktigt!

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har spelat in ett ljudexempel nu, och sparat en som ren signal och en efter kompressor och EQ. Om jag bara hade någonstans att ladda upp dem... 😕

Skulle vara väldigt användbart om någon kunde lyssna och kanske ge mig något tips... 😄

Edit: Kunde lägga upp dem på skolans server 😆

Ren signal (helt oredigerad)

Samma signal efter EQ och kompressor

Det låter fortfarande som en surrande och väldigt ilsken geting. 😠

Redigerat av gsol
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Du har en SM57. Här är frekvenskurvan för den miken. Som framgår är återgivningen vid 100 hertz -5 dB. Ännu lägre ned i basen är det ännu mer skrämmande. Så det kan vara så att den inte klarar att fånga in det tryck som du vill ha fram i basen, som dina egna öron faktiskt hör.

site_img_us_rc_sm57_large.gif

En test: din förstärkare står väl på golvet. Om du provade att ställa den på spikes eller liknande så att den inte har så nära kontakt med golvet, så får du ett annat ljusare ljud ur förstärkaren antagligen. Om du nu sätter miken precis på samma sätt som du gjorde i ljudexemplet och med samma inställningar på allt i övrigt och jämför hur det nu låter. Låter då det som miken fångat in ganska identiskt med vad förstärkaren nu spelar upp enligt dig, så är det miken som inte är så duktig på lägre frekvenser.

🙂

TILLÄGG: Inget snack om att SM57 är en duktig mik i många sammanhang - annars hade den inte använts så flitigt i studios. Men med hjälp av frekvenskurvan ovan så kanske du kanske kompensera med eq:n en hel del, för att få det du önskar. Även kompressorn bidrar ju till det tryck du önskar. Jag tycker att ljudklipp #2 var bättre, men jag förstår om du inte tycker att du är "helt framme"... Som synes ligger diskantfrekvenserna över 0 dB, så minska eq för 3-14 kHz (se bilden). Höj för basfrekvenserna. Alternativt, vilket många gånger kan vara bättre: Låt diskantfrekvenserna i eq:n vara, men höj basen en hel del!

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
oohh, disten är ju inte snygg alltså! 😳

edit: har du bas på max, middle på noll och treble på max eller? 😆

Knappast. Han hade ju försökt justera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...