Jump to content
Annons

Dags för en förstärkare. Tips uppskattas!


Martin Dahlberg

Recommended Posts

Köpte en ny Fender Lite Ash Telecaster förra veckan så det är dags för en förstärkare. Jag är ute efter ett varmt "vintage"-ljud (förlåt uttrycket) med framförallt bra rent ljud och möjlighet till lite overdrive (kommer nog köpa en TubeScreamer för att fläska upp disten lite), passande till allt från blues till pop/rock. Budgeten tillåter upp till 8 lakan eller så. Den stärkare jag kikat på hittils är en Fender Blues Jr med en Jensen C12N speaker i vilken verkar lovande. Någon som har några andra kort som skulle kunna matcha den? Hur funkar Vox-stärkarna i samma prisklass? Testat Marshall AVT-stärkare (AVT20/50 tror jag) och gillade inte alls dessa så de behövs inte nämnas. Jag har inte några direkta möjligheter att testa prylar då jag bor lite olämpligt till så det kommer bli en chansning...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Försök hitta en Fender Blues Deluxe, klart bättre och varmare ljud än Hotrod Deluxe. Sjukt bra och fett rent ljud och fungerar helt suveränt med pedaler. Kör själv på en sån med en Tubescreamer emellan. En av de bästa stärkarna ja lirat på.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Du beskriver i din önskelista en Fenderstärkare. Blues Jr är inget dåligt val.. Men för 8000:- bör du kunna få tag i en beggad Fender Twin också.. Och som sagt.. Tror att en VOX AC 30 skulle tilltala dig också 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Jag fick tag i en Twin från 76 med nya slutrör och JBLs oranga högtalare. Mycket fett ljud. 6.000:- på blocket.

Men den är djävulskt tung och har ingen dist att tala om...

En Marshall skulle jag inte spela på med tång ens ... ;-)

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Fender Prosonic combo 2 x 10 som är det bästa jag vet. 🙂

Tre rectefierlägen, class A, AB, AB, 30 - 60 watt, en underbar clean kanal och en drivekanal med 2 gainrattar som låter brutalt.

Den designades av Bruce Zinky som under en tid arbetade på fender custom shop.

De slutade tillverkas 2001 tror jag men går att hitta begagnade exemplar.

KÖP om du hittar en!

Fender har ersatt den med nya Supersonic, men den är inte lika bra.

Här är en bra länk till Prosonicförstärkaren på Fender forum:

http://www.fenderforum.com/forum.html?db=&...233632&offset=0

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren! 😎 @Hegobald: en Vox AC30CC vore kanske inte helt illa nej. Lyssnade på lite soundclips och den lät grymt med en Tele. Vore kanske bäst att köpa en modell med en Celestion Alnico Blue-speaker men då får man spara ett tag till... Finns ju en AC15CC1X med den speakern för runt 11 lakan. Några fler alternativ. Vore grymt om man kunde få fram lite clips och dylikt så man inte "köper grisen i säcken" 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan kanske spela in ett clip med min Tele och min Fender Blues Deluxe, tror att du skulle bli ruggigt nöjd med den. Kostar runt 8000 kr ny. Använder mig av en Tubescreamer också så kan försöka få med den också om du är intresserad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fistmadness (oregistrerad)

Kan varmt rekommendera en VOX AC30CC2. Den har precis det du söker och med den effekt du nämner kan du nog kunna fläska upp disten lite. Om du inte är speciellt kräsen vad gäller Vintage-stuket du eftersträvar kan du säkna budgeten till 5 och slå till på en Peavey Bandit. Dist har du så det räcker.... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du, det finns många balla stärkare.

En jag är ute efter är en Roland Jazz man-120. Visserligen ingen rörstärkare, men grymt bra. Fick låna en förut. Grymt tyck och ljuvligt vibrato och chorus.

Annars gillar jag Orange combo väldigt mycket om du gillar bra dist och overdrive.

Vox är en klassiker, trots att dom numera görs i Japan och ägs av Korg.

Men en Roland vore guld. Finns att köpa hos Thonmann... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär ja, nu har jag gjort en snabb och slarvig inspelning av min Fender Blues Deluxe. Eftersom du själv använder en Tele så gjorde jag det också, min Fender Fat Telecaster (som en orginal fast med en humbucker i halsläget, därför spelade jag bara med stallmicken som är den samma som på din). Använde mig av en Shure SM57 rätt in i konen och ljudkortet är en Presonus Firebox.

I början spelar jag lugnt med rent ljud, fortsätter med lite hårdare spel med samma ljud. Sen klickar jag på min Ibanez Tubescreamer och allra sist använder jag både Tubescreamern och den inbyggda overdriven i förstärkaren.

Telecaster-->Blues Deluxe

Link to comment
Dela på andra sajter

Vox AC15 eller Orange AD15. Sistnämnda helt överlägsen Junior, i både ljud och kvalitet. Kostar lite mer dock.

Redigerat av arhall
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...