Jump to content
Annons

Ledsen(och arg)emorock


Elof (oregistrerad)

Recommended Posts

Elof (oregistrerad)

LÅTNAMN: Bad Habits

ARTIST/GRUPP: Brave Dialogue (alltså jag)

GENRE: Ni kanske kan hjälpa mig här?

LÅTLÄNGD: 03:32

KOMPOSITÖR: Elof Loelv

PRODUCENT: Elof Loelv

EV. MEDVERKANDE: Elof Loelv

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3 192kbps

STORLEK: 4,8mb

STATUS: Färdig master

LÅTLÄNK: http://www.meandjune.com/Elof/brave_dialog..._bad_habits.mp3

Efter nästan två års trevande har jag fått min första nya låt klar med soloprojektet Brave Dialogue.

Jag släppte en demo 2004 och sen blev det för mycket skola och studiojobb så jag har inte hunnit skriva nån musik tills nu. När jag tagit studenten och har lite sommarlov så lyckades jag få ihop nåt. Ingen tonkorrigering eller flyttade trumslag här inte.

Jag har skrivit, framfört, spelat in, mixat och mastrat själv.

Jag är riktigt sugen på feedback! 😛

Frågor om inspelningen, grejjer som använts osv är såklart också välkomna.

EDIT: ny master med småsmå ändringar uppe nu (5sep)

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 84
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag har skrivit, framfört, spelat in, mixat och mastrat själv.

Och du är 19 bast? Jisses. Du kommer inte ha några problem att få en karriär inom musik om du fortsätter i det tempot.

Smakfullt och fantasifullt arrad instrumentation och ett riktigt proffsigt framförande. Du har en grym sångröst, men jag saknar lite karaktär i den, den låter lite för bra för att passa till musiken.

Låten har ju ingen direkt hook, så det är väl inget radiomaterial, men en grymt bra låt hur som helst.

En av de bästa låtar jag hört på detta forumet. Mycket lovande.

Vad du än gör, skaffa dig inget jobb som tar musten ur skapandet. Satsa på musiken så kommer du gå långt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Japp, 19 år är jag.

Jag försökte låta så ledsen det gick, jag får gråta nästa gång 😎

Tack så mycket för den riktigt härliga kritiken!

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Tror rainydays har helrätt!

Som sagt Elof, jag tycker det här är super! Grymma trummor.

Har inte hört något att klaga på hittills. Känns gjutet. Men vid 02.24 tycker jag inte att breaket känns motiverat. Skulle vilja höra att det fortsatte smattra där.

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Grym låt! Påminner lite om Khoma, som jag iofs inte gillar så mycket men ändå. 😳

Det enda jag kan klaga på såhär långt (skriver när jag lyssnar) är att crasharna låter rätt små och billiga, men det är ju knappast ditt fel. Kanske lite mer reverb på virveln också? Och en shaker som kör sextondelar i det där "What can i say"-partiet runt en minut? För att fylla ut kompet lite. 😉

Pukorna är sanslöst snygga! Kanske nån fet pad skulle passa i refrängen? Bara spånar lite.

Edit: Låten känns lite för kort tycker jag. Slutpartiet skulle kunna vara dubbelt så långt och sen en till refräng med lite extra sångstämmor och sen kan det vara slut. 😎 Men vafan det är din låt. 😳

Redigerat av surikatmamma
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen tonkorrigering eller flyttade trumslag här inte.

So...? 😎

Schysst låt, du har talang, grabben. 😉 Välskrivet, väl framfört, etc. Lite tonkorrigering och några flyttade trumslag hade jag dock velat ha. 😳

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Vad har du använt till gitarrinspelningen förresten?

Jag såg den här låten som ett litet test av LA-610an som jag köpte nyligen. Så den har jag använt. Till basen (yamaha motion LB) och gitarrerna (jättebillig stratakopia). gitarrerna utan dist är lajnade rakt in i 610an och dem med dist är körda genom en laney LC50 mickad med en 57a.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Ingen tonkorrigering eller flyttade trumslag här inte.

So...? 😎

Schysst låt, du har talang, grabben. 😉 Välskrivet, väl framfört, etc. Lite tonkorrigering och några flyttade trumslag hade jag dock velat ha. 😳

😳

Ha! det tänker jag då inte ge dig, det är så här jag sjunger och spelar och det står jag för 😉

Anledningen till att jag skrev det är att det är alltför vanligt idag. Fred ut!

(förresten, är la fashionista klar ännu?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Grym låt! Påminner lite om Khoma, som jag iofs inte gillar så mycket men ändå. 😉

Det enda jag kan klaga på såhär långt (skriver när jag lyssnar) är att crasharna låter rätt små och billiga, men det är ju knappast ditt fel. Kanske lite mer reverb på virveln också? Och en shaker som kör sextondelar i det där "What can i say"-partiet runt en minut? För att fylla ut kompet lite. 😉

Pukorna är sanslöst snygga! Kanske nån fet pad skulle passa i refrängen? Bara spånar lite.

Edit: Låten känns lite för kort tycker jag. Slutpartiet skulle kunna vara dubbelt så långt och sen en till refräng med lite extra sångstämmor och sen kan det vara slut. 😳 Men vafan det är din låt.  😳

Det är vintage zildjian, haha! (cymbaler är svårt att välja, de är lite tunna, jag kanske får kolla OHeqn) 😎

Bra idéer, tack, jag ska kolla upp shakern. Tänker dock inte börja arra om låten, jag vill inte börja klippa och klistra ihop partier, nu sitter tagningarna där dem ska...

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du använt till gitarrinspelningen förresten?

Jag såg den här låten som ett litet test av LA-610an som jag köpte nyligen. Så den har jag använt. Till basen (yamaha motion LB) och gitarrerna (jättebillig stratakopia). gitarrerna utan dist är lajnade rakt in i 610an och dem med dist är körda genom en laney LC50 mickad med en 57a.

Hade aldrig gissat att de rena gitarrerna var lajnade faktiskt. Vad har du för rum på dem? De låter grymt bra iaf, bästa gitarrljud jag hört sen Benton Falls "Fighting starlight".

Laney LC50 är en fin stärkare 😛 Är faktiskt lite sugen på att skaffa en sån även om jag aldrig använder gitarrstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Vad har du använt till gitarrinspelningen förresten?

Jag såg den här låten som ett litet test av LA-610an som jag köpte nyligen. Så den har jag använt. Till basen (yamaha motion LB) och gitarrerna (jättebillig stratakopia). gitarrerna utan dist är lajnade rakt in i 610an och dem med dist är körda genom en laney LC50 mickad med en 57a.

Hade aldrig gissat att de rena gitarrerna var lajnade faktiskt. Vad har du för rum på dem? De låter grymt bra iaf, bästa gitarrljud jag hört sen Benton Falls "Fighting starlight".

Laney LC50 är en fin stärkare 😛 Är faktiskt lite sugen på att skaffa en sån även om jag aldrig använder gitarrstärkare.

Det är en blandning av silver- och platinum verb på ena senden (inställningar har jag inte i huvet) och lite av trumrummet som är spacedesigner (minns inte vilket av alla jävla verb jag hade), vi pratar Logic alltså.

Jag spelar knappt gitarr heller (är trummis främst), men ibland drar jag några ackord, som på denna låt 🙂

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra låt. Schysst inspelning, bra harmonier, bra driv i trummorna och väldigt bra sång. Har inget negativt att säga. En snygg låt. Tycker inte du behöver ändra nåt spela in en - två låtar till och gör en demo så borde du ha din lycka gjord.

edit:stavfel

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Trevlig musik! Skumma härliga ackord i verserna 🙂..

Det enda som jag reagerat på är att du har lite väl mycket reverb på sången på sina ställen.. Men det är naturligtvis en smaksak.

Låter väldigt bra annars som sagt.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt... Grym sång, bra låt... bra prodd... lite murrig mix dock. Dvs lite många instrument ligger i samma frekvensomfång i mixen. Kan dock inte svara på vad. gitarrerna och basen kommer inte fram riktigt. Prova kanske att skära lite bas på gitarrerna... Lite hög sång också. Breaket i sticket stör jag mig lite också på. Vill gärna ha ett ösigt stick 😉

Förutom det är allt fantastiskt...

Hmm... även fast du har pluggat så tror jag att du skulle kunna haft några timmar över per vecka att göra musik 😛 Du kanske inte har hittat glädjen i att skapa musik. Men finn den NU!... för du är skitbra!!!

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

Diggar denna låt rejält. Refrängen har väl hitpotential imo 😳 Som tidigare talare tycker jag de rena gitarrerna var klockrena, mycket bra ljud och en "tasty" reverb. Din röst passar musikstilen väldigt bra även, den påminner mig på några ställen om Krister Linder från Dive, vet inte varför men men. Ta det som en komplimang 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Tack allihopa för de fina kommentarerna! 😕 Jag ska göra en ny version med ny OH-eq, den kommer upp på samma länk om någon dag.

Jag får ta och lyssna på Dive och Prefab Sprout då jag behöver lite inspiration...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul med så bra spel på alla instrument!!! Skitbra sound på allting dessutom. Låter platta! "Rätt" sång.

Däremot tycker jag själva arret och kompositionen inte är så mycket att hänga i julgranen. Många väldigt bra idéer men det sitter inte ihop formmässigt. Känns lite osammanhängande som helhet liksom.

Och lägg inte på shakers!! Definitivt inte i 1/16. Det är förbjudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Första 10 sekunderna med sång så tyckte jag det skar sig i rejält, men sen så kom man in i

stämningen lixom och blir bara bättre å bättre....

Jag spelar själv in alla instrument på många av mina inspelningar och vet hur jävla svårt

det är med trummorna, men du verkar vara en grym trummis så det är inga problem.

Trummisen gör 80% av soundet av trummorna.... spelar ingen roll om man

har ett trumset för 40.000 och trummisen är kass, det blir inge bra ljud ändå.

Absolut bästa låten (ljudmässig iaf) jag hört på forumet!

Lycka till!

//S

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja som sagt det låter sjukt mycket platta över detta!

Grymt impad!

Det enda jag kan ge som konstruktiv kritik är att sången är lite vass runt 1,3kHz sådär och jag saknar botten i sången också. Vilken mikrofon använde du vid inspelningen för preampen är det ju inget fel på 😕 Fan jag blev sugen på en 610:a nu 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Ja som sagt det låter sjukt mycket platta över detta!

Grymt impad!

Det enda jag kan ge som konstruktiv kritik är att sången är lite vass runt 1,3kHz sådär och jag saknar botten i sången också. Vilken mikrofon använde du vid inspelningen för preampen är det ju inget fel på 🙂 Fan jag blev sugen på en 610:a nu 🙂

Sången var lite misslyckad till inspelningen sett, 610 distade en del (vilket inte låter direkt dåligt iof) och jag sjöng i kontrollrummet, vilket inte låter lika bra som det andra rummet jag brukar köra i.

Jag körde en Hansén HCM101, som blev lite väl sibilant när jag distade på 610an.

Men jag försökte "rädda" sången eftersom jag var nöjd tagningarna.

610an låter jättebra, det var bara min o-uppmärksamhet som satte stopp för det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja som sagt det låter sjukt mycket platta över detta!

Grymt impad!

Det enda jag kan ge som konstruktiv kritik är att sången är lite vass runt 1,3kHz sådär och jag saknar botten i sången också. Vilken mikrofon använde du vid inspelningen för preampen är det ju inget fel på 🙂 Fan jag blev sugen på en 610:a nu  🙂

Sången var lite misslyckad till inspelningen sett, 610 distade en del (vilket inte låter direkt dåligt iof) och jag sjöng i kontrollrummet, vilket inte låter lika bra som det andra rummet jag brukar köra i.

Jag körde en Hansén HCM101, som blev lite väl sibilant när jag distade på 610an.

Men jag försökte "rädda" sången eftersom jag var nöjd tagningarna.

610an låter jättebra, det var bara min o-uppmärksamhet som satte stopp för det 🙂

Förstod nästan det.

En kompis har precis köpt ett schysst paket som låter "helt okej" för sånginspelning.

En AKG C12 och en 610:a 😄 Sångljudet är inte från denna planet, det är heeelt sjukt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Ja som sagt det låter sjukt mycket platta över detta!

Grymt impad!

Det enda jag kan ge som konstruktiv kritik är att sången är lite vass runt 1,3kHz sådär och jag saknar botten i sången också. Vilken mikrofon använde du vid inspelningen för preampen är det ju inget fel på 🙂 Fan jag blev sugen på en 610:a nu  🙂

Sången var lite misslyckad till inspelningen sett, 610 distade en del (vilket inte låter direkt dåligt iof) och jag sjöng i kontrollrummet, vilket inte låter lika bra som det andra rummet jag brukar köra i.

Jag körde en Hansén HCM101, som blev lite väl sibilant när jag distade på 610an.

Men jag försökte "rädda" sången eftersom jag var nöjd tagningarna.

610an låter jättebra, det var bara min o-uppmärksamhet som satte stopp för det 🙂

Förstod nästan det.

En kompis har precis köpt ett schysst paket som låter "helt okej" för sånginspelning.

En AKG C12 och en 610:a 😄 Sångljudet är inte från denna planet, det är heeelt sjukt!

Kompressorn i LA-610an är ju helt underbar, men man får vara försiktig med gainratten.

Den är dock väldigt lätthanterad, jämfört med många andra strippar som har tusen knappar och val. Här behöver man bara ratta på nåt av dem feta reglagen så är det klart 🙂

Jag ska väl fixa en bättre sångmick, men det lär ta tid då jag är ganska pank efter 610köpet, hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...