Jump to content
Annons

Akustisk sommarpop


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Sunshine

* ARTIST/GRUPP: Yllet och Knyttet

* GENRE: Akustisk Pop/Funk/Nånting

* LÅTLÄNGD: 3 min

* KOMPOSITÖR: Yllet och Knyttet

* PRODUCENT: Yllet

* EV. MEDVERKANDE:

* INSPELNINGSÅR: 2006-08

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 4,12

* STATUS: Färdig låt under utveckling...

Har nu tagit till mig av en del tips och tweakat låten lite, finns fortfarande att arbeta på så fortsätt gärna kommenterna. Ett speciellt tack vill jag rikta till Lundin som bidragit med sina insiktsfulla inlägg. :rolleyes:

En enkel pop/funkig sommarlåt som jag skrivit tillsammans med min bror. Vill gärna ha lite kommentarer om vad ni tycker... Tack på förhand

P.S texten är rätt patetisk, vi vet :rolleyes: D.S

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det första som slog mig var "o nej..vad de håller på o klabbar!! amatörblaskig rumsklang.. ahh.. det här går ju fetbort.." .. efter en stund suddas "o-nej-rumsklang-känslan" ut och det rätas ut ett och ett annat stukat flimmerhår i öronen 😳 ... efter en andra lyssning hörde jag en annan sak.. är sången utförd av två personer? Sången i introt känns lite svajig - ton/ timingmässigt och kanske 1 - 2 db för hög.. använder ni buss-kompressor? för när en andra röst kommer in rätas volymskillnaden ut??

Vilken känsla har ni tänkt förmedla genom musiken? Har ni några mixförebilder ni tänkt dra det hela åt? Eller är det något ni allmänt vill förbättra?

Min hjärna är alldeles för allergiskt mot hörbar rumsklang / reverb på vissa ingredienser, vissa delar måste upp i volym och en del andra tweaks, däribland eq'at gitarrernas midbas, för att tilltala mig mer, så jag kan inte låta detta passera som godkänt, däremot är det inte alls dåligt gjort i övrigt. faktiskt riktigt bra ( efter en andra, tredje fjärde lyssning )

Helheten finns där men det går fortfarande att göra småsaker i mixen för att få bort "första-lyssningsintrycket-känslan".

..men det är bara min åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

EZ Drummer, eller hur? Dra ned rumsklangen på trummorna, skär lite bas på sången och komprimera, så sitter den bättre i mixen.

Men: svinbra sväng och bra framfört. En melodika i bakgrunden på refrängen skulle göra min dag.

Snyggt jobbat!!

Redigerat av Dexter
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det första som slog mig var "o nej..vad de håller på o klabbar!! amatörblaskig rumsklang.. ahh.. det här går ju fetbort.." .. efter en stund suddas "o-nej-rumsklang-känslan" ut och det rätas ut ett och ett annat stukat flimmerhår i öronen  🙂 ... efter en andra lyssning hörde jag en annan sak.. är sången utförd av två personer? Sången i introt känns lite svajig - ton/ timingmässigt och kanske 1 - 2 db för hög.. använder ni buss-kompressor? för när en andra röst kommer in rätas volymskillnaden ut??

Vilken känsla har ni tänkt förmedla genom musiken? Har ni några mixförebilder ni tänkt dra det hela åt? Eller är det något ni allmänt vill förbättra?

Min hjärna är alldeles för allergiskt mot hörbar rumsklang / reverb på vissa ingredienser, vissa delar måste upp i volym och en del andra tweaks, däribland eq'at gitarrernas midbas, för att tilltala mig mer, så jag kan inte låta detta passera som godkänt, däremot är det inte alls dåligt gjort i övrigt. faktiskt riktigt bra ( efter en andra, tredje fjärde lyssning )

Helheten finns där men det går fortfarande att göra småsaker i mixen för att få bort "första-lyssningsintrycket-känslan".

..men det är bara min åsikt.

Tack lundin, det e precis denna typen av respons vi är ute efter. Jag har inga speciella mixförebilder, men kanske lite åt "Jack Johnson stuket" rent soundmässigt. Det ska va lite layback och skönt att lyssna på, ska ej vara påträngande. Håller helt med dig om att sången kanske ligger 1-2 db för starkt, strävade efter en "nära micen feeling". Har använt wavex Rvox-mono kompressor på lead/kör-sången, har inte tillgång till nån annan, och kan i ärlighetens namn säga att jag inte alls kan mycket om pluggar och mixande/mastrande, är mer en speleman och kör mest på känsla/test när jag prövar olika sound.

Ja sången är utförd av 2 personer, jag Yllet ligger på lead, och min lillebror Knyttet körar. Stämmorna är oftast utpanorerade och dubblade. Hur menar du med svajig, kan det ha med volymen att göra? Eller menar du att sången varierar i styrka? Eller kanske tonmässigt?

Har du något förslag på reverb på slutmixen? Eller du avråder helt från att använda det? La mest på det för att få en mer "hel" ljudbild, kan inte så mycket om mastring. Kör i stort sett bara en masteringcomprecssion samt en "volymhöjjare" 🙂 Ja du fattar, amatörmässigt.

När du skriver att gitarrens midbas ska ändras, hur menar du då, jag använder cubase sx. Försökt att spela in med så rent ljud som möjligt, micen 20 grader snett vinklad, 20 cm från ljudhålet blabla... du förstår poängen. Men jag antar att du har rätt, bara det att jag inte e säker på hur ja ska skära i eq:n, angående gurorna.

Du skrev även att "vissa delar" måste upp... något specefikt du tänker på?

Tack igen för ditt fina inlägg...

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

EZ Drummer, eller hur? Dra ned rumsklangen på trummorna, skär lite bas på sången och komprimera, så sitter den bättre i mixen.

Men: svinbra sväng och bra framfört. En melodika i bakgrunden på refrängen skulle göra min dag.

Snyggt jobbat!!

Ezdrummer it is! Bara klippa klistra, kan säkert bli mycket bättre, men jag koncentrerar mig mer på det jag själv kan "spela" 🙂 Med rumsklang antar jag att du menar velocity i

EZ?

Sången är redan komprimerad, med rvox, du menar mer? Jag har aldrig "skruit" på sången med lyckat resultat tidigare. Har du något enkelt exempel på hur jag kan göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är mina eq-rekommendationer när det gäller sången: börja med att skära bort allt under 85 - 125 Hz nånstans, skär sedan varsamt vid 200-250 Hz cirka samt öka lite vid 4-5 kHz och slutligen en liten ökning kring 12 kHz. Då får du bort luddigheten och ööppnar lite i toppen. Prova att komprimera lite hårdare än tidigare också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inga speciella mixförebilder, men kanske lite åt "Jack Johnson stuket" rent soundmässigt.

Det var det första som kom upp hos mig så när jag lyssnade. Att det lät lite som JJ alltså.

Skön låt med sommarkänsla.

Link to comment
Dela på andra sajter

😄 ( ser faktiskt ut så i hela nyllet..) fantastiskt vad mindre reverb gör med låtar.. 🙁

Tycker låten med ens vuxit ur amatörskorna...

Några petsaker då:

1. Gitarrernas botten kan du nog skära för att de ska låta som om de faktiskt står i samma rum som trummorna - nu hörs det att de inte gör det pg.a sin "fullfrekvens"+ att det faktiskt låter som om trummorna står längst bak i replokalen.. 10 meter bort.. rummet är relativt odämpat och har hårda, omgivande ytor.. ( kanske som obehandlad betong ) gitarrer o sång sitter i ett varmare, draperat o torrt rum.. om ni tar ut EZ-Drummers ambienskanal på separat mixerstrip kan ni dämpa diskanten några db för att simulera draperade väggar.. hmmm...alternativt att dämpa ambienskanalen en aning då 😉

Gitarrer kan man med fördel skära bort en del botten ifrån för att bas o trummor ska leva i bättre harmoni.. hur mycket man faktisk skär är en smaksak då alla har olika soundideal, men prova att använda ett lowshelvingfilter ( Filtertypen ser ut som en rutschkana ungefär) med 6db dämpning o svep den upp till runt 200hz så borde du ändå ha 50hz kvar tills kritisk lyssning krävs för att inte sabba något viktigt i ljudet.. hur mycket du sedan dämpar i slutänden kanske kan röra sig uppåt 10 - 12 db ( med Cubase inbyggda EQ, vilken känns rätt o-responsiv i sammanhanget.) vilket också belyser svårigheten med att ge generella tips då man inte vet vilka verktyg som används... rena livsfaran ibland..

Använd bypassknappen flitigt under tiden du provar olika EQ-tweaks så bör du höra när det låter konstigt.. gör du frekvenssvep och inte hör något är allt ok.. hellre för lite än för mycket.. men hellre något än inget alls 😆

2.De första textraderna känns ( fortfarande) inte riktigt rätt för hur låten utvecklas.. det låter ..hmm..för simpelt? troligtvis är det beroende på hur sången utförs rytmiskt..

..och som ConanBarberarn påpekar: Ska ni ha kvar "ohyeah kan ni väl lägga en dubbad stämma på den.. den känns väldigt LEGO-plastigt. 😄

Well låten har blivit av med reverb-slöjan så det räcker för mig, men småsaker som EQ-tweaks kan göra låten ännu mer transparent och genom det mer intressant att lyssna på.. men för mycket EQ kan göra låten sämre..

Bollen ligger på er planhalva.. ( och den är inte signerad av Zlatan 🙁 )

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaaa.. skillnad!! men nu sticker basen ut o bumlar som faen... är det en line'ad bas?

Well, oavsett om den är livespelad eller programmerad syntbas/samplad dito kan du prova att lägga en notch på 80, 115 och 400 hz.. de punkterna går det nästan alltid att skära försiktigt i och få ett jämnare basljud... vill man sedan gå vidare för att framkalla det där úbergosiga feta basljudet finns det fler småsaker man kan göra...

Har du kompressor på basen? vill du göra den lite mjukare kan du prova försiktigt chorus, men inte så mycket att det börjar simma runt i stereofältet.

tjohoo.. vad händer härnäst 😉

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Basen är lajnad, sen har jag kört en variat med guitar rig 2, med nåt som hette typ clean bass eller nåt tror ja 😉. Ingen kompressor på basen för tillfället, har nån variat av fish fillets, ska väl va en hyfsad kompressor, om jag får för mig o pröva? Har inte meckat så mycket med chorus, duger cubases inbyggda?

Link to comment
Dela på andra sajter

Handklappet låter lite butricks. Men låten, ja den är något att bygga på

om ni fick hjälp att prodda till den. Skulle låten vara bättre förpackad

så skulle man säkert höra den på radio. Skulle vilja att den lät mer som

Tom Petty eller Steve Miller band stuket.

Annars är låten tilltalande och går att bli ännu bättre. In med en elgura, piano,

tamburin, ta bort handklappet. Gör sången mer luftig och mer rymd. Nu låter

sången alldeles för tätt inpå micken. Ni har lagt den på 03:00 perfekt det gillar media.

Kör så det ryker...

Link to comment
Dela på andra sajter

Basen är lajnad, sen har jag kört en variat med guitar rig 2, med nåt som hette typ clean bass eller nåt tror ja 🙁. Ingen kompressor på basen för tillfället, har nån variat av fish fillets, ska väl va en hyfsad kompressor, om jag får för mig o pröva? Har inte meckat så mycket med chorus, duger cubases inbyggda?

Aha..då är det säkert det som gör att basljudet blir så stumt.. det låter som om det är förstärkarsimulatorn som lägger på någon konstig lådfrekvens.

Kolla om du kan använda en annan simulering då som gör att basen blir lite rundare och mer dynamisk.. det känns som att använda EQ i detta läget bara sabbar ett annars bra grundljud - så dämpa / ändra simuleringen = mindre bearbetande EQ.

Fishfilets är väl -sådär - som kompressor, den färgar ljudet rätt schysst för vissa instrument, speciellt samplade elektroniska trummor men tycker inte att den är bra som allroundverktyg och om det funkar bra för lajnad bas vet jag inte.. så testa..

Brukar nästan uteslutande använda Waves C1 om den inte ska höras i mixen.. ska den göra det finns det många bra kompressorer som sätter sin signatur väldigt snyggt.

Att tipsa om saker som gör stora hål i plånboken kanske inte är fairplay, men UAD-kortet och tillhörande LA1176 och LA2A är múmsich på allt vad som heter basfrekvens...

Men finns det ingen kompressor i Guitarrig 2 då? kanske någon schysst rörkompressorsimulering?

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...