Jump to content
Annons

Panorera i Cubase SX


PiRoger

Recommended Posts

Jag är en flitig användre av Cubase VST 32 och fick för mig att byta till SX eftersom jag fick en upgradering ganska billigt.....känns som en svagt infall jag ångrar 😉 .

Nåja, Jag undrar hur man panorerar ett Stereoljud i SX (ej SX2).

Exempel, Jag har ett brett virvelljud i stereo i min sampler och vill trycka ihop ljudbilden litegrann. I VST fanns det ju 2 reglar och 2 Pan på varje steroutgång i mixern men här finns det ju bara en pan och volym.

Hur gör man ??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skall bli intressant och se vad folk har som lösning till detta för oftast har man en centrerad ljudbild som man vill panorera åt endera hållet. Jag har ingen "enknapps-lösning" men överväg att spela in stereotrummorna på 2 mono kanaler istället för att därefter panorera dessa tills du är nöjd. Om du absolut måste ha ett stereospår kan du alltid lägga över de två monokanalaerna till ett stereospår.

/Mats

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ehm, nu kommer du bli en smula arg PiRoger, det går inte att utföra "riktig" stereopanorering i Cubase SX. Panoreringen bestämmer bara volymen på vardera kanal, ej balansen mellan högtalarna. Lösningen är att hitta en plugin som gör detta åt en, eller att splitta upp spåret till två stycken mono spår som du sedan panorerar som du vill. Detta är en tråkig miss av Steinberg. Dock är det korrigerat i SX2, men då har man istället slarvat bort Mono knappen på Master regeln, ehh.. jaja, till SX3 har de säkert lyckats få det rätt 😉

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

men då har man istället slarvat bort Mono knappen på Master regeln, ehh.. jaja, till SX3 har de säkert lyckats få det rätt 😉

Det gav mig en hel del huvudbry faktiskt... Jag trodde att det bara var jag som brukade använda den, tills jag började se inlägg på diverse forum i stil med Where is the f*****n mono button??!!. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...