Jump to content
Annons

FX-problem med Behringerj 802


SirAlex

Recommended Posts

Hej.

Har lite problem med mitt Behringer 802. I bordet finns bara en FX ut, men har två in i ljudkortet. Detta innebär att jag bara kan spela in i L eller R (och får då dubba allt...).

Går detta att fixa i några inställningar, eller är det ett bord med två FX ut som gäller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
ok. vadå för effektenhet?

hur ska jag koppla för att signalen ska skickas tillbaka då?

Tanken är att man ska använda FX-senden för att lägga effekter i signalkedjan, vars utljud sedan ska skickas tillbaka till mixern och därifrån gå ut i högtalarna.

Det ska i så fall kopplas:

FX-send -> Stereoeffekt, exempelvis delay som skickar olika på L/R -> Stereo Aux return

En fråga jag måste ställa är, varför måste du dubba allting? Det är praxis att bara spela in mono om man inte har en specifik anledning att spela in stereospår, exempelvis att du spelar in en synth som skickar stereoljud, dvs olika på L och R. Skapa monospår i den sequencer och ställ in dem på att spela in från den ingång som du har kopplat FX-sendkabeln i på ditt ljudkort bara. Ett monospår hörs lika mycket i båda högtalarna om du inte panorerar den.

Om du nu tvunget vill spela in på stereospår och därför behöver få ut två signaler ur ditt mixerbord föreslår jag något av följande:

- kolla upp i manual eller liknande om control room out fungerar, jag vet inte om de är förstärkta eller inte (vilket main out lär vara) så risken finns att utsignalen där är för stark.

- Köp en splitterbox, vanligt för gitarrister bland annat. Vad den gör är helt enkelt att den delar upp en mono-signal på två mono-utgångar.

- Gör dig själv en sorts budgetsplitter i form av en kabel med stereoplugg på ena sidan och sedan två kablar ur pluggen med monoplugg på var. Alltså så att signalen på L-kanalen kopieras ut på två sladdar, och detsamma för R.

Hoppas det hjälpte lite. Annars fråga bara om du undrar något så ska jag försöka förklara närmare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Har lite problem med mitt Behringer 802. I bordet finns bara en FX ut, men har två in i ljudkortet. Detta innebär att jag bara kan spela in i L eller R (och får då dubba allt...).

Går detta att fixa i några inställningar, eller är det ett bord med två FX ut som gäller?

du skulle inte kunna förklara lite närmare vad det är du egentligen vill göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

vafffllll...? 😏

Vad är det som händer här egentligen? Jag kanske har missat något i tidigare trådar eftersom jag inte hänger med?

Är det en Behringer Eurorack UB 802-mixer du har?

Varför använder du då inte vanliga Main out för att koppla till ditt ljudkort? Så är det bara panna kanaler till vänster om du vill ha in dom på ena kanalen i ljudkortet, och panna dom till höger om du vill ha dom i andra kanalen i ljudkortet???

Eller hur tänkte du?

EDIT: Fast jag får också känslan av att du råkar ut för att det bara låter i ena kanalen i din inspelning, och då kanske det beror på att du spelar in ett stereospår med bara en monokanal??? Isf prova att spela in mono i ditt program istället? Om inte, förklara dina symtom lite bättre.

/Henning.

Redigerat av henning
Link to comment
Dela på andra sajter

Han kanske vill välja vilken kanal från mixen som ska gå in i ljudkortet med hjälp av tapparna.

Själv kör jag med group out så då väljer jag smidigt om det är en mick, synth, pod eller något annat som ska in med ett litet klick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

mycket att hålla reda på nu 😄 ska försöka specifiera lite.

EDIT: Fast jag får också känslan av att du råkar ut för att det bara låter i ena kanalen i din inspelning, och då kanske det beror på att du spelar in ett stereospår med bara en monokanal??? Isf prova att spela in mono i ditt program istället? Om inte, förklara dina symtom lite bättre.

precis. men när jag spelar in i monospår i programmet (här SX 3) så blir kvaliteten inte alls densamma.

Är det en Behringer Eurorack UB 802-mixer du har?

Varför använder du då inte vanliga Main out för att koppla till ditt ljudkort? Så är det bara panna kanaler till vänster om du vill ha in dom på ena kanalen i ljudkortet, och panna dom till höger om du vill ha dom i andra kanalen i ljudkortet???

tål att testas, men det känns lite som en nödlösning. lite opraktiskt när man ska ställa in fx-signalen?

Går igenom Richards svar i nästa inlägg

EDIT: Ska jag vara helt ärlig tror jag att jag har fått poängen med FX om bakfoten. Jag har fått för mig att man skickar ljudet från FX till datorn, för att sedan ställa in signalen med FX-rattarna. Så verkar ju inte fallet vara 🙂

Redigerat av SirAlex
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

tack för ett bra svar, men är inte så haj på alla termer

Tanken är att man ska använda FX-senden för att lägga effekter i signalkedjan, vars utljud sedan ska skickas tillbaka till mixern och därifrån gå ut i högtalarna.

Det ska i så fall kopplas:

FX-send -> Stereoeffekt, exempelvis delay som skickar olika på L/R -> Stereo Aux return

FX ska alltså in i t.ex. en effektpedal? eller är stereoeffekt nåt speciellt?

En fråga jag måste ställa är, varför måste du dubba allting? Det är praxis att bara spela in mono om man inte har en specifik anledning att spela in stereospår, exempelvis att du spelar in en synth som skickar stereoljud, dvs olika på L och R. Skapa monospår i den sequencer och ställ in dem på att spela in från den ingång som du har kopplat FX-sendkabeln i på ditt ljudkort bara. Ett monospår hörs lika mycket i båda högtalarna om du inte panorerar den.

nä, precis. i nuläget dubbar jag för att ljudkvaliteten försämras med mono (om jag är inte har dålig hörsel 🙂), alltså för att jag "måste".

- kolla upp i manual eller liknande om control room out fungerar, jag vet inte om de är förstärkta eller inte (vilket main out lär vara) så risken finns att utsignalen där är för stark.

använder inte control room out, helt enkelt därför att jag inte vet hur eller till vad. 😄

tack för svaren

Redigerat av SirAlex
Link to comment
Dela på andra sajter

precis. men när jag spelar in i monospår i programmet (här SX 3) så blir kvaliteten inte alls densamma.

Det låter väldigt konstigt. Ser ingen anledning alls till att du skulle få ett sämre ljudkvalitet på en monokanal än på en stereokanal (så länge det bara är mono du spelar in i). Hur låter det sämre?

(Ska du bara spela in en kanal i taget så låter det ju helt vettigt att använda dig av fx-tappen. Däremot så kan du ju då bara spela in en mono-kanal i taget på så sätt.)

/H.

Redigerat av henning
Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter väldigt konstigt. Ser ingen anledning alls till att du skulle få ett sämre ljudkvalitet på en monokanal än på en stereokanal (så länge det bara är mono du spelar in i). Hur låter det sämre?

glömde kanske säga det förut, att jag kan inte SPELA IN i en monokanal, får den hittar ingen signal. metoden blir då att spela in på stereo och sen dra ljudklippet till ett monospår. då blir ljudet garanterat sämre

(Ska du bara spela in en kanal i taget så låter det ju helt vettigt att använda dig av fx-tappen. Däremot så kan du ju då bara spela in en mono-kanal i taget på så sätt.)

detta blir lite knivigt då jag inom en överskådlig framtid ska mica upp trumset :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Först angående det här med stereoeffekter. En stereoeffekt är en effekt som vanligen tar in en monosignal. Sedan gör den något med signalen, exempelvis lägger på delay - låt oss så ta ett stereodelay som exempel:

Signalen går in i effektenheten. Du har ställt in effekten så att delaystudsarna går som fjärdedelstoner i vänsterkanalen, men dubbelt så snabbt i högerkanalen. Ut ur effektenheten finns två utgångar, vänster och höger - därav benämningen stereoeffekt/stereodelay. Dessa två utgångar ska ledas till Stereo Aux Return L respektive Stereo Aux Return R på mixern igen för att där blandas med orginalsignalen och sedan skickas ut genom main out, så småningom till högtalarna.

Ett sådant litet mixerbord är egentligen inte till för inspelning av särskilt många kanaler, eller inspelning överhuvudtaget kan jag tänka mig. Det är ju en "powered mixer", således väl en mixer med inbyggt slutsteg? Det torde ju innebära att den är ämnad främst för små torgmötes-PA och sånt.

Vanligen när man använder en mixer vid inspelning har varje kanal en "direct out" genom vilken signalen går ut och det är från den man kopplar in i ljudkortets ingångar.

Men nu har du det här mixerbordet, så om vi skulle ta och kolla lite på det här med att du inte kan spela in din mono-signal då. Jag är ingen Cubaseanvändare, så jag vet inte hur man gör, men har du kontrollerat att valet av ingång på dina monospår stämmer överens med den ingång du spelar in på. Programmet måste ju veta vilken ingång på ljudkortet det ska "lyssna på" när det spelar in på det spåret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det torde ju innebära att den är ämnad främst för små torgmötes-PA och sånt.

vilket är det billigaste bordet med 4 ut, nog att mica upp trumset?

Först angående det här med stereoeffekter. En stereoeffekt är en effekt som vanligen tar in en monosignal. Sedan gör den något med signalen, exempelvis lägger på delay - låt oss så ta ett stereodelay som exempel:

v-amp är alltså ett exempel på en effektenhet? (ursäkta om jag är trög, men jag måste försäkra mig om saker :rolleyes:)

tack för hjälpen

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, här kommer nästa bud. 😎

Glöm att FX används till effekter, du har den till att ställa vad som ska gå in i datorn. Detta gör att du bara kan spela in i mono. Med rätt kabel kommer signalen antingen in i L eller R.

Väljer du sedan ett monospår att spela in på så får du se till att du har valt matchande ingång i Cubase SX. Det är troligen där problemet sitter, dvs ljudet kommer in i L men du har valt att spela in R, eller tvärtom. Hur du väljer det är jag lite osäker på, har själv SL 1 här.

Vill du spela in två olika signaler samtidigt (stereo), med möjlighet att justera nivåerna var för sig efteråt, så får du koppla in ljudkortet på main out istället, med de konsekvenser det innebär för den ordinarie lyssningen. Jag antar att det inte rör sig om fler än två mickar, eftersom din mixer bara har två micingångar?

UB802 är för övrigt inte en "powered mixer".

Link to comment
Dela på andra sajter

UB802 är för övrigt inte en "powered mixer".

Ok, bara googlade lite snabbt och såg det nämnas 😎

SirAlex, angående V-amp.

V-amp är en effektenhet men jag vet inte om den kan ta in linesignal. Den är ju egentligen till för att ansluta en gitarr till, som skickar en annan form av signal (lätt förklarat.)

Men det finns massvis med andra exempel, såsom (off of the top of my head) Alesis Midiverb (multieffekt), TC Electronic M-One XL (Reverb) och Behringer Virtualizer Pro (multieffekt.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

ok, men då var jag ju rätt ute ända från början när det gällde fx.

tror du har rätt, letade en stund och hittade var jag kunde välja ingång.

men bordet duger inte för mina ändamål, det har jag kommit fram till. vilket är den lägsta nivån på mixerbord med 4 ut och med inbyggt slutsteg?

Redigerat av SirAlex
Link to comment
Dela på andra sajter

men bordet duger inte för mina ändamål, det har jag kommit fram till. vilket är den lägsta nivån på mixerbord med 4 ut och med inbyggt slutsteg?

Det beror lite på vad du menar med "fyra ut". Om du menar - två högtalarutgångar (stereo) plus två andra utgångar (typ den FX du har på din 802), så är det hyfsat lätt att hitta, t ex Behringer PMH2000. Den går på 3000 kr på Musikbörsen.

Letar du efter mixerbord där du kan ta varje enskild inkanal och spela direkt in på datorn, och hittar någon, så hör av dig. (Detta kallas för "direct out". Finns det "insert" så funkar det också, om man trixar lite med kablarna.)

Jag letar nämligen också efter något sådant. Det finns ganska gott om mixerbord med insert eller direct out, och även med inbyggda flerkanalsljudkort, men inte i kombination med inbyggt slutsteg vad jag kan hitta. Åtminstone inte till överkomligt pris.

Ett annat alternativ är därför att köra med aktiva högtalare, dvs slutsteget inbyggt i högtalarna istället för i mixerbordet, se

denna tråd för ett litet resonemang kring detta.

Om du med fyra ut menar att du vill kunna driva fyra separata högtalare, det tror jag inte heller finns. Du får i så fall parallellkoppla högtalarna två och två (se upp för ohmantal och sånt när du gör detta).

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Letar du efter mixerbord där du kan ta varje enskild inkanal och spela direkt in på datorn, och hittar någon, så hör av dig. (Detta kallas för "direct out". Finns det "insert" så funkar det också, om man trixar lite med kablarna.)

Jag letar nämligen också efter något sådant. Det finns ganska gott om mixerbord med insert eller direct out, och även med inbyggda flerkanalsljudkort, men inte i kombination med inbyggt slutsteg vad jag kan hitta. Åtminstone inte till överkomligt pris.

Bara för det så hittade jag en powered mixer med insert på fyra av monokanalerna: Behringer PMH1000. 4000 kr på Musikbörsen.

Redigerat av Diwic
Link to comment
Dela på andra sajter

Letar du efter mixerbord där du kan ta varje enskild inkanal och spela direkt in på datorn, och hittar någon, så hör av dig. (Detta kallas för "direct out". Finns det "insert" så funkar det också, om man trixar lite med kablarna.)

det är detta jag är ute efter, så att man kan spela in fyra micar på fyra olika spår.

4000:- var snäppet ovanför min plånbok, men med lite rotande och grävande kanske man kan hitta något fynd. 😎

tack för hjälpen

Link to comment
Dela på andra sajter

hur funkar det?

Du får en mixer och ljudkort i ett. Du bara kopplar mixern/ljudkortet via en firewirekabel till en firewireport på din dator, om du har någon. Då kommer automatiskt varje kanal på mixern vara en kanal som du kan komma åt ifrån din mjukvara som om det vore ett ljudkort (vilket det är.) :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...