Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan!

Jag har spelat in bandets demo i 16 bitar utan att egentligen tänka på det. Det beror på att standardupplösningen i SX 2 är 16 bitar där jag spelade in trummorna. Sen uppgraderade jag emmelertid till SX 3 och glömde konvertera till 24 bitar och spela in resten i 24 bitar. Är denna tabbe så stor att jag borde fundera på att gå under jorden och gömma mig tillsammans med Bin Laden och hans polare eller? Är detta extreeeeeeeeeeemt avgörande för slutresultatet? Har blivit lite nervös nu på senare tid när jag har sett hur snacket går runt 16 bit vs. 24 bit.

Redigerat av Dream Exp.
Annons
Postat

Tycker du att det låter så fruktansvärt att det bara är att slänga skiten? Använd öronen.

Har svårt att tänka mig det, dock. Kör på du bara. Jag spelar in allt i 16 bitar, och jag lovar dig att jag inte är ensam.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Inspelningen är 16bit, men interna räkenskaperna i SX örs ju i 32bit float. På svenska: alla effekter och sånt har varit noggrannare än 16 bit anyway. Vilket betyder att du trots att du bandar in i 16bit _BÖR_ mixa ner med en ditherplugg som sista plugg!

Det blir nog bra. Förutsatt att ni inte är skit förstås!

Postat

Äh. Det viktigaste är väl att själva mixningen sker i högre bittal, eller? Tror inte många kan höra skillnaden i en hel mix (om ens nån), och om det "bara" är en demo så spelar det ju knappast nån roll ändå. 🙂

Postat

OM NÅGOT ÄR INSPELAT I EN LÄGRE UPPLÖSNING FINNS VÄL INGEN ANLEDNING ATT MIXA I HÖGRE, GÅR LIKSOM INTE ATT FÅ DET BÄTTRE ÄN VAD DET REDAN ÄR I DETTA AVSEENDE...som att sätta ett Cadillac emblem på en Bubbla...

JAG HAR FÖR MIG ATT MAN KAN VÄLJA I BÅDE SX 2 + 3 VILKEN UPPLÖSNING MAN SPELAR IN I, SJÄLV KÖR JAG I 32 bit floating---SÅ DET DÄR MED STANDARD HAR DU NOG MISSFÖRSTÅTT!!!

SPELAR MAN IN I DENNA UPPLÖSNING SÅ DITHRAR CD-MASTERING PROGRAMMET AUTOMATISKT NER NÄR DU BRÄNNER DIN PRODUKT FÖRUTSATT ATT DU HAR ETT VETTIGT SÅDANT-TEX CD-ARCHITECT!!!

🙂

Postat

Jo, jag vet att man kan ändra upplösningen och jag vet hur man gör också. Grejen är bara att när man öppnar ett nytt projekt i Cubase SX 2 är upplösningen per automatik satt till 16 bitar medans den i SX 3 var satt till 24 bitar.

Hur som helst verkar det som att jag inte behöver vara orolig. Tycker att det låter bra än så länge.

Postat
OM NÅGOT ÄR INSPELAT I EN LÄGRE UPPLÖSNING FINNS VÄL INGEN ANLEDNING ATT MIXA I HÖGRE, GÅR LIKSOM INTE ATT FÅ DET BÄTTRE ÄN VAD DET REDAN ÄR I DETTA AVSEENDE...som att sätta ett Cadillac emblem på en Bubbla...

JAG HAR FÖR MIG ATT MAN KAN VÄLJA I BÅDE SX 2 + 3 VILKEN UPPLÖSNING MAN SPELAR IN I, SJÄLV KÖR JAG I 32 bit floating---SÅ DET DÄR MED STANDARD HAR DU NOG MISSFÖRSTÅTT!!!

SPELAR MAN IN I DENNA UPPLÖSNING SÅ DITHRAR CD-MASTERING PROGRAMMET AUTOMATISKT NER NÄR DU BRÄNNER DIN PRODUKT FÖRUTSATT ATT DU HAR ETT VETTIGT SÅDANT-TEX CD-ARCHITECT!!!

😛

32bit floating är väl ändå programmets interna uplösning, inte den du spelar in i...

Postat

Det är ju inga problem att blanda olika bitdjup - så du kan utan bekymmer fortsätta spela in pålägg i 24-bit eller 32-bit FP (som jag använder) - trots att grunderna är inspelade i 16-bit. Så länge det låter ok, så duger det ändå. Skillnaden är att om man inte är noga med inspelningsvolymen, så kommer man att få lite mer brus med 16-bits inspelningarna - men det är inte katastrofalt om inte alla andra detaljer, som inspelningsrum, lyssning etc är perfekt...

Postat (redigerat)

😛

32bit floating är väl ändå programmets interna uplösning, inte den du spelar in i...

Omvandlarna är 24-bit (det finns ännu så länge inga 32-bits omvandlare), men man kan spela in med 32-bit FP ändå. Skillnaden är att de extra 8 bitarna är decimaler, vilket gör att man får bättre upplösning på låg signalnivå med 32-bit FP än med 24-bit.

Redigerat av Claes
Postat

Uhm, men varje gång ljudet processeras så måste det ju samplas om liksom, och då förlorar man ju massa information om man inte sköter själva mixningen i högre upplösning än det ursprungliga ljudet... väl?

Säg att du har en inspelning i 16 bitar och lägger på ett högpassfilter för att få bort lite bummel eller nåt, så kommer ju hela vågformen ändras. Om det då ska knös in i samma 16 bitar som innan så kommer du ju få dubbelt så mycket kvantiseringsfel som innan, de tidigare + de nya? Typ.

Eller har jag fel? 😛

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det här blev ju ett jävla gapande om en enkel sak. Men kanske den inte är enkel, vem vet? Anyway, Florians inlägg är totalt fel. Misinformation. Glöm det. Läs det aldrig på nytt. Flere andra inlägg har rätt (tbruce bl.a).

Läs istället kapitel 4, sidan 52 i Bob Katz bok. Jävligt bra exempel med analogier (pun intended) till den verkliga världen.

Om du tar in en 16 bitar fil, och som exempel ökar gain med 6dB. Vips, du har ett matematiskt resultat som ligger nånstans mellan 16 och 32 bitar, beroende på innehållet. Troligen kunde resultatet vara 64 bitar eller 128 bitar, men det blir lite väl akademiskt det. Så vi avrundar det "vackert" internt i Cubase till 32 bitar.

För att ta lite fakta ur "boken":

"A 1 dB gain boost involves multiplying by 1,22018454 (rounded to 9 decimals)"

I mixningen har man ju lite mera än 1 st 1dB gain-ändring på ett enda spår. Så trots att det kan verka insignifikant med dessa decimaler, är det inte det. Avrundningfelet som skulle uppstå om man på riktigt mixade i 16 bitar skulle vara kumulativt gruvligt enormt.

Men som tur har man inget val i kubisen. Internt är den 32 bitar. Man kan inte ställa om det. En del "masteringrade" pluggar kör btw internt på 64 bitar. Upplösning är signifikant.

Sluta spekulera.

Tillägg:

Skillnaden mellan inspelning i 16 eller 24 bitar kan i sin tur vara ganska insignifikant i hemmaförhållanden. Billiga A/D-omvandlare kan ha en verklig noggrannhet på kring 20 bitar, beroende på noise som genereras av värme (4 bitar kan bli random 1:o och 0:or). Flere bitar tappar du när din noisefloor är högre än de resterande 20 bitarna du har kvar: din mic susar, din preamp susar plus att du har en susande omgivning med datorer etc.

Så den verkliga jämförelsen ska inte göras mellan 16 och 24 bitar, utan närmare sagt på 16 och nånting mellan 18 och 20 bitar.

Teoretiska noiseflooren på 16 bitar respektive 24 bitar blir hemuppgift.

Redigerat av tsmalmbe
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Läste om Florians inlägg och kom fram till att det fanns två tolkningar av vad han sa. Så eftersom jag är klokare än det skall vi korrigera ännu en gång (inget av vad jag sade var fel dock).

"Att manuellt upsampla en WAV från 16-bitar till 24 bitar då man går till mixning är totalt onödigt, eftersom det endast leder till att man lägger en massa nollor till filen, då faktum fortfarande kvarstår att Cubase internt ändå använder en 32 bitars upplösning oberoende av om man har 16 eller 24 bitars originalfiler."

Var det så du menade Florian? I såfall uttryckte du dig besvärligen onogrannt vilket ledde till en massa sus och dus bland publiken här!

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Jag tycker "mixa i" och "uppsampla till" är två olika saker, och du nämnde bara det ena i ditt inlägg?

Nåväl, ditt gamla analoga rövhål, vi är väl överens om att

- vi båda har rätt

- du kan inte skriva

- jag kan inte läsa

(ta det med en nypa salt sen)

😄 Hoppas alla andra blev klokare. Vi förstärkte bara våra egon.

Postat

hmmm, 😄 tro mig,jag har inget större behov av förstärkt ego-ligger ej i min natur s.a.s

jag säger bara vad jag tycker-som vanligt-i tron om att det jag vet och kan borde jag dela med mig till bättre behövande eftersom det förekommer så oerhört mycket utav villfarelser på detta forum... 😄

Postat

Är vi då överens om att det inte gör mycket alls - om ens något - att spela in i 16 bitar så länge mixningen sedan sköts i högre?

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
Är vi då överens om att det inte gör mycket alls - om ens något - att spela in i 16 bitar så länge mixningen sedan sköts i högre?

Vi är överens om följande. Om inspelningen annars är perfekt så att instrumenten är stämda, soundet är rätt och stämningen hög - då skall det inte kastas bort endast på grund av att det råkade fastna endast 16 bitar.

Ett nytt projekt skall alltid dock startas som ett 24-bitars projekt. Man har bara att vinna, inget att förlora (förutom de få här på forumet som fortfarande kör sina 286:or och vill mikro-optimera istället för att vara kreativa).

Postat (redigerat)

Florian: Vad tror du händer om man mixar i 16-bit och man sänker gainen på en av kanalerna? Jo, man sänker bitupplösningen på den kanalen så den hamnar under 16-bit. Kör man däremot 24bit när man mixar så försämras inte bitupplösningen på den kanalen.

Hoppas du vet vad bitupplösning innebär innan du börjar skrika?

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Postat

Förövrigt har jag bara ett råd till den som startat tråden:

Låter det bajs, släng det.

Låter det bra, behåll det.

Postat

Och plötsligt är vi tillbaka där vi började 😕

Postat

Och plötsligt är vi tillbaka där vi började 😕

Känns det inte skönt med loopar? 🙂

/Daniel

Postat

Och plötsligt är vi tillbaka där vi började 😉

Känns det inte skönt med loopar? 😉

Jodå, om du gör dina egna loopar. Sampla inte mig utan tillåtelse!!! 😕🙂😄

😆

Postat
Florian: Vad tror du händer om man mixar i 16-bit och man sänker gainen på en av kanalerna? Jo, man sänker bitupplösningen på den kanalen så den hamnar under 16-bit. Kör man däremot 24bit när man mixar så försämras inte bitupplösningen på den kanalen.

/Daniel

😕 Hoppas du vet eller tror dig veta vad du snackar om---GAIN försämrar bitupplösningen???

sorry sorry sorry men detta är en totalt felaktig uppfattning,jag skall be för er framtid!

🙂

Postat

/Daniel

😕 Hoppas du vet eller tror dig veta vad du snackar om---GAIN försämrar bitupplösningen???

sorry sorry sorry men detta är en totalt felaktig uppfattning,jag skall be för er framtid!

🙂

Okay, fel ordval då, men om du sänker nivån på en kanal när du mixar i sexton bitars upplösning så kommer du att förlora bitinformation som kommer gå under de sexton bitarna. Vid halva nivån så är du nere på 15 bits upplösning t.ex.

/Daniel

Postat

Och plötsligt är vi tillbaka där vi började 😉

Känns det inte skönt med loopar? 😉

Jodå, om du gör dina egna loopar. Sampla inte mig utan tillåtelse!!! 😕🙂😄

😆

Lugnt! Har ju EzDrummer numera 😛

/Daniel

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.