Jump to content
Annons

DFH 1 eller 2?


Bonae

Recommended Posts

Hallå!

Jag har pysslat ganska länge med att göra någon slags Lo-firock... Eller vad man nu kan kalla det. Ett problem har alltid varit att jag måste lägga MIDI-trummor på mina spår och vanligtvis, i den musik jag gör, vill jag bara ha enkla, avskalade trumkomp. Således behöver jag inga avancerade trummor i den bemärkelsen, utan AUTENTISKA... Och min erfarenhet hittills har varit att ju "enklare" trummorna är, ju svårare är det att få dem att låta vettiga... Förstår ni? Jag vill inte att trummorna skall låta MIDI, typ... Jag har kört länge med Reasons Redrum genom Cubase och tro mig, det går inte få det i närheten av bra.

Jaja, till saken: Jag har fått tag i Drumkit From Hell, både 1:an, 2:an och custum/vintagepacket. Min fråga är vad som är bäst att installera på. Till tvåan följer det med en controller till samplingarna. Någon som har testat den? Drar den mycket CPU? Är det kanske bättre att köra samplingarna genom Battery? (inte för att jag behöver någon särskilt avancerad trumsampler). Vad skiljer samplingarna i de två versionerna åt? Är det fler samplingar med i 2:an? Har blivit lite skeptisk p.g.a. att 2:an knappast har fått lika grymma recensioner som 1:an fick.

Custom/vintagepacket vettefan om jag skall använda mig av. Låter förvisso grymt bra, men shit... 34GB... Någon som har några idéer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter på beskrivningen som EZ drummer skulle passa som handen i handsken!

Kikat nått på den?

Enklare och smidigare blir det inte. Och låter riktigt bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft mina funderingar på det med. Verkar ju onekligen ganska enkelt... Har tyckt att det verkar lite suspekt enkelt... Billiga och enkla pluggar o.dyl brukar ju betyda inget vidare ljud heller... Fast det är förstås ingen regel. Säger du att det är bra samplingar så får jag väl kanske testa det! Inte så gigantiskt stort heller... Räcker med ett par olika trumset för mig med ett antal olika anslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med Steinberg EZ drummer verkar vara precis rätt för dig.

Jag körde DFH genom Battery förut och jag tyckte att man fick trilskas rätt så mycket med det för att få det att låta hyfsat. EZ drummer låter bra direkt. DFHS är väl det bästa alternativet om du vill ha det autentiskt, men det tar ju väldigt mycket plats. Så kör på EZ drummer, jag har svårt att se att du skulle ångra dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK... Ja, trummorna är ju faktiskt inte det jag vill ägna större delen av mitt musikskapande. De skall helst bara finnas där, enkelt och smidigt. I detta fallet har ni nog rätt i att jag borde testa EZdrummer. Ska göra det när jag kommer hem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att DFH (tydligen) fick bättre recension första gången kanske var för att var helt överraskande bra då? (Till ett rimligt pris dessutom). När dom släppte Superior så var säkert förväntningarna mycker mer uppskruvade.

Själva trumljuden kanske inte är så mycket bättre i uppföljarna heller (även om det i framför allt Superior finns många fler slag inspelade); Det som gör att det låter bättre är nog mycket "mänsklighetsfunktionerna", som att man kan se till aldrig spela upp exakt samma slag två gånger i följd, ställa läck mellan mickar o s v.

Lägger annars även min röst på EZ Drummer som låtskrivarpartner. Suveräna ljud utan något jobb alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att DFH (tydligen) fick bättre recension första gången kanske var för att var helt överraskande bra då? (Till ett rimligt pris dessutom). När dom släppte Superior så var säkert förväntningarna mycker mer uppskruvade.

Själva trumljuden kanske inte är så mycket bättre i uppföljarna heller (även om det i framför allt Superior finns många fler slag inspelade); Det som gör att det låter bättre är nog mycket "mänsklighetsfunktionerna", som att man kan se till aldrig spela upp exakt samma slag två gånger i följd, ställa läck mellan mickar o s v.

Lägger annars även min röst på EZ Drummer som låtskrivarpartner. Suveräna ljud utan något jobb alls.

Som "låtskrivarpartner" är ju DFHS totalt overkill som Rockford säger..

Massa ramminne som går åt helvete, och man lär trixa och ratta en hel del för att få de "råa" ljuden att låta som man vill. (eq, kompressor mm.)

DFH 1 med Battery eller EZ drummer är isåfall mycket bättre alternativ när trummorna bara skall "finnas där".

Men när det gäller produktion i "skarpt läge" så håller jag DFHS mycket högre än de andra.

DFH 2 är i stort sett en nedbantad version av DFHS (Innehåller bara Sonor setet, och mycket färre cymbaler och virvlar) och käkar även det en hel del RAM. (tror dock att denna version kan streama samplingar från disk.)

Groove agent ger jag inte ett öre för, inte för att det är dåligt, men upplägget passar inte mig alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick EZ drummer imorse, och är redan helnöjd 🙂 Det tar bara några sekunder att ladda ett trumset, det går smidigt och låter väldans bra!!! Jag har DFH superior också, men där måste du ratta och pilla mycket mer för att få ett bra ljud, med EZ behöver du inte göra så mycket, plus att den inte tar mycket kraft från datorn alls..

Jag rekomenderar EZ drummer !

Link to comment
Dela på andra sajter

Groove agent ger jag inte ett öre för, inte för att det är dåligt, men upplägget passar inte mig alls.

för egen del är jag nyfiken på vesion 3 som ska komma i höst.

Jag är inte speciellt nyfiken. med tanke på först uppgraderingen, från 1 till 2:an så var det inte speciellt imponerande. *tycker jag*

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter mycket bra att det är mindre resurskrävande än DFH. Behöver hålla ned den stackars CPU-mätaren, med tankte på att jag kör the Grand2, Reason och en hel del effektpluggar samtidigt som Cubase... Med en processor som inte är 2GhZ ens.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...