Jump to content
Annons

Blue screen


Exil

Recommended Posts

På min gammla Pc så har hårddisken som systemet ligger på crashat. Det blir blue screen och den säger att jag kan försöka starta datorn i felsäkert läge. Men när jag startar upp i felsäkert läge händer det ingen ting. Endast svart skärm. Min tanke var då att jag skulle installera om windows på denne hårddisk och försökte. Det gick åt piparn och efter ett tag i installationen om blue screen upp igen. Men det är väl nästan självklart att det inte ska gå att installera windows på en redan pajj hårddisk.

Jag har då börjat förstå att den hårddisken inte är något att ha längre, utan att jag får ta och köpa en ny hårddisk och installera windows på nytt.

Är det något jag ska tänka på när jag tar ut den trasiga hårddisken? Eller är det bara att ta ur den, sätta i den nya på samma plats och sedan sätta i windows cd:n och installera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Saker att tänka på.

Alltid när du meckar i datorer. Dra ur nätsladden.

Jorda dig, genom att tex dra en ståltråd runt din arm/fotled till ett element eller annan jordad källa.

Själv brukar jag inte göra så iofs. Det räcker med att man avjordar sig där man står med datorn. Tar tag i datorns chassi samtigt som jag tar i något jordat. Tex en jordad armatur eller ett element.

Går jag ifrån datorn gör jag om det igen.

Det räcker med den statiska elektriciteten man bygger upp i kroppen man samlar på sig när man går i ett rumm ( gärna med sockor på en långhårig heltäckningsmatta) för att pajja ett moderkort.

Att byta hårdisk är dock inte lika känsligt.

Annars att tänka på. Den gamla hårdiskens byglar är troligtvis ställd på master.

Den nya bör ställas på samma sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det något jag ska tänka på när jag tar ut den trasiga hårddisken? Eller är det bara att ta ur den, sätta i den nya på samma plats och sedan sätta i windows cd:n och installera?

Njae... Det är bara att tuta och köra. Har du SATA på moderkortet så skulle jag köpa en SATA-disk, nu när du ändå köper en ny.

edit: ja, det som DrHans säger är såklart helt rätt. Men jag tar det för givet. Solly (som han sa kinesen).

😎

Redigerat av Thimmie
Link to comment
Dela på andra sajter

edit: ja, det som DrHans säger är såklart helt rätt. Men jag tar det för givet. Solly (som han sa kinesen).

😎

Doktorn har alltid rätt 😉

Yeah, yeah, så kanske det är... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det inte fungerar att installera om windows, kan det mycket väl vara någon hårdvara som är deffekt, tex minnet (mest troligt). Om du vill, kan du få anteckna den STOP-koden som står på blåskärmen, den ser ut ungefär så här 0x100004A0. Har man STOP-koden kan man ganska enkelt härleda felet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Eftersom det inte fungerar att installera om windows, kan det mycket väl vara någon hårdvara som är deffekt, tex minnet (mest troligt). Om du vill, kan du få anteckna den STOP-koden som står på blåskärmen, den ser ut ungefär så här 0x100004A0. Har man STOP-koden kan man ganska enkelt härleda felet.

Intressant. Jag kollade precis upp Stop koden. Den lyder:

STOP: 0X000000C2 (0X00000043, 0X00000000, 0X00000000)

Jag vet ej om siffrorna inom parentes är viktiga men skrev ändå ner dem.

Någon duktig datasnille som vet vad detta betyder?

EDIT: Det står även BAD_POOL_CALLER uppe på blue screenen. Om det kan vara till någon hjälp. Letar själv lite på google just nu.

Redigerat av Exil
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Inget datasnille som kan tolka koden? Är det värt att köpa en ny hårddisk eller är det hela moderkortet som har pajjat?

Jag är inget snile kanske. Men lat är jag så du får bläddra själv men här har du en länk:

http://www.google.se/search?hl=sv&q=STOP%3...3%B6kning&meta=

Jag har själv försökt googla men inte riktigt kommit fram till hur jag ska lösa problemet. Jag har kommit fram till att det inte är moderkortet som är paj iaf. För jag har lyckats installera windows på en ny hårddisk nu och datorn rullar bra. Problemet nu är att jag har mycket material på hårddisken som jag gärna skulle vilja ha kvar. Semesterbilder etc. Dum som man är har man inga backuper hehe.

Jag testade att koppla in den "trasiga" hårddisken som slave till den nya hårddisken. Men då går det inte ens att komma in i windows. S.M.A.R.T kommer upp och varnar för att det är något strul med hårddisken.

Går det på något sätt att komma åt materialet man har på hårddisken? För att bara föra över till en ny hårddisk? Eller är det helt kört? Avancerat utbildade tekniker kan ju komma åt det som har raderats från hårddiskar, så på något sätt måste det väl ändå gå? Även fast det är omöjligt för en vanlig svenson hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...