Qwacker (oregistrerad) Postat 19 juli 2006 Postat 19 juli 2006 Fick mitt presonius inspire idag, och det följde med ett Cubase LE till det. Har fingrat lite i programmet (Àr totalt nybörjare) och fick igÄng sÄ jag kunde spela in, sedan ville jag lyssna lite... dött... Jag fÄr fram ljud i hörlurarna nÀr jag pratar i micken och har framme inspires kontrollpanel som medföljde. Men fÄr inge ljud nÀr jag trycker pÄ "Play" i cubase. Testade Àven och lyssna om det var nÄtt ljud i mitt vanliga ljudkort som sitter i datorn, men dÀr var det lika dött. NÄgon som vet? Mvh Q
Itzhak Postat 19 juli 2006 Postat 19 juli 2006 (redigerat) jaha, har du angett ljudkort under device/devide setup... i cubase? gör det. ja, annars kan det ju vara massa andra smÄsaker, som att du har monitorknappen intryckt eller nÄgot annat du glömt. Redigerat 19 juli 2006 av Itzhak
DrHans Postat 19 juli 2006 Postat 19 juli 2006 HÄller med itzhak, sÀkerligen monitor knappen intryck. Den som der ut som en liten högtalare.
Qwacker (oregistrerad) Postat 19 juli 2006 Postat 19 juli 2006 đ .......... đł ............. đ .......... đ Det var monitor knappen, trodde det var en mute knapp, tack för hjĂ€lpen! Kommer sĂ€kert fler dumma frĂ„gor!
Qwacker (oregistrerad) Postat 19 juli 2006 Postat 19 juli 2006 Kör en ny frÄga direkt, nÀr jag nu fick ljud i hörlurarna, sÄ fick jag enbart ljud i ena luren. Har lyckats fÄ upp en mixer i programmet, men fattar inte vilken som Àr "balans"
DrHans Postat 19 juli 2006 Postat 19 juli 2006 Kör en ny frÄga direkt, nÀr jag nu fick ljud i hörlurarna, sÄ fick jag enbart ljud i ena luren. Har lyckats fÄ upp en mixer i programmet, men fattar inte vilken som Àr "balans" pan
DrHans Postat 19 juli 2006 Postat 19 juli 2006 Kan ocksÄ vara sÄ att du spelat in en monokÀlla pÄ en stereokanal ( det brukar vara ett vanligt nybörjarproblem hÀr pÄ forumet )
Qwacker (oregistrerad) Postat 19 juli 2006 Postat 19 juli 2006 (redigerat) Hur gör jag för att inte spela in en monokÀlla? .. och varför kan jag bara record i track 1 ? resten fungerar helt enkelt inte. Redigerat 19 juli 2006 av Qwacker
dancedancedance Postat 19 juli 2006 Postat 19 juli 2006 kan va att du har valt mono out i stÀllet för stereo
DrHans Postat 19 juli 2006 Postat 19 juli 2006 Hur gör jag för att inte spela in en monokÀlla? .. och varför kan jag bara record i track 1 ? resten fungerar helt enkelt inte. KÀnns faktiskt som om du skulle sÀtta dig och kolla in manualen lite. TrÄkigt svar jag vet, men om du skall frÄga till dig allt sÄ kommer det att ta en vÀldigt lÄng tid för dig. Samt att du kommer missa en massa eftersom det inte Àr helt enkelt att veta allt man skall frÄga om. För att ÄtergÄ till problemet, spelar du in pÄ en kanal sÄ blir det mono. Skall du tex spela in sÄng genom en mick sÄ skall du spela in pÄ en monokanal i cubase. Spelar du in mono pÄ stereo sÄ fÄr du bara ljud pÄ en av tvÄ kanaler. Stereo Àr ju tvÄ kanaler dÀr den ena ligger i den vÀnstra högtalaren och den andra i den högra. Att du bara kan spela in pÄ track 1 kan bero pÄ om du inte markerat rÀtt kanal som ingÄng pÄ dom andra tracken.
Qwacker (oregistrerad) Postat 19 juli 2006 Postat 19 juli 2006 Aa, förstÄr vad du menar, ska ta mig i kragen och försöka lÀsa mig fram i forstÀttningen :] Fixade mono/sterero grejjen, tack Àn en gÄng. En sista frÄga bara innan sÀngdags! Sample rate och latency, vad gör dessa, och hur pÄverkar de olika vÀrderna mina inspelningar?
surikatmamma Postat 19 juli 2006 Postat 19 juli 2006 Aa, förstÄr vad du menar, ska ta mig i kragen och försöka lÀsa mig fram i forstÀttningen :] Fixade mono/sterero grejjen, tack Àn en gÄng. En sista frÄga bara innan sÀngdags! Sample rate och latency, vad gör dessa, och hur pÄverkar de olika vÀrderna mina inspelningar? Sample rate = hur mÄnga gÄnger i sekunden ljudkortet (eller programmet?) tar ett prov pÄ ljudsignalen som kommer in. Ju högre siffra desto bÀttre ljudkvalitet, men högre siffror innebÀr ocksÄ större pÄfrestning för processorn. Det finns ingen anledning att köra pÄ högre Àn 44100Hz. De flesta hör ingen skillnad om du gÄr högre och om resultatet ska ut pÄ cd-skiva mÄste du ÀndÄ göra om allt till 44100. Latency = fördröjningen frÄn det att ljudsignalen kommer in i ljudkortet tills det kommer ut ur högtalarna. I det hÀr fallet gÀller det att ha en sÄ lÄg siffra som möjligt, men en lÄg siffra gör att processorn mÄste arbeta som en gnu. En latency pÄ runt 10ms Àr att föredra nÀr du spelar in, sen hÀnger det pÄ din dator och ditt ljudkort hur pass bra det fungerar. Vid mixning kan du köra med 100ms för att spara kraft.
Qwacker (oregistrerad) Postat 20 juli 2006 Postat 20 juli 2006 Nu Ă€r det sĂ„ att jag fĂ„tt ett bra ljud i mitt system.. FĂRUTOM att det sprakar/hackar till varje sekund đČ För dĂ„lig dator? 2ghz, 768 ram. sample rate Ă€r latency som Ă€r koko? kan inte sĂ€tta lĂ€gre Ă€n 44.1 Khz pĂ„ sample raten. Eller dĂ„liga instĂ€llningar i "mickpanelen" - i min mickpanel som följde med ljudkortet sĂ„ finns det "Gain" som Ă€r en ratt, BOOST, LIMIT och 48V, vad jag förstĂ„tt sĂ„ Ă€r 48V dĂ€r man kopplar in fantominmatningen.
labero Postat 20 juli 2006 Postat 20 juli 2006 kan inte sÀtta lÀgre Àn 44.1 Khz pÄ sample raten. Under 44.1 Àr dÄligt ljud. Sample rate Àr inte latency. SÀnk latency men sÀnk inte sample rate
Qwacker (oregistrerad) Postat 20 juli 2006 Postat 20 juli 2006 menade *eller* đ kan det vara nĂ„tt annat förutom det?
surikatmamma Postat 20 juli 2006 Postat 20 juli 2006 menade *eller* đ kan det vara nĂ„tt annat förutom det? Vad har du för latency instĂ€lld dĂ„?
Qwacker (oregistrerad) Postat 21 juli 2006 Postat 21 juli 2006 10, men har testat alla allternativ. Har prövat avinstalera kort ur datorn, installera om ljudkortet, etc etc. Men det knastrar fortfarande vid uppspelning. :/
DrHans Postat 21 juli 2006 Postat 21 juli 2006 Vad har du för ljudkort? Vilken bufferstorlek har du i ljudkortsinstÀllningarna?
Qwacker (oregistrerad) Postat 21 juli 2006 Postat 21 juli 2006 Ett presonus inspire firewire. 44.1 Khz Och latencyn 10. Eller? vad Àr bufferstorlek? Datorn Àr en 2Ghz med 768ram. Har prövat byta plats pÄ firewirekortet, installerat om bÄde firewirekortet OCH ljudkortet, har testat att inaktivera det mesta och tagit bort alla bakomliggande program. Fungerar ÀndÄ inte. Mitt firewire kort har Àven usb 2.0 portar i sig, kan det stÀlla till nÄgonting? Ooh, vad frustrerande !
surikatmamma Postat 21 juli 2006 Postat 21 juli 2006 Ett presonus inspire firewire. 44.1 Khz Och latencyn 10. Eller? vad Àr bufferstorlek? Datorn Àr en 2Ghz med 768ram. Har prövat byta plats pÄ firewirekortet, installerat om bÄde firewirekortet OCH ljudkortet, har testat att inaktivera det mesta och tagit bort alla bakomliggande program. Fungerar ÀndÄ inte. Mitt firewire kort har Àven usb 2.0 portar i sig, kan det stÀlla till nÄgonting? Ooh, vad frustrerande ! USB-portarna ska vÀl inte vara nÄgot problem. Det enda jag kan komma pÄ sÄhÀr pÄ rak arm Àr att du behöver tanka nya drivrutiner till ljudkortet. Problemet kanske kan vara hÄrddisken iofs? Hur stor hÄrddisk har du, hur mycket av den Àr fylld, har du defragmenterat den, hur mÄnga rpm?
Qwacker (oregistrerad) Postat 21 juli 2006 Postat 21 juli 2006 Kör defragmentering just nu. Har Àven hört att man ska ha Cubase pÄ ena hÄrdisken och inspelningsdatan pÄ en annan, ska pröva med det. HÄrdisken Àr runt 40 Gig, halv full/tom. Rpm har jag inte koll pÄ för tillfÀllet.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.