Jump to content
Annons

fakta om demolåtar


lodger

Recommended Posts

Det skulle vara roligt om folk skrev vilken utrustning dom har använt till demolåten dom postar.

Har sett det på en Amerikansk sajt.

så här:

LÅTNAMN:

ARTIST/GRUPP:

GENRE:

UTRUSTNING: .....................................

...........

jag vet inte...det skulle va kul....man e´ju lite nördig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

MEDVERKANDE: Disco Dan

UTRUSTNING: pII 233 mhz, matsui-stereo, panasonic stereo, aiwa-hörlurar, cheetah-keyboard, sony mick för 129 kr, dansk leksakssynt, bongos, koreansk dj-mixer utan namn, tofflor från rusta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att det skulle vara kul att se, men är det "Hardware" då som gäller och inte Software?

Har en känsla av att de flesta här skapar sin musik i PC/Mac-miljö och då är det väl minst lika intressant vad man använder för mjukvara. Klockhastigheten på datorn känns kanske lite oviktigare?

Hårdvaru-utrustning känns lite som om det hör ihop med en personpresentation.

Bara en fundering. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vet inte exakt men jag tycker väl att man skulle ge info om både mjukvara och hårdvara,det som känns relevant.

Vi är ju många här som är vansinnigt intresserade av pluggar m.m

Så om det är exempelvis en gitarr som utmärker sej i en låt kan man väl skriva vilken typ av gitarr,dist och reverb man använt.

Vilken trummaskin har man använt?vilket inspelningsprogram?

och avslöja lite specialknep typ "hur man fick det där speciella sångljudet" 😄

personligen så tycker jag det är kul att få sån information.

Link to comment
Dela på andra sajter

japp ja e välutrustad... men va har de me musikskapandet att göra?

Håller nog med där...

Det handlar ju om musikskapande och sen om jag spelar på min gamla falcon-bas eller på trilogy är ju inte så avgörande.

Det kan förståss vara intressant för andra att veta vilka instrument som använts, men samtidigt så skulle det vara ÄNNU mer intressant att få läsa ett par rader om hur man tänkt när man spelat in; Om man eftersträvat ett visst sound och om man tycker att man haft problem med något speciellt. Då blir det ju lite mer inriktat på skapandet.

Hm... har nog inte bestämt mig ännu, men ett inlägg kan man ju alltid skriva.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

----------men samtidigt så skulle det vara ÄNNU mer intressant att få läsa ett par rader om hur man tänkt när man spelat in; Om man eftersträvat ett visst sound och om man tycker att man haft problem med något speciellt. Då blir det ju lite mer inriktat på skapandet.

Håller med. Jag gillar verkligen när tidningen Studio gjort sina spår-för-spår-specialer, kul att läsa sånt nördigt djupdykande på svenska! 😄

Kanske nåt att (i viss utsträckning) tillämpa när man postar demos?

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med. Jag gillar verkligen när tidningen Studio gjort sina spår-för-spår-specialer, kul att läsa sånt nördigt djupdykande på svenska! 🙂

Kanske nåt att (i viss utsträckning) tillämpa när man postar demos?

orkar jag plita dit alla min 25 använda spår då?

Jo, det gör jag 😉 Bara för att ni ska få nåt att läsa sen 😄

Love.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med. Jag gillar verkligen när tidningen Studio gjort sina spår-för-spår-specialer, kul att läsa sånt nördigt djupdykande på svenska!  🙂

Kanske nåt att (i viss utsträckning) tillämpa när man postar demos?

orkar jag plita dit alla min 25 använda spår då?

Jo, det gör jag 🙂 Bara för att ni ska få nåt att läsa sen 😉

Love.

i min senaste låt har ja 89 spår, närmare 60 samples, synthar osv, över 800 beats lång, över 20 effektkanaler, 3 sendbussar... fråga dbd! 😄

ofta ja orkar deklarera den 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
i min senaste låt har ja 89 spår, närmare 60 samples, synthar osv, över 800 beats lång, över 20 effektkanaler, 3 sendbussar... fråga dbd! 😆

ofta ja orkar deklarera den 😛

Antingen slösar du med resurserna i onödan eller så är din låt outhärdligt överarbetad.

Link to comment
Dela på andra sajter

i min senaste låt har ja 89 spår, närmare 60 samples, synthar osv, över 800 beats lång, över 20 effektkanaler, 3 sendbussar... fråga dbd! 😆

ofta ja orkar deklarera den 😛

Antingen slösar du med resurserna i onödan eller så är din låt outhärdligt överarbetad.

faktiskt inte... men ja kör ju FL Studio... stepsequencer-baserat så ja har kanske 4 spår med olika patterns av baskaggen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...