Jump to content
Annons

Jag HATAR Internet Explorer (rant)


tbruce

Recommended Posts

Gaaaaaah!!!!!!!! 🙂🙂🙂😠😠😠😠😠😠

Har jobbat med min nya hemsida ett par dagar nu och sett till så allt funkar så gott som smärtfritt i Safari och Firefox. Dubbelkollar i Internet Explorer för att se så det funkar fint där med, och vad möts jag av...

En helt tom, vit sida. Den innehåller ingenting! Efter en hel del meckande så upptäcker jag att IE inte gillar <script src="blabla.js"/> utan vill ha det på det (så vitt jag vet) felaktiga sättet <script src="blabla.js"></script>. Men även när jag löst detta återstår åtminstone en handfull problem som jag inte har en aning om hur jag ska lösa. Jag försöker och försöker men det funkar inte. Och såhär är det alltid, jag vet inte hur många projekt jag har lagt ner för att jag inte orkar rätta till Explorers kukiga rendering. Och nu är det fan nära att hända igen.

Det skulle vara intressant att se hur mycket pengar det årligen kostar webbutvecklare att försöka få sina sidor att funka med det där jävla skitprogrammet, och hur mycket pengar det kostar privatpersoner som fått in virus och skit med Explorer. Och hur mycket frustration allt detta skapar. Världen hade varit ett vackrare ställe utan IE.

För er som fortfarande inte har bytt - gör det SNÄLLA, nu med en gång! Internet Explorer är skräp, värdelöst, skit, buggigt, blaj, kukigt, kräk, piss! Det är inte användarvänligt, det är inte snyggt, det är inte säkert och det följer inte W3C-standarderna nånstans. Både du och alla som utvecklar hemsidor kommer bli så mycket gladare om du använder en annan webbläsare! Om du har mac, använd Safari, om du har PC, använd firefox! Jag ber dej! Testa typ en vecka åtminstone, och jag lovar, du kommer inte ångra dej.

http://www.getfirefox.com/

Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Problemet med Firefox är att det inte blir riktigt bra förrän man har installerat lite tillägg, och redan då har det blivit för mekigt för dussinanvändare.

Vill man ha en snabb, bra webläsare för Mac och slippa leta tillägg kan jag rekommendera Camino som bygger på samma motor som Firefox. Har en massa bra funktionalitet innbyggd, känns mac os x:ig och är snabb.

Oavsett hur bra IE följer standarder och annat sånt kan jag inte förstå hur någon hänger sig kvar vid den webläsaren. Går det över huvud taget att surfa utan tabbar och adblock?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man genererar inte nöjda besökare genom att styvnackat hålla på principer som inte fungerar i den de facto mest använda browsern... Eftersom en förkrossande majoritet av besökarna använder IE, så är det egentligen lämpligast att först se till att siten fungerar med IE - även om det måste skrivas "fel" för att det ska fungera. Annars kommer man ju att gå miste om en farlig massa potentiella besökare...

Själv har jag testat flera olika browsers - och enda gången jag inte använder IE, är när jag av någon anledning behöver hämta en bild och spara i rätt bildformat (som IE idiotiskt nog inte klarar). Jag har väl helt enkelt inte lyckats förstå det fina i kråksången med de andra alternativen som finns...

Link to comment
Dela på andra sajter

I hear you. IE är den största flaskhalsen när det gäller webutveckling. Inte bara för att den inte följer standarder utan för att det sätt den fungerar på inte finns väl dokumenterat, vilket gör att man många gånger för gissa sig fram eller spendera mindre mysiga stunder med google. Det plussar på en hel massa timmar av hårslitande på ett projekt, tid som skulle kunna användas till bra mycket trevligare saker. Dessutom kan man sällan fakturera klienten för det heller. Jag har haft god lust att fakturera MS för det många gånger däremot.

MS har lovat att IE7 kommer att följa CSS-standarden bättre iaf. Det återstår väl att se hur väl de följer upp det löftet. I nuläget är IE7 rätt buggigt.

I vilket fall som helst kommer det dröja ett bra tag innan en majoritet av exploreranvändarna gått över till IE7, vilket innebär att man ändå får underhålla koden för IE5.5/6 i några år till.

AndyPandy har en vettig lösning. Måste bara hitta något annat sätt att få in pengar till brödfödan. 🙂

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

mornel: Japp, Camino är att föredra framför Firefox på Mac - men knappast på PC tror jag. Föredrar helt klart Safari isåfall. Använder dock Camino för det fåtal sidor som inte Safari klarar av.

AndyPandy: Nja, utan hemsida blir det inte många groupies tyvärr. Jag gillar att knacka html när det funkar, och även när det strular lite lagom kan det vara en kul nöt att knäcka - så länge det är jag som inte har gjort rätt, för då lär jag mej ju nåt. Att däremot göra om min redan korrekta kod till något felaktigt för att IE ska klara av det känns inte speciellt konstruktivt eller givande.

Claes: Ska det finnas några buggar i mina sidor ska de vara på IE-sidan - dock skulle jag nog inte vilja släppa ifrån mej nåt som inte funkade åtminstone någorlunda i IE. Som sagt, jag ber dej; byt.

Phobos: Då är vi två. 🙂

rainydays: Ja usch, det kommer ta ett tag innan problemet försvinner. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En helt tom, vit sida. Den innehåller ingenting! Efter en hel del meckande så upptäcker jag att IE inte gillar <script src="blabla.js"/> utan vill ha det på det (så vitt jag vet) felaktiga sättet <script src="blabla.js"></script>.

Vet väl inte om jag håller med om att det är direkt felaktigt...

Enligt XML standarden så är det korrekt att skriva så, problemet är väl att IE inte följer standarden fullt ut för det är ju lika rätt att skriva som du skriver.

http://www.w3.org/TR/2004/REC-xml11-20040204/

kap 3.1

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser som sagt ingen anledning att byta - men förstår naturligtvis frustrationen över att det inte fungerar likadant i alla browsers. 🙁 Det verkar dock vara över 90% av användarna som använder IE och det är inget som förändras över en natt när nu IE alltid följer med Windows och är det naturliga att använda för de flesta - så om man gör lite mer avancerade websiter, så gäller det förstås att det fungerar för alla som använder IE.

Om nu IE7 kommer att fungera närmare standarden, så är det ju i alla fall ett steg i rätt riktning - och jag tror faktiskt att de äldre Explorer-versionerna kommer att fasas ut ganska snabbt, eftersom folk har blivit vana vid att man måste köra Windows Update stup i kvarten för att täppa till säkerhetshål... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar dock vara över 90% av användarna som använder IE.

Det ligger snarare mellan 75-85%, och firefox ligger runt 10%. Och det varierar otroligt mycket beroende på vart i världen man mäter också. I finland är Firefox omåttligt poppis av någon anledning.

Enligt The Counter har Firefox ökat stadigt med en procent per månad de senaste fem månaderna.

Sen ska man ju läsa browserstatistik med en stor nypa salt. Men man kan ju konstatera att den ökade spridningen av Firefox är en trend, och att användarantalet är för stort för att ignorera när man bygger websidor. Men IE är ju givetvis den dominerande webläsaren fortfarande.

Och tro mig, det kommer dröja åtskilliga år innan användarbasen för IE5/6 är obetydligt liten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser som sagt ingen anledning att byta - men förstår naturligtvis frustrationen över att det inte fungerar likadant i alla browsers. 😎 Det verkar dock vara över 90% av användarna som använder IE och det är inget som förändras över en natt när nu IE alltid följer med Windows och är det naturliga att använda för de flesta - så om man gör lite mer avancerade websiter, så gäller det förstås att det fungerar för alla som använder IE.

Jag tror inte det är så svårt om man inte skall vända sig till riktigt datorilliterata personer. Unga och medelålders med lite datorvana kan nog lätt ladda ner och använda en "vettig" webläsare, åtminstone om man ger en länk och kort förklaring varför IE inte fungerar.

Det är en välgärning att uppmana folk att inte använda något som försvårar informationsutbytet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag älskar Safari!

Rastafari....

Rastaflätor? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser som sagt ingen anledning att byta - men förstår naturligtvis frustrationen över att det inte fungerar likadant i alla browsers. :rolleyes: Det verkar dock vara över 90% av användarna som använder IE och det är inget som förändras över en natt när nu IE alltid följer med Windows och är det naturliga att använda för de flesta - så om man gör lite mer avancerade websiter, så gäller det förstås att det fungerar för alla som använder IE.

Jag tror inte det är så svårt om man inte skall vända sig till riktigt datorilliterata personer. Unga och medelålders med lite datorvana kan nog lätt ladda ner och använda en "vettig" webläsare, åtminstone om man ger en länk och kort förklaring varför IE inte fungerar.

Det är en välgärning att uppmana folk att inte använda något som försvårar informationsutbytet.

Jag tror att de flesta reagerar tvärtom och struntar i att komma tillbaks om de ska vara tvungna att hämta en annan browser. Den vanligaste reaktionen är att det är fel på sidan och dåligt programmerat om det inte fungerar med IE - och att det blir för jobbigt att installera en annan browser bara för att besöka en speciell sida...

Jämför med hur det blir med vissa som lägger upp demolåtar på ställen där lyssnare måste registrera sig för att kunna lyssna - eller de som använder andra format än MP3. Ett fåtal registrerar sig/laddar ner nödvändiga program, men de flesta struntar i det för att det känns för jobbigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du provat att instalera om datorn? Mitt eget Internet explorer var knäppt förut. Det hade lustig startsida och sånt.

Sen installerade jag Windows igen och det fungerar bra sedan då.

Joe Labero är här och trollar för oss igen. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes har rätt, han förstår bättre hur användare funkar just för att han inte tänker som en utvecklare. 😉

Precis! Människan är av naturen lat - och IE får man utan att anstränga sig, så det blir det naturliga valet för det stora flertalet.

Det gäller att försöka se saker från olika synvinklar och inte bara från sin egen. Man är väl inte ingen(ting)jör för intet... 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

tbruce, kan man inte få en länk till din sida man blir lite sugen på att se hur den ser ut.

claes, jag håller helt med dig. användarna skall ligga i fokus hos utvecklaren, tyvärr så lägger man ofta energin på saker som bara en själv förstår att uppskatta.

det skulle vara skönt om alla använde iexplorer så man slapp fundera.

Link to comment
Dela på andra sajter

...men samtidigt är det tråkigt att IE inte följer samma standard som är beskriven i specifikationerna... 😠

Samtidigt är IE oftast mer förlåtande mot dålig programmering och fungerar därför även om koden inte är perfekt skriven. Det är både en fördel och en nackdel. Jag kan där jämföra med produkterna jag jobbar med till vardags - streckkodsscannrar, där "mitt" märke har blivit allt bättre på att avkoda dåligt utskrivna och slitna streckkoder. Det gör att printertillverkarna kan klara sig med sämre (läs: billigare) komponenter som inte ger lika exakt resultat. Scannrarna klarar ju att läsa ändå - och så tvingar man konkurrenterna till att lägga energi på att klara samma dåliga streckkoder, som ligger utanför specifikationerna. Bra för användaren, men dåligt för utvecklaren - som måste lägga tid på att lösa problem som inte borde behöva lösas. Dock måste användaren alltid komma i första rummet, för annars kan man ge sig 17 på att en konkurrent lyckas komma med en lösning som användaren uppfattar som bättre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter en hel del meckande så upptäcker jag att IE inte gillar <script src="blabla.js"/> utan vill ha det på det (så vitt jag vet) felaktiga sättet <script src="blabla.js"></script>.

Ange XHTML som DOCTYPE, så borde IE också acceptera <script src="blabla.js" />

Link to comment
Dela på andra sajter

...men samtidigt är det tråkigt att IE inte följer samma standard som är beskriven i specifikationerna... 😠

"jadajadajada..."

Dock måste användaren alltid komma i första rummet, för annars kan man ge sig 17 på att en konkurrent lyckas komma med en lösning som användaren uppfattar som bättre...

ja appropå det. hur går det med websidan?

Link to comment
Dela på andra sajter

det skulle vara skönt om alla använde iexplorer så man slapp fundera.

Nej, för det fungerar inte. IE är inte bara en kass webläsare i förhållande till de andra som finns på marknaden, den existerar inte ens för Mac eller Linux. Att koda websidor efter hur den marknadsledande browsern fungerar istället för hur _alla_ webläsare fungerar och bör fungera är idiotiskt och - tyvärr - alldeles för vanligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

det skulle vara skönt om alla använde iexplorer så man slapp fundera.

Nej, för det fungerar inte. IE är inte bara en kass webläsare i förhållande till de andra som finns på marknaden, den existerar inte ens för Mac eller Linux. Att koda websidor efter hur den marknadsledande browsern fungerar istället för hur _alla_ webläsare fungerar och bör fungera är idiotiskt och - tyvärr - alldeles för vanligt.

ja, men det är väl inte någon anledning för dig att förstöra min vackra dröm?

jag som precis skulle somna.

Link to comment
Dela på andra sajter

...men samtidigt är det tråkigt att IE inte följer samma standard som är beskriven i specifikationerna... 😆

"jadajadajada..."

Dock måste användaren alltid komma i första rummet, för annars kan man ge sig 17 på att en konkurrent lyckas komma med en lösning som användaren uppfattar som bättre...

ja appropå det. hur går det med websidan?

Ouch! Den sved... 😆

Jag ska försöka få ihop något som är lite snyggare när tiden räcker till - vilket år som helst... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

...men samtidigt är det tråkigt att IE inte följer samma standard som är beskriven i specifikationerna... 😆

"jadajadajada..."

Dock måste användaren alltid komma i första rummet, för annars kan man ge sig 17 på att en konkurrent lyckas komma med en lösning som användaren uppfattar som bättre...

ja appropå det. hur går det med websidan?

Ouch! Den sved... 😆

Jag ska försöka få ihop något som är lite snyggare när tiden räcker till - vilket år som helst... 😕

ja, jag sätter mig och väntar här så länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...