Jump to content
Annons

Stereo eller mono?


Bulldog

Recommended Posts

Jag ska spela in trummor via Cubase och då använder jag project settings Empty. När man sen ska skapa spår så kom jag att tänka på vilket är bäst. Ska man välja stereo eller mono. Jag ska använda baskagge, virvel, hi-hat och crash cymbaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 1 månad senare...
musik (oregistrerad)

Hej!

Ska? Du gör som du känner för. Trummor brukar ligga utspritt. Tänk dig trumsetet framför dig. Bastrumman i mitten, pukor rakt fram och vänster och höger, cymbaler vä-hö, virvel kanske vänster osv. (så som du ser det som åhörare). Bas kan man köra i mitten. Mer diskantrika instrument gärna mer åt vänster eller höger extrempanorerat. Kompgitarr stereo (lite vä och lite hö). Orgel/synth/piano panorera om du känner för det hyfsat i stereo.

Mer basrika instrument har örat svårare för att riktningsbestämma än diskantrika instrument och man brukar man lägga kroppen/tyngden i mitten.

🙁

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Man panorerar alltså de olika trumdelarna? Har för mig att trummorna brukar vara i mitten. Gäller detta även gitarr, bas, sång, synthar, blåsinstrument m.m.

Att man ska spela in dom i mono alltså.

Använder du bara en mikrofon så är det per automatik mono

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man bara har en kompgitarr i en låt. Hur panorerar man den för att undvika så mycket obalans som möjligt?

Vad blir egentligen skillnaden om man spelar in sången i stereo än i mono? Tänkte valmöjligheten i Cubase...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man bara har en kompgitarr i en låt. Hur panorerar man den för att undvika så mycket obalans som möjligt?

Vad blir egentligen skillnaden om man spelar in sången i stereo än i mono? Tänkte valmöjligheten i Cubase...

De blir ingen skillnad såvida du inte använder två mikrofoner

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man bara har en kompgitarr i en låt. Hur panorerar man den för att undvika så mycket obalans som möjligt?

Vad blir egentligen skillnaden om man spelar in sången i stereo än i mono? Tänkte valmöjligheten i Cubase...

De blir ingen skillnad såvida du inte använder två mikrofoner

Vet inte hur det fungerar just i Cubase, men är det verkligen sant det du säger? Vanligtvis får man ju på stereokanaler välja två inputs, och har man då bara mik på den ena, säg in1, så kommer det ju inte komma något i högerkanalen på stereospåret om man kör in1-2 som stereoinput.

Men om man bara har en kompgitarr i en låt. Hur panorerar man den för att undvika så mycket obalans som möjligt?

Ett vanligt knep är att spela in samma gitarr två gånger, och lägga den ena lite till vänster och den andra lite till höger. Eftersom det är "omöjligt" att spela EXAKT likadant två gånger kommer man att uppfatta skillnaderna mellan vänster och höger tillräckligt för att få bredd på gitarren, men det kommer ändå låta som det är samma gitarrstämma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man bara har en kompgitarr i en låt. Hur panorerar man den för att undvika så mycket obalans som möjligt?

Man panorerar den lite lagom till vänster eller till höger - och så balanserar man upp ljudbilden exempelvis genom att panorera ut något annat instrument på andra hållet...

Vad blir egentligen skillnaden om man spelar in sången i stereo än i mono? Tänkte valmöjligheten i Cubase...

Sången kommer från en enda plats - din mun. Den är alltså en monokälla och därför är det lämpligare att spela in den i mono också. Om man spelar in den som ett stereospår så blir enda skillnaden att det belastar datorn dubbelt så mycket, eftersom du har data från två kanaler i stället för en. Även om den ena kanalen är tyst, så tar den ju upp lika mycket hårddiskutrymme som en kanal som innehåller ljud...

Innan någon börjar gnälla om det, så kan jag förstås nämna i sammanhanget, att vissa spelar in sången med två mikrofoner och i stereo, för att få en stereobild redan från början - men det är inte särskilt vanligt - och sådant gör man dessutom bara om man har ett liverum som låter väldigt snyggt... 😆

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...