Jump to content
Annons

Spela bas med fingrar


Snow Brigade

Recommended Posts

MrPhil (oregistrerad)
MrPhil: Om man behärskar tekniken att "gömma" plektrumet kan du spela slap på basen hur fint som helst 😲

Jadå, men inte MED plektrumet 🥰🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 63
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

-Den som inte är progresiv när han är ung har inget hjärta, men den som inte blir konservativ när han blir äldre har ingen hjärna...  🙁

det där såg jag skriver på bajjamajja på hultsfred. Fast kommunist ist. för progresiv. 😉 på tal om fingerspel alltså :rolleyes:

Redigerat av adama
Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som vet om Joey Demaio (Manowar) spelar med plektrum eller fingrarna?

Plektrum, oftast på Piccolobas. 🙁

och med lite tunnare strängar än normalt har jag hört nån stans. http://www.youtube.com/watch?v=ceOc53QWHrI&search=manowar

haha, tur att han aldrig säger "black wind fire and steel" !!!!!!!!!

🙁😄😄😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

När jag kör Slayer eller Maiden så blir de plektrum för att hinna med men när jag lirar T.ex. ZZ Top låtar framförallt La grange och Sharp dressed man så blir de fingrar, får ett mjukare ljud och jag kan köra rythmen som behövs för de.

Det finns ju fördelar med att spela med fingrarna (T.ex. mjukare ljud och att man kan få till bättre rythm) men om du inte vill eller orkas så lira med plektrum, och strunta i alla som säger att du inte är en riktig bassist för du lirar med plektrum, alla kan inte vara en Steve Harris. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv spelar jag främst reggae, funk o soul på min gamla fender med viss inslag av punk. Alltid spelat med fingrarna och när jag försökt mig på plektrum har jag snabbt avfärdat det.

Självklart förstår jag att det inte e plektrummet D e fel på utan min teknik med det.

Den största fördelen som jag ser det är att jag använder mina fingrar separat.. t.ex tummen vid E strängen, pekfingret vid A o.s.v.. så vidare man inte spelar snabbare takter då man för peppra med 2-3 fingrar på samma sträng.

Alltså behöver man vid snabba byten från ex. E till G strängen inte flytta handen/fingrarna/plektrumet för där finns redan ett finger som e redo att spinna.

Fördelen med plektrum är väl just grejjen att man kan ta hela akkord, slå flera strängar rent sammtidigt. Men personligen tycker jag oftast att bara det låter brötigt då.. känslan försvinner på nå vis..

Men om du e intreserad av finspel av reggae, jazz soul m.m tycker jag absolut det är värt besväret att lägga ner lite tid på att öva upp fingerkänslan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle för övrigt aldrig ta i en 5-strängad bas. Kanske konservativ, men jag ser faktiskt ingen anledning att ha mer än 4 strängar på en bas...

Snabbhet på en gitarr med plektrum är en annan sak. Det är mycket kortare avstånd mellan strängarna och tunnare strängar...

Men du kan väl för guds skull inte hävda att anledningen till att man inte ska använda plektrum är att man kan spela snabbare med fingrarna?? Trots att jag som basist har en fruktansvärt dålig plektrumteknik (spelar otroligt sällan med plektrum) kan jag på rak arm säga att jag spelar minst lika snabbt med ett plektrum i högerhanden.

Att kunna spela snabbt med bra ton på en elbas har nästan mer med vänsterhandstekniken att göra.

😉 Har tydligen missat att svara på detta...

Spelar man med fingrarna, så har man ju 3 eller rentav 4 (om man är riktigt tränad) fingrar - och så tummen förstås - att slå an strängarna med (förutom att man har vänsterhanden tillgänglig för tapping om det skulle behövas). Jag skulle nog vilja påstå att det går att spela betydligt snabbare med så många möjligheter till anslag, än med 1 plektrum... 🙂

Sedan är ju frågan om man verkligen vill spela så fort. Det är ju inte hastigheten som är viktigast när det gäller bas, utan känslan i spelet - men det går att spela väldigt snabbt om man vill... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan också slå an mer än en sträng samtidigt.

Hehe, det kan då åtminstone jag göra med ett plektrum också! 😉 Såklart.

Själv tycker jag att en duktig fingerspelande basist låter mer nyansrik än en plektrumspelande dito, så jag tycker bas skall spelas med fingrarna, och endast om man spelar metal är det tillåtet att använda plektrum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan också slå an mer än en sträng samtidigt.

Hehe, det kan då åtminstone jag göra med ett plektrum också! 😮 Såklart.

Inte samtidigt - utan det blir i så fall på samma sätt som ackord på en gitarr, med "strum". Med fingerspel kan det i stället ske precis samtidigt... 🙂

Själv tycker jag att en duktig fingerspelande basist låter mer nyansrik än en plektrumspelande dito, så jag tycker bas skall spelas med fingrarna, och endast om man spelar metal är det tillåtet att använda plektrum.

Absolut - fast man kan kanske tillåta folk med frökenfingrar att spela även annan musik med plektrum, eller...? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

Inte samtidigt - utan det blir i så fall på samma sätt som ackord på en gitarr, med "strum". Med fingerspel kan det i stället ske precis samtidigt... 😉

[...]

Absolut - fast man kan kanske tillåta folk med frökenfingrar att spela även annan musik med plektrum, eller...? 😆

Hehe, nej, har man frökenfingrar så bör man inte spela bas!!! 😉 Och om man drar fort (som på elgitarr) så låter det ju som ett ackord, dock förstår jag vad du menar... jag är inte så kategorisk som jag lät, men jag tycker det oftast passar bättre med fingerspelad bas, utom då till pop-hårdrock i vissa fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har spelat bas i nästan 30 år, alltid med fingrarna utan plektrum.

Efter ett uppehåll på typ 10 år spelar jag nu i ett band som aldrig repar men har en 8-10 spelningar per år. Mitt problem har blivit att jag får kramp i högerhandens fingrar när jag spelar "mangellåtar" i några timmar. Då har jag testat att ta till plektrumet för att avlasta fingrarna lite. Det blir ett helt annat punch i "mangellåtarna" må jag säga.....

Vad är en mangellåt? Mercury Blues t ex. Åttondelar hela låten.....

Har desutom en rörpreamp mellan basen och förstärkaren som både fungerar som "lätt dist" och kompressor, låter svinbra vid plektrumspel, tycker jag.

Det främsta skälet jag vill anföra till att spela med fingrarna är att man har en helt annan kontroll över utklingningen av tonerna, små dämpningar här, långa toner där, det går ju förståss att dämpa toner med handloven om man spelar med plektrum, men ngt finlir är det inte tal om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har spelat bas i nästan 30 år, alltid med fingrarna utan plektrum.

Efter ett uppehåll på typ 10 år spelar jag nu i ett band som aldrig repar men har en 8-10 spelningar per år. Mitt problem har blivit att jag får kramp i högerhandens fingrar när jag spelar "mangellåtar" i några timmar. Då har jag testat att ta till plektrumet för att avlasta fingrarna lite. Det blir ett helt annat punch i "mangellåtarna" må jag säga.....

Vad är en mangellåt? Mercury Blues t ex. Åttondelar hela låten.....

Har desutom en rörpreamp mellan basen och förstärkaren som både fungerar som "lätt dist" och kompressor, låter svinbra vid plektrumspel, tycker jag.

Det främsta skälet jag vill anföra till att spela med fingrarna är att man har en helt annan kontroll över utklingningen av tonerna, små dämpningar här, långa toner där, det går ju förståss att dämpa toner med handloven om man spelar med plektrum, men ngt finlir är det inte tal om.

Sant!

Jag tycker dock att fler "stilar" än rock bör spelas med plektrum.

Jag njuter när jag hör klippet från ett plektrum på gammal motownsoul.

Beatles hade INTE låtit som de gör/gjorde utan Paul McCartneys' snitsiga plektrumspel.

Lyssna förresten på "Silly lovesongs" med macca, och påstå att han borde kört med fingrarna.

Sting körde med plektrum i the Police.. det borde väl avsluta den här diskusionen.. 🙁

han kör dock med tummen numer.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag kör Slayer eller Maiden så blir de plektrum för att hinna med men när jag lirar T.ex. ZZ Top låtar framförallt La grange och Sharp dressed man så blir de fingrar, får ett mjukare ljud och jag kan köra rythmen som behövs för de.

Det finns ju fördelar med att spela med fingrarna (T.ex. mjukare ljud och att man kan få till bättre rythm) men om du inte vill eller orkas så lira med plektrum, och strunta i alla som säger att du inte är en riktig bassist för du lirar med plektrum, alla kan inte vara en Steve Harris. 😉

Nu är jag gitarrist men när jag lägger på bas i galopptakt som Iron Maiden eller liknande så föredrar jag alltid fingrarna. Det är lättare och låter mycket bättre än plektrum. Går inte att få det bra annars tycker jag och det går att spela tokfort med 3 fingrar. Galopp galopp..... 🙁

Är det Slayer stil så är plektrum givet.

Jag tycker det är självklart att man ska behärska både plektrum, fingerspel och slap. Man behöver inte bli nåt superproffs men att kunna grunderna bra tycker jag är viktigt så att man inte känner sig begränsad i vissa situationer. Det är alltid roligare om man kan variera sig. 😆

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

ja det var just i början på 80-talet (85-86). men egentligen handlade det mer om avundsjuka gentemot gitarrister som hade två strängar mer.

sen när 5-strängade basar dök upp, så kontrade gitarristerna med 7-strängade ibanez.

så var det.

Å hej och hå.

Den 5 strängade bassen har funnits på kontrabass sen början på 1900-talet, och funnits i elbasformat rätt länge också. Gary goodman började på 70 talet experimentera med en 7 strängad bas, och han kör i dag med en 11-strängad bas som helt ärligt skrämmer mig, men han har definitivt behov av den.

Den 7 strängade gitarren kom nångång på 50 talet och användes bland annat av george van eps, visserligen har 7-strängade gitarrer funnits i över 200 år men det har mest varit i folkmusik, som el-gitarr tror jag det vsr van epps som introducerade den, du har även robert conti som spelade en 8-strängade under hela 80-90talet.

Sen gällande plektrum och fingrar.

För mig så är det solklart att man lär sig båda. Jag spelar oftast med fingrarna då jag tycker det är lättast att göra rytmiska mönster och när man spelar snabbare musik som cannibal corpse så tycker jat att mute blir snyggare när man bara dämpar med lillfingret och kör med fingrarna än om man dämpar med hela handen och kör med plektrum.

Plektrum för mig är ett soundmässigt behov, speciellt på lite tyngre musik där man verkligen vill gräva in i strängarna. nu kör jag med väldigt tjocka plektrum men det går väl någorlunda med mjuk plektrum också. All form av galllop spel gör jag helst med fingrarna för det låter bättre då.

Plektrumspelet är också ett bra sätt att komma åt övertoner (pinch harmonics). Och sen ger det också en klar och fin ton på dom ljusare strängarna. När man spelar slapp så kan man testa att använda finger plektrum, det ger en liten ny dimension till sounden och du kan även göra tapping med plektrum även fast jag själv helst använder fingrarna till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaddå plektrum för att få till ett bättre anslag? Har ni inga naglar? 😕 Det blir ju lika snärtigt anslag med naglarna som med plektrum - men det gäller att hålla precis rätt längd på naglarna för att de inte ska brytas av... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaddå plektrum för att få till ett bättre anslag? Har ni inga naglar? 😕 Det blir ju lika snärtigt anslag med naglarna som med plektrum - men det gäller att hålla precis rätt längd på naglarna för att de inte ska brytas av... 😕

Spela bas med naglar ??? 😳 Det är du nog rätt ensam om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaddå plektrum för att få till ett bättre anslag? Har ni inga naglar? 😕 Det blir ju lika snärtigt anslag med naglarna som med plektrum - men det gäller att hålla precis rätt längd på naglarna för att de inte ska brytas av... 😳

Haha, jadu.. Spela bas med naglarna låter ju inte som någon höjdare. Man har ju hört klassiska gitarrister försöka spela bas med fingerteknik. Låter inte klokt nånstans, just pga naglarna. Men som ensam nagelbassist i världen så kanske man kan ragga upp några extra gig pga bristande tillgång...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaddå plektrum för att få till ett bättre anslag? Har ni inga naglar? 😕  Det blir ju lika snärtigt anslag med naglarna som med plektrum - men det gäller att hålla precis rätt längd på naglarna för att de inte ska brytas av... 😳

Haha, jadu.. Spela bas med naglarna låter ju inte som någon höjdare. Man har ju hört klassiska gitarrister försöka spela bas med fingerteknik. Låter inte klokt nånstans, just pga naglarna. Men som ensam nagelbassist i världen så kanske man kan ragga upp några extra gig pga bristande tillgång...

Det trodde jag att alla gjorde. Jag har alltid haft naglarna på högerhanden lagom långa för att få den extra snärten i anslaget som de ger - men när naglarna någon gång har råkat bli ett par mm för långa, så bryts de förstås av på nolltid... 🙂

Det är kanske tack vare naglarna jag alltid har haft svårt att se någon mening i att använda plektrum...? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som vet om Joey Demaio (Manowar) spelar med plektrum eller fingrarna?

Plektrum, oftast på Piccolobas. 😏

och med lite tunnare strängar än normalt har jag hört nån stans. http://www.youtube.com/watch?v=ceOc53QWHrI&search=manowar

haha, tur att han aldrig säger "black wind fire and steel" !!!!!!!!!

😆🙁🙁😆

Ja kära nån... hur gärna man än vill så kan man fan inte påstå att det finns nån kvalitet där 😆 ... fast det är festligt hur de gång efter gång lyckas skapa den absoluta låttiteln. Ibland, men bara ibland, förekommer orden "hell", "metal", "fire" och "steel". 😎

- Hallå herr betongkalsong; hur har ni förberett er inför turnen?

- Jotack ordentligt. Vi har tränat dagligen. På gymet.

[intervlju i Close-Up nånstans 10 år sen]

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som vet om Joey Demaio (Manowar) spelar med plektrum eller fingrarna?

Plektrum, oftast på Piccolobas. 😏

och med lite tunnare strängar än normalt har jag hört nån stans. http://www.youtube.com/watch?v=ceOc53QWHrI&search=manowar

haha, tur att han aldrig säger "black wind fire and steel" !!!!!!!!!

😆🙁🙁😆

Ja kära nån... hur gärna man än vill så kan man fan inte påstå att det finns nån kvalitet där 😆 ... fast det är festligt hur de gång efter gång lyckas skapa den absoluta låttiteln. Ibland, men bara ibland, förekommer orden "hell", "metal", "fire" och "steel". 😎

- Hallå herr betongkalsong; hur har ni förberett er inför turnen?

- Jotack ordentligt. Vi har tränat dagligen. På gymet.

[intervlju i Close-Up nånstans 10 år sen]

😎 Manowar är världens roligaste band!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...