Jump to content
Annons

Skillnad på monitor vs vanlig högtalare


MindWarp

Recommended Posts

Vad är det egentligen för skillnad på monitorer och "vanliga" högtalare?

Jag menar alltså på ljudkvaliteten. Eller är det enbart att monitorer normalt är aktiva?

Jag är en "gammaldags" låtskrivare som är mitt uppe i en "uppgradering"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

groft tillyxat kan man säga att studiomonitorer är designade för att ge en så rak frekvensrespons som möjligt. detta prioriteras även på billiga monitorer, men så är det inte riktigt med vanliga hifi-högtalare.

att monitorer är aktiva kan óckså ses som ett led i att slutsteget skall vara anpassat för att återgivningen skall bli så rak som möjligt.

däremot så finns det inget som utesluter att hifihögtalare låter lika bra som ett par monitorer. men i designen så prioriteras lite olika saker.

sen finns det säkert andra saker, som lyssningsposition etc. som spelar in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för det!

Jag är inne på att skaffa ett par såna här http://www.luthman.se/productDetails.aspx?id=208146 , går de att ha till nåt? Priset är helt ok, men finns det bättre till samma pris så är det såklart intressant!

Även lillebror, med 5" bas, kommer att göra jobbet, men ska man köpa så ska man ju välja det bättre! 😏

Jag jobbar mestadels med bas-intensiv musik, men inte enbart.

Hittills har jag bara jobbat med hörlurar (bra sådana) och även min hemma-stereo, men den låter blaha och inte rättvist.

Ska tillägga att jag inte har någon mixer i ordets rätta bemärkelse, utan enbart externt ljudkort (M-Audio Audiophile Firewire) och jobbar enbart med mjukvarusyntar och instrumentalmusik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hör med nya öron i alla min gamla låtar sen jag köpte ett par monitorer. Detaljrikt.

Grymt bra investering.

Itzhak har en bra förklaring. Men det som bör tilläggas är att ljudet är neutralt så det låter så bra som möjligt på alla ställen man spelar, inte bara i ens system. Från am-radion till nattklubben. Blev alltid för mycket bas i mina gamla låtar.

+ Att man lär känna sina monitorer. Så man lär sig mixa i dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Zyan : Ska man "lyssna in" sina monitorer, alltså spela musik som man vet hur det brukar låta, för att känna av ljudbilden, så man inte mixar galet med sin egen musik?

Edit : Det var ungefär det du skrev... 😏

Redigerat av MindWarp
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för det!

Jag är inne på att skaffa ett par såna här http://www.luthman.se/productDetails.aspx?id=208146 , går de att ha till nåt? Priset är helt ok, men finns det bättre till samma pris så är det såklart intressant!

Även lillebror, med 5" bas, kommer att göra jobbet, men ska man köpa så ska man ju välja det bättre! 😏

Jag jobbar mestadels med bas-intensiv musik, men inte enbart.

Hittills har jag bara jobbat med hörlurar (bra sådana) och även min hemma-stereo, men den låter blaha och inte rättvist.

Ska tillägga att jag inte har någon mixer i ordets rätta bemärkelse, utan enbart externt ljudkort (M-Audio Audiophile Firewire) och jobbar enbart med mjukvarusyntar och instrumentalmusik.

Du vet att det priset får inte du?

Luthman säljer bara till återförsäljare. De fanns inte i 4sound katalogen så jag vet inte vad butikspriserna ligger på. Man skulle gissa på en 4000kr.

Edit: Eller jag vet inte...på luthman kostar p8a 2300 och säljs för 4000kr paret.

Men musikbörsen säljer de du har kollat in för 2295. Men det kan vara ett styckpris.

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man "lyssna in" sina monitorer, alltså spela musik som man vet hur det brukar låta, för att känna av ljudbilden, så man inte mixar galet med sin egen musik?

Precis , eller snarare lyssna in sitt rum.Rummet spelar roll i hur mycket reverb och delay du lägger på dina låtar då dessa reflekteras ofta inom rummet.

Men med nya monitorer så lär man sig snabbt att kompensera för brister och överdrivna frekvenser i sitt rum genom att lyssna på mixarna i olika miljöer så som andra studion , hemma i stereon , hos andra i stereon , Om man har möjlighet i stora clubsystem...

Link to comment
Dela på andra sajter

Piccazzo : Helt min idé. När man är "klar" med en låt, då kliver man hem till en polare och lyssnar där, och sen lånar man en nattklubb i stan och lyssnar där (fullt med folk, så att ljudet absorberas på rätt sätt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Piccazzo : Helt min idé. När man är "klar" med en låt, då kliver man hem till en polare och lyssnar där, och sen lånar man en nattklubb i stan och lyssnar där (fullt med folk, så att ljudet absorberas på rätt sätt).

Lycka till med att få spela dina halvfärdiga mixar på en full nattklubb i stan 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Mornel: Jag väntade på den kommentaren... 😏 Det är ett problem, helt klart, men inte olösbart, bara jobbigt... 😆

Edit : Kanske tur att jag bor i en liten stad, med klent utbud....?

Redigerat av MindWarp
Link to comment
Dela på andra sajter

Mornel: Jag väntade på den kommentaren... 😏 Det är ett problem, helt klart, men inte olösbart, bara jobbigt... 😆

Edit : Kanske tur att jag bor i en liten stad, med klent utbud....?

Eller så får du hyra lokalen och dra dit alla du känner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lycka till med att få spela dina halvfärdiga mixar på en full nattklubb i stan 

Tja , man får öppna plånboken och bjuda DJ på några drinkar så kanske han snurrar ett av dina spår. Vi brukar inte ha några problem att få låtar spelade på klubbar men å andra sidan känner vi DJ killarna oxå ..

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Lycka till med att få spela dina halvfärdiga mixar på en full nattklubb i stan 

Tja , man får öppna plånboken och bjuda DJ på några drinkar så kanske han snurrar ett av dina spår. Vi brukar inte ha några problem att få låtar spelade på klubbar men å andra sidan känner vi DJ killarna oxå ..

Ja, alltså, det är klart att det inte är omöjligt att få sin musik spelad ute, då skulle det ju alltid vara tyst. Det såg bara så kul ut 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Zyan: Jag vet inte just i detta fallet, men jag har handlat en del i 4sound-butiker och fått just det pris som Luthman visar. Just detta dessa monitorer har jag faktiskt inte kollat in ännu!

Det är säkert styckpris så multiplicera med 2 för korrekt pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller säga till DJ att spela mitt track efter normal stängning och sen bjuda alla på efterfest? DET är väl en hit? 😠

Alvarligt, när man kommit så långt att man är klar för publik sågning, då har man redan passerat ett tiotal sågningsstadier...? Och håller inte låten då, då kanske det är dags att lägga den i det runda arkivet?

Fast Mornel's tips är klart godkänt. Problemet är responsen. Jag vill kanske vet vad folk tycker. Är det polare, så är det vanliga tramset att allt är bra så länge dom slipper bli ovänner.... Jag vill helst ha neutral/ovetande publik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...