Jump to content
Annons

Vallhagen: Trotsbekännelsen


Bäst eller kass...?  

33 röster

  1. 1. Bäst eller kass...?

    • 5 Fantastiskt
      10
    • 4
      9
    • 3
      4
    • 2
      2
    • 1 Uselt
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN: Trotsbekännelsen

ARTIST/GRUPP: Bengt Vallhagen o lite Johan Signert

GENRE: Tung skit på svenska

LÅTLÄNGD: 6:58

KOMPOSITÖR: Patrik Fägerstam, Björn Lövgren, Jesper Brûde, Peter Svensson, Bengt Vallhagen

PRODUCENT: Bengt Vallhagen

EV. MEDVERKANDE: Bengt Vallhagen (lead- och bakgrundssång, gitarrer, bas, synthar, trumprogrammering), Johan Signert (sång i Pastor Pastösbryggorna)

INSPELNINGSÅR: 2005-06

FORMAT: mp3 192kb/s

STORLEK: nästan 10MB

STATUS: Ev färdig demo...beror på utslaget här.

Å här är låten:TROTSBEKÄNNELSEN

*********

Snacka om surdeg 😆 , den här har legat ofärdig till halvfärdig i evigheter...

Nåja. Här är den. Trotsbekännelsen. Ytterligare en nyinspelning av en låt vi körde i bandet Fehtara för 10 år sen. Själv tycker jag den är svinbra, och det är ju bra, att jag tycker det 😏

Signert lånar ut sin röst till rollen som Pastor Pastös, annars lirar, programmerar och sjunger jag allt själv.

Åsikter, utskällningar och ohöljt beröm välkomnas som alltid 😆. Själva framförandet kan jag nog inte fixa mycket bättre, men mixen kanske har något att önska?

Jag tycker 6.35MB-gränsen är lite mjättig... jag får inte plats med mina 10MB-alster...

Ok. Here we go!

****

Blir ni sugna på mer, så kolla gärna oxå in:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=22409 (Jag och Signert),

och även:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=19379 (ballt metalliskt forumsamarbete med massor med gitarr och gos-sång 😆 )

/Bengan

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag försökte komma fram till en massa saker att säga om den här låten, men i slutändan var hihaten det enda jag kunde komma på att kritisera. Den är för hög tycker jag.

Cool låt annars. Förstår mig inte på genren, men coolt var de. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt häftigt. Gillar stilen men tyvärr är jag nog inte ett fan av din röst - det är en smaksak och det kan bli svårt att ändra på.

Sen vet jag inte om jag tycker det är såååååååå hårt men det är relativt.

Musikaliskt är det kanon. Häftig text. Vet inte riktigt mer vad jag kan säga. Ljudbilden är mycket bra, väldigt cleant trots mycket instrument delar. Det är iallafall en 4 för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man tackar för trevliga kommentarer!

pirateKING: Om det bara var HiHaten som ligger fel i nivå, så är jag nog rätt nöjd:) ... Coolt var det 🙂

MrDweeb: När det gäller sångröster så förstår jag precis vad du menar... vissa passar min smak och andra inte. Verkligen en smaksak och inte mycket att göra åt 🙂 Tack för god kritik annars! 4 är ett högt betyg 🙂

Och nja, det är faktiskt inte sååå hårt 😕 ... tror ta mig sjutton jag ändrar "hård skit" till "tung skit". Passar bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

En mordern form av svensk Spinal Tap!

Bra lirat som fan.

Hur kul som helst!

Mer överhäng åt folket är min paroll!

Take care!!!

Tack för inlägg, lyssning och nöje 😎

Spinal tap? 😛 Det var lite oväntat, men att det är oväntat kanske gör det ännu mer SpinalTappigt... Är det de överpretentiösa grötrimmen, växelsången eller trumprogrammeringen? Jag blir nyfiken!

Jag noterar önskemålet om mer överhäng (för det är så jag tolkar dig?)

Care is taken!

***

MrDweeb: Det slog mig, om du gillar påsen men inte sången, testa "mittenlänken" i min signatur. Samma år, liknande stil, samma kompositörer men annan leadsång 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

hurra för hårdrock på svenska!

det e fan bra det här

Tackar o bockar ödmjukast. Och hurrar!

****

Hea: Tack för det! Jo ÄNTLIGEN så klämde jag ur mig den... nästan så man är nervös att slänga upp ett sånt här riktigt gammalt projekt. Det känns som det förpliktigar att det skall vara genomarbetat och BRA. Prestationsångest kallas det visst.

Och jag gillar också Signerts insats:)

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag gillar också Signerts insats:)

Jag gillar inte Signerts insats. 😄

Det handlar väl mest om att det är ett sätt och ett tonläge att sjunga som jag inte känner mig riktigt bekväm med. Men Vallhagen gillar det. Allt för dig, Bengan! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag gillar också Signerts insats:)

Jag gillar inte Signerts insats. 😆

Det handlar väl mest om att det är ett sätt och ett tonläge att sjunga som jag inte känner mig riktigt bekväm med. Men Vallhagen gillar det. Allt för dig, Bengan! 😱

😆

Det är faktiskt möjligt att det är just därför det blir bra. Att det är lite teatraliskt obekvämt. eller jag vet inte... Jo jag gillar din insats. Sitter som en smäck 😆

***

crickon: Kul med komplimanger och att du gillar produktionen! Tack!

***

Inget riktigt gnäll om nämnda produktion? Bas o sång kontra gitarrer? papperstrummor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Versen är riktigt, riktigt bra! Både det instrumentella och sången med dess stämmor. Härligt! Den där Pastor'n faller mig dock inte riktigt i smaken...

Produktionsmässigt är låten ok, inget extraordinärt dock. Hihat/cymbaler är något starka och saknar lite sizzel. Låter lite som om du använt en dålig MP3-kodare, kan det vara så?

Du får en fyra. Mest för versen 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

AAHAHH!!! Ja, djävlar! 😕 Ja, sången... Äh vad faen då´rå? Det är attityden som räknas! Återigen ett eget och orginellt verk. Bra jobbat även om jag förväntade mig en snuskigare infallsvinkel... Tros-bekännelsen ju... 😕

Ja jävlar fan jävlar 😕 ... Tackar för ärtigt inlägg. Snusket får du stå för själv 😕 ... eller så hittar du den i trosbekännelsen (originalet). Här vare rumsrent serru 😕

Thomas: jag ser fortfarande 4 som ett gottt betyg. Tackar. Nä jag har inte en dålig mp3-encoder (LAME 192 kb ska vara fullgod), däremot är det fullt möjligt att jag pressat/komprimerat för hårt på slutbussen. Jag kikar på det.

joakim_r: Tack och tack:) ... Klart man vill vara / vill göra unika saker. Ser det som en stor komplimang. Du kommenterar oxå HiHat och Cymbaler, jag tar ett ytterligare varv med mixen:)

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Mäktigt. Det behövs mer sådan här musik i världen. Sätter sig kanske inte första gången. Men vilken riktigt bra musik gör väl det. Ge det tid! Påminner mig en hel del om 80 talets postpunkinspirerade svenska band. Inte minst om de som Hans Thunberg var medi! Jag får tippsa honom om denna! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Varför har jag inte laddat ner den här förut?! Gryn j-a låt!!! Jag tror kanske att den skulle kunnat vara mixad lite bättre (hihat, cymbaler o på sina håll även basen lite för utstickande).

En både kul och bra låt. Vad kör du gitarrerna genom? Jag tycker det låter lite digital men inte på något dåligt sätt. Bra ljud, inte det "typiska" metalltugget, vilket sätter en egen prägel på låten och det är aldrig fel i min värld (och där är det jag som är kung! 😳). 5/5 i betyg - låten hamnar i mappen för alster att spara/lyssna mer på.

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Hellpig! Så länge du sätter 5-or på mina alster får du vara kung hur länge du vill 😆

Kul att du diggar.

Gitarrerna körs genom en (numera "gammal hederlig") POD 2.0. 6 st enligt Kens (addic59-s) recept. Basen är inspelad genom samma POD.

Att cymbalerna är för höga är noterat. Jag tar oxå till mig din kommentar om för utstickande bas. Jag skyller på min lyssning (stereohögtalare för 150 spänn på Blocket... 😳 ). Jag har väl för avsikt att skruva till en ny mix så fort rätt inspiration infinner sig.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Pod! Tja, det är ju digitalt på sitt sätt! Skall ta o lyssna på dina andra alster åxå. På svenska med va, ja jävlarrr serru!

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså det här är ju inte min genre då va, men jag diggar din röst som fan! 😆 Om man skulle försöka koka ihop nåt annat mindre gitarrskränande alster där man kan anlita dig och din grymma röst... hmmm. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

😄  😄

dax att kleta ihop till en CD snart (?) !!!!

Bara en?? 🙂

Sponsrar du, så är jag på 😎

***

Pod! Tja, det är ju digitalt på sitt sätt! Skall ta o lyssna på dina andra alster åxå. På svenska med va, ja jävlarrr serru!

Jajjemen, PODdigitalism. Jag tycker den är helt OK, även om den numera kritiseras av de flesta. Jag har stött på folk som faktiskt ångrat att de bytte upp sig till PodXT, som saknar några av 2-ans moduleringar.

Jo men fan, kolla gärna på resten av mina demolåtar (inkl samarbeten) oxå. De är lite olika, närmast den här ligger nog 1995 - Bättre än Verklighet med Signert på leadsång, annars tycker jag det allra senaste jag gjort med dede (+ flera) är ballt, men där bjuds det inga gitarrer 🙂 .

... jag diggar din röst som fan! 

Tackar ödmjukast för den största av komplimanger!

Har du nåt på g som du vill ha röst på (men inga GITARRRRRRER????? 🙂 ), så är jag på mer än gärna. Kanske en ohelig skånsk-östgötsk duett?

Det är festligt med samarbeten. Ibland är det faktiskt lättare att sjunga andras grejjor (jag har till åtminstone två av mina demos här, verkligen BEHÖVT jobba med andra sångare...), och dessutom har jag alltsomoftast skrivkramp. Släng iväg ett PM anytime.

Tjing!

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alls min typ av musik. Jag vill inte uttala mig om stuket eller mixningen för jag kan inte så mycket om någodera. Det jag vill säga är att du har en grymt ball röst. När den kommer in första gången i den här låten blir jag helt lycklig över den, vilket satsning som ligger bakom och så. Framlänges huvudstupa, liksom. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är riktigt bra - och kul, Vallhagen. Ska lyssna lite i riktig utrustning (bättre högtalare än i min laptop alltså) innan jag kan säga mer än så. Älskar det blytunga i kombo med tounge-in-cheek prettosången på svenska. Lysande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alls min typ av musik. Jag vill inte uttala mig om stuket eller mixningen för jag kan inte så mycket om någodera. Det jag vill säga är att du har en grymt ball röst. När den kommer in första gången i den här låten blir jag helt lycklig över den, vilket satsning som ligger bakom och så. Framlänges huvudstupa, liksom. 😆

MYCKET kul att du oxå gillar sången. Jag blir liksom speciellt glad av just den komplimangen. 😆

Och det är sant. Jag tar i från tårna i större delen av den här låten. Framlänges huvudstupa. Precis så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är riktigt bra - och kul, Vallhagen. Ska lyssna lite i riktig utrustning (bättre högtalare än i min laptop alltså) innan jag kan säga mer än så. Älskar det blytunga i kombo med tounge-in-cheek prettosången på svenska. Lysande.

Kul och TACK Hamma. Kul att du gillar.

... jo det kan ju bli tyngre än laptophögtalare, så lyssna gärna igen 😆 . Mixen lämnar lite att önska har jag insett, allt enligt tidigare kommentarer i tråden. Det märker du oxå i bättre lyssning.

Kör hårt 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, den här hade jag ju inte lyssnat på!

Skitbra juh. Tycker det känns lite musikal, fast några hekton hårdare då såklart. Kände mig lite skeptisk till artikuleringen från början, men sen vande jag mig och tycker det är så det ska vara nu. Nu andra gången jag lyssnar, tokgillar jag verkligen lead-sången.

Sen Älskar jag pastor-sången! Signert gör en lysande rolltolkning där 🙂

Underbar låt! Rolig att lyssna på.

Låter definitivt inte som någon demo i mina öron.

Kritik: Ordet "Pidestal" låter det som om det är claes ericsson i galenskaparna som sjunger. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ohhhh,KANON!!! 😆 ..Jag uppskattar när det hörs att man ger en liten del av sin själ när man sjunger och det hörs det att du gör här, no fake, lixom 🙂 ..jag får lite..åhh, vad heter de..Åka Bil-vibbar,nog mest pga vokalen.även lite Iodine Jupiter..och t.o.m lite Cirkus Miramar ploppar upp i mitt huvud, vet inte riktigt varför, men så är det, kanske pga av texten??

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...