Jump to content
Annons

Vallhagen: Trotsbekännelsen


Bäst eller kass...?  

33 röster

  1. 1. Bäst eller kass...?

    • 5 Fantastiskt
      10
    • 4
      9
    • 3
      4
    • 2
      2
    • 1 Uselt
      0


Recommended Posts

Sen Älskar jag pastor-sången! Signert gör en lysande rolltolkning där 😉

Japp 🙂 . Lite som Annas borde låta i Jesus Christ Superstar. För att spinna vidare på musikaltänket då.

Jag bockar och tackar massor 🙂 ...

Hey, Galenskaparna?! Det var som fan 🙂 Skön jämförelse... Det blev lite för spräcktuppigt just på det ordet kanske? Jag hör det inte själv, men jag är naturligtvis hemmablind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ohhhh,KANON!!! 🙂 ..Jag uppskattar när det hörs att man ger en liten del av sin själ när man sjunger och det hörs det att du gör här, no fake, lixom 😉 ..jag får lite..åhh, vad heter de..Åka Bil-vibbar,nog mest pga vokalen.även lite Iodine Jupiter..och t.o.m lite Cirkus Miramar ploppar upp i mitt huvud, vet inte riktigt varför, men så är det, kanske pga av texten??

Kul att du diggar, TTT! Tack o bock!

Mycket inspirerande att du uppskattar sånginsatsen!

***

Iodine Jupiter har jag faktiskt blivit jämförd med tidigare. De andra du nämner känner jag inte till.

Tack igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå bengan I !

Yep, det är både pompöst och pretentiöst. Nästan lite farlig mark att trampa; kliver man för långt så kan det lätt bli patetiskt...

När vi bildade bandet och skrev t ex den här låten (jag snackar 10-15 år sen, det här är ju en gammal låt), så blev det nästan en reaktion mot det vi sysslat med tidigare. Vi kom allihop från band som till stor del haft självdistansen och humorn som drivkraft (tänk plojpunk a la Toy Dolls). Med Fehtara införde vi allvaret fullt ut. Allvaret och svärtan. Befriande på sitt sätt.

Kul att du tycker det är ball 😏

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är coolt Bengan! Men vad är det för genre? Metal-punk på svenska? 😏 Det är som sagt coolt! Hi-haten sticker ut aningens för mycket tycker jag, annars är det här gött och kul!

Bra, bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Metal-punk på svenska? 😳

Javisst är det 😉

Vi var först 😉 , men LOK snodde marknaden. Deras HC-metal låg nog mer i tiden än våra kanske mer traditionella "metal"influenser.

kul att du tycker det är gött o kul 😉 Tack!

hög hihat är noterad!

***

bengan !!: Lite lurigt det där. Själv har jag svårt att göra BRA 3-ackordsdängor... Men igen; kul att du gillar 😉

***

Fidden: Visst kan jag lägga upp texten. Ge mig en minut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Metal-punk på svenska?  😳

Javisst är det 😉

Vi var först 😉 , men LOK snodde marknaden. Deras HC-metal låg nog mer i tiden än våra kanske mer traditionella "metal"influenser.

kul att du tycker det är gött o kul 😉 Tack!

hög hihat är noterad!

Sant, LOK var nog mer "i tiden". Men det är är som sagt gött. Kul att se live tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ålrajt Fidden m.fl, här är texten:

Den är som sagt 10 år gammal. När jag nu lirade in den igen så grubblade jag en del (olika anledningar) på att redigera om den. Men men, till slut så satte jag den enligt original.

*******************************

FEHTARA

Trotsbekännelsen

© Brüde Fägerstam Lövgren Svensson Vallhagen

1

står ensam stark o stolt med huvud högt

rakryggad börjar gå

ser hur de sliter river fäktar för att få

sitt löfte svuret högt

(jag tvivlar)

på tända ljus på ägda hus på värmens rus

på folk i flärd som faller platt i tro abstrus

med jesu kristi rikes kris på piedestal

predikar pastor pastös tal om ideal

p's röst:

jag har allting sett

jag har kunskap har visdom

har alla rätt

så gå till reträtt

vik hädan sen

- för sanningen

2

står ensam stark o stolt med huvud högt

vildhjärtat börjar slå

smörja kätting bojor?

härma papegojor?

det är svårare än så

(hallelujah)

när värme kärlek stelnat hård i taggig form

där lagen lyder under ord i uniform

där fega fäder flyr sin hjord sen hon betäckts

där kvinnan tiger

niger självmant i respekt

p's röst

jag har allting sett

jag har kunskap har visdom

har alla rätt

så gå till reträtt

vik hädan sen

- för sanningen

jag har mitt begär

jag har mina sidor

min karaktär

jag är vad jag bär

så svär jag sen

- trotsbekännelsen

refr

jag är vad gjort

3

jag tror nog härligheten tillkommer en rik

som ber förlåt vid bokens jesu kristi lik

jag tror att mammon inte står så långt från den

som skänker mera i kollekt än till sin vän

jag tror att strömmen har lätt att ta kontroll

hos dem som inte vågar se åt andra håll

här står jag still i vad jag vill och var jag gått

tio gudars bud måhända jag förrått

p's röst:

jag har allting sett

jag har kunskap har visdom

har alla rätt

så gå till reträtt

vik hädan sen

- för sanningen

jag har mitt begär

jag har mina sidor

min karaktär

jag är vad jag bär

så svär jag sen

- trotsbekännelsen

refr

jag är vad gjort

slutrefr

jag är vad gjort

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej!

Snyggt jobbat. Enda grejen jag önskar mig i denna produktion är att du gav midifilen på introt till nån som besitter innehav av sampleplayern EastWest Quantum Leap String Orchestra och lät din fil passera de stråkarna som den har!

Hade gjort en annan bild av vad som komma skall senare i låten.

...men det var ju jag det! 😛)

Ha det gott!

Danne 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha det gott!

Visst har jag det gött!

Just spenderat sista semesterdagarna med att göra en brun sommarstuga röd. Voila.

Stråkarna ÄR faktiskt från EW. Jag har inte projektet öppet, men jag tror att det är något gold- (möjligen silver-) edition-ljud. Eller så yrar jag 😠 ... Det är en sån gratisrompler från nåt gammalt nummer av CM magazine, med bl a (typ )två patchar från EW.

Men visst, det är möjligt/troligt att ett annat ljud hade gjort jobbet ännu bättre, även om jag är hyfsat nöjd med den biten som den är 😱 ... Sitter du på Quantum LSO?

Tack för gott inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Ha! Tyckte väl att det lät bekant, visst låg det en snutt av denna på nskit7 forumet en gång i tiden?

Måste säga att du har en suverän röst till den typen av musik, verkligen klockrent, speciellt i några dubbade (?) fraser. Pastorns insats lyfter låten ett extra snäpp och är spot on tycker jag.

Men än en gång, hihaten ligger höööögt. Vill kräma på rejält men det blir på tok för vasst för mina gamla öron...

I övrigt renderar detta toppbetyg i min bok och Trotsbekännelsen ligger nu prydligt inlagd mellan Mega och Panzer Battalion 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha! Tyckte väl att det lät bekant, visst låg det en snutt av denna på nskit7 forumet en gång i tiden?

Måste säga att du har en suverän röst till den typen av musik, verkligen klockrent, speciellt i några dubbade (?) fraser. Pastorns insats lyfter låten ett extra snäpp och är spot on tycker jag.

Men än en gång, hihaten ligger höööögt. Vill kräma på rejält men det blir på tok för vasst för mina gamla öron...

I övrigt renderar detta toppbetyg i min bok och Trotsbekännelsen ligger nu prydligt inlagd mellan Mega och Panzer Battalion 😕

Tackar!

Missade faktiskt att tråden bumpats, har väl för mycket omkring mig...

Jovisst har du sett den på NS-forumet! Jag besöker det inte alltid, men då och då. Trummorna i den här låten är ju just NSkit7 free.

Kul att du gillar, och visst är cymbaler o hihat för höga. Speciellt ball är det faktiskt att få beröm för rösten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fuck! Det här gick jag igång på som fan! Det coolaste jag hört på länge!

Hoppla! Man tackar! ...och fortsätt gärna gå igång!

***

punkrockdude: Jo nånstans måste de väl läcka igenom, punkinfluenserna... Kul att du diggar.

***

equality: Är det så kaotiskt? Jag tycker den här är ganska rakt på s a s... Men tack för lyssning och röstberöm!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...