Jump to content
Annons

Porcupine Tree


Morta

Recommended Posts

Mycket bra brittisk "psykadelisk"-rock/pop. Rekomenderar starkt plattorna "In Absentia" och "Lightbulb Sun". Mycket bra musik från Steven Wilson, mer känd som producent åt det svenska progressiva metal bandet Opeth

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Annons
Mats Orbation (oregistrerad)
Mycket bra brittisk "psykadelisk"-rock/pop. Rekomenderar starkt plattorna "In Absentia" och "Lightbulb Sun".

Det finns ingen CD som har snurrat så mycket hos mig på senare år, såsom "In Absentia", som jag köpte i höstas. PT är nog det enda band , om man måste beskriva dem, där man måste ha med orden "Metallica" och "Beach Boys" i samma mening! Vilka andra band klarar det? Snacka om psykedeliska!

I september släpps deras nya!!!! En singel "Futile" är släppt och är svintung, asbra! Arbetsnamnet för plattan är tillsvidare "Lullabyes"...

Håller med er fullständigt om Lightbulb Sun och Stupid Dream, även om jag föredrar den senare. De allra tidigaste CDna är lite väl för mycket fattigmans-Pink Floyd för min smak men innehåller ett eller två bra spår.

Favoritlåt: "Gravity Eyelids" ifrån Absentia. Låten som Peter Gabriel bara kan drömma om att göra. Och aldrig kommer att lyckas med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att hitta andra fans av det här bandet som förtjänar så mycket större publik! 🙂

Kommer låten Futile vara med på nya plattan? Har fått för mig at den inte skulle det... kan vara fel dock hmm tung e den åtminstone 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mats Orbation (oregistrerad)

Vet inte i heller om Futile kommer att vara med. Det verkar inte så.

Han har mycket fuffens för sig när det gäller skivsläpp den där Steven Wilson. Vill släppa så mycket "separat" som möjligt. Alternativa mixar, exklusiva "takes" m m.

Porcupine Tree släpper alltid många "singlar" till sina CDs. Märkligt, eftersom jag läst i en intervju att Steven Wilson anser att Porcupine Tree är ett "album" band.

Jag har inte hört "in absentia" i DVD audio version ännu. De säger att den skall vara ngt i hästväg och vara en sorts "benchmark" för hur DVD audio i 5.1 FORMAT skall mixas överhuvudtaget fr o m nu och all framtid. Allt enligt oberoende källor på nätet... 😉

En kompis till mig köpte den och spelade i sin hemmabioanläggning. Han berättade att han tappade det mesta, andan, hakan, fattningen, talförmågan... m m. Han blev helsåld på DVD audio och köpte en massa andra artisters liknande släpp, och blev grymt besviken.

Ok, då Futile var i alla fall svintung, kanske inte deras bästa men va fan... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Uppdatering. Nya skivan släpps 28:e mars

Gå in på www.deadwing.com för mer info.

Teaservideon inger minst sagt förhoppningar. (längst upp till höger av de olika länkarna)

Redigerat av Torre
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Nå vad tycker ni nu alla PT fans om deras senaste då?

DEADWING.

Jag tycker den är rakare och rockigare än tidigare, och mer "tajtare" men inte så välarrangerade arrangemang med dramatik och spänning som på "In Absentia".

Klart spännande band med en "egen" stil och nisch inom s.k. "prog".

/HeHå

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tycker att Deadwing är en bra skiva. Min åsikt är dock inte att den överträffar In Absentia, men det är ju en sån fantastisk skiva!

Men flera starka spår gör Deadwing till en grym skiva!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Woow, första inlägget på typ 2 år!

Måste bara säga att jag sympatiserar med de flesta av er. Skivan som PT släppte förra året, Fear Of A Blank Planet, känns dock som ännu ett steg bort från In absentia. Ett nytt fenomen, den intelligenta progrocken med emo-mentalitet har uppstått iochmed Porcupine tree. Men, fortfarande, riktigt riktigt bra!

Såg dem live på Annexet i november. Publiken var nästan skrattretande liten, men det hade fördelen att man kunde röra sig "fritt" på golvet. Så jag fick med mej en låtlista från scenen med mej hem 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Deadwing hade varit en helt annan skiva om inte Wilson drog fram sina långa fingrar och plockade ur Mother and Child Divided från tracklistan. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

jag håller inte med er andra om att dom är på väg utför, jag anser motsatsen. jag tycker deras album blir mer enhetliga, ist för låt-på-låt-stuket. är inte alls något fan för lazarus-hits o dylikt, utan gillar när det är mer stämning och ljudlandskap än klockrena låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag håller inte med er andra om att dom är på väg utför, jag anser motsatsen. jag tycker deras album blir mer enhetliga, ist för låt-på-låt-stuket. är inte alls något fan för lazarus-hits o dylikt, utan gillar när det är mer stämning och ljudlandskap än klockrena låtar.

Jo men absolut. Det började som psykedelisk, händelselös (men det kan man kanske diskutera) pink floyd - inspirerad musik, och artade sig till ett rockband med ett otroligt skönt sound. Även om jag anser att In Absentia är deras största mästerverk, så kan jag inte se annat än att de följer en tråd som jag gillar.

Att det beror på att de blivit kommersialiserade, det kan jag gå med på, men för första gången kanske jag inte ser just det som något negativt. Det här bandet spelar bara en ädlare och intressantare musik än det gjorde innan.

Det är i alla fall vad jag tycker

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...