Jump to content
Annons

Behöver tips på en seriös gitarrjustering!


strumpan_metal

Recommended Posts

Hej!

Jag vet att detta förmodligen är en tråd som inte hör hemma här, det skiter jag i, för jag vet att det finns gott om kunnigt folk inom området.

Jag har en gitarr, en Ibanez modell dyr, som jag börjar bli fruktansvärt irriterad på. Jag har prövat det mesta och efter 3 justeringar á 600 kr st, diverse byten av fjädrar, extra fjäder, skruvar med mera med mera så börjar tålamodet ta slut.

Fenomenet som uppstår är följande: Tonen håller sig klockrent vid användning av svajen "nedåt", alltså när tonen sänks. Så fort jag svajar åt andra hållet så höjer sig tonen, och vägrar gå tillbaka till grund. Problemet är inte stort, men väl för att irritera mig vid inspelningar och annat. Jag har kolla på stoplarna, så att de inte är utslitna och jag har kollat sadeln, dragit åt skruvarna på stallet osv osv.

FINNS DET NÅGON SOM VET OM EN RIKTIGT SERIÖS GITARRTEKNIKER?? Kosta vad det kosta vill, gärna inom västmanland (bor själv i västerås) men sthlm går också bra. Jag vet inte vad jag ska ta mig till snart.

/Frustrerad gitarrist 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jag vet att detta förmodligen är en tråd som inte hör hemma här, det skiter jag i, för jag vet att det finns gott om kunnigt folk inom området.

Jag har en gitarr, en Ibanez modell dyr, som jag börjar bli fruktansvärt irriterad på. Jag har prövat det mesta och efter 3 justeringar á 600 kr st, diverse byten av fjädrar, extra fjäder, skruvar med mera med mera så börjar tålamodet ta slut.

Fenomenet som uppstår är följande: Tonen håller sig klockrent vid användning av svajen "nedåt", alltså när tonen sänks. Så fort jag svajar åt andra hållet så höjer sig tonen, och vägrar gå tillbaka till grund. Problemet är inte stort, men väl för att irritera mig vid inspelningar och annat. Jag har kolla på stoplarna, så att de inte är utslitna och jag har kollat sadeln, dragit åt skruvarna på stallet osv osv.

FINNS DET NÅGON SOM VET OM EN RIKTIGT SERIÖS GITARRTEKNIKER?? Kosta vad det kosta vill, gärna inom västmanland (bor själv i västerås) men sthlm går också bra. Jag vet inte vad jag ska ta mig till snart.

/Frustrerad gitarrist 😆

när jag har haft problem med mina gitarrer åker jag till växjö!! dessvärre är det en bra bit bort, men janne på Helges Håla fixar verkligen allt!!!

åk dit!

Link to comment
Dela på andra sajter

risken är att ditt floydrose-stall har någon skada på klackarna som ligger emot stallskruvarna. då balanserar inte svajet som det ska och hamnar i olika "vilolägen".

ja, om du nu hävdar att gitarren är injusterad i övrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte just på Helges Håla faktiskt. Som gammal växjöbo så är han den grymmaste, ett av sveriges få musikaffärer med egen gitarrtekniker. Han justerar upp alla gitarrer innan han säljer dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det nu inte är klackarna så låter det ju som att spänningen mellan fjädrar och strängar i grundläget är för liten.

Finns ju många varianter på hur man ska sätta fjädrarna för att få optimal spänning på sitt floyd rose. Några förespråkar att man sätter endast två fjädrar i en V-form. Andra förespråkar att man har två fjädrar nederst (för de höga strängarna) och en överst.

Givetvis är det här såna saker som seriösa butiker kollar på, men att sätta fjädrarna på olika sätt kan ju vara ett tips innan du kastar ut mer pengar.

Jag hade samma problem på min RG2820CTVV men lyckades få den i bra läge med en halv dags skruvande, svajande och stämmande.

En dum fråga till sist: Har du även kollat så att dom lilla ringarna på strängarna fastnat i de avsedda hållarna i stallet? Dessa tenderar att lätt hamna lite utanför, och även fast stallåset nyper åt rätt bra så håller det antagligen inte för svajande á la Steve (S)Vai. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte just på Helges Håla faktiskt. Som gammal växjöbo så är han den grymmaste, ett av sveriges få musikaffärer med egen gitarrtekniker. Han justerar upp alla gitarrer innan han säljer dem.

Har han fortfarande två månaders kö, och att man måste låta gitarren stå där under den tiden? 😄

Redigerat av Snow Brigade
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte just på Helges Håla faktiskt. Som gammal växjöbo så är han den grymmaste, ett av sveriges få musikaffärer med egen gitarrtekniker. Han justerar upp alla gitarrer innan han säljer dem.

Har han fortfarande två månaders kö, och att man måste låta gitarren stå där under den tiden? 😆

hehe. ja, han är den duktig försäljare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Du skriver inte typ av stall men det finns ett fenomen som jag råkat ut för med olika stratastall. Både vintage, DLX eller Wilkinson.

Om viloläget ligger precis eller nära i nolläge kan det här fenomenet uppstå. Sänk stallet genom att dra ner skruvarna och höj upp stallbockarna får att återfå den stränghöjd du hade innan sänkningen. Sträva efter att strängarna 'drar' så mycket som möjligt fjädrarna i viloläge.

Kolla även att knivarna som ligger mot stoppskuvarna inte har trasiga kanter.

Kladda inte med olja som nån skrev här, den kryper ut. Använd grafit från en vanlig blyertspenna.

my 2$

Arne

Redigerat av arhall
Link to comment
Dela på andra sajter

Kryckan, Jag håller fullständigt med dig. Det borde inte bero på att strängarna kärvar i stallet, att alltså "klossarna" inte håller kvar strängarna. Vid svaj "uppåt" då så borde tonen bli lägre när man släppit tillbaka.

Arhall, Jag kan säga dig att det du säger låter jäkligt vettigt. Kanske kan vara det, för mitt stall ligger spikrakt mot själva kroppen. ska pröva med det efter att ha kört den här "magnusolsson-guiden". Jag återkommer med hur det gick. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...