Thir13teen Postat 14 juni 2006 Postat 14 juni 2006 När jag väljer drivrutin under devices och väljer något annat än multimedia ASIO så sätter den samplerate till 48.000, sen går det inte att sätta tillbaka den till 44.1 även om jag väljer multimedia ASIO igen. Hur i hela världen göra, nån som vet? 😏
DrHans Postat 14 juni 2006 Postat 14 juni 2006 Har inte cubase framför mig, men skall försöka förklara. Andra fliken* ( edit vill jag mig minnas)från vänster- långt ner hittar du typ "project setup/properties" Där kan du ändra samplerate
Thir13teen Postat 14 juni 2006 Trådstartare Postat 14 juni 2006 Tack! Det var under project -> project setup. Nu är det så att det är bara drivrutinen Multimedia ASIO som fungerar i 44.1khz, problemet med det här är att då hör cubase allt som spelas upp så om man försöker spela in sång, även med hörlurar så att inget spelas upp i högtalarna, så recordas musiken som spelas upp i cubase. Båda mätarna till höger på transporten rör sig, inte bara den högra. Jag har Creative ASIO och några andra som inte verkar göra såhär, men där kan bara ha sampleraten 48k.... någon som har nåt tips om detta?
Majken Postat 14 juni 2006 Postat 14 juni 2006 Klockan i Creativeljudkorten är låst till 48 kilohertz och alltså kan du inte spela in eller upp ljud i 44 kilohertz när du använder asio drivrutiner. /Majken
Thir13teen Postat 14 juni 2006 Trådstartare Postat 14 juni 2006 Nähä ... varför? När används egentligen 48k? Och om det stämmer är det ju konstigt att jag kör med multimedia asio i 44.1k?
Claes Holmerup Postat 14 juni 2006 Postat 14 juni 2006 (redigerat) 48kHz var standard i DAT, men det är ju smidigare att köra i 44.1kHz alltid - åtminstone så länge det tänkta slutmediat är audio-CD... Det är nog bara inspelningen som brukar vara låst till 48kHz - medan uppspelningen hanterar fler samplingsfrekvenser, om jag kommer ihåg rätt...? Står säkert i ljudkortets manual - säkert väl dolt, så att man inte ska hitta denna korkade sak för snabbt... 😉 Det är helt enkelt inte något bra kort för musiker, utan om det ska fungera som du vill att det ska fungera, är det bättre att byta ut det till något bättre... Redigerat 14 juni 2006 av Claes
Thir13teen Postat 15 juni 2006 Trådstartare Postat 15 juni 2006 I see ... Har ett Audiophile 2496 som jag hade hoppats slippa behöva trycka in men verkar få bli så ändå. Tack för svar.
DrHans Postat 15 juni 2006 Postat 15 juni 2006 I see ... Har ett Audiophile 2496 som jag hade hoppats slippa behöva trycka in men verkar få bli så ändå. Tack för svar. Det är ett mycket bättre kort än ditt creative så byt bums!
Majken Postat 15 juni 2006 Postat 15 juni 2006 Nähä ... varför? När används egentligen 48k? Och om det stämmer är det ju konstigt att jag kör med multimedia asio i 44.1k? Multimedia ASIO är inget annat än Windows standarddrivrutiner med en ASIO-wrapper. Alltså pratar Cubase med ljudkortet via Windows. Och jag är inte hundraprocentigt insatt i hur det fungerar men jag tror att Windows själv konverterar samplingsfrekvensen för att matcha kortet. Men när Cubase pratar direkt mot kortet så tvingas man istället använda den samplingsfrekvens kortet använder internt. /Majken
Linus Postat 15 juni 2006 Postat 15 juni 2006 ...och eftersom Multimedia ASIO inte går direkt till ljudkortet utan till Windows, får man sämre latency också. Ditt Soundblaster och ditt Audiophile borde kunna leva sida vid sida, så tryck i båda korten och använd Audiophile till Cubase. Ett bättre val! 😳
Majken Postat 15 juni 2006 Postat 15 juni 2006 Ditt Soundblaster och ditt Audiophile borde kunna leva sida vid sida, så tryck i båda korten och använd Audiophile till Cubase. Ett bättre val! 😳 Det är en bra idé, för då kan du spela spel med EAX-stöd tack vare Creative-kortet om du sysslar med sånt också. 😆 /Majken
Claes Holmerup Postat 15 juni 2006 Postat 15 juni 2006 Det fungerar säkert bra. Jag har alltid kört med ett skräpkort till systemljud och spelljud, medan mitt RME-kort får hantera allt seröst ljud. Det har faktiskt fungerat utmärkt ända sedan jag körde Win98 (före SE) och mitt dåvarande SB Live och RME Hammerfall fick dela IRQ...
Bob Yordan Postat 15 juni 2006 Postat 15 juni 2006 Det fungerar säkert bra. Jag har alltid kört med ett skräpkort till systemljud och spelljud, medan mitt RME-kort får hantera allt seröst ljud. Det har faktiskt fungerat utmärkt ända sedan jag körde Win98 (före SE) och mitt dåvarande SB Live och RME Hammerfall fick dela IRQ... Hej Claes H. *vinkar* ...................................................... @Thir13teen : Jag har oxå ett RME parrallell med ett inbyggt skräp ljud chip. Funkar bra. 😎 Jag antar att du inte försöker att ändra från 48 till 44,1 i ett existerande projekt? Med inspelat audio. För jag tror att du måste hålla dej till det du valde från början. 😎
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.