Jump to content
Annons

Domination


Mutz

Recommended Posts

* LÅTNAMN: Okänd

* ARTIST/GRUPP: Domination

* GENRE: Metal / dödsmetal

* LÅTLÄNGD: 2,30

* KOMPOSITÖR: Domination

* PRODUCENT: Mats Lindström

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: Mp3

* STORLEK: 4-5meg

* STATUS: Mitt i mix

Har hjälp sångaren i mitt band C.O.D att spela in hans band Domination. Så nu skulle jag vilja att ni kommenterar hur soundet är.? Hur har jag lyckats?! Vad är bra vad är dåligt? Tipps på förbättringar!

Sen kan ni självklart kommentera låten ocks, grabbarna i Domination vill säker höra vad ni tycker.

Domination.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Härligt GBG sound a'la At the gates. Bra låt!

Låtens svaga länk tycker jag är sången, som känns lite otajt här och var (speciellt backup vokalerna grötar till det hela).

Annars bra bra! Kommer nog spelas endel här.. :rolleyes:

Redigerat av kartan
Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar gitarristerna på olika stärkare eller kör de på väldigt olika mickar? Den högra gitarren har grymt mycket mer ton än den vänstra vilket blir väldigt uppenbart vid lyssning i lurar. Vet inte om det är det som gör att det känns som att den vänstra guran ligger långt mycket mer panorerad utåt än den högra. Trummorna och basen funkar riktigt bra. Jag skulle dock prova att lägga ett delay istället för reverb på sången...

Vad gäller låten i allmänhet funkar den helt ok. Inte mycket nyskapande dock... enligt mig räcker At the gates och The Haunted; mycket mer än så behövs liksom inte inom den genren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar gitarristerna på olika stärkare eller kör de på väldigt olika mickar? Den högra gitarren har grymt mycket mer ton än den vänstra vilket blir väldigt uppenbart vid lyssning i lurar. Vet inte om det är det som gör att det känns som att den vänstra guran ligger långt mycket mer panorerad utåt än den högra. Trummorna och basen funkar riktigt bra. Jag skulle dock prova att lägga ett delay istället för reverb på sången...

Vad gäller låten i allmänhet funkar den helt ok. Inte mycket nyskapande dock... enligt mig räcker At the gates och The Haunted; mycket mer än så behövs liksom inte inom den genren.

Dom spelar på två helt olika stärkare med dom sounden som du då hör. Jag har försökt behålla det så också. Sen ska dom va lika panorerade. Det är redan dealy på sången... Vid skrik/growl tycker jag det brukar vara lättare att få sången att sitta bättre i mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker framförallt gitarrerna är skitbra. Härligt överstyrda och tjockt feta.

I lurar blir dock panoreringarna på trumsetet askonstiga. Överhänget jättecentrerat och nästan monokänsla medan pukorna smäller till långt ut i kanterna. Och som vanligt känns kicken mer i ansiktet än virveltrumman. Vore skönt att ha samma avstånd på dom.

Basen funkar fast den känns sjukt odistinkt. Fördelen med detta sound är ju att man får en fast och fin botten. Men man saknar den där farmar/traktorbasen som brukar vara ljuvlig i den här genren.

Som låt betraktat är den föredömligt kort och bra. Skönt headbangarparti en bit in i låten och överlag bra spelat. Som någon sade kan sången bitvis kännas grötig. Men det funkar!

Sammanfattningsvis Mutz, ska du vara nöjd 😆

Kolla upp panoreringarna på trumsetet så är du hemma. Snyggt komprimerat förresten. ett uns mer och det hade blivit ointressant.

Bra jobbat!

*edit* lyssnade i genelec 8040 samt Yamaha RH-5M lurar.

Redigerat av Eliasson
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Sången...ursäkta - vokalisten - sjunker lite in i resten. Dra upp ena gitarren så du får en bredare och framförallt mer balanserad ljudbild. Soundena är pro, men jag tycker det är lite "spidd" stereobild, alltså ganska hårda panoreringar, men största delen av materialet i mitten. Är trummorna mono? Ljudbilden fylls inte ut jämnt på L<->R -axeln som jag tycker sku göra låten rätta. Vet inte om jämnare gitarrer skulle fixa detta.

Vad har du liggande på mastern vid slutmixningen här?

edit: läste andra kommentarer och märker att jag upprepar vissa saker. lyssning var hd530 sennheiser denna gång

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

tycker framförallt gitarrerna är skitbra. Härligt överstyrda och tjockt feta.

I lurar blir dock panoreringarna på trumsetet askonstiga. Överhänget jättecentrerat och nästan monokänsla medan pukorna smäller till långt ut i kanterna. Och som vanligt känns kicken mer i ansiktet än virveltrumman. Vore skönt att ha samma avstånd på dom.

Basen funkar fast den känns sjukt odistinkt. Fördelen med detta sound är ju att man får en fast och fin botten. Men man saknar den där farmar/traktorbasen som brukar vara ljuvlig i den här genren.

Som låt betraktat är den föredömligt kort och bra. Skönt headbangarparti en bit in i låten och överlag bra spelat. Som någon sade kan sången bitvis kännas grötig. Men det funkar!

Sammanfattningsvis Mutz, ska du vara nöjd 😱

Kolla upp panoreringarna på trumsetet så är du hemma. Snyggt komprimerat förresten. ett uns mer och det hade blivit ointressant.

Bra jobbat!

*edit* lyssnade i genelec 8040 samt Yamaha RH-5M lurar.

Gött att höra. JO det med panoreringen felurade jag lite på.... Innan jag gjorde som jag gjorde... Har nämligen bara en överhängsmick... Trummsettet är inspelat på 6-kanaler. Så jag kan inte pan. ut OH. Men ska jag strunta i pukorna då också kanske? Eller smalna av dom lite? Vet inte vad som blir bäst...

Sen basen.. Ja den är lite odistinkt endel sitter i att dessa män stämmer ner rätt bra. Och han han har en vanlig 4-strängad bas... Sen har jag försökt höja upp lite mid för ett få fram lite tydlighet, men då krockar det med gurorna tycker jag.. Men kolla lite mer på detta kanske...

Men skoj att du värkar tycka att ljudet i helhet funkar bra. Och svar med konkreta brister.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången...ursäkta - vokalisten - sjunker lite in i resten. Dra upp ena gitarren så du får en bredare och framförallt mer balanserad ljudbild. Soundena är pro, men jag tycker det är lite "spidd" stereobild, alltså ganska hårda panoreringar, men största delen av materialet i mitten. Är trummorna mono? Ljudbilden fylls inte ut jämnt på L<->R -axeln som jag tycker sku göra låten rätta. Vet inte om jämnare gitarrer skulle fixa detta.

Vad har du liggande på mastern vid slutmixningen här?

edit: läste andra kommentarer och märker att jag upprepar vissa saker. lyssning var hd530 sennheiser denna gång

Jepp trummorna är mono (förutom pukorna), bara en OH mick.

Gitarrerna får jag helt klart kolla på då ni nu flera uppfattar samma sak.

Vad menar du med att sounden är pro? 😱

Till mastring har jag först en EQ höjt några Db i dom högre registerna> Lätt kompressor (C1) > Sedan pressat upp volymen med waves L2:a

Link to comment
Dela på andra sajter

Smala in pukorna då. Du kanske har lite läck i från hihat i virvelmicken? Isf kan du ju dra OH´t lite åt typ vänster tillsammans med golvpukan. Dra virveln litelitegran åt höger, och första hängpökan mittemellan. Då borde du få lite bredd iaf. Annars rockar ju alltid mono!

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Försök bredda overheaden artificiellt med nån psykospatial-grej. T.ex dubblera spårena med en viss delay?

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

pro=proffsiga

sounden=gitarrerna

Är basttrumman triggad? Skulle villa ha lite mera COD-sound i den 😱

Höj virveln en aning, panorera den _försiktigt_, prova att tweaka soundet på den lite. Vet inte om den skall låta som en burk, men så låter den.

Dessutom: vill du göra ett sjuhelvetes "producerande" så.. Gör en automation på OH-spåret på panner, och panorera ut "crash":arna mera vänster höger (inte för brant!), då får du en simulerad stereo-OH sku jag tro. Glöm mitt tidigare psykospatial-inlägg!

Link to comment
Dela på andra sajter

Smala in pukorna då. Du kanske har lite läck i från hihat i virvelmicken? Isf kan du ju dra OH´t lite åt typ vänster tillsammans med golvpukan. Dra virveln litelitegran åt höger, och första hängpökan mittemellan. Då borde du få lite bredd iaf. Annars rockar ju alltid mono!

Virveln är till största del triggad så det blir svårt att få läck från den...

Link to comment
Dela på andra sajter

pro=proffsiga

sounden=gitarrerna

Är basttrumman triggad? Skulle villa ha lite mera COD-sound i den 😏

Höj virveln en aning, panorera den _försiktigt_, prova att tweaka soundet på den lite. Vet inte om den skall låta som en burk, men så låter den.

Dessutom: vill du göra ett sjuhelvetes "producerande" så.. Gör en automation på OH-spåret på panner, och panorera ut "crash":arna mera vänster höger (inte för brant!), då får du en simulerad stereo-OH sku jag tro. Glöm mitt tidigare psykospatial-inlägg!

Kagge är triggad den ja.. Lite mer COD kanske ja :-)

Tanken är att virveln ska vara jäkligt hård och lite plåtig.

Lät rätt skoj att försöka med automation för att simulera en stero OH.. hmm kanske får prova lite...

Lite off-topic...

men hur går det med COD mastern... grym sugen på att höra resultatet!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter mycket trevligt, förutom att mixen lutar lite åt höger som nämnts tidigare. Håller även med om att den behöver lite mer botten, gärna genom lite kraftigare bas. Men det är ju bara småjusteringar, det låter redan alldeles utmärkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Kan skriva ner vad för prylar jag spelat in med så folk inte tror att man sitter i en fläskig studio och gör detta.

Jag kör med en mac 1,6 G5 och emagics a62m ljudkort. 6 kanaler. Sedan använder jag Logic gold 6,3 plus waves plugg paket.

Allt är inspelat i dominations replokal.

Trummor:

Inspelat med 6 mickar Sm57 på virvel och pukor, akg någonting på kaggen och sedan röde nt1000 som OH/ambiance mick.

Allt är sedan mer eller mindre triggat med aptrigga.

Gitarr:

En line6 förstärkar topp och 4*12 som är linead och mickad med en sm57. Dubblerad där båda gittarerna ligger till vänster.

Gitarr 2:

En crate förstärkar som är mickade med en röde nt1000 och en sm57. Dubblerad på samma sätt.

Bas:

Är linead rätt i mixerbordet. Sedan har jag laggt på Amplitube och lte dist.

Sången:

Inspelade med min röde nt1000

Så allt är väldigt enkelt inga konstigheter alls.

Redigerat av Mutz
Link to comment
Dela på andra sajter

För genren är du helt rätt ute. Tråkigt kanske, men detta är inte sämre än nån annan pro-inspelad death/thrash.

Tyckte att pukorna var åt fan panorerade dock måste jag erkänna (stereobredden blir galen, eller kreativ.. du bestämmer).

Låten är skrämmande lik en låt med "Dimension Zero" som heter "They are waiting to take us" från typ -98.. Har inte hört den på många år, det var dock nästan omöjligt att inte tänka på den. Men vafan, det låter ju asbra.

/David

Link to comment
Dela på andra sajter

För genren är du helt rätt ute. Tråkigt kanske, men detta är inte sämre än nån annan pro-inspelad death/thrash.

Tyckte att pukorna var åt fan panorerade dock måste jag erkänna (stereobredden blir galen, eller kreativ.. du bestämmer).

Låten är skrämmande lik en låt med "Dimension Zero" som heter "They are waiting to take us" från typ -98.. Har inte hört den på många år, det var dock nästan omöjligt att inte tänka på den. Men vafan, det låter ju asbra.

/David

Tackar! Ska nog smalna av pukorna tror jag. Får se vad Domination själva tycker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt är sedan mer eller mindre triggat med aptrigga.

Allt är verkligen aptriggat... haha 😕

Det låter jäkligt gött! Inga panoreringar störde mig, varken när jag lyssnade i hörlurar eller högtalare.

Hehe ja det hade jag inte tänkt på du..

Skoj att du verkar gilla soundet annars!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kan inget annat än att tokdigga detta!! sitter mitt i låtskrivande för kommande musik, i nästan samma genre!! och musiken som strömmades ur mina högtalare, var en sjuhelvetes schysst mix! (tycker jag!!!!!!) att du spelat in i deras replokal kom för mig som en chock! jag trodde nästintill att en herr fredman hade använt sin "lilla hemstudio" (hehe) men detta kickar stjärt, något fruktansvärt tom.!!!

positivt:

kaggarna var de fetaste jag hört på länge!

fruktansvärt sväng.

"så-det-ska-låta-mix", jag fick en touch av 90talets gbg!

negativt:

kanske lite mer virveltrumma ?

som ngn nämnt ligger backup sången lite konstigt och otajt!

Skitbra!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kan inget annat än att tokdigga detta!! sitter mitt i låtskrivande för kommande musik, i nästan samma genre!! och musiken som strömmades ur mina högtalare, var en sjuhelvetes schysst mix! (tycker jag!!!!!!) att du spelat in i deras replokal kom för mig som en chock! jag trodde nästintill att en herr fredman hade använt sin "lilla hemstudio" (hehe) men detta kickar stjärt, något fruktansvärt tom.!!!

positivt:

kaggarna var de fetaste jag hört på länge!

fruktansvärt sväng.

"så-det-ska-låta-mix", jag fick en touch av 90talets gbg!

negativt:

kanske lite mer virveltrumma ?

som ngn nämnt ligger backup sången lite konstigt och otajt!

Skitbra!

Fan va skoj att höra!! Ja virveln skulle nog må bra av att komma upp lite här och där. Får nog ta och automatisera den, då han spelar lite odynamiskit. Roligt att du gillar ljudet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...