Jump to content
Annons

Boten Anna


bdatony

Recommended Posts

Hur går det till egentligen, för att få sin musik spelad på radio och sånt? Gäller det inte att ha kontakter, eller betala en massa pengar? Det känns som att om det bara hade räckt med att skicka in låtar och de hade gått på kvalité så hade det helt klart varit annan musik som spelats.

Skivbolagen berättar för radiokanalerna vilka låtar som ska spelas och vad som ska ligga på kanalernas "topplistor" (de köper helt enkelt in sig på en reklamplats i playlisten), så om du blir signad, kan din musik bli spelad väldigt mycket där - men annars är det antagligen på sin höjd någon enstaka närradiokanal som möjligen ställer upp om du tjatar på dem...

Jaha. Men då är det inget konstigt egentligen; Basshunter är signad (right ?) och det är därför vi hör låten på radio. Man kan väl istället diskutera hur han blev signad, jag gissar på att han har en släkting inom skivbolaget eller liknande. Inget ont personligt menat mot artisten dock, men just denna låt lät väldigt amatöraktigt. Jag är inte heller perfekt, men det ska vara professionell musik som spelas på radio.

Vilka radiokanaler spelas låten på?

Att vara utgiven av ett skivbolag är inte ett krav för att hamna på radions spellistor, även om det underlättar - det är ju svårt för musikproducenterna att hinna plöja 100 demos om dagen, bättre då att koncentrera sig på sånt som redan är "plöjt", dvs släppt av ett skivbolag.

Det finns flera exempel på hur P3 plockat upp osignade låtar och breakat, speciellt på senare tid.

Att Basshunter skulle vara en hit på grund av mutor eller att han är kusin med någon på P3 är löjligt - låten var en hit redan innan den blev signad. Folk gillar den. 😄

Tråkigt att gänget i korpligan inte unnar killen en hit. Men vem vet, kanske föder missunsamheten nya hits?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 194
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Att hetsa upp sig över denna låt är väl ungefär som att bli förbannad på Hej Monika!, Markoolios Sommar och Sol, eller någon annan "sommarplåga". Orka.

Apropå "båt"-diskussionen var det däremot roligt att höra på radion idag hur en programledare uttalade Basshunter fel - "bäss" istället för "bejs". Han jagar alltså aborrar i sin båt. 😉

Dålig låt? Visst! Men trots att jag är gammal och trött så kan jag inte låta bli att tycka fanskapet är "catchy" och fungerar kanon på dansgolvet. Den fastnar i huvudet lika lätt som "Sånt é livet". Och sedan går man och småsjunger på den resten av dagen, till sin egen förtvivelse...

Det är inte nytt att skitlåtar slår. Ville bara lägga till gruppen Trios gamla hit "Da da da" till listan på låtar som suger men har slagit. "Boten Anna" är en rent symfonisk sensation och mästarstycke i jämförelse!

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm... Nu pratar du om en låt. (call on me) med tanke på att det finns många många många fler låtar som lille Erik har gjort.

Elektronisk musik handlar ju inte så jätte mkt om själva "musikaliska" talanger utan mer produktion och dansbarhet samt ren känsla. så det går liksom inte att jämföra på den nivån...

Alltså både Call on Me och Sunblock låter ju mer proffsigt och snyggt än Basshunter, men ändå, samma koncept: enkla låtar som sätter sig på hjärnan och stannar där, sen får man väl tycka vad man vill om det. Tycker själv att Call on me är rätt skön men att Sunblock-baywatch är sjukt dåligt. Basshunter känns inte seriöst så det är svårt att sätta ett betyg på det. Ungefär som Onkel Kånkel. 😮

Däremot har jag ju också hört att Erik Prydz har gjort många bra låtar, kanske borde kolla in dem. Har tänkt börja försöka lyssna in mig på den sortens musik (vågar inte säga trance). 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm... Nu pratar du om en låt. (call on me) med tanke på att det finns många många många fler låtar som lille Erik har gjort.

Elektronisk musik handlar ju inte så jätte mkt om själva "musikaliska" talanger utan mer produktion och dansbarhet samt ren känsla. så det går liksom inte att jämföra på den nivån...

Alltså både Call on Me och Sunblock låter ju mer proffsigt och snyggt än Basshunter, men ändå, samma koncept: enkla låtar som sätter sig på hjärnan och stannar där, sen får man väl tycka vad man vill om det. Tycker själv att Call on me är rätt skön men att Sunblock-baywatch är sjukt dåligt. Basshunter känns inte seriöst så det är svårt att sätta ett betyg på det. Ungefär som Onkel Kånkel. 😲

Däremot har jag ju också hört att Erik Prydz har gjort många bra låtar, kanske borde kolla in dem. Har tänkt börja försöka lyssna in mig på den sortens musik (vågar inte säga trance). 😉

haha

Jorå!

Han harngjort många låtar! Call on me är väl bara en i mängden. fast råkade bli "mainstream" stor 😮

Techhouse är det han gör 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

skit bra låt

Hallådär! Vem har loggat in med mitt konto och skrivit det där? 😮

Haha, dålig bortförklaring! 😮😛

Hehe själv tyckte ja de va ett klockrent skämt 🙂

Och ni andra trevliga människor som svarat på mitt inlägg; ni kan förvänta er ett ganska långt inlägg lite senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

O Jay

Men hallå!

Kan vi inte unna grabben lite framgång?

Han har ju lyckats slå igenom - årets Monika!

Det är sommar, folk vill sola, dricka öl och lyssna på okomplicerad musik som är lätt att komma ihåg.

Skulle vara kul med en Monika-festival förresten - det vore en utmaning.

Jag säger -Grattis Basshunter!

PS. Betyder ine Bass aborre? 😮 DS

Glad sommar 😮

Demomannen

Att Basshunter skulle vara en hit på grund av mutor eller att han är kusin med någon på P3 är löjligt - låten var en hit redan innan den blev signad. Folk gillar den. Tråkigt att gänget i korpligan inte unnar killen en hit. Men vem vet, kanske föder missunsamheten nya hits?

Pazo

hmm... Nu pratar du om en låt. (call on me) med tanke på att det finns många många många fler låtar som lille Erik har gjort.

Elektronisk musik handlar ju inte så jätte mkt om själva "musikaliska" talanger utan mer produktion och dansbarhet samt ren känsla. så det går liksom inte att jämföra på den nivån...

Lee

Dålig låt? Visst! Men trots att jag är gammal och trött så kan jag inte låta bli att tycka fanskapet är "catchy" och fungerar kanon på dansgolvet. Den fastnar i huvudet lika lätt som "Sånt é livet". Och sedan går man och småsjunger på den resten av dagen, till sin egen förtvivelse...

Det är inte nytt att skitlåtar slår. Ville bara lägga till gruppen Trios gamla hit "Da da da" till listan på låtar som suger men har slagit. "Boten Anna" är en rent symfonisk sensation och mästarstycke i jämförelse!

Hej alla trevliga människor, några av er svarade inte på mitt inlägg personligen men har ändå svarat på mig mer eller mindre så jag tänkte klargöra följande faktum;

1: Jag missunnar inte någon...

... Har aldrig gjort och kommer aldrig att göra. Sådant har jag varken tid, energi eller vilja till. Faktum är att jag hatar sådant. Speciellt nu när jag läst på lite om det här så var alltså allt ett skämt men blev en hit ändå - vem tackar nej till framgång? Dessutom nämnde artisten ifråga om en sjukdom (inte för att detta har bidragit till min syn på det hela dock.) Det spelar ingen roll hur icke bra musik någon gör, jag är förmodligen den sista som önskar icke-välgång hos någon annan överhuvudtaget.

Sålänge det inte är på bekostnad av andra, och jag kom på att det är ju på bekostnad av andra. Men jag beskyller definitivt inte Basshunter för det.

2: Jag gillar enkel musik!

Jag tycker t ex Call on Me har en härlig känsla, men är på tok för enkel/repetativ för att jag skulle tycka mer än så. Sedan om jag är på disko eller dricker öl eller vad nån sa - jag kommer ändå ha samma åsikter, även om jag precis då kanske inte bryr mig så mycket. Men när ska ge ärliga kommentarer om det så blir det såhär.

Det är en klar skillnad mellan enkel och enkel musik. Jag anser fortfarande att musik kan ha ett någorlunda schysst arrangemang och struktur med fler än en melodi, men fortfarande bli betraktad som enkel - på ett bra sätt (därav mitt andra påstående i detta inlägg.) T ex Boten Anna har så många "fel" att jag, även om jag var packad skulle märka en hel del som kan förbättras. MEN alla har rätt här; låten är bättre än mycket annat skit som tydligen också skulle vara "hits". Även om det inte är ett nytt fenomen; det sker oftare nu än förut, och jag stör mig på det - då det finns så mycket annat som är bra. Skillnaden är ju bara att Boten Anna råkade ha fler lyssnare, för att hemsidan var ofta besökt innan av diverse anledningar. Och ur amatörsynvinkel är den väl ganska bra, men om den spelas på radio har man (eller i alla fall jag) per automatik ett kräsnare sätt att lyssna (och även slölyssna på.)

Tills vidare får ni försöka tåla att jag tycker såhär utan att läsa mellan raderna och dra svarta slutsatser som att jag är avundsjuk/missunnsam... Det är väl rimligare att vara avundsjuk på något som faktiskt är bra då i så fall. Inte för att jag fungerar så, men men...

TREVLIG SOMMAR!

TJO!

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
hmm... Nu pratar du om en låt. (call on me) med tanke på att det finns många många många fler låtar som lille Erik har gjort.

Elektronisk musik handlar ju inte så jätte mkt om själva "musikaliska" talanger utan mer produktion och dansbarhet samt ren känsla. så det går liksom inte att jämföra på den nivån...

Alltså både Call on Me och Sunblock låter ju mer proffsigt och snyggt än Basshunter, men ändå, samma koncept: enkla låtar som sätter sig på hjärnan och stannar där, sen får man väl tycka vad man vill om det. Tycker själv att Call on me är rätt skön men att Sunblock-baywatch är sjukt dåligt. Basshunter känns inte seriöst så det är svårt att sätta ett betyg på det. Ungefär som Onkel Kånkel. 😛

Däremot har jag ju också hört att Erik Prydz har gjort många bra låtar, kanske borde kolla in dem. Har tänkt börja försöka lyssna in mig på den sortens musik (vågar inte säga trance). 🙂

haha

Jorå!

Han harngjort många låtar! Call on me är väl bara en i mängden. fast råkade bli "mainstream" stor 😮

Techhouse är det han gör 🙂

Javisst! Eller techno. Sen stavar han sitt namn med C! (nu låter jag skitbitchig, right? men jag ska vara hjälpsam också...)

Sur-morsan; checka:

In & Out, släppt på Joia 2004, tror att Vendetta nere i Spanien plockade upp den senare samma år... Så den är nog rätt lätt att få tag på.

Woz Not Woz, släppt på Credence, även den återsläppt på Vendetta o ett flertal andra etiketter.

Sen har han släppt hårdare grejer (läs: techno) som Cirez D på sin egen label Mosueville, Truesoul och Joia, bland andra.

Detta är det jag tycker är mest lyssningsvärt från Prydz. Kanske främst Woz Not Woz och några av Cirez D släppen... Vill man ha mer har han även släppt som Pryda på sin egna etikett med samma namn...

Shit vad off-topic jag hamnade nu.. Sorry! 😮 Ville bara slå ett slag för Eric! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Att prata om en "avveckling" av musiken, och att det bara blir sämre och sämre låter som när föräldrar varnade sina barn för jazzen. Eller rockmusiken. Eller punken. Det blir bara sämre och sämre, eller hur?

Du missar poängen. Det är mer inom samma genre jag pratar om. Att man gör covers på låtar t ex, och gör så att de låter enklare ju bara ett tecken på att man måste "fördumma" något för att det ska gå hem (vad man nu har för målgrupp i åtanke.) För övrigt talar det för sig själv att man tappat kreativiteten.

Jazz... :rolleyes:

Din poäng är?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars är det väl inte värre än typ Sunblock och Call on me?

😄

Finns Basshunter ens i samma universum som Prydz och Sunblock? 😄

Speciellt som prydz!!!!!

USCH! Jämför inte ens!

Ja tycker inte Sunblock och Eric Prydz imponerar musikaliskt - däremot ljudtekniskt. Om vi ska se till musiken självt föredrar jag original låtarna långt över remixarna. Läste en kort men bra grej om dessa herrar i ett eget universum; "Just enjoy the cheese for what it is - don't exploit it".

Däremot är deras remixar roliga och underhållande.

hmm... Nu pratar du om en låt. (call on me) med tanke på att det finns många många många fler låtar som lille Erik har gjort.

Elektronisk musik handlar ju inte så jätte mkt om själva "musikaliska" talanger utan mer produktion och dansbarhet samt ren känsla. så det går liksom inte att jämföra på den nivån...

Jo, det där påståendet kan visserligen stämma... Förutsatt att du försöker säga att detta är en ny genre. När vi pratar disko/dans musik i allmänhet håller ja dock inte med tror jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag läste någonstans att det handlade om en "bot" som hette Anna - alltså ett program av något slag. Det uttalas "bott", så det är ju upplagt för missuppfattningar... 😉

Låten är fortfarande skitkass och orsakar garanterat byte av kanal om den spelas på radio - men som sagt, så är det skitkul att killen har lyckats pilla ihop något som många tydligen vill lyssna på. Fjortisarna som gillar den kanske är masochistiskt lagda eller något... 😉

Jag vet inte hur jag ska säga detta utan att låta negativ. Jag blev skitglad när jag såg detta Claes, att du sa exakt som du kännde om en sak och inte gav support för produkter. Tummen upp! MvH

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina åsikter kortfattat...

* Låten är skit.

* Jag struntar i om Basshunter gör en skitlåt eller om U2 gör en. En skitlåt är en skitlåt. Jag förstår inte att det finns personer som tycker att skiten är bra.

* Men folk gillar den. De köper och lyssnar för att den är kul och lite svängig. Samma individer köpte Dr.Bombay och Crazy Frog också. Musik som innehåller svårare melodier/harmonier än Mors lilla Olle och Broder Jakob kommer aldrig att hamna på topplistorna eftersom människor med normal musiksmak inte vill ha den. Det ska vara enkelt och lätt-tuggat.

* Det finns områden i livet där jag kan applicera den tankegången själv. Matlagning t.ex. 🤪 Men de som är riktigt intresserade av matlagning skulle troligtvis bara skaka på huvudet när jag lagar mina makaroner och köttbullar. Same shit...enkelt och lätt-tuggat.

* Hoppas att Basshunter får lite pröjs nu att göra nåt kul med.

Link to comment
Dela på andra sajter

JAG KÄNNE EN BOT!!!!

HON HETE ANNA, ANA HETE HOOOOONN!!!

Å HON KAN BANNA, BANNA DIG SÅ HÅÅÅÅÅTT

HON RÖJJER UPP I VÅRAN KANAAAL!

JAG VIL BERÄTTA FÖR DIG ATT JAG KÄNNE E BOTT!!!

Fyfan alltså!! Så sjukt skön när man är på detta humöret!!! (onykter dvs)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...