Jump to content
Annons

multimicka med sm57or


JJMusik

Recommended Posts

Tänkte micka upp min 4*12a med två sm57or. tycker att jag får lite matt och fattigt ljud.

Jag har en folkesson-moddad jcm800 och en crate blue voodoo-låda. Jag kör mickarna genom en mackie-mixer och sedan därifrån till mitt delta 44.

Just nu använder jag ju två preampar och har två kablar från mixern till kortet så det kändes rätt naturligt att adda en stereokanal i cubase.

Men som sagt, lite tips på mickpositioner etc är varmt välkommet för jag tycker fortfarande att jag får bättre sound när jag linear min gamla v-amp in i kortet än vad jag får nu, trots att jag har rätt hyfsade prylar att röra mig med...

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

testa med lite olika vinklar, och kanske inte rakt in i konen (med den ena) utan en liten snäv/grad på den....den andra en bit ifrån-om du lirar högt kan du labba med detta,annars skulle jag ta en kondensatormick som nr.2 och placera alltifrån 1 m till 10m beroende på din yta och vilken tiddskillnad du vill färga in...mkt bra och gammal metod som användes av bl.a Jimmy Page då han var sessionman strax innan Yardbirds etc...

Link to comment
Dela på andra sajter

okej får testa det! tackar!

Kan det vara så att omvandlarna i mitt ljudkort(delta 44) är kassa? att det kanske är därför jag inte riktigt får till det?

Hade det varit omvandlarna hade dom inte omvandlat även din v-amp negativt då.

Svar nej det är inget fel på ditt kort.

Antingen har du inget bra gitarrljud eller så mickar du upp lådan fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker absolut inte du ska spela in på en stereokanal. Poängen att multimicka är att man kan jobba mer med nivåer mellan mickarna istället för eq. Att micka gitarr kräver lite rutin och det finns inga genvägar för att lära sig detta utan man kan läsa på och få lite grunder och sen prova sig fram bland sina grejer. 2st SM57or är så standard och i övrigt har du bra möjligheter att fixa ett bra gitarrljud. Vet inte vad du har för gura dock, men rör i bra skick och strängar som är fräscha är ju ett krav för att överhuvudtaget anstränga sig efter ett gitarrljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

???klart som fan att man måste eq:a sm-57 vid närmickning av ett kabinett..speciellt basavskärning, annars kommer det låta för taskigt...självklart skall du spela in i stereo!eller på 2 monokanaler...

Bestäm själv vid mix hur du vill ha det gällande nivå---pan etc... 😄🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör hellre två monokanaler istället för en stereo, är mitt tips. Kör sen individuell eq på kanalerna och skicka dem till ett stereogruppspår. På det sättet kan du panorera de olika mickarna hur du vill och har helt enkelt större frihet att få fram det ljud du vill ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej, låter vettigt, men har det någon inverkan på ljudet om jag kör mono eller stereo? jag menar, either way får jag ju med det sound som båda mickarna plockar upp?

Nejdå, det har ingen som helst inverkan på ingångsljudet. Det är bara en fråga om hur mycket kontroll du vill ha i mixningen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

okej, men en sak tänkte jag på...

Jag använder ju två mickpreampar på mixern och sedan är ju "main out" skickad till ljudkortet.

Jag kommer ju ändå att få det som en "ljudvåg" in, hur får jag ljudkortet att förstå att det är två separata mickar om jag nu skulle välja att köra med två monokanaler?

Förstod ni hur jag menar? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

okej, men en sak tänkte jag på...

Jag använder ju två mickpreampar på mixern och sedan är ju "main out" skickad till ljudkortet.

Jag kommer ju ändå att få det som en "ljudvåg" in, hur får jag ljudkortet att förstå att det är två separata mickar om jag nu skulle välja att köra med två monokanaler?

Förstod ni hur jag menar? 🙂

på mixern: Panorera mick 1 max L och mick 2 max R.

i programmet: Skapa två monospår där du väljer input 1 på det första och input 2 på det andra

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan grej kan vara att använda en av 57:orna till att micka stärkaren, sen kan du ha en box mellan toppen och lådan (typ redbox, behringer har nått billigare alternativ också) och få en distad linesignal som kan ha en lite annan karaktär. Kan bli fett.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan grej kan vara att använda en av 57:orna till att micka stärkaren, sen kan du ha en box mellan toppen och lådan (typ redbox, behringer har nått billigare alternativ också) och få en distad linesignal som kan ha en lite annan karaktär. Kan bli fett.

det finns massor av alternativ man kan leka hur mycket som helst. Men i det här fallet känns det som om han borde börja att micka med 1 sm57:a tills han hittar rätt. Eftersom han fortfarande är kvar på stadiet när man tvivlar på AD konvertern.

Been there :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som känns så jobbigt är att jag har ett helt underbart sound i riggen, även när jag sätter mig på huk framför lådan så låter det riktigt bra.

men, när jag mickar upp skiten så blir ljudet matt, instängt och avlägset på nåt sätt. Jag har provat att micka med en eller två sm57or i alla möjliga vinklar.

Dynamiken och punchen i min folkesson-stärkare finns liksom bara inte när jag mickar upp den.

Preamparna i mitt mackie-bord ska ju inte vara fy skam heller

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som känns så jobbigt är att jag har ett helt underbart sound i riggen, även när jag sätter mig på huk framför lådan så låter det riktigt bra.

[...]Dynamiken och punchen i min folkesson-stärkare finns liksom bara inte när jag mickar upp den.

Det här är viktigt!

Jag har aldrig lyckats återskapa ett gitarrljud i 1:1 förhållande.

Låter säkert krasst, men precis som alla andra akustika ljud så är man tvungen att kompromissa.

Om man vill se till att så mycket information som möjligt följer finns kvar vid nermix tycker jag inte att man ska närmicka med två SM57'or. Tvärtom, gör som Florian. Sätt en närmick och en distansmick, eller låt åtminstone två mickar göra diametralt olika uppgifter. På så sätt har du två olika angreppssätt att använda vid mix. Alla gitarrer behöver trots allt inte samma närhet/utrymme vid mix

Link to comment
Dela på andra sajter

okej,

det blir inte kladdigt att använda två sm57or och en distansmick. Jag har en stormembranare (adk vienna) går denna att använda?

Jag är dock lite kort på kablar så jag får väl inhandla en kabel till isf...

Men jag tycker ändå att jag hört snubbar här på forumet som fått till riktigt schysta sound med bara en sm57 men mitt låter piss.

Addic t ex har jag för mig brukade micka med en 57a, iaf förr ??? 😄

Kan någon ropa in honom så han kan berätta hur han gör, ställer in stärkaren etc...

Jag trodde liksom att två 57or skulle vara optimalt för att spela in tunga guror, särskilt när min utrustning känns så solid i övrigt.

Någon undrade innan, jag äger en esp viper och en ibanez prestige så gurkorna är det inget fel på...

fortsätt tipsa!

Link to comment
Dela på andra sajter

???klart som fan att man måste eq:a sm-57 vid närmickning av ett kabinett..speciellt basavskärning, annars kommer det låta för taskigt...självklart skall du spela in i stereo!eller på 2 monokanaler...

Bestäm själv vid mix hur du vill ha det gällande nivå---pan etc... 🙂😆

Klart som fan man inte måste!!! Basavskärning ja visst, men om man balanserar mellan on-axis off axis så sker mycket av eqandet där. Om man sen i mix justerar vidare är nåt helt annat. Jag ville understryka att man skapar ett väldigt stabilt och bra grundljud genom att jobba på detta sätt.

Jag kanske var otydlig, men vill man spela in fläskiga guror så är inspelning på detta sätt i stereo riktigt DUMT. Det jag tänkte som jag kanske inte skrev är att man bör såklart spela in mickarna på var sin kanal.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej, men en sak tänkte jag på...

Jag använder ju två mickpreampar på mixern och sedan är ju "main out" skickad till ljudkortet.

Jag kommer ju ändå att få det som en "ljudvåg" in, hur får jag ljudkortet att förstå att det är två separata mickar om jag nu skulle välja att köra med två monokanaler?

Förstod ni hur jag menar? 🙂

på mixern: Panorera mick 1 max L och mick 2 max R.

i programmet: Skapa två monospår där du väljer input 1 på det första och input 2 på det andra

Vill du ha fläsk så banda båda mickarna på var sin kanal och panorera både 100% L. Gör om samma tagning och på två nya kanaler och panorera 100% R. Blir helt skumt om man försöker göra ETT bra ljud med TVÅ mickar som ska panoreras åt olika håll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...