Jump to content
Annons

multimicka med sm57or


JJMusik

Recommended Posts

TÀnkte micka upp min 4*12a med tvÄ sm57or. tycker att jag fÄr lite matt och fattigt ljud.

Jag har en folkesson-moddad jcm800 och en crate blue voodoo-lÄda. Jag kör mickarna genom en mackie-mixer och sedan dÀrifrÄn till mitt delta 44.

Just nu anvÀnder jag ju tvÄ preampar och har tvÄ kablar frÄn mixern till kortet sÄ det kÀndes rÀtt naturligt att adda en stereokanal i cubase.

Men som sagt, lite tips pÄ mickpositioner etc Àr varmt vÀlkommet för jag tycker fortfarande att jag fÄr bÀttre sound nÀr jag linear min gamla v-amp in i kortet Àn vad jag fÄr nu, trots att jag har rÀtt hyfsade prylar att röra mig med...

Johan

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

testa med lite olika vinklar, och kanske inte rakt in i konen (med den ena) utan en liten snÀv/grad pÄ den....den andra en bit ifrÄn-om du lirar högt kan du labba med detta,annars skulle jag ta en kondensatormick som nr.2 och placera alltifrÄn 1 m till 10m beroende pÄ din yta och vilken tiddskillnad du vill fÀrga in...mkt bra och gammal metod som anvÀndes av bl.a Jimmy Page dÄ han var sessionman strax innan Yardbirds etc...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

okej fÄr testa det! tackar!

Kan det vara sÄ att omvandlarna i mitt ljudkort(delta 44) Àr kassa? att det kanske Àr dÀrför jag inte riktigt fÄr till det?

Hade det varit omvandlarna hade dom inte omvandlat Àven din v-amp negativt dÄ.

Svar nej det Àr inget fel pÄ ditt kort.

Antingen har du inget bra gitarrljud eller sÄ mickar du upp lÄdan fel.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tycker absolut inte du ska spela in pÄ en stereokanal. PoÀngen att multimicka Àr att man kan jobba mer med nivÄer mellan mickarna istÀllet för eq. Att micka gitarr krÀver lite rutin och det finns inga genvÀgar för att lÀra sig detta utan man kan lÀsa pÄ och fÄ lite grunder och sen prova sig fram bland sina grejer. 2st SM57or Àr sÄ standard och i övrigt har du bra möjligheter att fixa ett bra gitarrljud. Vet inte vad du har för gura dock, men rör i bra skick och strÀngar som Àr frÀscha Àr ju ett krav för att överhuvudtaget anstrÀnga sig efter ett gitarrljud.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

???klart som fan att man mÄste eq:a sm-57 vid nÀrmickning av ett kabinett..speciellt basavskÀrning, annars kommer det lÄta för taskigt...sjÀlvklart skall du spela in i stereo!eller pÄ 2 monokanaler...

BestĂ€m sjĂ€lv vid mix hur du vill ha det gĂ€llande nivĂ„---pan etc... 😄🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Gör hellre tvÄ monokanaler istÀllet för en stereo, Àr mitt tips. Kör sen individuell eq pÄ kanalerna och skicka dem till ett stereogruppspÄr. PÄ det sÀttet kan du panorera de olika mickarna hur du vill och har helt enkelt större frihet att fÄ fram det ljud du vill ha.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

okej, lÄter vettigt, men har det nÄgon inverkan pÄ ljudet om jag kör mono eller stereo? jag menar, either way fÄr jag ju med det sound som bÄda mickarna plockar upp?

NejdĂ„, det har ingen som helst inverkan pĂ„ ingĂ„ngsljudet. Det Ă€r bara en frĂ„ga om hur mycket kontroll du vill ha i mixningen. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

okej, men en sak tÀnkte jag pÄ...

Jag anvÀnder ju tvÄ mickpreampar pÄ mixern och sedan Àr ju "main out" skickad till ljudkortet.

Jag kommer ju ÀndÄ att fÄ det som en "ljudvÄg" in, hur fÄr jag ljudkortet att förstÄ att det Àr tvÄ separata mickar om jag nu skulle vÀlja att köra med tvÄ monokanaler?

Förstod ni hur jag menar? 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

okej, men en sak tÀnkte jag pÄ...

Jag anvÀnder ju tvÄ mickpreampar pÄ mixern och sedan Àr ju "main out" skickad till ljudkortet.

Jag kommer ju ÀndÄ att fÄ det som en "ljudvÄg" in, hur fÄr jag ljudkortet att förstÄ att det Àr tvÄ separata mickar om jag nu skulle vÀlja att köra med tvÄ monokanaler?

Förstod ni hur jag menar? 🙂

pÄ mixern: Panorera mick 1 max L och mick 2 max R.

i programmet: Skapa tvÄ monospÄr dÀr du vÀljer input 1 pÄ det första och input 2 pÄ det andra

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En annan grej kan vara att anvÀnda en av 57:orna till att micka stÀrkaren, sen kan du ha en box mellan toppen och lÄdan (typ redbox, behringer har nÄtt billigare alternativ ocksÄ) och fÄ en distad linesignal som kan ha en lite annan karaktÀr. Kan bli fett.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En annan grej kan vara att anvÀnda en av 57:orna till att micka stÀrkaren, sen kan du ha en box mellan toppen och lÄdan (typ redbox, behringer har nÄtt billigare alternativ ocksÄ) och fÄ en distad linesignal som kan ha en lite annan karaktÀr. Kan bli fett.

det finns massor av alternativ man kan leka hur mycket som helst. Men i det hÀr fallet kÀnns det som om han borde börja att micka med 1 sm57:a tills han hittar rÀtt. Eftersom han fortfarande Àr kvar pÄ stadiet nÀr man tvivlar pÄ AD konvertern.

Been there :rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det som kÀnns sÄ jobbigt Àr att jag har ett helt underbart sound i riggen, Àven nÀr jag sÀtter mig pÄ huk framför lÄdan sÄ lÄter det riktigt bra.

men, nÀr jag mickar upp skiten sÄ blir ljudet matt, instÀngt och avlÀgset pÄ nÄt sÀtt. Jag har provat att micka med en eller tvÄ sm57or i alla möjliga vinklar.

Dynamiken och punchen i min folkesson-stÀrkare finns liksom bara inte nÀr jag mickar upp den.

Preamparna i mitt mackie-bord ska ju inte vara fy skam heller

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det som kÀnns sÄ jobbigt Àr att jag har ett helt underbart sound i riggen, Àven nÀr jag sÀtter mig pÄ huk framför lÄdan sÄ lÄter det riktigt bra.

[...]Dynamiken och punchen i min folkesson-stÀrkare finns liksom bara inte nÀr jag mickar upp den.

Det hÀr Àr viktigt!

Jag har aldrig lyckats Äterskapa ett gitarrljud i 1:1 förhÄllande.

LÄter sÀkert krasst, men precis som alla andra akustika ljud sÄ Àr man tvungen att kompromissa.

Om man vill se till att sÄ mycket information som möjligt följer finns kvar vid nermix tycker jag inte att man ska nÀrmicka med tvÄ SM57'or. TvÀrtom, gör som Florian. SÀtt en nÀrmick och en distansmick, eller lÄt Ätminstone tvÄ mickar göra diametralt olika uppgifter. PÄ sÄ sÀtt har du tvÄ olika angreppssÀtt att anvÀnda vid mix. Alla gitarrer behöver trots allt inte samma nÀrhet/utrymme vid mix

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

okej,

det blir inte kladdigt att anvÀnda tvÄ sm57or och en distansmick. Jag har en stormembranare (adk vienna) gÄr denna att anvÀnda?

Jag Àr dock lite kort pÄ kablar sÄ jag fÄr vÀl inhandla en kabel till isf...

Men jag tycker ÀndÄ att jag hört snubbar hÀr pÄ forumet som fÄtt till riktigt schysta sound med bara en sm57 men mitt lÄter piss.

Addic t ex har jag för mig brukade micka med en 57a, iaf förr ??? 😄

Kan nÄgon ropa in honom sÄ han kan berÀtta hur han gör, stÀller in stÀrkaren etc...

Jag trodde liksom att tvÄ 57or skulle vara optimalt för att spela in tunga guror, sÀrskilt nÀr min utrustning kÀnns sÄ solid i övrigt.

NÄgon undrade innan, jag Àger en esp viper och en ibanez prestige sÄ gurkorna Àr det inget fel pÄ...

fortsÀtt tipsa!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

???klart som fan att man mÄste eq:a sm-57 vid nÀrmickning av ett kabinett..speciellt basavskÀrning, annars kommer det lÄta för taskigt...sjÀlvklart skall du spela in i stereo!eller pÄ 2 monokanaler...

BestĂ€m sjĂ€lv vid mix hur du vill ha det gĂ€llande nivĂ„---pan etc... 🙂😆

Klart som fan man inte mÄste!!! BasavskÀrning ja visst, men om man balanserar mellan on-axis off axis sÄ sker mycket av eqandet dÀr. Om man sen i mix justerar vidare Àr nÄt helt annat. Jag ville understryka att man skapar ett vÀldigt stabilt och bra grundljud genom att jobba pÄ detta sÀtt.

Jag kanske var otydlig, men vill man spela in flÀskiga guror sÄ Àr inspelning pÄ detta sÀtt i stereo riktigt DUMT. Det jag tÀnkte som jag kanske inte skrev Àr att man bör sÄklart spela in mickarna pÄ var sin kanal.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

okej, men en sak tÀnkte jag pÄ...

Jag anvÀnder ju tvÄ mickpreampar pÄ mixern och sedan Àr ju "main out" skickad till ljudkortet.

Jag kommer ju ÀndÄ att fÄ det som en "ljudvÄg" in, hur fÄr jag ljudkortet att förstÄ att det Àr tvÄ separata mickar om jag nu skulle vÀlja att köra med tvÄ monokanaler?

Förstod ni hur jag menar? 🙂

pÄ mixern: Panorera mick 1 max L och mick 2 max R.

i programmet: Skapa tvÄ monospÄr dÀr du vÀljer input 1 pÄ det första och input 2 pÄ det andra

Vill du ha flĂ€sk sĂ„ banda bĂ„da mickarna pĂ„ var sin kanal och panorera bĂ„de 100% L. Gör om samma tagning och pĂ„ tvĂ„ nya kanaler och panorera 100% R. Blir helt skumt om man försöker göra ETT bra ljud med TVÅ mickar som ska panoreras Ă„t olika hĂ„ll.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...