Jump to content
Annons

FAN, jag är skyldig vår trummis en ursäkt MIX3


Recommended Posts

LÅTNAMN: Arbetsnamn "Björnsången"

ARTIST/GRUPP:YLA

GENRE:Rock

LÅTLÄNGD: 4:05min

KOMPOSITÖR: Johnny Berglund

PRODUCENT: Johnny Berglund

EV. MEDVERKANDE: Johnny Berglund, Cristoffer Lendel & Anders Backman-Olofsson

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 5.4mb

STATUS: Under mixning

Uppe i mix tre nu, bättre?

Björnsången5

SÅ nu har jag mixat om den igen efter att ha lyssnat på era ord.

Vart något bättre eller sämre?

Här är Mix 2

Björnsången4

Här är den Gamla Mixen

Björnsången

Jätteglad om någon orkar lyssna igen

************************************************************

AJAJAJ jag har hört låten så många gånger att jag inte märkte att det var något galet. Nu hajjar jag varför ni skrev så mycket om trummorna. Att han spelade en annan låt och att ni inte hajjade vad han gjorde. Alla högerhands virvelslag låg som extra Kagge istället. Inte konstigt att det lät konstigt.

Snälla lyssna igen, vart det bättre?

Jag har också rattat på trummnivåerna sinsemelan och rattat lite på gitarrljudet ( höjt det lite också )

Jag har justerat panoreringarna också på trummorna.

********************************************************

På begäran texten:

Jag skriver i blod

Om en värld bortom, om en syn jag sett i mord

Om en annan plats, i en annan tid, från en annan vy

Om inte jungfrun blev gravid

 

Där, inte år i tusen två

Tillåts präglas så

Av en otrohetsaffär

Du var där

 

Med nya ord, på tomma blad

En paradox till allt som vart

En tanke som säkert mången tänkt någon gång

En motsats till allts om lärts med tvång

 

Där, inte år i tusen två

Tillåts präglas så

Av en otrohetsaffär

Du var där

 

Jag vaknar upp med ord nog att fylla en bok

Från en annan plats, från en annan tid

Ur en annan vy där inte jungfrun blev gravid

Där det inte tillåts att göras karriär av en otrohetsaffär

Du var där

 

Där, inte år i tusen två

Tillåts präglas så

Av en otrohetsaffär

Du var där

Redigerat av DrHans
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Det är kanon låtar har du "lagt upp" här på forumet. 😄

Men vad är detta? 😛

Bra spelat..men låten är inget för mig... så jag lämnar över till någon som tycker om denna typ av musik. 🙂

m.v.h Moberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har så klent med referenser till sån här musik, men jag kommer iaf att tänka på Prong. Låter iaf skitbra i mina öron. Mycket bra lirat och mixat.

Skulle dock inte orka lyssna på mer än nån låt i taget. Blir lite matt av allt aggro.

Vad är det ni är så arga på? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Fram med gitarrerna mer! Bak med kagge och virvel, fram med cymbaler! Hihaten mer mot mitten!

Och så förstår jag inte hur trummisen har tänkt riktigt... eller är det trummaskin? Hur det än ligger till så förstår jag inte hur han/hon/det har tänkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta låter ju kompetent och bra... gillar inte så mycket sådan här musik på svenska men detta var bland det bättre jag hört... riktigt najs...

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummisen verkar inte spela efter de andra riktigt.

Men gitarrerna är tunga och fina och sången är så där mysigt "brutal"(vid avsaknad av bättre ord). Påminner om lok litegrann.

Rätt schysst det här, fast trummorna förstör för mig litegrann 😆 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det är kanon låtar har du "lagt upp" här på forumet. 🙂

Men vad är detta? 😄

Bra spelat..men låten är inget för mig... så jag lämnar över till någon som tycker om denna typ av musik. 😆

m.v.h Moberg

Ja du gillade ju två av tre ändå ganska bra 😄 Jag sprider lite i genrena

Tack för lyssningen

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har så klent med referenser till sån här musik, men jag kommer iaf att tänka på Prong. Låter iaf skitbra i mina öron. Mycket bra lirat och mixat.

Skulle dock inte orka lyssna på mer än nån låt i taget. Blir lite matt av allt aggro.

Vad är det ni är så arga på? 😆

Tackar, kul att du orkade lyssna! Man blir glad av att skrika o lugn 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Fram med gitarrerna mer! Bak med kagge och virvel, fram med cymbaler! Hihaten mer mot mitten!

Och så förstår jag inte hur trummisen har tänkt riktigt... eller är det trummaskin? Hur det än ligger till så förstår jag inte hur han/hon/det har tänkt.

Hej!

Trummisen är en han. Jo hihaten skall flyttas in mer. Har du några tips pu hur jag skall flytta fram och bak instrumenten.

Kan du förklara det där med vad du inte förstår hur trummisen har tänkt. Jag fattar inte vad du menar.

Tack för att du orkade lyssna och kommentera. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnade men blev snabbt förbannad!

Musiken har massa bra grejer i sig. Bra byten och det märks att det är skrivet av gitarrmänniskor.

Tycker det är asball att våga försöka sig på att matcha ett band som LOK en gång i tiden var genom att framföra musiken med svenska texter!!!

Stor tumme upp för detta!

Så sista kapitlet...

Jag instämmer med föregående talares skara..

Ge trummisen tre valium för fan!!!

Säg till han att han ska göra en analys av gitarrerna och sången. Som det är nu så förstör han mer än tillför något till låten.

Hårda ord men den pajken lirar för sig själv!!!!

Be honom hitta grovet för varje riff.

Låt honom jobba ihop grovet med basisten och se om det kan tillföra nåt för nu låter det inte bra.

Take care!!!

/Crunchman'

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Trummisen är en han. Jo hihaten skall flyttas in mer. Har du några tips pu hur jag skall flytta fram och bak instrumenten.

Kan du förklara det där med vad du inte förstår hur trummisen har tänkt. Jag fattar inte vad du menar.

Tack för att du orkade lyssna och kommentera. 😆

Tror det är en volymfråga egentligen, sola trummorna och mixa med volymreglarna så att det blir mer balanserat. Som det är nu ligger kaggen och virveln jättelångt fram och cymbalerna ligger 20 meter bort och fiser. 😄 Höj cymbalerna/överhänget, och sänk kaggen och virveln. Skicka trummorna till ett eget gruppspår som du komprimerar tills det låter bra, och så kan du gärna lägga in ett mysigt reverb så att det blir lite rumskänsla. Lägg gärna en egen kompressor på virveln också, det är väldigt stor variation i trummisens anslag så att vissa knappt hörs.

Angående att jag inte förstår hur trummisen tänkt så menar jag det som alla andra sagt, alltså att han verkar sitta och spela en egen liten låt och bara slår lite på måfå. Det blir aldrig något driv i trummorna. Skulle rekommendera att ni gör om dem, om möjligheten finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnade men blev snabbt förbannad!

Musiken har massa bra grejer i sig. Bra byten och det märks att det är skrivet av gitarrmänniskor.

Tycker det är asball att våga försöka sig på att matcha ett band som LOK en gång i tiden var genom att framföra musiken med svenska texter!!!

Stor tumme upp för detta!

Så sista kapitlet...

Jag instämmer med föregående talares skara..

Ge trummisen tre valium för fan!!!

Säg till han att han ska göra en analys av gitarrerna och sången. Som det är nu så förstör han mer än tillför något till låten.

Hårda ord men den pajken lirar för sig själv!!!!

Be honom hitta grovet för varje riff.

Låt honom jobba ihop grovet med basisten och se om det kan tillföra nåt för nu låter det inte bra.

Take care!!!

/Crunchman'

Kul att du gillade det, jo jag är ju gitarrfrälst.

Vi började köra "arg" rock på svenska redan 91. Vi höll på några år, Sen tog vi en paus på 10år. Vi drog igång igen för något år sedan och har fortsatt i samma anda som vi började. Så jag känner inte att vi försöker matcha Look. Vi höll på långt innan dom slog igenom.

Så det så 😆

Vad skall jag säga om trummisen. Han är ju inte direkt någon metaltrummis direkt. Men vad ska jag göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Trummisen är en han. Jo hihaten skall flyttas in mer. Har du några tips pu hur jag skall flytta fram och bak instrumenten.

Kan du förklara det där med vad du inte förstår hur trummisen har tänkt. Jag fattar inte vad du menar.

Tack för att du orkade lyssna och kommentera.  😆

Tror det är en volymfråga egentligen, sola trummorna och mixa med volymreglarna så att det blir mer balanserat. Som det är nu ligger kaggen och virveln jättelångt fram och cymbalerna ligger 20 meter bort och fiser. 🙂 Höj cymbalerna/överhänget, och sänk kaggen och virveln. Skicka trummorna till ett eget gruppspår som du komprimerar tills det låter bra, och så kan du gärna lägga in ett mysigt reverb så att det blir lite rumskänsla. Lägg gärna en egen kompressor på virveln också, det är väldigt stor variation i trummisens anslag så att vissa knappt hörs.

Angående att jag inte förstår hur trummisen tänkt så menar jag det som alla andra sagt, alltså att han verkar sitta och spela en egen liten låt och bara slår lite på måfå. Det blir aldrig något driv i trummorna. Skulle rekommendera att ni gör om dem, om möjligheten finns.

Har svårt att få honom att lyssna på en mix då han har fullt upp med alla hans nyfödda ungar.

Skall se över trumixen igen. Tack för att du förklarade!

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer i trumsågningen. 😆 Gitarrerna är behållningen. Sången är ok, men "telefonröstpartiet" vid 2:30 funkar dåligt, tycker jag. Sen tycker jag att ni skall jobba fram lite mer hookar, då kan det bli riktigt bra! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

säger som de flesta andra...låten har kul idéer men det blir aldrig något vidare drag...är kicken triggad eller nåt?...låter väldigt "klickig"....trummorna känns lite konstigt panorerade också...känns som om de bara är panorerade lite på måfå utan någon egentlig eftertanke...

men ändå, intressant låt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
säger som de flesta andra...låten har kul idéer men det blir aldrig något vidare drag...är kicken triggad eller nåt?...låter väldigt "klickig"....trummorna känns lite konstigt panorerade också...känns som om de bara är panorerade lite på måfå utan någon egentlig eftertanke...

men ändå, intressant låt!

Tack för att du lyssnade!

Trummorna är inspelade med ett digitaltrumset så allt är triggat,

Klicket har jag EQ:at fram.

Trummornas panorering håller jag med om att dom är lite haffsigt satta. Jag ska se över dem lite närmre.

Tack igen!

Redigerat av DrHans
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger det de andra inte säger.

Byt trummis :-)

Aj du var hår du, det vågar jag inte hälsa honom.

Skall undersöka trummorna. Nu när jag lyssnade så är jag inte säker på att allt står rätt till kan vara så att det fallit bort .virvelslag när jag bytte trummprogram. vet inte riktigt skall undersöka närmre

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Skitbra men det är en ensam cymbal som frontar lite för mycket ibland. I mina kassa datorhögtalare från 1900 kallt hörs ingen bas men det kan ju vara dom som visar sitt rätta jag 😉 . En jäkla adrenalinurladdning det här, häftigt. Grundaren av Burnin Sven dvs. jag är 50+ men den här slinker ner som en äkta Tuborg Classic 🙂 . Vet att det är skriksång/guturala röstmanövrar som gäller i den här sorten men fan vilket ös det skulle bli med vanlig sång, om man får säga så lite försynt 😄 . Kul att du fått till trummorna så bra med ett digitalset, låter lovande för jag har ett Medeli set själv (inga supergrejor men med lite redigering så borde jag komma i närheten av ett skapligt spår ändå) så det går tydligen minsann att få till nått bra även med ett sånt. Skoj lyssning en får tacke.

Göran

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är inte alls någon musikstil jag brukar lyssna på. Så om det är bra låt eller inte kan jag inte uttala mig om tyvärr.

Mixen tycker jag funkar rätt bra. Men trummorna märks verkligen att de är triggade. Hihaten är lite väl utpanorerad och virveln tycker jag låter lite för stelt på något sätt. Lite mer reverb på hela trumsettet skulle nog behövas. Det känns som de ligger mitt i ansiktet just nu, lek med pre-delay och earlie-refelctions (eller hur det nu stavas?) för att få trummorna lite längre bak i mixen. Men jag sitter dock inte med mina monitorer just nu, så jag kanske bara svamlar. Hur har du föresten gjort med OH. Har du haft kvar det från själva inspelningen och endast triggat resten, eller har du fixat cymbalerna genom att trigga också? Eller har ni spelat in på ett digitalsett? För jag saknar lite ambience om du nu använder DFH eller BFD.

Men ta det inte som någon kritik utan jobba lite mer på trummorna bara nu när de ligger rätt 😄 Det är låten värd.

Link to comment
Dela på andra sajter

tyckte det lät bra, fast sångaren lät lite ja, hardcorepunkhatarlivetäterintekött.. ja ni hajar. det passar inte inte riktigt till stilen. men annars var det bra. fast gitarrerna måste höjas. / adama

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå det låter tungt. Sången passar bra ihop med resten. Riffet är väl inte helorginellt, men skit samma.

Jag tycker ljudet i trummorna är lite för blekt i förhållande till gitarrerna. Skulle nog komprimera lite mer. Var är bastrumman tex?

Breaket hade jag nog skippat. Det säger mig ingenting. Tempoväxlingen är fräck däremot. Det känns lite otajt ibland på något konstigt sätt. Sån här musik tycker jag ställer krav på att det är snortajt.

Lite tajtare och lite mer ihopsspelat så håller det långt.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitbra men det är en ensam cymbal som frontar lite för mycket ibland. I mina kassa datorhögtalare från 1900 kallt hörs ingen bas men det kan ju vara dom som visar sitt rätta jag 😄 . En jäkla adrenalinurladdning det här, häftigt. Grundaren av Burnin Sven dvs. jag är 50+ men den här slinker ner som en äkta Tuborg Classic 😆 . Vet att det är skriksång/guturala röstmanövrar som gäller i den här sorten men fan vilket ös det skulle bli med vanlig sång, om man får säga så lite försynt 🙁 . Kul att du fått till trummorna så bra med ett digitalset, låter lovande för jag har ett Medeli set själv (inga supergrejor men med lite redigering så borde jag komma i närheten av ett skapligt spår ändå) så det går tydligen minsann att få till nått bra även med ett sånt. Skoj lyssning en får tacke.

Göran

Hallå Göran!

Du gillar ju allt du.

I bilen när jag lyssnar stör jag mig på den högra crashen som likcom skär i örat.

Ja hur är det med basen egenligen? Det enda stället jag har riktigt bra lyssning på är i studion.

Jo digitalsettet funkar bra. Jag kör med ett dtxpressII och jag hoppas ju att det funkar bättre än ett medeli set som kostar en tredjedel. Problem med trummljud ligger inte på digital settet, utan när man vill att det skall låta fett och hårt. Vill man bara att det skall låta akustika trummor så tycker jag att det går ganska lätt att få det att låta bra.

Kul att mina låtar slinkar ner som bira i din hals

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...