Jump to content
Annons

Reklam radiojingel


Joey

Recommended Posts

Om man blir tillfrågad att göra en reklam radiojingel till ett mindre företag

typ "Nisses plattsättning" som skall köras lokalt i radion vad kan man ta betalt för detta , svart så klart..;-)

Nikkie

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Svår fråga, det beror så mycket på vad jingeln ska innehålla.

Om jag skulle göra en enkel jingel med musik, tal och ljudeffekter så skulle mitt pris bli 1000 - 2500 kronor + moms, beroende på vilken musik och hur många röster som ska användas.

Kolla också hur länge den ska sändas, om den ska användas under en lång period så tycker jag att du kan ta ut lite extra för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lungt DrHans..

Det den skall inehålla är musik men kanske inte så enkel , självklart prat och ljud effekter. Hur brukar radiostationerna vilja ha den typen av reklam? 16/44,1 på CD eller? Vad skall det vara för förhållande mellan musik ock prat, finns det någon standard där?

Nikkie

Link to comment
Dela på andra sajter

Säljer du en ljudlogga som Nisses plattsättning sedan äger?

Eller en licens att använda ljudet som ljudlogga under en period, t.ex. årsvis?

Jobbar du mot radio är det 48kHz som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Jobbar du mot radio är det 48kHz som gäller.

Är det så i alla lägen?

Jag var på en studio som jobbade med radioreklam och dom skickade jinglarna till radion i mp3-format (192kbps, är 99% säker på att det var 44.1khz). Alternativt AIFF, men det formatet vet jag inget om.

Redigerat av binary78
Link to comment
Dela på andra sajter

Nästintill alla kommersiella stationer kör RCS Master Control, i 48kHz.

Och alla reklamproducenter jag känner skickar 256kbps 48kHz.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Nästintill alla kommersiella stationer kör RCS Master Control, i 48kHz.

Och alla reklamproducenter jag känner skickar 256kbps 48kHz.

Ja det finns ju alltid den där 1% att jag har fel 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde fyra-fem jinglar till ett företag om deras semesterstängning.

Fick en back öl, och ägaren till företaget kom hem till mig, levererade biran, stannade och drack upp hälften... 😉

Levererade en cd, 44.1 Hz, ganska okomprimerad. Stationen sa att det spelar ingen roll eftersom de komprimerar vid utsändning. De "känner" hur mycket befintligt kompression som finns och anpassar efter det.

Däremot var det otroligt noga med att jinglarna skulle vara (i mitt fall) 30 sek.

Inte 29 eller 31 utan 30!!

Men det gick.

Lycka till!

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde fyra-fem jinglar till ett företag om deras semesterstängning.

Fick en back öl, och ägaren till företaget kom hem till mig, levererade biran, stannade och drack upp hälften... 😳

😮😄😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Kontakta stim, ncb, de har tariffer om sånt här. Jag gör reklamjinglar ibland och vi tar i runda slängar 2000 kr plus moms för en radiospot på 30 sek med ljudlogga och en text. Efter det tar vi 500 kr ink moms för text omläggning och ny " mastring " vid varje tillfälle kunden ville byta manustext. Detta är för 1 års nyttjande och radiostationer som når 75 - 100 tusen lyssnare.

Men som sagt NCB har tariffer. / Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är för 1 års nyttjande

Och efter 5 år får kunden använda era gamla spotar gratis? :rolleyes:😉

självklart. Fast vi är nog bättre försäljare än så. Men säljargumentet mot andra som inte släpper det förränn 70 efter sin egen död ( kan bli 100 år efter kundens död ) är förkrossande 😆.

Men för att vara allvarliga, en radiojingel håller inte så länge för att litet företag. Det största bolaget vi sålt till är ölandsdjurpark o de köpte loss jingeln efter 2 år. Ölandsdjurpark.

😎 / Mikke

edit: fixat länken. Soz har spelat in hela helgen 😉

Redigerat av MikkeÖland
Link to comment
Dela på andra sajter

Kontakta stim, ncb, de har tariffer om sånt här. Jag gör reklamjinglar ibland och vi tar i runda slängar 2000 kr plus moms för en radiospot på 30 sek med ljudlogga och en text. Efter det tar vi 500 kr ink moms för text omläggning och ny " mastring " vid varje tillfälle kunden ville byta manustext. Detta är för 1 års nyttjande och radiostationer som når 75 - 100 tusen lyssnare.

Men som sagt NCB har tariffer. / Mikke

Alltså??

Jag förstår ingenting, tar du betalt?? 😮

(Trodde att du förespråkade fritt för alla).

OBS!

Jag frågar inte hånar!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Kontakta stim, ncb, de har tariffer om sånt här. Jag gör reklamjinglar ibland och vi tar i runda slängar 2000 kr plus moms för en radiospot på 30 sek med ljudlogga och en text. Efter det tar vi 500 kr ink moms för text omläggning och ny " mastring " vid varje tillfälle kunden ville byta manustext. Detta är för 1 års nyttjande och radiostationer som når 75 - 100 tusen lyssnare.

Men som  sagt NCB har tariffer. / Mikke

Alltså??

Jag förstår ingenting, tar du betalt?? 😮

(Trodde att du förespråkade fritt för alla).

OBS!

Jag frågar inte hånar!!!

Boo-ya!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästintill alla kommersiella stationer kör RCS Master Control, i 48kHz.

Och alla reklamproducenter jag känner skickar 256kbps 48kHz.

konstigt, då traffic på både SBS och MTG mer än gärna accepterar 320kbps/44.1kHz.

Fast det är ju fullt möjligt att de konverterar allt de får in själva. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Kontakta stim, ncb, de har tariffer om sånt här. Jag gör reklamjinglar ibland och vi tar i runda slängar 2000 kr plus moms för en radiospot på 30 sek med ljudlogga och en text. Efter det tar vi 500 kr ink moms för text omläggning och ny " mastring " vid varje tillfälle kunden ville byta manustext. Detta är för 1 års nyttjande och radiostationer som når 75 - 100 tusen lyssnare.

Men som  sagt NCB har tariffer. / Mikke

Alltså??

Jag förstår ingenting, tar du betalt?? 😮

(Trodde att du förespråkade fritt för alla).

OBS!

Jag frågar inte hånar!!!

Boo-ya!

Boo ya?????

Vad betyder det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Kontakta stim, ncb, de har tariffer om sånt här. Jag gör reklamjinglar ibland och vi tar i runda slängar 2000 kr plus moms för en radiospot på 30 sek med ljudlogga och en text. Efter det tar vi 500 kr ink moms för text omläggning och ny " mastring " vid varje tillfälle kunden ville byta manustext. Detta är för 1 års nyttjande och radiostationer som når 75 - 100 tusen lyssnare.

Men som  sagt NCB har tariffer. / Mikke

Alltså??

Jag förstår ingenting, tar du betalt?? 😮

(Trodde att du förespråkade fritt för alla).

OBS!

Jag frågar inte hånar!!!

Boo-ya!

Boo ya?????

Vad betyder det?

Där satt den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Titta, en hycklande pirat - kryss i taket!

Jag är så trött på alla dessa egocenterade nollor i total avsaknad av självinsikt och konsekvens som anser att det är OK att sitta och pumpa upphovsmän på en fnattiljon spänn medelst nedladdning av nya X-Men som de kan sitta och snaska quesadillas med sitt nya heta Aftonbladets chat-ragg framför, när de i samma andetag har mage att börja skrika och gapa så fort som någon ifrågasätter det något paradoxala i att de mitt i gazpachon kräver betalt för sina egna tjänster?! "Information wants to be free, så länge som jag har råd med den där heta pikétröjan därborta. Fan, liknar jag inte Jude Law nu?"

För det första ska Mikke inte ha en jävla spänn, särskilt inte från STIM - då kan lika gärna Dansk Folkeparti börja betala licenspengar till Radio Islam.

För det andra tycker jag att det är dags att vi dumpar Piratpartiet i Bottniska Viken, snor deras WoW-licenser och skakar deras Jolt till total avslagenhet, så att det förhoppningsvis kan återställas någon sorts ordning i den här bedrövliga ursäkten för ett samhälle där det anses som en fantastiskt god idé och ett jättetungt politiskt statement när man hackar Polisens hemsida för att man inte fick ner de svenska undertexterna till ovannämnda X-Menrulle.

Och till syvende och sist är jag, allas eran favorit tillbaka. Up The Irons!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästintill alla kommersiella stationer kör RCS Master Control, i 48kHz.

Och alla reklamproducenter jag känner skickar 256kbps 48kHz.

konstigt, då traffic på både SBS och MTG mer än gärna accepterar 320kbps/44.1kHz.

Fast det är ju fullt möjligt att de konverterar allt de får in själva. 😆

Vad som händer med spoten efter att den laddats upp via MTG:s onlineuppladdningssystem kan jag inte säga.

Mm, visst tar de emot så hög ljudkvalitet som de kan få. Spoten borde sparas in med korrekt metadata i deras databas. Så det är ju fullt möjligt att alla filer som kommer in, konverteras automatiskt oavsett bitrate och sample rate.

Link to comment
Dela på andra sajter

Titta, en hycklande pirat - kryss i taket!

Jag är så trött på alla dessa egocenterade nollor i total avsaknad av självinsikt och konsekvens som anser att det är OK att sitta och pumpa upphovsmän på en fnattiljon spänn medelst nedladdning av nya X-Men som de kan sitta och snaska quesadillas med sitt nya heta Aftonbladets chat-ragg framför, när de i samma andetag har mage att börja skrika och gapa så fort som någon ifrågasätter det något paradoxala i att de mitt i gazpachon kräver betalt för sina egna tjänster?! "Information wants to be free, så länge som jag har råd med den där heta pikétröjan därborta. Fan, liknar jag inte Jude Law nu?"

För det första ska Mikke inte ha en jävla spänn, särskilt inte från STIM - då kan lika gärna Dansk Folkeparti börja betala licenspengar till Radio Islam.

För det andra tycker jag att det är dags att vi dumpar Piratpartiet i Bottniska Viken, snor deras WoW-licenser och skakar deras Jolt till total avslagenhet, så att det förhoppningsvis kan återställas någon sorts ordning i den här bedrövliga ursäkten för ett samhälle där det anses som en fantastiskt god idé och ett jättetungt politiskt statement när man hackar Polisens hemsida för att man inte fick ner de svenska undertexterna till ovannämnda X-Menrulle.

Och till syvende och sist är jag, allas eran favorit tillbaka. Up The Irons!

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

drok (oregistrerad)
Titta, en hycklande pirat - kryss i taket!

Jag är så trött på alla dessa egocenterade nollor i total avsaknad av självinsikt och konsekvens som anser att det är OK att sitta och pumpa upphovsmän på en fnattiljon spänn medelst nedladdning av nya X-Men som de kan sitta och snaska quesadillas med sitt nya heta Aftonbladets chat-ragg framför, när de i samma andetag har mage att börja skrika och gapa så fort som någon ifrågasätter det något paradoxala i att de mitt i gazpachon kräver betalt för sina egna tjänster?! "Information wants to be free, så länge som jag har råd med den där heta pikétröjan därborta. Fan, liknar jag inte Jude Law nu?"

För det första ska Mikke inte ha en jävla spänn, särskilt inte från STIM - då kan lika gärna Dansk Folkeparti börja betala licenspengar till Radio Islam.

För det andra tycker jag att det är dags att vi dumpar Piratpartiet i Bottniska Viken, snor deras WoW-licenser och skakar deras Jolt till total avslagenhet, så att det förhoppningsvis kan återställas någon sorts ordning i den här bedrövliga ursäkten för ett samhälle där det anses som en fantastiskt god idé och ett jättetungt politiskt statement när man hackar Polisens hemsida för att man inte fick ner de svenska undertexterna till ovannämnda X-Menrulle.

Och till syvende och sist är jag, allas eran favorit tillbaka. Up The Irons!

Du är min idol. På riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...