Jump to content
Annons

"Zippa" eller "rara"?


Recommended Posts

Hej på Er alla!

I ett nummer av Studio, tipsa ”Majken” om att ”bygga egna ljudbanker”. Och vist har vi hittat en hel del ”godbitar” och biblioteket har vuxit.

Men vi vill kunna spara en kopia av filerna på DVD-skiva. Önskvärt vore om man kunde komprimera filerna.

Men hur vet jag om jag ska ”zippa” eller ”rara” dom?

När ska man använda formatet ”rar” respektive ”zip”?

Finns det andra format som är mer användbart?

Är det andra regler om man vill komprimera t.ex. pluggar?

Med vänlig hälsning

Kalle i Kalmar och hans pappa

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej på Er alla!

I ett nummer av Studio, tipsa ”Majken” om att ”bygga egna ljudbanker”. Och vist har vi hittat en hel del ”godbitar” och biblioteket har vuxit.

Men vi vill kunna spara en kopia av filerna på DVD-skiva. Önskvärt vore om man kunde komprimera filerna.

Men hur vet jag om jag ska ”zippa” eller ”rara” dom?

När ska man använda formatet ”rar” respektive ”zip”?

Finns det andra format som är mer användbart?

Är det andra regler om man vill komprimera t.ex. pluggar?

Med vänlig hälsning

Kalle i Kalmar och hans pappa

zip-formatet har ju inbyggt stöd i ex. xp, vilket kan vara en fördel om du vill skicka/dela filerna med personer som inte är så slängda i att hantera olika format.

Link to comment
Dela på andra sajter

Linus har rätt. Vill dock tillföra en aspekt, nämligen syftet. Ska du bränna på dvd för arkivering så skulle jag nog hellre köra på zip. Alla operativsystem klarar att öppna formatet och det lär finnas kvar stöd för detta under lång tid framöver.

Rar, å andra sidan, har inte lika bra spridning och har heller inte inbyggt stöd i operativsystemen (förutom i några Linux-distributioner).

Så, vill du göra det enkelt för andra eller arkivera, kör på zip. För eget personligt bruk under lite kortare tidsperspektiv, kör på rar eller ännu hellre 7-Zip som är helt gratis och komprimerar ännu bättre.

EDIT: Skenström kom före....

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Vi tackar så mycket för Er vägledning. Som Ni förstår så saknar vi en del "baskunskaper". Men Studio och "forumgänget" är en stor tillgång.

Tack

Med vänliga hälsningar

Kalle i Kalmar och "gubben"

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Hur mycket komprimeras audio egentligen? 10% Så är det verkligen värt besväret att packa 5GB av material (lär ta en stund), och sen försöka använda det (man kan inte sätta in skivan och ta sig en snabb preview heller, allt skall unpackas en efter en först). Användbarheten av biblioteket närmar sig noll ganska snabbt.

Investera heller 1 extra slant och köp en till skiva och bränn ner allt på två skivor istället.

Så min rekommendation: varken zip eller rar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...