Jump to content
Annons

Den egentliga tonarten?


Recommended Posts

LÅTNAMN: Before you say goodbye

ARTIST/GRUPP: Jan Gissberg

GENRE: pop

LÅTLÄNGD: 3:57

KOMPOSITÖR Jan Gissberg

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 5,5Megabyte

STATUS: Demo

LÅTLÄNK] http://hem.bredband.net/gissberg1

En mer trallovänligare låt än tidigare där odistade gitarrer samsas med orkesterarrangemang. Har jobbat ett bra tag med det hela nu, kanske alltför länge; andra kanske hör vad jag inte hör. Låten går både i dur och moll, och inte för att det spelar någon roll, men vad är det för tonart egentligen?… Verserna börjar i G men avslutas i D…

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nog det mest avancerade musikaliska jag hört från dig och det vill inte säga lite...

Måste få snurra några varv och sjunka in lite och innan jag kan formulera mig ordentligt. Men redan nu snappar jag lite av den magi som vi skämdes bort av från Abbey Road Studios en gång i tiden... Mycket lovande. Återkommer!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker att den är lite jobbig att lyssna på. men din akordprogression och produktion gör att den ändå måste berömmas.

den senare delen av låten tycker jag andas e.l.o.

orginell låt och lite jobbig stämmning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annorlunda och häftig låt om jag får säga det själv, jag tycker den är riktigt bra. Påminner lite grand om Sparks i arrangemang även om jag kan spåra lite Pink Floyd och Beatles också. Tror jag. Arrangemangen är snygga också och jag tycker det känns som en snygg helhet på det stora hela sett.

'

Stämmorna med, ja! Snyggt, snyggt och återigen snyggt! Den här stannar på min hårddisk om det är ok 😳

Edit:

Hur många gånger kan jag egentligen använda mig av ordet "snygg" på något sätt i en post?! 😆

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

förutsägbar? knappast 😉... känner mig inte trygg när jag lyssnar, vad väntar bakom nästa dörr?? kanske en fantom 😆 eller lennon eller...

Det blir lite svårt att hitta den röda tråden, eller det kanske är det som är den. Får ge den ett antal fler lyssningar. Det är skön känsla i den och som sagt den är ju inte tråkig. Snygga harmonier och allt vävs ihop på ett bra sätt. Komplicerat 😳, ljudet låter bra i mina högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Väntade mig något mycket mer svårlyssnat när jag läste de andras kommentarer, men ack så fel jag hade. Det är ju ta mig tusan en kalaslåt! Mina tankar går nog snarare åt queen, men det är nog bara för att jag inte gillar skalbaggar... och detta gillar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Equality, tackar för så snabb lyssning 😎 Jo, låten behöver nog sjunka in ett tag, jag måste erkänna att första gången jag provspelade den hade jag svårt att känna grunden i den men ju mer jag jobbade fram arret kändes det som saker och ting föll på plats och det blev en sammanhållen helhet till slut ändå.

Itzhak, precis som du uppfattade även jag låten första gången 🙂 , det var svårt hitta grundstommen, men sen kändes det lite spännande för man kommer ändå tillbaka och kan gå vidare i nästa vers.

Violiner Visst har jag lyssnat mången gång på skalbaggarna, roligt att du gillar låten 🙂

Hellpig , hedrande att få en liten plats på din HD, det är mycket OK 🙂 Pink Floyd och Beatles har jag hört men känner inte till Sparks. Får nog ta och söka upp nåt med dom! Roligt att du gillar arret och stämmorna, det är väl det som tagit mesta tiden att jobba fram.

stajo du klär i ord precis vad även jag tänkte med låten, först svårgreppbar, men ändå hittar man tillbaka 😄

Tackar Winden i sommar blir det sol, bad och låtsnickerier 😄

Fidden, Queen är fantastiska, vilka låtmakare och framför allt, vilka sångare. Det är nog lätt att inspireras av dem ☺️

Tack Pluffo, ja det behöver ju inte jämt struktureras regelmässigt, det blir förvisso lite mer ansträngande att lyssna 🙂 Roligt att den gillas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det The Ruttles eller 😄 Händer väldigt mycket i låten vilket alltid är roligt om man vill lyssna fler än en gång. Bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena 91:an.

Lyssnar på din låt..det låter bra det här..svin snygga stämmor,läckert arr,skalbaggarna - helt klart!

Summa sumarum: 5 mick stativ av 5 möjliga rakt av! Du är inte nåt av Lennons okända barn? :rolleyes: KANON LÅT!!!

MVH

Harmonica mike

Tjena på dej själv Harmonica mike! 5 mickstativ!! Inte dåligt :rolleyes: tack för det! Nä inte nåt okänt barn till Lennon, det ende vi har gemensamt är att jag fortfarande är ett av hans fans 😆

Ha ha, ja det är nästan Ruttles yessongs och nog är det bra om låtar tål mer än en lyssning 😆 jag tackar för din!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Applåder!

Tänk vad man kan åstadkomma med tid, tålamod och talang. Inte mycket att anmärka på där inte. Bra låt, bra framfört, bra mixat.... bra, helt enkelt.

Tackar, tackar. Ja mycket kvällstid går det åt, så det blir tv-tittandet som blir lidande 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt fin låt med ett fräckt arr. Det andas tidigt 70-tal, gött! Introt och versen är kanon, refrängen håller inte riktigt måttet tycker jag nu. Får lyssna ett par gånger till innan jag bestämmer mig. Det lilla sticket var härligt och Beatles inspirerat. Skönt med en låt från dig som inte är så trallig! 🙁

D är dominanten till G så vad är konstigt? Tycker det sitter ihop mycket fint.

Gillar att du vågat ta lite chanser och gjort en låt som man kan tycka spretar lite. Den här kräver ett flertal lyssningar som sagt var.

Snyggt hantverk också! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jösses anåda!!! Eftersom jag är i första hand tekniker och inte musiker så får jag hålla mig till det tekniska.. Mycket bra mixat.. Bra balans på allting, bra nivåer.. den enda jag kan gnälla på är väl bruset.. Men å andra sidan är det viktigt också.. Ger en skön analogkänsla över det hela. Trummorna gifte sig perfekt i ljudlandskapet.

Låten då.. Jaha.. den var gôrbra.. Bra jobbat!

Ps. har bara lyssnat 1 varv ännu.. Jag kanske återkommer 😏

ds.

Link to comment
Dela på andra sajter

Otroligt snygga stämmor, får becausevibbar. Bland de bästa stämmor jag hört på senare år, är helt tagen av dem. Enda kritiken jag har mot låten är ditt engelska uttal om jag får vara så fräck och klaga på det. Det låter verkligen svensk-engelska på uttalet och det tycker jag drar ner låter lite grann. Men du ska ha minst 4,6 gitarrhalsar av 5.

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt fin låt med ett fräckt arr. Det andas tidigt 70-tal, gött! Introt och versen är kanon, refrängen håller inte riktigt måttet tycker jag nu. Får lyssna ett par gånger till innan jag bestämmer mig. Det lilla sticket var härligt och Beatles inspirerat. Skönt med en låt från dig som inte är så trallig! 😆

D är dominanten till G så vad är konstigt? Tycker det sitter ihop mycket fint.

Gillar att du vågat ta lite chanser och gjort en låt som man kan tycka spretar lite. Den här kräver ett flertal lyssningar som sagt var.

Snyggt hantverk också! 🙂

Hej Grannen, ja man behöver nog lyssna fler gånger, själv har jag hört låten alldeles för mycket 😆 . Det lilla sticket med telefonrösten är egentligen inledningen på tredje versen för det är samma harmonier som tidigare verserna men takterna är kortade till hälften.

Link to comment
Dela på andra sajter

SKETANAJS!!

bara lite anmärkningar på sången, alltså själva uttalet, men det stör inte så mycket.. Ger nästan lite go stämning till hela låten på det viset.. 😆

Grymt arr annars liksom.. =) aaaaningens hög sång kanske. men alltså. det är bara liiiitelite. man vill ju höra mer av själva arret hehehe... 🙂

Ha det grymme!

/Robban

Link to comment
Dela på andra sajter

Jösses anåda!!! Eftersom jag är i första hand tekniker och inte musiker så får jag hålla mig till det tekniska.. Mycket bra mixat.. Bra balans på allting, bra nivåer.. den enda jag kan gnälla på är väl bruset.. Men å andra sidan är det viktigt också.. Ger en skön analogkänsla över det hela. Trummorna gifte sig perfekt i ljudlandskapet.

Låten då.. Jaha.. den var gôrbra.. Bra jobbat!

Ps. har bara lyssnat 1 varv ännu.. Jag kanske återkommer 🙂

ds.

Aj då, fanns det brus med?! Måste väl ha slunkit in med stratagitarren då, men det får väl stå för analogkänslan då, som sagt 😆 Jag ska kolla i ljudspåren, tack för upplysningen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Otroligt snygga stämmor, får becausevibbar. Bland de bästa stämmor jag hört på senare år, är helt tagen av dem. Enda kritiken jag har mot låten är ditt engelska uttal om jag får vara så fräck och klaga på det. Det låter verkligen svensk-engelska på uttalet och det tycker jag drar ner låter lite grann. Men du ska ha minst 4,6 gitarrhalsar av 5.

Här får man vara fräck, och klaga ska man, det är väl därför vi nyttjar detta demoforum 😆 Det engelska uttalet får jag nog skylla på mitt medelmåttiga betyg i ämnet i skolan 🙂 men förhoppningsvis har det förbättrats något sen dess 🙂 Roligt att du gillar stämsång, det är egentligen fascinerande hur olika stämsättning blandat med solostämma kan förändra karaktären i låtar, men det får för den skull inte överarbetas utan användas där det tillför något. Ett stort tack för gitarrhalsarna också, nu har jag både extra micstativ och halsar 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

SKETANAJS!!

bara lite anmärkningar på sången, alltså själva uttalet, men det stör inte så mycket.. Ger nästan lite go stämning till hela låten på det viset.. 😆

Grymt arr annars liksom.. =) aaaaningens hög sång kanske. men alltså. det är bara liiiitelite. man vill ju höra mer av själva arret hehehe... 😆

Ha det grymme!

/Robban

Vill du höra arret kan jag slänga upp en version utan sång ikväll, nu måste jag jobba 🙂 Ha det gott!

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ja du jag kan inte ge några tips om tonart men det låter fint så pass det här instämmer i allt gott som sagts innan i tråden och håller inte med om att den skulle vara kuslig eller vad det stod långt där uppe. Häftig Beatles feeling och det är väl tråkigt att man gör såna jämförelser men jag hoppas att du förstår att det är i allra högsta grad positivt menat. Det låter fint oxå samt är bra och finurligt spelat, arrat och sjunget kan nog inte komma med nån kritik kort sagt :rolleyes: .

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog det mest avancerade musikaliska jag hört från dig och det vill inte säga lite...

Måste få snurra några varv och sjunka in lite och innan jag kan formulera mig ordentligt. Men redan nu snappar jag lite av den magi som vi skämdes bort av från Abbey Road Studios en gång i tiden... Mycket lovande. Återkommer!

åtskilliga lyssningar senare:

Jag tror ibland den sköna konsten att skapa god musik har att göra med dels igenkänningsfaktorn blandad med lagom mängd överaskningar. Jag tycker du här har den perfekta blandningen. Öppningen är lysande med alla ingredienser. Den vackra men ganska banala sångmelodin får en dramatisk ton pga den ödesmättade och i sammanhanget helt rätt valda klassiska orkester-ackompanjemanget. Ackordnedgången 00:49 förstärker det hela ytterligare. Överaskningsfaktorn med durackordet 01:43 är det inget fel på. Gott när det försiktigt rockar på härefter och sen återgår ursprungsmelodin. Det enda som inte riktigt platsar i mina inkrökta öron är stenkakepartiet (02:40-51). Tryggt att den snygga grundmelodin kommer tillbaka och den kunde gärna få ha fortsatt någon halvminut till, då hade man snabbare accepterat det undersköna outrot. Igenkänningsfaktorn då? Vari ligger den? Ja, självklart är det i The Beatles. Men det är nu inte i mer catchiga McCartney-alster (som i sig är j-ligt snygga) utan här hör jag mer Lennon än någonsin. Men inte bara det utan från deras klassiska period (Penny Lane, Strawberry Fields, Fool in the Hill, I am the Walrus) dvs deras mest komplicerade och banbrytande alster. Nad och Bonamici har gjort lysande tributelåtar till Genesis. Du har snart till ett helt album till den för populärmusiken mest betydelsefulla gruppen av alla. Well done maestro Jan!

PS: Tonarten? Inte en aning! Det säger väl en hel del? 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag tror ibland den sköna konsten att skapa god musik har att göra med dels igenkänningsfaktorn blandad med lagom mängd överaskningar. Jag tycker du här har den perfekta blandningen. Öppningen är lysande med alla ingredienser. Den vackra men ganska banala sångmelodin får en dramatisk ton pga den ödesmättade och i sammanhanget helt rätt valda klassiska orkester-ackompanjemanget. Ackordnedgången 00:49 förstärker det hela ytterligare. Överaskningsfaktorn med durackordet 01:43 är det inget fel på. Gott när det försiktigt rockar på härefter och sen återgår ursprungsmelodin. Det enda som inte riktigt platsar i mina inkrökta öron är stenkakepartiet (02:40-51). Tryggt att den snygga grundmelodin kommer tillbaka och den kunde gärna få ha fortsatt någon halvminut till, då hade man snabbare accepterat det undersköna outrot. Igenkänningsfaktorn då? Vari ligger den? Ja, självklart är det i The Beatles. Men det är nu inte i mer catchiga McCartney-alster (som i sig är j-ligt snygga) utan här hör jag mer Lennon än någonsin. Men inte bara det utan från deras klassiska period (Penny Lane, Strawberry Fields, Fool in the Hill, I am the Walrus) dvs deras mest komplicerade och banbrytande alster. Nad och Bonamici har gjort lysande tributelåtar till Genesis. Du har snart till ett helt album till den för populärmusiken mest betydelsefulla gruppen av alla. Well done maestro Jan!

PS: Tonarten? Inte en aning! Det säger väl en hel del?  😮

Oj, jag tackar för denna grundliga analysering och feedback, equality. Du tar dej verkligen tid överlag när du lyssnar på forumets demobidragare. Det ska du ha en eloge för!

Din beskrivning av låten är intressant att följa och du klär i ord som jag också uppfattar den. Ackordnedgången som du nämner, låter som en vandring nedåt med ackord, men är egentligen en tvåstämmig melodi som vandrar nedåt. Ackordet byter från Bbm till A7. Stenkakepartiet tyckte jag behövdes som rejäl kontrast för här vet man inte var man hamnat när man plötsligt tryggt är tillbaks in i versen igen. Slutet som helt skiljer sig med det himmelska klingandet fick också utgöra kontrast till det tidigare ödesmättat mollbetonande. Nu är låten nästan 4 minuter och att förlänga med en vers till hade nog blivit i längsta laget. Gamla treminutersregeln är egentligen rätt lagom att hålla som rättesnöre. Och vad gäller Lennon är vi nog många som saknar hans musik och skapande. Där var han outstanding! Tack ännu en gång för din feedback!

Burning Sven, roligt att stycket föll dej i smaken 😱 Jämförelser med artister och musiker gör vi alla och är väl mest för att kunna placera musiken i ett fack eller genre och tas inte som låtstöldanklagelse eller plagiat! Vi spelar vidare!

Redigerat av 91:an
Link to comment
Dela på andra sajter

Får oxå lite queen-vibbar! Gillar detta verkligen.. Riktigt bra och annorlunda låt med en gedigen och genomarbetad prod på samt bra sång! Det enda jag störde mig på var något s som lät lite konstigt, annars kanon. Grymt bra jobb!! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Får oxå lite queen-vibbar! Gillar detta verkligen.. Riktigt bra och annorlunda låt med en gedigen och genomarbetad prod på samt bra sång! Det enda jag störde mig på var något s som lät lite konstigt, annars kanon. Grymt bra jobb!! 🙂

Tackar Richie 76, Queenvibbar är inte fy skam! Har lite svårt att höra "s" ordentligt då jag testat mej i hörselproven som varit uppe på forumet. Min övre uppfattbara gräns går vid 12-13 Kilohertz. Så om du menar att det hördes för mycket s nånstans har jag nog inte uppfattat det 😮

Kul toilettbruche deluxe att du gillar det. Jag måste säga att jag blivit lite överraskad av den goda responsen från så många trots allt, för lite svårlyssnad är den ju med sina harmoniflyttningar.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller väl med alla ovan....det låter mycket Beatles och det är ju kul....körerna sitter smäck...leadvoxen i början tycker jag skulle vara lite mer spröd och lite lättare på dom hårda konsonanterna....annars hur bra som helst.... soundmässigt hamnar du någonstans mellan sgt p och dark side....very good 🙂🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...