Jump to content
Annons

Hålla kondensatormic i handen?


Jari

Recommended Posts

Tjaba.

Satt och kolla på nån Metallica dokumentär på tv häromdan.

Såg ut som James höll kond.micken i handen när dom spela in sång.

Går det att få bra resultat så? eller såg jag fel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

De finns många micar som ät dämpade mot handljud, men de flesta kondensatormicarna är gjorda för att sitta på ett stativ.

Om det var en normal stormembranare han höll i dokumentären, så kan du vara helt säker på att det inte spelades in då - utan att bilderna var tagna för att det skulle se fräckt ut och att det definitivt inte var en skarp inspelningssession man fick se... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova på bara.

Sen finns det ju handhållna kondingar, typ Neumann KMS105 (kolla på Neumann.com).

Jag har några gånger använd små omni mickar till PA. Riktiga omni är okänsliga för handljud och kan låta riktigt bra. En finess är att de inte har någon "näreffekt", det där när basen blir stark när man är nära micken. Därför låter det lika (bra eller illa) oavsett om micken byter avstånd till munnen. Omni är lite känsligare för rundgång dock.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

om jag inte har helt fel för mig så håller han i en sm7 utan puffskydd. En dynamisk stormembransmick (används en del i radio tror jag).

Tror också att det är en dynamisk, annars hade det väl distat av bara helvete när han skrek så nära.

Link to comment
Dela på andra sajter

jo visst, men du syftar väl på scenen när han står i kontrollrummet och sjunger? anars ber jag om ursäkt... 😆

då håller han i en sm7 i.a.f., med puffskyddet borttaget.

Det va nog där jag såg den.

Mysteriet löst! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...