Jump to content
Annons

Dator vs. Porta


lodger

Recommended Posts

jag spelar både in på dator och porta men upplever att det blir bättre ljudkvalitet på portan en yamaha AW 16.

spelar bara in audio och på portan tycker jag att dynamik ja allt blir större och proffsigare än på datorn.

har ett audiophile 24/96 i datorn,men det kanske är så att det kortet inte räcker till om man vill nå högre kvalite än helt ok demos?

vad säger ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hm... jag vill nog påstå att du gör en för grov generalisering.

Det går alldeles utmärkt att spela in i "datorbaserade system" och få det att låta hur bra som helst. Saken är ju den att en porta och en dator utrustad för inspelning egentligen fungerar på samma sätt (ok, du kanske har en fristående mickpreamp till datorn, men ändå).

I moderna portor spelar du in digitala signaler på enhårddisk, precis som i en vanlig dator. På samma sätt så använder du digitala effekter, precis som i en dator. Låt sedan vara att det finns många vst/DX effekter som inte låter speciellt roligt, men det finns oxå de som låter hur bra som helst.

Tror heller inte att ett audiophile 24/96 borde vara att betrakta som en begränsning, åtminstone inte ljudmässigt. Kanske är det så att du lurar dig lite när det gäller micpreampen?

Vet inte vad du har för grejor där(edit: när det gäller micpreamps och kablage), men som svar på din fråga så skall inte ljudkvaliten hos nämnda ljudkort begränsa dig till "helt ok demos" 😆

Redigerat av Andreas L
Link to comment
Dela på andra sajter

visst jag kan ha helt fel,men det är hursom helst den upplevelsen som jag har haft senaste året när jag har hoppat mellan dom två systemen,men det kanske är så att portan redan är liksom optimerad från början för sitt syfte att spela in musik medans datorn är känsligare och svårare när det gäller att hitta det optimala ljudet......sen så hör man ju folk prata om A/D omvandling men det är ett ämne som jag är helt okunnig inom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan tänka mig att det kan skilja lite just när det gäller den preamp man använder för inspelning på datorn och ev. kablar, men samtidigt så kan man ju även ha bättre saker när man har det fristående.

Jag bytte själv ifrån en vf16(fostex) till "datorbaserat" och det första jag märkte var att de effekterna som jag använde till vf16 (inbyggda och fristående) lät bättre än de jag hade till mitt mjukvarusystem. Men nu mer har jag bättre effekter i datorn.

Sen är det ju så att hårddisken skiter i vilken ordning ettorna och nollorna kommer och således om det är ljudfiler eller textdokument man arbetar med på datorn. Det är ju ljudkortet som omvandlar den analoga signalen till digital, och som jag sa tidigare så borde inte kortet vara någon begränsning.

Nä, då är det nog saker omkring som kanske krånglar?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag använder en vanlig gitarr sladd mellan ljudkort och preamp,är det någon speciell typ av tele kabel man ska använda?

sen så finns det ju XLR uttag men den är väl enbart avsedd för mickrofon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ju inte riktigt detta, men tänkte ändå komma med lite saker...

Bandet lånade en digitalporta av Medborgarskolan för att spela in en demo. Själv var min första tanke, varför köra genom den? Det enda vi behöver egentligen är ju trummickarna (som vi också lånade).

Fick svaret från en kille här på jobbet. Digitalportan (som ligger i en helt annan prisklass än mitt ljudkort) har förmodligen betydligt bättre komponenter än mitt ljudkort. Alltså spela in i digitalportan. Därefter är allt digitalt och det ska inte spela någon roll om man flyttar över filerna till PC:n förutsatt att effekterna man har i datorn är bra.

När du väl har ljudet digitalt så ser det ju likadant ut oavsett om det är i portan eller i datorn. Så därefter så är det hanteringen av ljudet (effekter som förstör mm) som kan göra att det blir sämre i portan eller PC:n. Så då vill jag nog hålla med Andreas att det beror helt och hållet på vad man använder (om effekterna man använder kanske är dåligt gjorda och förstör) och hur hemma man är på att använda det (du kanske kan portan betydligt bättre och det låter bättre av den anledningen).

Ljudkort vs porta vad gäller komponenter känns för mig lite overkill, för jag hör ändå ingen skillnad. Men den som har lite mer erfarenhet och bättre öra kanske gör =) Jag har dessutom aldrig gjort någon jämförelse, så jag kanske hör skillnad också om jag bara ger mig tid att testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Audiophilekortet är det nog inga som helst beykmmer med, jag har ett sånt i min hemmaburk och när jag jämfört det med andra ljudkort (MOTU, ECHO, Digidesign och lite annat) så låter det minst lika bra. Ska man ha en skillnad på ljudkvalité gällande AD-omvandling så får man skaffa protools-hårdvaran, som dessvärre kostar multum.

Jag tycker att det viktigaste om man ska spela in audio med mikrofon är att man har ett bra rum, sedan kommer bra förförstärkare. I sista hand handlar det om ljudkort (om man nu inte kör med nåt Soundblaster eller inbyggt som sitter på moderkortet).

En sak som verkligen suger med Audiophile är ju att ingångarna/utgångarna inte är balanserade, vilket kan leda till störningar och så vidare....

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...