Jump to content
Annons

Ljudklassade dörrar


DigiMike

Recommended Posts

Hello!

Jag håller på att bygga en lagomt avancerad studiosuite med flytande konstruktion, då det är på privat basis så finns inga jättepengar att tillgå. Därför måste man försöka hitta billigt material i den mån det går.

Söker nu 3-4st ljudklassade dörrar...typ Daloc T31/34 eller Swedoor S6/S7 modell inkl. karm. Helst 35db dörrar. Finns det nån som har begagnade ljuddörrar till salu eller vet nån annan som har...??? Hör gärna av er i så fall.

Mvh / Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 71
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Finns det en återbygg-depå där du bor, så kolla hos dem. Där kan man hitta begagnade sådana dörrar till nästan löjliga priser, i stället för de närmare 10000:- de kostar nya...

Link to comment
Dela på andra sajter

Helloj Claes!

Njae, finns ingen direkt "återbygg-depå" förutom "återvinningen", men där hittar man mest gamla toadörrar o dyl, inte direkt vad man letar efter *s*

Jag bor i Oskarshamn (Småland) och det är väl inte den största "stad" att leta prylar i så att säga. Jag får nog bege mig till Kalmar, Växjö eller nån annan närliggande stad för att hämta/hitta dörrar.

En ny dörr (ex Swedoor S7) ligger på ungefär 3900:- inkl.moms, det blir en hel del pengar om man ska ha 4st, blir nästan 16-papp för bara dörrarna...det är hälften av vad allt byggmaterial kostar, så det går inte ihop med den lilla budget jag har till detta. Har hittat nån enstaka beg Swedoor S6/S7 och då ligger de på allt mellan 400-1200:- inkl.karm beroende på skick etc.

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Kolla runt om de genomför ombyggnad av en skola, eller hotell eller annan byggnad med krav på ljudbegränsning. T ex hotelldörrar brutka vara ganska bra dämpande.

Snacka med snickarna om de kan ta ut karmarna hela. Brukar gå om man ger dem ett par hundringar.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

jonny snickare (oregistrerad)

God morgon. Det är ganska lätt att bygga om vilken massiv trädörr som helst.

Dörren bör ha "riktiga " gångjärn. Ställ dej innanför dörren(så den öppnas utåt) Rita runt dörrbladet

innaför karmen. Lyft av dörren.Nu sågar du till en skiva i 19mm mdf,som är ett par mm mindre än sträcket du nyss ritat. Limma och skruva fast skivan på dörrbladet.Montera tillbaka dörren.

Rita nu ett nytt sträck på karmen innan för mdf-skivan. Spika fast en list ca 2mm innan för sträcket

på karmen. på med färg,bladguld eller nåt annat fint. Justera så dörren går lätt. Nu är det bara att

montera tätnings lister.(Det finns nu 2 st. "falsar för lister"Vips du har gjort en dörr som borde hålla

40db.Oj vilken djävla uppsatts det blev.

Redigerat av jonny snickare
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla runt om de genomför ombyggnad av en skola, eller hotell eller annan byggnad med krav på ljudbegränsning. T ex hotelldörrar brutka vara ganska bra dämpande.

Snacka med snickarna om de kan ta ut karmarna hela. Brukar gå om man ger dem ett par hundringar.

//nemo

Japp, det är ett alternativ, helt klart...nu är det ju inte så mycket som byggs här i kuststaden men man skulle kanske ringa till kommunkontoret och höra efter...får nog ta och göra det imorgon helt enkelt.

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

God morgon. Det är ganska lätt att bygga om vilken massiv trädörr som helst.

Dörren bör ha "riktiga " gångjärn. Ställ dej innanför dörren(så den öppnas utåt) Rita runt dörrbladet

innaför karmen. Lyft av dörren.Nu sågar du till en skiva i 19mm mdf,som är ett par mm mindre än sträcket du nyss ritat. Limma och skruva fast skivan på dörrbladet.Montera tillbaka dörren.

Rita nu ett nytt sträck på karmen innan för mdf-skivan. Spika fast en list ca 2mm innan för sträcket

på karmen. på med färg,bladguld eller nåt annat fint. Justera så dörren går lätt. Nu är det bara att

montera tätnings lister.(Det finns nu 2 st. "falsar för lister"Vips du har gjort en dörr som borde hålla

40db.Oj vilken djävla uppsatts det blev.

Morrn morrn!

Kanoners Snickarn 😉

Låter som ett bra alternativ det där, vanliga massiva dörrar kan man ju hitta väldans billigt och MDF 19mm är ju inte så där blodigt dyrt. Ska man bygga på den med MDF så måste man åtminstone ha 3st gångjärn med 4-skruv för att det ska hålla i längden.

Vilken tätningslist rekommenderar du...ska det vara den ihåliga eller den homogena skumgummilisten (som bl.a används till fönstertätning)?? Förmodar att den ihåliga gummi (neopren/epdm) listen är att föredra men det är lika bra att fråga så man vet 😲

Tack för uppsatsen! 😉

Mvh / Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

jonny snickare (oregistrerad)

Den ihåliga är bättre. Men det viktigaste är att du är noga när du monterar listen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den ihåliga är bättre. Men det viktigaste är att du är noga när du monterar listen.

Ok, vad menar du med det...?

Noga med vad...hur den monteras menar du, om man limmar eller fäster den med stift...eller??

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

jonny snickare (oregistrerad)

Det är viktigt att det blir tätt! För att dämpa basljud behövs vikt. Därför tung mdf. Mellan och diskant

dämpnng kräver lufttätt. Därför dubbla lager lister med mellanrum.Var noga i hörnen så det inte blir

glipor. Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är viktigt att det blir tätt! För att dämpa basljud behövs vikt. Därför tung mdf. Mellan och diskant

dämpnng kräver lufttätt. Därför dubbla lager lister med mellanrum.Var noga i hörnen så det inte blir

glipor. Lycka till.

Ok, du menar så...jag förstår.

Om man gerar hörnen 45° med ett uns "överlapp" så borde det bli tätt utan glipor kan jag tänka mig?! Ev så kanske man kan ta lödkolven och "svetsa" ihop gummit i hörnen för att få det helt tätt.

Tack för hjälpen!

Mvh / M

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag verkligen rekomenderar är att bygga en ljudsluss med två dörrar. Att få en dörr att dämpa mer än 40 dB är svårt och antagligen svindyrt. Jag har löst det genom att använda två bra dörrar som jag sen byggt på på bägge sidor. För säkerhets skull så adderade jag ett extra gångjärn där uppe för tyngdens skull. Tror jag gav 200:- st för dess dörrar. Min sluss gjorde jag så stor att man kan använda den sångbås dessutom. Har man inte plats så funkar det ju att man har luft i mellan samt att karmarna inte har nån fysisk kontakt mellan sig. Som andra skrivet innan så är ju dubbla lister också viktigt vilket man får om man har en överfalsdörr.

Blir betydligt billigare och ger bättre resultat än en dyr ljudklassad dörr.

Matte

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på att jag skrivet ett annat inlägg ang. min ljudsluss med bifogad skiss

....Hittade den och klistrar in den nedan.

ctrlroom.gif

En enkel skiss över mitt kontrollrum. Rummet är ca 390 x 590 cm. ljudslussen är byggd med vanliga träregler och gips. Har en liten ruta i slussen som är in mot kontrollrummet samt en ruta i dörren som är in mot studiorummet. På så sätt kan en sångare t.ex. stå där samtidigt som resten av bandet är inne i studion. Utöver det har jag även ytterligare ett sång/trumbås samt ett förstärkarbås. Nackdelen är ju att slussen tar upp plats men kan man använda den till mer än bara sluss så blir det ju mer motiverat. Du kan ju även göra slussen inne i själva studiorummet. som du ser vinklade jag även den andra sidoväggen för att studion skulle bli symetrisk samt för att undvika parallella väggar.

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

I C O N (oregistrerad)

Kolla blocket... Hittade ljudklassade dörrar med karm för en femhundring styck i vintras... Fick dock åka en bit men det var det värt... De hade suttit i ngn. skola förut... Köpte 2st och håller på som bäst att bygga en sluss...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det jag verkligen rekomenderar är att bygga en ljudsluss med två dörrar. Att få en dörr att dämpa mer än 40 dB är svårt och antagligen svindyrt. Jag har löst det genom att använda två bra dörrar som jag sen byggt på på bägge sidor. För säkerhets skull så adderade jag ett extra gångjärn där uppe för tyngdens skull. Tror jag gav 200:- st för dess dörrar. Min sluss gjorde jag så stor att man kan använda den sångbås dessutom. Har man inte plats så funkar det ju att man har luft i mellan samt att karmarna inte har nån fysisk kontakt mellan sig. Som andra skrivet innan så är ju dubbla lister också viktigt vilket man får om man har en överfalsdörr.

Blir betydligt billigare och ger bättre resultat än en dyr ljudklassad dörr.

Matte

Halloj Audiorent!

Absolut, jag kommer också att bygga med två dörrar, tyvärr finns ingen plats för en ljudsluss men två dörrar är ett minimum för att få det att funka isoleringsmässigt.

Bifogar en ritning på mitt framtida "krypin" så du kan se hur jag har tänkt med dörrar o så...ritningen har jag gjort som en enklare 3D-lösning för att lättare kunna "se" hur det blir när det är klart. En hel del jobb så klart men väl värt det. Ritningen är en grovplanering och rummen som du ser på bilden är just bara rummen, rumsakustikjusteringen (som kommer senare) i form av diffusorer/helmholtzresonatorer etc kommer att vinkla vissa väggar så man slipper stående vågor, utsläckning av frekvenser etc. Den del där det är tomt, mot fönstren, kommer det att bli ett pentry/kök som jag även kommer att inreda för att kunna utnyttja som inspelningsbås.

StudioPlan1.jpg

Det lutar åt att jag bygger mina egna dörrar, tar lite extra tid och jag har inte så mycket av den varan just nu men det ska lösa sig på nåt vis :-) Ett alternativ kan vara att köpa beg Swedoor S2 som är brandklassade och som inte kostar skjortan, att bygga på dem med mdf och ev elefantmatta samt med två lister gör nog susen.

Såg att du hade ett Soundtracsbord i din studio...nice med analoga mixers. Jag ska själv inhandla ett analogbord inom kort, ev så kan det bli redan den här veckan, vi får se. Vad mastrar du på, kör du ner på DAT eller tar du tillbaka det på två spår i datorn??

Mvh / Micke

Redigerat av DigiMike
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla blocket... Hittade ljudklassade dörrar med karm för en femhundring styck i vintras... Fick dock åka en bit men det var det värt... De hade suttit i ngn. skola förut... Köpte 2st och håller på som bäst att bygga en sluss...

Hej!

Ja jag har kollat läget där och ibland dyker det upp nåt för rätt bra priser, oftast så är det i Stockholmsområdet och det blir ju som du säger, till att åka en bit, speciellt om man som jag bor i Småland 😄 men det kan helt klart vara värt det. Jag håller ögonen öppna.

Mvh / Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att du hade ett Soundtracsbord i din studio...nice med analoga mixers. Jag ska själv inhandla ett analogbord inom kort, ev så kan det bli redan den här veckan, vi får se. Vad mastrar du på, kör du ner på DAT eller tar du tillbaka det på två spår i datorn??

Mvh / Micke

Jag måste tyvärr göra dig besviken ang. analoga mixerbord. Har slängt ut det bordet (eller nåja sålt det för småpengar) och kör numer helt på Protools. Än så länge med digirack 002 och separata micpreamps men så småningom blir det väl ett HD-system. Jag tycker helt enkelt att jag får till ett betydligt bättre ljud i datorn än vad jag fick i bordet och dessutom blev det ergonomiskt mycket bättre att jobba när man fick väck bordet. Skall uppdatera hemsidan med ny info och nya bilder snart.

Skall man köra analogbord så behöver man komma rätt högt i klass om det skall bli bättre än i datorn men sen är det ju upp till var och en hur man vill jobba. Vad har du tänkt dig då för bord ? I klassen under Neve och SSL så är det ju inte så blodigt dyrt men man får ju dock räkna med lite servicekostader på äldre bord.

MVH

Mattias

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att du hade ett Soundtracsbord i din studio...nice med analoga mixers. Jag ska själv inhandla ett analogbord inom kort, ev så kan det bli redan den här veckan, vi får se. Vad mastrar du på, kör du ner på DAT eller tar du tillbaka det på två spår i datorn??

Mvh / Micke

Jag måste tyvärr göra dig besviken ang. analoga mixerbord. Har slängt ut det bordet (eller nåja sålt det för småpengar) och kör numer helt på Protools. Än så länge med digirack 002 och separata micpreamps men så småningom blir det väl ett HD-system. Jag tycker helt enkelt att jag får till ett betydligt bättre ljud i datorn än vad jag fick i bordet och dessutom blev det ergonomiskt mycket bättre att jobba när man fick väck bordet. Skall uppdatera hemsidan med ny info och nya bilder snart.

Skall man köra analogbord så behöver man komma rätt högt i klass om det skall bli bättre än i datorn men sen är det ju upp till var och en hur man vill jobba. Vad har du tänkt dig då för bord ? I klassen under Neve och SSL så är det ju inte så blodigt dyrt men man får ju dock räkna med lite servicekostader på äldre bord.

MVH

Mattias

Aha, ja att mixa i datorn funkar ju det också 😠

Jag gillar att mixa via mixer och extern outboard. Ljudkvalitén har ju helt o hållet o göra med vilken klass det är på bordet, helt klart. Jag lurar lite på ett AMEK-bord...typ Rembrandt eller ett Mozart...vi får se vad det blir i slutändan.

Äldre bord behöver ju oftast recappas mer eller mindre, men gör man det själv så kommer man rätt billigt undan.

Men först måste man ha en lokal att vara i, har jag hört 😠

Har letat lite efter dörrar men det är inte så lätt att hitta nåt lämpligt. Får väl hålla ögonen öppna framöver helt enkelt.

Mvh / Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Småland - där har du ju Sveriges alla snickerier. Ring och kolla om de inte har någon dörr med skönhetsfel eller liknande som det kan slumpa bort.

//nemo

Redigerat av captain nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

annars ngt som är jädrans bra, är att skaffa gamla lägenhetsdörrar o proppa igen brevinkastet. hade liknande i en gammal studio. funkar galant!!

edit: schysst soundtracsbord. har ett mindre som låter asgött de me.😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Småland - där har du ju Sveriges alla snickerier. Ring och kolla om de inte har någon dörr med skönhetsfel eller liknande som det kan slumpa bort.

//nemo

He he, du har nog rätt...ska ringa runt o kolla läget, blir en del samtal eftersom det finns en hel del snickerier här nere...men men...vad gör man inte för konsten 😏

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

😏 Oush! Sjukt snygg ritning!  😳

.Viktor

Den ser ut att vara gjord i Sketchup. Jag testade det för ett tag sedan, väldigt enkelt att jobba med.

Ser ut att bli riktigt schyssta utrymmen.

Stämmer bra det...jag har gjort ritningen i SketchUp, funkar kanonbra att göra snygga ritningar i. Även om det kan ta tid att göra detaljritningar med exakta mått så kan man på ett relativt snabbt sätt skissa fram nåt som liknar det man har haft som tanke i huvet.

De utrymmen som jag har ritat är akustiskt uträknade (även om man nu inte kan se hur rumsakustiken blir på denna ritning) så jag hoppas att allt blir bra även i verkligheten, vi får väl se hur det går med det hela 😎

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

annars ngt som är jädrans bra, är att skaffa gamla lägenhetsdörrar o proppa igen brevinkastet. hade liknande i en gammal studio. funkar galant!!

edit: schysst soundtracsbord. har ett mindre som låter asgött de me.😏

Jepp, lägenhetsdörrar är sketabra, synd bara att det är så svårt att hitta dem just nu när man behöver själv *s*

Jag har just skaffat mig ett Allen&Heath GS3000 bord som låter väldans nice...längtar till att få klar min lokal så man kan installera mixern 😳

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

annars ngt som är jädrans bra,  är att skaffa gamla lägenhetsdörrar o proppa igen brevinkastet. hade liknande i en gammal studio. funkar galant!!

edit: schysst soundtracsbord. har ett mindre som låter asgött de me.😏

Jepp, lägenhetsdörrar är sketabra, synd bara att det är så svårt att hitta dem just nu när man behöver själv *s*

Jag har just skaffat mig ett Allen&Heath GS3000 bord som låter väldans nice...längtar till att få klar min lokal så man kan installera mixern 😳

/Micke

men fan kolla blocket!!! har sett ngra där..annars är det bara o knalla ner till närmsta hyresbostädsföretag(hmmm!?) o kolla där..det gjorde vi o fick 2 st. för 500:- stycket!

om du kollar mitt tidigare inlägg så ser du att jag håller på mitt i en renovering jag med!

peace bro!

förresten du känner ingen som har en manual till ett soundtracs 16-8-16, jag behöver en sådan!

Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

annars ngt som är jädrans bra,  är att skaffa gamla lägenhetsdörrar o proppa igen brevinkastet. hade liknande i en gammal studio. funkar galant!!

edit: schysst soundtracsbord. har ett mindre som låter asgött de me.😄

Jepp, lägenhetsdörrar är sketabra, synd bara att det är så svårt att hitta dem just nu när man behöver själv *s*

Jag har just skaffat mig ett Allen&Heath GS3000 bord som låter väldans nice...längtar till att få klar min lokal så man kan installera mixern 😄

/Micke

men fan kolla blocket!!! har sett ngra där..annars är det bara o knalla ner till närmsta hyresbostädsföretag(hmmm!?) o kolla där..det gjorde vi o fick 2 st. för 500:- stycket!

om du kollar mitt tidigare inlägg så ser du att jag håller på mitt i en renovering jag med!

peace bro!

förresten du känner ingen som har en manual till ett soundtracs 16-8-16, jag behöver en sådan!

Jonas

Jodu, jag lusläser Blocket varje dag 😄 Tyvärr så säljs det inte så många dörrar just nu, det finns några stycken 25db dörrar men dom har ingen karm och ligger typ 40mil ifrån mig, blir rätt dyra dörrar då kan man säga 😎 Sen så har jag ju inte budget att köpa för dyra dörrar heller så alla dessa säkerhetsdörrar som kostar 3000:- och uppåt är ju bara att glömma trots att dom skulle funka jättebra, hmm, man borde kanske köpa sig en trisslott...ja jag tror banne mig att jag gör det idag, återkommer senare och meddelar vinsten 😆

Jag har ringt runt till allt och alla här i den lilla kuststaden men ingen har nåt ståendes som man får köpa, så man känner sig lite frustrerad tyvärr. Men skam den som ger sig...jag ska bara hitta 4st ljuddörrar inom snar framtid.

Aha, du är i renoveringstagen du...ja då har du ju att göra...he he. Vad gör du då, bygger nytt eller rustar upp gammal lokal??

Jag bygger för fullt varje dag och håller just nu på att resa innerväggarna, kontrollrummet formar sig och det börjar kännas väldigt trevligt. Har väl nån månad kvar innan man ens kan tänka på att installera en mixer, men men, det kommer.

Hittar du ingen manual du kan tanka ner på nätet kan det vara svårt, försök att kolla med olika musikaffärer i Sverige, nån av dom borde ha koll på läget.

Jag vet att det annars finns att beställa allt möjligt här bl.a: http://www.candisc.com/ranger/manuals2.htm

Du kan även kontakta Soundtracs Tech Support Manager utifall han kan hjälpa dig: tony@digiconsoles.com

God lück!

Mvh / Majkel

Link to comment
Dela på andra sajter

Oskarshamn litet? Skojar du? Min stad var mindre...

Hittade min dörr genom att knalla upp, knacka på och fråga efter den tekniskt ansvarige. Telefon är för enkelt att säga nej på. Kommunala bolag har ibland småtrasiga, eller bara utbytta, lägenhetsdörrar stående. De skall hålla 35dB. Dock får man räkna med att tillverka en ny karm själv, eftersom de oftast ryker när man plockar ut dörren.

Här är några att prova:

Oskarshamnsboende

Link to comment
Dela på andra sajter

Oskarshamn litet? Skojar du? Min stad var mindre...

Hittade min dörr genom att knalla upp, knacka på och fråga efter den tekniskt ansvarige. Telefon är för enkelt att säga nej på. Kommunala bolag har ibland småtrasiga, eller bara utbytta, lägenhetsdörrar stående. De skall hålla 35dB. Dock får man räkna med att tillverka en ny karm själv, eftersom de oftast ryker när man plockar ut dörren.

Här är några att prova:

Oskarshamnsboende

Är man van vid Stockholm så är Oskarshamn litet...tycker jag i alla fall :rolleyes:

Tack för länken, ska kolla läget om det finns nån som har nåt ståendes i nåt förråd eller så, man kan ju alltid hoppas.

Mvh / Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...