hippie54 Postat 14 maj 2006 Postat 14 maj 2006 jag anvÀnder uteslutande vst pluggar för piano, just nu Àr det art vista som jag anvÀnder, Gör Electro/soul musik typ men har aldrig varit nöjd med hur pianot sitter i mixen den tar för mycket plats och Àr för otydlig Àven nÀr jag mixar ner till mono och stryper den under lÄga mellan registret Jag vill ha ett brilliant ljud med tydlig attack, LÄter sÄ jÀvla trött nu=( ifall nÄgon anvÀnder art vista, vilken preset lÀmpar sig bra för detta Ä vilka effekter anvÀnder ni, gÀrna lite tips pÄ eq istÀllningar vore nice ocksÄ Àven om det Àr svÄrt utan att fÄ höra hur det lÄter.
surikatmamma Postat 14 maj 2006 Postat 14 maj 2006 Tips pÄ bra pianosamplingar skulle uppskattas vÀldigt mycket av mig ocksÄ! Flygel gÄr ocksÄ bra, och det gör inget om det Àr gratis!
hippie54 Postat 14 maj 2006 TrÄdstartare Postat 14 maj 2006 kÀnns som att samplade pianon/flyglar sÀllan funkar i en lÄt som inte frÄn början Àr gjord för det, man kanske borde testa med mer synth piano ljud, de Àr ju mindre detaljerade och borde pÄ sÄ sÀtt vara lÀttare att klÀmma in
Florian le Sage Postat 14 maj 2006 Postat 14 maj 2006 varför inte spela in ett riktigt piano om alla samplingar Àr sÄ kassa...jag har testat "the grand" osv och gillar dem verkligen inte,men det Àr vÀl för att jag Àr pianist... jag pannar alltid ut pianot fullt...nÀstan alltid i alla fall-beroende pÄ övrigt innehÄll etc...
surikatmamma Postat 14 maj 2006 Postat 14 maj 2006 varför inte spela in ett riktigt piano om alla samplingar Àr sÄ kassa... Det skulle jag göra om jag hade ett. NÄn gÄng ska jag vÀl skaffa mig ett riktigt men just nu fÄr jag köra sampler.
Florian le Sage Postat 14 maj 2006 Postat 14 maj 2006 (redigerat) tycker jag-idag skĂ€nkes ju pianon eller kastas pĂ„ tippen...ett tillfĂ€lle för mĂ„nga av er och samtidigt ett symptom pĂ„ mĂ€nniskors dumhet och blinda tro pĂ„ allt vad digitalt heter...en kulturdöd som kryper pĂ„ oss! đ Redigerat 14 maj 2006 av Florian le Sage
surikatmamma Postat 14 maj 2006 Postat 14 maj 2006 tycker jag-idag skĂ€nkes ju pianon eller kastas pĂ„ tippen...ett tillfĂ€lle för mĂ„nga av er och samtidigt ett symptom pĂ„ mĂ€nniskors dumhet och blinda tro pĂ„ allt vad digitalt heter...en kulturdöd som kryper pĂ„ oss! đ Har faktiskt kollat flera annonser pĂ„ blocket och liknande dĂ€r pianon skĂ€nkes bort eller sĂ€ljs för nĂ„gra hundra, och det Ă€r frestande att slĂ„ till och hyra ett slĂ€p och dra ivĂ€g och sen lĂ„ta ett proffs stĂ€mma pianot. Det kan ju inte bli sĂ„ fasligt dyrt jĂ€mfört med att köpa nytt?
allansson Postat 14 maj 2006 Postat 14 maj 2006 tycker jag-idag skĂ€nkes ju pianon eller kastas pĂ„ tippen...ett tillfĂ€lle för mĂ„nga av er och samtidigt ett symptom pĂ„ mĂ€nniskors dumhet och blinda tro pĂ„ allt vad digitalt heter...en kulturdöd som kryper pĂ„ oss! đ Har faktiskt kollat flera annonser pĂ„ blocket och liknande dĂ€r pianon skĂ€nkes bort eller sĂ€ljs för nĂ„gra hundra, och det Ă€r frestande att slĂ„ till och hyra ett slĂ€p och dra ivĂ€g och sen lĂ„ta ett proffs stĂ€mma pianot. Det kan ju inte bli sĂ„ fasligt dyrt jĂ€mfört med att köpa nytt? Skulle göra jag med om jag inte bodde i korridorrum och hade haft plats med ett piano. đ SĂ„ dĂ„ fĂ„r man hĂ„lla sig till kasst samplade pianon.
hippie54 Postat 14 maj 2006 TrÄdstartare Postat 14 maj 2006 alltsÄ problemet hÀr Àr inte att samplingarna Àr dÄliga, och Àven om sÄ vore fallet sÄ kan jag garantera de flesta hÀr att ni inte har grejor för att göra det bÀttre. utan mitt problem Àr att flyglar e sÄ otroligt detaljerade att det alltid kommer att tjocka till mixen Ä göra den full av överflödig information. samtidigt som det Àr svÄrt att eq,a till ljudet utan att man direkt kÀnner att sjÀlva flygelljudet blir för tunt. det Àr dÀr jag behöver hjÀlp med tips
allansson Postat 14 maj 2006 Postat 14 maj 2006 Du har inget samplat piano som inte Ă€r en flygel dĂ„? đ Det kanske skulle passa bĂ€ttre in i lĂ„ten?
godhead Postat 15 maj 2006 Postat 15 maj 2006 Akoustik Piano Àr ju grymt. Och sÄ lite kompressor pÄ det...
GÀst Postat 15 maj 2006 Postat 15 maj 2006 SjÀlv Àr jag ganska sÄ petig med just piano/flygelljud. Men ett hett tips Àr den gamla beprövade Alesis QS-serien. Har en QS8.1 som alltid (nÀstan) sitter rÀtt. Ljudet som soloinstrument funkar men Àr lite vÀl tunt dÀremot skÀr det rÀtt igenom mixen pÄ ett mkt behagligt sÀtt. Tror att det Àr nÀstan samma ljud i NanoSyntharna. QS8.1 har lite omarbetade samplingar men i princip Àr det samma. Allt ovanstÄende Àr naturligtvis enligt mig sjÀlv och ur "min" musiks synpunkt. Men det kanske funkar för andra ÄxÄ. Olle
Florian le Sage Postat 15 maj 2006 Postat 15 maj 2006 man fĂ„r karva lite i bottenregistret/lo-mid... đ±
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 15 maj 2006 Postat 15 maj 2006 Styr "det-som-kolliderar-med-pianot" in i en group. Styr pianot in i en annan grupp. LÀgg en sidechainkompressor pÄ pianot, och triggern pÄ "killisionsgroupen". Lek med thresholden tills du fÄr en maximalt 3-4-5 dB's komprimering beroende pÄ situationen i musiken. Detta grÀver ofta ganska transparent fram pianot. EQ-grÀvandet mÄste du nog ÀndÄ göra troligen.
Linus Postat 15 maj 2006 Postat 15 maj 2006 man fĂ„r karva lite Bra ordval. Pressa pianokanalen med eq tills klangen sitter dĂ€r... đ Och vad gĂ€ller samplingar, verkar mĂ„nga gĂ„ efter dessa multi-gigabyte-steinway-liknande flyglar... Dessa funkar sĂ„klart jĂ€ttebra till flygel - men inte till popkompspiano! Flygel lĂ„ter flygel och piano lĂ„ter piano. Till populĂ€rmusik vill man helst ha ett operfekt, fast hyffsat renstĂ€mt, piano. Och webben erbjuder mĂ„nga samplade pianon (och flyglar) för gratis nedladdning. Ladda hem lite Soundfonts och sen kan du smĂ€tta pĂ„ klaviaturen.
batmannen Postat 15 maj 2006 Postat 15 maj 2006 Testa ifall typ Korg M1s/T eller nĂ„gon av Rolands JV/JX pianoljud funkar i mixen. De lĂ„ter ju inte bra om man solospelar dem, men i en mix Ă€r det ju helt andra bullar som gĂ€ller đ
Claes Holmerup Postat 15 maj 2006 Postat 15 maj 2006 Det finns ocksÄ fina piano-bibliotek med vanliga pianon pÄ exempelvis http://www.precisionsound.net och http://www.sampletekk.com .
Impey Postat 15 maj 2006 Postat 15 maj 2006 bra tips i denna trÄden. brukar alla panorera ut pianot till max? tycker det Àr svÄrt att fÄ det att lÄta bra men kanske gör fel ÀndÄ
Claes Holmerup Postat 15 maj 2006 Postat 15 maj 2006 (redigerat) Ett piano tÀcker inte hela bredden i verkligheten - sÄ varför ska det göra det nÀr man har spelat in...? Jag skulle absolut ha det inspelat i stereo, men skulle inte lÄta det ligga hela vÀgen frÄn vÀnster till höger. Det lÄter inte naturligt dÄ, utan man fÄr dra ihop stereobilden pÄ pianot om det Àr för brett frÄn början... Enda gÄngen jag kanske skulle köra pianot i full stereo, skulle nog vara om det var det enda instrumentet - men Àven dÄ skulle jag vara mycket tveksam. Det lÄter bÀttre om det inte Àr fullt sÄ brett - och man i stÀllet gör det större med hjÀlp av ett snyggt reverb. Det lÄter mer naturligt. TÀnk dig en scen med ett piano och tÀnk var lyssnaren sitter. Hur hör du direktljudet? Jo - i princip som frÄn en punkt pÄ scenen. Det större ljudet du hör, Àr naturligt reverb i konsertsalen och inte pianots direktljud. DÄ blir det bÀst att försöka Äterskapa liknande förutsÀttningar vid mixen ocksÄ - Ätminstone om man inte Àr ute efter att skapa en speciell effekt med ljudet, i stÀllet för att fÄ det att lÄta naturligt... Det Àr förstÄs en helt annan femma om man har en ursprunglig sampling dÀr pianot Àr inspelat MED rumsklangen frÄn konsertsalen, frÄn lÀmplig lyssningsposition. DÄ behöver man ha hela paketet fullt stereopanorerat... Redigerat 15 maj 2006 av Claes
tomazopantera Postat 15 maj 2006 Postat 15 maj 2006 sampletank har ett gratispiano pÄ sin site... tror Àven sampletank finns i en gratisutgÄva.. Hursomhelst, pianot lÄter bra.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.