Jump to content
Annons

Det här lät ju inge bra...


stenerlov

Recommended Posts

Tjenare!

Spelar in sång med en Röde NT1000, JJLabs mickkabel 4 meter in i en TFPro micpreamp (inbyggd i mitt EMU 1820).

Problemet är att jag direkt när jag slår på micken och volymen får tidvis "fladder" låter som om det blåser (puffar till) svagt i micken med ett antal sekunders mellanrum. Det är inte så mycket men väl hörbart på det inspelade spåret.

Vad kan detta bero på? Något med att xlr-kabeln ligger på golvet, är för nära min stereo eller mitt ljudkort eller?

/Calle

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan tyvärr inte lägga upp ljudfil, har inget serverutrymme.

Men enkelt uttryckt så är det ett korta "flappande" ljud puffliknande - som kommer stötvis med ett antal sek mellanrum.

Jag har inga strömsladdar över bordet där micksladden går - men under bordet finns ett antal förlängningsdosor m.m.

Var brukar den svaga länken sitta?

Jag spelar in inomhus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror lite på hur karaktären på ljudet är, så en inspelning hade absolut kunnat hjälpa... Nåja - några tankar från mig i alla fall:

Vid mina mictester upptäckte jag för något år sedan att en gammal trådlös telefon (den blev pensionerad efter den upptäckten...) störde på något skumt sätt om den eller dess basstation fanns för nära micen.

Det kan också vara fantommatningen som inte har hunnit stabiliseras - eller att micen eller preampen är trasig... Blir det likadant om fantommatningen har varit igång en stund? Har du möjlighet att testa med en annan mic - eller en annan preamp?

Har du lysrör eller lågenergilampor i närheten, så är det vanligt att de stör. Om din studio inte är jordad, kan det också uppstå skumma fenomen. Om studion sitter på samma fas som störande förbrukare, som kyl, frys, spis etc, så kan det krypa in störningar den vägen också. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har inte glapp i XLR-kontakten?..det låter lite grann som när man får rundgång genom en effektenhet..

Har du kollat så insignalen inte är internt routad till samma utgång? och att du har någon form av rundgång?..stormembran brukar ju vara jäkligt känsliga även vi låg förstärkning

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...