Jump to content
Annons

Glad elektronisk pop


Recommended Posts

LÅTNAMN: Cinematic

ARTIST/GRUPP: Sakkeh

GENRE: Glad elektronisk pop

LÅTLÄNGD: 4:18

KOMPOSITÖR: Jag (Sakkeh)

PRODUCENT: Jag

EV. MEDVERKANDE: Bara jag

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: MP3

STORLEK: 3,9 MB

STATUS: I princip färdig demo, tror inte jag kommer ändra nåt på den

LÅTLÄNK: LÅTEN

Min första låt som har blivit helt klar. Gjord helt i fruity loops, den blev helt okej i mitt tycke, men jag vet att jag kan bli bättre.

Redigerat av boudo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

tycker det låter som musik från ett tv/data-spel från 80/90-talet. inte riktigt min musik. så glad tycker jag inte låten var heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Introriffet är hur schysst som helst, underbart fulsnyggt ljud. Ljudet som du har på leaden däremot känns typ... gjort.

Tryck undan bitpopkomplexen du har så kan du vara något riktigt fint på spåren! Sång och bättre mix skulle lyfta det här otroligt mycket tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herregud.. 🙂 Det låter ju som nåt slags dataspel från 80-talet ju.. Näe.. Jag betackar mig.. Kan inte svara på om det här låter bra eller dåligt.. Jag gillar det defenitivt inte.. men det är jag det.. 🙂

EDIT: glömde berätta att trots att jag jobbat med datorer i 30 år så har jag aldrig spelat nåt dataspel på datorer.. Förutom Tetris en sväng på 80-talet... Jag kan alltså inget alls om det här med dataspel 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Master Peo (oregistrerad)

Jag förstår, att du känner dej stolt: Det här är den första låt, som du har gjort helt klar. Men förhoppningsvis kommer du att lyssna till låten med lite mer kritiska öron om några år, då du har fått lite mer erfarenhet.

Det här låter som de melodier, som jag (med stor möda) programmerade ihop på min lilla Commodore 64 i början av 80-talet. Men det har faktiskt hänt en del sedan dess. Det som är mest störande med den här sortens musik är att den är så mekanisk: Det är musik producerad av en maskin, inte en mänsklig skapande artist. Om det här är typiskt för vad man kan producera med Fruity Loops, skulle jag rekommendera dej att skaffa dej ett mer avancerat musikprogram.

Försök hitta DIN EGEN personliga stil med dina egna personliga musikaliska uttrycksmedel!

Peo

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte nöjd över den feedback du fått hitils, så jag ska ge det ett försök själv.

För mig är själva stämningen en låt vill förmedla första prioritet, för mig som lyssnare. Och där får du nästan toppbetyg av mig. Den är inte direkt sorglig eller glad, men man mår bra av den - blir alldeles varm i kroppen! Det är väl det som är meningnen med musik?

Jag tycker man kan få ut bättre ljudkvalité dock. Personligen hade jag skruvat lite mer på A(ttack) D(ecay) S(ustain) R(elease) effekterna på många av ljuden, för att få dem lite mer levande. Mer Equalizer, Reverb och Delay också!

Jag mår bra av att veta att den underbara gamla dataspelsmusiken hålls vid liv av vissa. Jag är inget större fan av chip-musik dock, men det här är bättre ljudkvalité så det är behagligare att lyssna på.

Hursomhelst är kompositionen intelligent och mer variationsrik än många jobbiga låtar man hör på radion nuförtiden faktiskt.

Fortsätt i den här stilen, men skruva mer och lägg på mer effekter för ljudets skull.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår, att du känner dej stolt: Det här är den första låt, som du har gjort helt klar. Men förhoppningsvis kommer du att lyssna till låten med lite mer kritiska öron om några år, då du har fått lite mer erfarenhet.

Det här låter som de melodier, som jag (med stor möda) programmerade ihop på min lilla Commodore 64 i början av 80-talet. Men det har faktiskt hänt en del sedan dess. Det som är mest störande med den här sortens musik är att den är så mekanisk: Det är musik producerad av en maskin, inte en mänsklig skapande artist. Om det här är typiskt för vad man kan producera med Fruity Loops, skulle jag rekommendera dej att skaffa dej ett mer avancerat musikprogram.

Försök hitta DIN EGEN personliga stil med dina egna personliga musikaliska uttrycksmedel!

Peo

Tänkte bara poängtera att det oftast inte beror på programmet these days, förutsatt att man använder ett någorlunda modernt program. Jag håller verkligen inte med om att en maskin inte har förmågan att uttrycka känsla. Bara man behärskar effekter som te x slides, vibrato, och diverse dynamik så kan man få fram minst lika mycket känsla som om man spelade med ett "riktigt" instrument (och ja, en mänsklig skapande artist kan använda en maskin för ändamålet.) Bara man lägger ned tid så... Man kan inte bara skriva noterna och tro att det är klart/maskinen fixar resten.

Å andra sidan så kanske det "mekaniska" är charmigt för vissa.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte nöjd över den feedback du fått hitils, så jag ska ge det ett försök själv.

För mig är själva stämningen en låt vill förmedla första prioritet, för mig som lyssnare. Och där får du nästan toppbetyg av mig. Den är inte direkt sorglig eller glad, men man mår bra av den - blir alldeles varm i kroppen! Det är väl det som är meningnen med musik?

Jag tycker man kan få ut bättre ljudkvalité dock. Personligen hade jag skruvat lite mer på A(ttack) D(ecay) S(ustain) R(elease) effekterna på många av ljuden, för att få dem lite mer levande. Mer Equalizer, Reverb och Delay också!

Jag mår bra av att veta att den underbara gamla dataspelsmusiken hålls vid liv av vissa. Jag är inget större fan av chip-musik dock, men det här är bättre ljudkvalité så det är behagligare att lyssna på.

Hursomhelst är kompositionen intelligent och mer variationsrik än många jobbiga låtar man hör på radion nuförtiden faktiskt.

Fortsätt i den här stilen, men skruva mer och lägg på mer effekter för ljudets skull.

Du skämtar, va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte nöjd över den feedback du fått hitils, så jag ska ge det ett försök själv.

För mig är själva stämningen en låt vill förmedla första prioritet, för mig som lyssnare. Och där får du nästan toppbetyg av mig. Den är inte direkt sorglig eller glad, men man mår bra av den - blir alldeles varm i kroppen! Det är väl det som är meningnen med musik?

Jag tycker man kan få ut bättre ljudkvalité dock. Personligen hade jag skruvat lite mer på A(ttack) D(ecay) S(ustain) R(elease) effekterna på många av ljuden, för att få dem lite mer levande. Mer Equalizer, Reverb och Delay också!

Jag mår bra av att veta att den underbara gamla dataspelsmusiken hålls vid liv av vissa. Jag är inget större fan av chip-musik dock, men det här är bättre ljudkvalité så det är behagligare att lyssna på.

Hursomhelst är kompositionen intelligent och mer variationsrik än många jobbiga låtar man hör på radion nuförtiden faktiskt.

Fortsätt i den här stilen, men skruva mer och lägg på mer effekter för ljudets skull.

Du skämtar, va?

Ang. vad?

Jag lyssnar visserligen med Laptop men låter ändå bättre än annat jag hört...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte nöjd över den feedback du fått hitils, så jag ska ge det ett försök själv.

För mig är själva stämningen en låt vill förmedla första prioritet, för mig som lyssnare. Och där får du nästan toppbetyg av mig. Den är inte direkt sorglig eller glad, men man mår bra av den - blir alldeles varm i kroppen! Det är väl det som är meningnen med musik?

Jag tycker man kan få ut bättre ljudkvalité dock. Personligen hade jag skruvat lite mer på A(ttack) D(ecay) S(ustain) R(elease) effekterna på många av ljuden, för att få dem lite mer levande. Mer Equalizer, Reverb och Delay också!

Jag mår bra av att veta att den underbara gamla dataspelsmusiken hålls vid liv av vissa. Jag är inget större fan av chip-musik dock, men det här är bättre ljudkvalité så det är behagligare att lyssna på.

Hursomhelst är kompositionen intelligent och mer variationsrik än många jobbiga låtar man hör på radion nuförtiden faktiskt.

Fortsätt i den här stilen, men skruva mer och lägg på mer effekter för ljudets skull.

Du skämtar, va?

Om du verkligen tror att han skämtar så måste du vara ganska inskränkt, typ. Även om den här låten har vissa brister så finns det mycket som låter snarlikt och som har en ganska stor (ja förhållandevis såklart!) publik. Även om jag personligen är rätt trött på renodlad musik av den här typen, så tror/vet jag definitivt det går att göra intressanta saker med sånna här element.

Men tro inte att ljuden i den här låten låter som de gör pga bristande känsla för musik eller nåt sånt - det är helt enkelt andra ideal än vad du har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du verkligen tror att han skämtar så måste du vara ganska inskränkt, typ. Även om den här låten har vissa brister så finns det mycket som låter snarlikt och som har en ganska stor (ja förhållandevis såklart!) publik. Även om jag personligen är rätt trött på renodlad musik av den här typen, så tror/vet jag definitivt det går att göra intressanta saker med sånna här element.

Men tro inte att ljuden i den här låten låter som de gör pga bristande känsla för musik eller nåt sånt - det är helt enkelt andra ideal än vad du har.

Nej, jag är verkligen inte inskränkt. Du måste ju hålla med om att det inte låter bra ?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du verkligen tror att han skämtar så måste du vara ganska inskränkt, typ. Även om den här låten har vissa brister så finns det mycket som låter snarlikt och som har en ganska stor (ja förhållandevis såklart!) publik. Även om jag personligen är rätt trött på renodlad musik av den här typen, så tror/vet jag definitivt det går att göra intressanta saker med sånna här element.

Men tro inte att ljuden i den här låten låter som de gör pga bristande känsla för musik eller nåt sånt - det är helt enkelt andra ideal än vad du har.

Nej, jag är verkligen inte inskränkt. Du måste ju hålla med om att det inte låter bra ?!

Du fortsätter att bli uppfattad som inskränkt sålänge du fortsätter på det där viset i alla fall; inga som helst argument för din sak.

Jag har i alla fall förklarat varför jag tycker det låter bra; som sagt, produktionen är långt ifrån perfekt, men kompositionen och känslan är riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Charmigt, torrt, gulligt, vemodigt, elektroniskt!

Härlig snutt! Visst finns det saker som man skulle kunna putsa på, t.ex. att försöka få lite mer dynamik i det (inte ha samma velocity på allt) m.m.

Tycker att en del människor i den här tråden är lite väl inskränkta i sitt gitarrspelande..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag skulle förresten rekommendera att du börjar på en ny snutt med "kritiken" som du fått i åtankarna istället för att börja rota i ett projekt som du själv tycker är stängt..

Man lär så länge man lever, tro på dig själv bara så blir det bra i slutändan..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det har faktiskt hänt en del sedan dess. Det som är mest störande med den här sortens musik är att den är så mekanisk: Det är musik producerad av en maskin, inte en mänsklig skapande artist.

[sarkasm]Javisst, för sjutton, det glömde jag! I datorprogram behöver man bara trycka på en knapp så skapas musiken åt en helt automagiskt! Så sa en kommentator på melodifestivalen en gång iallafall, så det MÅSTE vara sant..[/sarkasm]

Du behöver nog ändra lite referenspunkter i ditt liv! Bakom ett musikstycke så finns det alltid en mänsklig tänkande hjärna..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre produktion och lite mindre repetativt så är det inte så långt från vad Teadybears STHLM har tryckt ut sig de senaste åren.

Jag tycker det är skönt.

släng in lite "crusing in my van, summertime och det är varmt som faan

looking out for a babe or two, brumm brumm häng med till mitt pojkrum.."

texter så är du garanterad rotation på P3 i sommar.

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Jag sätter 100 kr på att jag tycker att Classic's absoluta favoritlåt låter skit.

Sen sätter jag 100 kr till på att hans inställning är jävligt taskig.

Det är nu andra gången jag lyssnar på detta. Stämningen är som sagt bra, att produktionen är lite low skiter jag i, men trummorna tycker jag inte om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Master Peo (oregistrerad)
Men det har faktiskt hänt en del sedan dess. Det som är mest störande med den här sortens musik är att den är så mekanisk: Det är musik producerad av en maskin, inte en mänsklig skapande artist.

[sarkasm]Javisst, för sjutton, det glömde jag! I datorprogram behöver man bara trycka på en knapp så skapas musiken åt en helt automagiskt! Så sa en kommentator på melodifestivalen en gång iallafall, så det MÅSTE vara sant..[/sarkasm]

Du behöver nog ändra lite referenspunkter i ditt liv! Bakom ett musikstycke så finns det alltid en mänsklig tänkande hjärna..

/Daniel

Det blir nästan skrattretande, när du för upp diskussionen på en filosofisk nivå och ger mej rådet att "ändra lite referenspunkter i mitt liv". Det här är tydligen ett känsoladdat ämne, vilket framgår av att du antingen gör dej själv eller mej dummare än vi i själva verket är. Jag trodde min tankegång var klar, men uppenbarligen behöver åtminstone du en närmare förklaring:

Självfallet är jag medveten om att det bakom varje musikstycke alltid finns en mänsklig tänkande hjärna. Det trodde jag läsaren skulle begripa själv. Den intressanta frågan är: Är det människan, som styr maskinen (= datorn musikprogrammet ...) eller är det maskinen, som styr människan, när musikstycket kommer till? Detta gäller inte bara för den här kompositionen utan är typiskt för allt musikskapande. där en dator är inblandad.

Peo

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar till: Master Peo

Självfallet är jag medveten om att det bakom varje musikstycke alltid finns en mänsklig tänkande hjärna. Det trodde jag läsaren skulle begripa själv. Den intressanta frågan är: Är det människan, som styr maskinen (= datorn musikprogrammet ...) eller är det maskinen, som styr människan, när musikstycket kommer till? Detta gäller inte bara för den här kompositionen utan är typiskt för allt musikskapande. där en dator är inblandad.

Peo

Vad är din egentliga poäng???

Datorn är ju ett hjälpmedel för att göra sin vision till verklighet. T ex ljud som man har svårt att åstadkomma med enbart sin egen röst, kan man med hjälp av en dator eller synth få till verklighet.

Sen om man hittar färdiggjorda ljud som passar in i kompositionen är ju det bara ännu bättre så slipper man göra egna. Jag brukar ofta få inspiration till melodier med fantasifulla ljud. T ex att endast använda en akustisk gitarr-ljud för allting skulle för mig kännas väldigt begränsat, inskränkt och gammalmodigt.

Så länge man har skrivit musiken själv så är det artistens eget verk, oavsett hjälpmedel/instrument. Jag menar, varför ska man dra gränsen just vid dator? Med ditt resonemang kan man ju lika säga att gitarr ligger i samma kategori - det är inte du som gör ljuden, det är DEN.

Om du syftar på dynamik och sådant så får jag repetera mig själv; dessa effekter kan man få till med datorn också.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Självfallet är jag medveten om att det bakom varje musikstycke alltid finns en mänsklig tänkande hjärna. Det trodde jag läsaren skulle begripa själv. Den intressanta frågan är: Är det människan, som styr maskinen (= datorn musikprogrammet ...) eller är det maskinen, som styr människan, när musikstycket kommer till? Detta gäller inte bara för den här kompositionen utan är typiskt för allt musikskapande. där en dator är inblandad.

Znark. Detta diskuterades tillräckligt i början på 80-talet. Och vad kom man fram till? Förmodligen ingenting, i alla fall inget som någon brydde sig om eftersom alla fortsatte att göra musik med datorer.

Vem bryr sig om det är maskinen eller människan som styr? Huvudsaken är att det låter bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Självfallet är jag medveten om att det bakom varje musikstycke alltid finns en mänsklig tänkande hjärna. Det trodde jag läsaren skulle begripa själv. Den intressanta frågan är: Är det människan, som styr maskinen (= datorn musikprogrammet ...) eller är det maskinen, som styr människan, när musikstycket kommer till? Detta gäller inte bara för den här kompositionen utan är typiskt för allt musikskapande. där en dator är inblandad.

Znark. Detta diskuterades tillräckligt i början på 80-talet. Och vad kom man fram till? Förmodligen ingenting, i alla fall inget som någon brydde sig om eftersom alla fortsatte att göra musik med datorer.

Vem bryr sig om det är maskinen eller människan som styr? Huvudsaken är att det låter bra.

Haha, precis.

Det känns ju även lite skrattretande att Peo fortsätter på samma filosofiska spår som han från början själv tyckte var skrattretande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men herregud, snacka om att man inte har nån koll alls om man klagar på ljudet i sån här musik!

Jag gillar ljuden och konceptet, men har lite kritik. Som MarcusRombo redan sagt är trummorna rätt tråkiga, byt ut mot lite mer "orealistiska" ljud och prova gärna att göra ett lite hetsigare komp, varför inte dubbeltempo?

Skulle vara tufft med en riktigt knarrig basgång i bakgrunden också. Den bas som kommer in vid 1:02 är aningen hög lite väl basig, så skär lite där.

Vad gäller arrangemanget får det gärna vara lite fler variationer, du kan ju behålla grundmelodin men trixa lite med kompet. Låten känns lite för lång också för min smak, men min inställning är ju att en låt måste vara antingen under 2 minuter eller över 6 för att jag ska gilla det riktigt mycket.

Väldigt bra jobbat! Skit i vad alla tråkiga folkhögskolemusiker säger. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det har faktiskt hänt en del sedan dess. Det som är mest störande med den här sortens musik är att den är så mekanisk: Det är musik producerad av en maskin, inte en mänsklig skapande artist.

[sarkasm]Javisst, för sjutton, det glömde jag! I datorprogram behöver man bara trycka på en knapp så skapas musiken åt en helt automagiskt! Så sa en kommentator på melodifestivalen en gång iallafall, så det MÅSTE vara sant..[/sarkasm]

Du behöver nog ändra lite referenspunkter i ditt liv! Bakom ett musikstycke så finns det alltid en mänsklig tänkande hjärna..

/Daniel

Det blir nästan skrattretande, när du för upp diskussionen på en filosofisk nivå och ger mej rådet att "ändra lite referenspunkter i mitt liv". Det här är tydligen ett känsoladdat ämne, vilket framgår av att du antingen gör dej själv eller mej dummare än vi i själva verket är. Jag trodde min tankegång var klar, men uppenbarligen behöver åtminstone du en närmare förklaring:

Självfallet är jag medveten om att det bakom varje musikstycke alltid finns en mänsklig tänkande hjärna. Det trodde jag läsaren skulle begripa själv. Den intressanta frågan är: Är det människan, som styr maskinen (= datorn musikprogrammet ...) eller är det maskinen, som styr människan, när musikstycket kommer till? Detta gäller inte bara för den här kompositionen utan är typiskt för allt musikskapande. där en dator är inblandad.

Peo

Det är bra att du själv går in i en djupare filosofisk nivå när du själv säger att jag är skrattretande när jag går in i något som du kallar en filosofisk nivå.

Allt jag vill säga är att jag är trött på alla fools som tror att det är lättare att skapa musik enbart genom att använda sig av en dator/sequencer som ett verktyg; även fast du kanske inte säger så själv så gav du ett klart sken av det med din jävligt dumma kommentar. Därav mitt snäsiga svar..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska dock inte förstöra denna tråden med en vild diskussion. Det slutar bara i skrubbade knän, hårryckningar och gråt.

Om någon har något att säga mig så e-maila mig gärna.

Lycka till med låten Boudo 🙂

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Master Peo (oregistrerad)
Allt jag vill säga är att jag är trött på alla fools som tror att det är lättare att skapa musik enbart genom att använda sig av en dator/sequencer som ett verktyg; även fast du kanske inte säger så själv så gav du ett klart sken av det med din jävligt dumma kommentar. Därav mitt snäsiga svar..

/Daniel

Nu förstår jag lite bättre den snäsiga tonen i ditt svar: Du tror, att jag skulle inbilla mej, att det är lättare att skapa musik med en sequencer i en dator. Det är precis tvärtom: Jag är mycket väl medveten om svårigheterna, eftersom all musik som jag själv har producerat under de senaste 20 åren är datorbaserad och bygger på synthetiska ljud.

Och jag håller helt och hållet med Kricke: Datorn är ett utomordentligt hjälpmedel för att förverkliga sina musikaliska visioner - kanske det bästa vi har, eftersom det inte har de begränsningar, som "vanliga" instrument är behäftade med.

/Peo

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...