Jump to content
Annons

Villken är din favoritfrukt?


Recommended Posts

Annons

Jordgubbar ligger högt i topp, ananas och satsumas likaså. Och jag älskar hallon. Bananer är mest mättande, och äpplen är lite lagom att småäta som mellanmål. Ibland är det svårt att välja en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jordgubbar ligger högt i topp, ananas och satsumas likaså. Och jag älskar hallon. Bananer är mest mättande, och äpplen är lite lagom att småäta som mellanmål. Ibland är det svårt att välja en.

exakt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Clementiner, satsumas, mandariner och allt vad de heter är godast i början av vintern eller under sena hösten. Jag vet inte vilken av varianterna på frukten det är jag tycker mest om (trots att jag är lite fruktnörd) men man brukar kunna känna efter; finns det lite luft under skalet - att det liksom hänger lite löst från själva frukten och är lätt att skala - kan man räkna med en härlig smakupplevelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jordgubbar ligger högt i topp, ananas och satsumas likaså. Och jag älskar hallon. Bananer är mest mättande, och äpplen är lite lagom att småäta som mellanmål. Ibland är det svårt att välja en.

jordgubbar går väl under kategorin bär? 🙂

annars så älskar jag Blåbär och Hallon/smultron/jordgubbar 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annanas

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha sett denna bilen så måste jag nog säga melon(er)! 😎

Det är nog snarare så, att man får avsmak för meloner med en sådan bild... Silikon är INTE gott... 😎😎

Nåja - frukt var det.

Clementiner är en frukt jag gärna äter. Solmogna persikor (de ludna är godare än rakade) och solmogna aprikoser är också riktiga höjdare - som man tyvärr aldrig får tag på här hemma, utan får passa på att äta om man åker söderut... 🙁

Jordgubbar, smultron, björnbär, körsbär och hallon (som alla väl räknas som stenfrukter) är också smaskens - liksom många bär, som svarta och vita vinbär, krusbär, blåbär och vindruvor.

Någon nämnde bananer - men jag har för mig att de egentligen också räknas som bär - och inte frukt... Det är inte alltid så självklart som man kunde önska, vilken grupp olika frukter/bär tillhör... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon nämnde bananer - men jag har för mig att de egentligen också räknas som bär - och inte frukt... Det är inte alltid så självklart som man kunde önska, vilken grupp olika frukter/bär tillhör... 😎

NE.se verkar lite förvirrat på detta ämne:

Blomställningen får färg av de kraftigt röda stödbladen, som faller av allteftersom blomningen fortgår. Då börjar de gröngula frukterna att synas; det kan finnas upp till 300 frukter i en fruktställning, som kan väga omkring 50 kg. Frukten är ett bär där fröna inte kommer till utveckling, och den mognar på 12–14 månader.
banan är en frukt som växer på en av världens största örter. Den upp till 10 meter höga bananplantan är alltså inte ett träd, utan byggd mer som det vi brukar kalla blommor, till exempel blåsippa eller tistel. Den har enorma blad som kan bli 4 meter långa. Frukterna växer i stora klasar med ibland 200 bananer och väger då tillsammans 50 kilo.
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag älskar: smultron, hallon, björnbär, blåbär (även de amerikanska jätteblåbären), bananer (helst Chiquita eller Krav), päron (helst Williams), italienska gula äpplen med stänk på skalet (glömt namnet), jordgubbar, tranbär, hjortron, slånbär, vita vinbär, röda vinbär, svarta vinbär, gröna vindruvor, röda vindruvor, blå mörka vindruvor, ananas, mango, granatäpple, sharonfrukt, passionsfrukter, kiwi, apelsin, grapefrukt, blodapelsin, blodgrape, clementiner, satsumas, persikor och nektariner.

Vad 17 är RAKADE persikor som ni talar om??? Nåt sånt har jag aldrig hört talas om!!! De släta heter Nektariner.

Det enda jag inte äter inom frukt & bär är vattenmelon. Blää!! Jag spyr bara av stanken...

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon nämnde bananer - men jag har för mig att de egentligen också räknas som bär - och inte frukt... Det är inte alltid så självklart som man kunde önska, vilken grupp olika frukter/bär tillhör... 🙂

Jag har ytterligare ett bud. Bananer är en ört!!! 😆

Bananer är nog den frukt (eh... ört) som jag konsumerar mest.

Annars upskattar jag att testa nya frukter.

Persikojuice är jävligt gott, men svårt att få tag på nån med god kvalité i Sverige.

🙂

Edit: Tomejto...Tomato

Redigerat av martinm
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

RAKAD Persika...vad är det???

Fruktjuice och smoothie gör man ju själv annars. Matar den snabba fruktjuicepressen, även med morot, flera gånger i veckan.

En kompis till mig som är Civilingenjör hävdar att banan är den enda frukt som kommer från en annan planet! Den har inte funnits på jorden från början, menar han.

Det är också den mest näringsrika frukten, om man tänker på antalet mineraler och vitaminer m.m., men samtidigt är det den mest slembildande. Inte bra!

Grapefruktjuice är extremt nyttigt. Innehåller ett enzym som är det enda riktigt kända ämne som kan hjälpa alveolerna i lungorna att återbildas. Forskarna har inte funnit detta enzym någon annanstans!

Blodgrape och blodapelsin i viss mån är de enskilda frukter som är mest verksamma för att stärka immunförsvaret vid förkylning.

Att granatäpplen används för att motverka prostatafel och att tranbärsjuice fixar urinkanalerna visste ni väl redan...

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

... blodapelsiner!

På världens bästa barnskiva / kassettband alla kategorier; nämligen KAPTEN SVARTE BILL (Lollo Asplund), historien om världens fegaste sjärövarkapten, så finns den utmärkta slagdängan "Blodapelsinen" med. Jävligt bra. Refrängen går så här och är klistrig:

Hur kommer blodet in i blodapelsinen (aaaaapelsinen)

Ingen mänska vet (ingen mänska vet)

Denna hemlighet (denna hemlighet)

Med på plattan är även TORSKVALSEN och BOMBER OCH GRANATER

...

Nu blir det fruktstund.

Här är infolänk:

http://bibkat.orust.se/sv/opac/visa_visa.a...46996&host_nr=1

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...