Jump to content
Annons

Gentle Giant live 1974 (video)


Nad

Recommended Posts

Annons

Have seen it before......men jag var på GG i konserthuset när Free Hands hade kommit ut och jag kan ännu bli glad när jag tänker tillbaka på den konserten....så outstanding j¤%#¤ bra....

Tänker ofta vad dom skulle befunnit sig idag...rent musikaliskt och ger mig själv svaret....omöjligt att föreställa sig....synd att dom inte kom överens 😏 men glad över det mesta dom gjort :rolleyes::rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Snackade med en polare som är begiven på Gentle Giant, han menade att orsaken till bandets splittring var pressen från skivbolaget att de skulle anpassa sitt sound in i 80-talet (sista skivan de gjorde var ju ett sånt försök utan större framgång tydligen) vilket inte funkade eller inte passade helt enkelt, de hade ju en minst 10 årig karriär bakom sig i alla fall...nån som har mer info om detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar vara en intressant grupp som jag aldrig hört förut, tack för tipset. Påminner (utan påminna egentligen) om ELP tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag missat något? Varför är detta overkligt? Flyger de någonstans under konserten?

Ja de kör med flygande byten! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Snackade med en polare som är begiven på Gentle Giant, han menade att orsaken till bandets splittring var pressen från skivbolaget att de skulle anpassa sitt sound in i 80-talet (sista skivan de gjorde var ju ett sånt försök utan större framgång tydligen) vilket inte funkade eller inte passade helt enkelt, de hade ju en minst 10 årig karriär bakom sig i alla fall...nån som har mer info om detta?

Kanske för att Derek Shulman (en av de tre bröderna i GG) är idag C E O i BMG* ?

Snacka om att "sleeping with the enemy"! 🙂

När de har tillfrågats om reunion för femtitelfte gången, så säger han "sod the old farts, check out the new ones". Se nedan, snott ifrån All Music Guide:

"Derek worked his way to become a vice-president at PolyGram Records, where he signed not only Bon Jovi but also Cinderella, Kingdom Come, Tears for Fears, Men Without Hats, and Dexy's Midnight Runners. Later, as president of ATCO Records, a subsidiary of Warner Communications, he signed AC/DC, Bad Company, Pantera, The Rembrandts, Jive Bunny, and Soho... all of whom went platinum or multi-platinum. Derek also was president and CEO of Roadrunner Records in New York City, which has rock-oriented artists like Slipknot, Type O Negative, Coal Chamber, Fear Factory, and Machinehead"

Det enda exemplet så vitt musikjournalisterna vet, där en musiker har gått från en misslyckad kommersiell karriär till - att vara tvärtom - musikernas fiende nummer ett, blivit skivbolagsdirektör och lyckats ganska så väl.

* Bertelsmann Music Group som idag äger alla skivbolag listade i namedroppingen ovan.

för dom som inte fattar-vad är CEO???

är du hundra på detta...låter jävligt trist i så fall...glöm inte bandets storhet-det är det som räknas i långa loppet eller... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat så har jag aldrig lyckats förstå "storheten" hos detta band. Jag har verkligen försökt genom åren eftersom så många nästan verkar dyrka dem som gudar, men jag finner det lika trevligt som att trycka in en cyl i örat. Ungefär som modern atonal Jazz. Skickligt spelat, men helt ointressant och intetsägande, med andra ord. Som någon annan sade; en massa osammanhängande snuttar som aldrig lyckas passa ihop någonstans... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, jag tycker nog snuttarna passar ihop. Jag är ingen vän av Frank Zappacollage. Men Gentle Giant tycker jag gör bra kompositioner. De använder inte heller sin musikalitet till att briljera i duktighet. Utan för att göra vad som trillar ut ur deras hjärnor. Och sen för att göra en show av det hela. Jag måste tillstå att jag skattar dem högt, Claes. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

för dom som inte fattar-vad är CEO???

Chief Executive Officer, amerikansk form av vår svenska motsvarighet Vice Direktör

dvs. han är VD för BMG i USA

Link to comment
Dela på andra sajter

Snackade med en polare som är begiven på Gentle Giant, han menade att orsaken till bandets splittring var pressen från skivbolaget att de skulle anpassa sitt sound in i 80-talet (sista skivan de gjorde var ju ett sånt försök utan större framgång tydligen) vilket inte funkade eller inte passade helt enkelt, de hade ju en minst 10 årig karriär bakom sig i alla fall...nån som har mer info om detta?

Kanske för att Derek Shulman (en av de tre bröderna i GG) är idag C E O i BMG* ?

Snacka om att "sleeping with the enemy"! 🥰

När de har tillfrågats om reunion för femtitelfte gången, så säger han "sod the old farts, check out the new ones". Se nedan, snott ifrån All Music Guide:

"Derek worked his way to become a vice-president at PolyGram Records, where he signed not only Bon Jovi but also Cinderella, Kingdom Come, Tears for Fears, Men Without Hats, and Dexy's Midnight Runners. Later, as president of ATCO Records, a subsidiary of Warner Communications, he signed AC/DC, Bad Company, Pantera, The Rembrandts, Jive Bunny, and Soho... all of whom went platinum or multi-platinum. Derek also was president and CEO of Roadrunner Records in New York City, which has rock-oriented artists like Slipknot, Type O Negative, Coal Chamber, Fear Factory, and Machinehead"

Det enda exemplet så vitt musikjournalisterna vet, där en musiker har gått från en misslyckad kommersiell karriär till - att vara tvärtom - musikernas fiende nummer ett, blivit skivbolagsdirektör och lyckats ganska så väl.

* Bertelsmann Music Group som idag äger alla skivbolag listade i namedroppingen ovan.

för dom som inte fattar-vad är CEO???

är du hundra på detta...låter jävligt trist i så fall...glöm inte bandets storhet-det är det som räknas i långa loppet eller... 😆

CEO = Chief Executive Officer = VD.

Enligt sonybmg.com är dock denna snubbe nuvarande CEO.

Edit. På nåt sätt är Linus steget före... 😎

Redigerat av milton
Link to comment
Dela på andra sajter

dannepop (oregistrerad)

Fantastiska!

Nu kommer jag att terrorisera min omgivning med GG hela dagen!

Nån som sett deras DVD, hur är kvalitén?

Danne/

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat så har jag aldrig lyckats förstå "storheten" hos detta band. Jag har verkligen försökt genom åren eftersom så många nästan verkar dyrka dem som gudar, men jag finner det lika trevligt som att trycka in en cyl i örat. Ungefär som modern atonal Jazz. Skickligt spelat, men helt ointressant och intetsägande, med andra ord. Som någon annan sade; en massa osammanhängande snuttar som aldrig lyckas passa ihop någonstans... 🥰

Håller med Claes här.

Tycker i allmänhet om musiker-musik men detta föll mig inte på läppen alls faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Chief Executive Officer, amerikansk form av vår svenska motsvarighet Vice Direktör

dvs. han är VD för BMG i USA

Vice direktör???

Du menar väl Verkställande Direktör? 😄

Självklart, jag skyller på sommarhettan och tar på dumstruten. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ingen stor fan av denna genre. Jag är född -60 och blev inte musik intresserad ( lyssna alltså ) förrän 72 - 73 när glitterpopen kom. Därav att jag fortfarande lyssnar till när T.Rex spelas. Jag började inte intressera mej ordentligt för musik förränn 79 - 80 då Ac/Dc gjorde att jag började lira själv.

Denna musik är säkert bra ( jag har helt enkelt inte kompetensen att avgöra det ). Dock känns det förbannat skönt att kunna skriva: DETTA VAR FÖRE MIN TID! :rolleyes:

/ Mikke

edit: bara för att editerandets skull : Edit

Redigerat av MikkeÖland
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...