Jump to content
Annons

Kvartstoner på mjukvarusyntar


Solfeggio

Recommended Posts

Hur kunde jag missa det? Jag borde ha tänkt på det från första början!

Jag har funderat på en mjukvarusynt att kombinera med övrig mjukvara. Som det verkar så dominerar NI Kontakt 2.1 marknaden med sitt stora ljudbibliotek och ljudtillverkare. I min musiktillverkning är jag beroende avv att få in kvartstoner, som finns i många skalor jag är förtjust i. Nuförtiden klarar de flesta syntar och keyboards med minsta möjliga självrespekt denna gräns. Jag har inte kunnat hitta något om någon mjukvarusynt. Jag antar att de flesta fall är det även beroende av själva ljudkällan och inte bara synten, men hur är det med det? Klarar Kontakt 2 tonmodulation så en viss ton kan göras om till kvartston? Finns det bättre alternativ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
som naiv syntnisse så undrar jag vad en kvartston är...

(hoppas att jag är den som vågar fråga, inte den som är så korkad att han frågade..)

Från en vit till en svart tangent, har du en halvtons skillnad. En kvartston är alltså en ton som ligger mellan den svarta och den vita.

Vanligt i olika utrikiska skalor - och orsaken till att många västerlänningar uppfattar bl a en del indisk och arabisk musik som "falsk"...

Link to comment
Dela på andra sajter

som naiv syntnisse så undrar jag vad en kvartston är...

(hoppas att jag är den som vågar fråga, inte den som är så korkad att han frågade..)

Från en vit till en svart tangent, har du en halvtons skillnad. En kvartston är alltså en ton som ligger mellan den svarta och den vita.

Vanligt i olika utrikiska skalor - och orsaken till att många västerlänningar uppfattar bl a en del indisk och arabisk musik som "falsk"...

Jag tror tom att man indelar/noterar mindre värden i en del arabisk musik?

-Inte helt säker men kolla den här tråden från Kvraudio om du vill läsamerom Kontakts möjligheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kvartstoner är också förekommande i äldre svensk folkmusik... Främst då i "vallåtsmusik" alltså i tex "kulning" som är ett sätt att använda rösten, eller på kohorn.. Finns även en hel del gammal, fiolmusik som använder sig av kvartstoner.

Det finns musik som är nedtecknad, där det står att "tonarten är vacklande", notskrivaren kunde alltså inte avgöra riktigt om det var dur eller moll, då tersen låg som en kvartston.. Det blir f.ö. en häftig effekt i musiken. 😄 men då får man lira terslösa ackord till, annar blir det väldigt "spännnande"

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Hwagang: jag kommer tyvrärr inte in som obehörig

Jag vet inte om jag blev speciellt klokare. Pitchhjulet vill jag inte använda för det är opraktiskt, svårt och funkar inte i längden. Det borde gå att ändra tonens frekvens utan större problem.

Kvartstoner har fått sin förklaring i texten. Det som är viktigt att tillägga är att det finns inte EN kvartston, det finns kvartstoner inom samma område! Turkisk kvartston är inte på samma nivå som t ex traditionell egyptisk. Persiska och kurdiska skiljer åt. Det finns ett flertal olika typer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan konvertera om vissa filer och göra dem till .gig och i Gigastudio kan du välja själv vilka skalor som skall spelas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för de nya svaren.

Jag är rätt förvånad att mjukvarusyntar är så pass begränsade ur den aspekten, när hårdvarusyntar satsar hur mycket som helst på det. Än har jag inte funnit någon som är flecibel som en enkel synt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Smonk: det där ser mycket lovande ut! Alla skalor jag använder finns redan med där! Tackar så mycket!

Florian: jovisst, sådana kontakter har jag redan. Dock är det en annan sak i initialskedet när jag sitter och filar på hur jag vill att den ska se ut. Sen om/när den "riktiga" inspelningen kommer så reduceras mängden mjukvaruinstrument markant till fördel för hårdvaruvarianter 😄. T ex spelar vi aldrig in instrument på mjukvara när vi har riktiga spelare att tillgå. Det är oftast någon annan som betalar och accepterar att det är för produktionens bästa 😎 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...