Jump to content
Annons

Guide till Fasttracker 2?


Anarchos

Recommended Posts

Tja! Har fÄtt tips av skitmÄnga som gör musik att Fasttracker 2 Àr vÀldigt bra att börja med & framförallt ett lÀtt program. Jag laddade ner det för ett tags sen (det Àr ett gratis program sÄ klaga inte!) men förstÄr istortsett noll! sÄ jag undrar om nÄn hÀr pÄ forumet vet nÄt om Fasttracker 2 eller om nÄn guide som rullar nÄnstans pÄ nÀtet? Vore tacksam för svar.

Redigerat av Anarchos
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Tja! Har fÄtt tips av skitmÄnga som gör musik att Fasttracker 2 Àr vÀldigt bra att börja med & framförallt ett lÀtt program. Jag laddade ner det för ett tags sen (det Àr ett gratis program sÄ klaga inte!) men förstÄr istortsett noll! sÄ jag undrar om nÄn hÀr pÄ forumet vet nÄt om Fasttracker 2 eller om nÄn guide som rullar nÄnstans pÄ nÀtet? Vore tacksam för svar.

Va?! SnĂ€lla! 😉

De personer som sÀger det ...

1) ... Vet antingen vÀldigt lite sjÀlv/Àr ouppdaterade som satan

2) ... Försöker fÄ dig pÄ villovÀgar!

3) ... SkÀmtade med dig helt enkelt.

😉

FastTracker II Àr visserligen ett fint program men vÀldigt förÄldrat. Nuförtiden anvÀnder man helre Renoise, som i jÀmförelse motsvarar kanske FastTracker IV. Och ja, det Àr ocksÄ gratis (DEMO versionen Àr fullstÀndigt fungerande.) SÄvida du inte vill göra lÄtarna till .WAV format - dÄ fÄr du betala ynka 500 kr, som Àr vÀrt varenda litet öre kan jag garantera - om du tycker detta sÀttet att skapa musik passar dig. Och hur anvÀnder man Renoise? De har en mycket fin guide med bl a rörliga bilder hÀr. Om detta inte skulle hjÀlpa sÄ finns det ett forum pÄ hemsidan med mÄnga aktiva anvÀndare som mer Àn gÀrna hjÀlper till. Renoise Àr t o m enklare Àn FTII trots att det Àr mer kraftfullt.

De som börjar med andra musikprogram, t ex, Cubase... AnvÀnder man en 10 Är gammal version eller den nyaste?

Du fÄr tro pÄ mig, jag anvÀnde FTII mellan 96-03 och bytte dÄ till Renoise.

Nu Ă€r jag nyfiken pĂ„ vilka personer du har pratat med... Du fĂ„r visserligen göra som du vill, men jag tycker det verkar VÄLDIGT underligt att börja med ett sĂ„dant förĂ„ldrat program.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tja! Har fÄtt tips av skitmÄnga som gör musik att Fasttracker 2 Àr vÀldigt bra att börja med & framförallt ett lÀtt program. Jag laddade ner det för ett tags sen (det Àr ett gratis program sÄ klaga inte!) men förstÄr istortsett noll! sÄ jag undrar om nÄn hÀr pÄ forumet vet nÄt om Fasttracker 2 eller om nÄn guide som rullar nÄnstans pÄ nÀtet? Vore tacksam för svar.

Va?! SnĂ€lla! 😉

De personer som sÀger det ...

1) ... Vet antingen vÀldigt lite sjÀlv/Àr ouppdaterade som satan

2) ... Försöker fÄ dig pÄ villovÀgar!

3) ... SkÀmtade med dig helt enkelt.

😉

FastTracker II Àr visserligen ett fint program men vÀldigt förÄldrat. Nuförtiden anvÀnder man helre Renoise, som i jÀmförelse motsvarar kanske FastTracker IV. Och ja, det Àr ocksÄ gratis (DEMO versionen Àr fullstÀndigt fungerande.) SÄvida du inte vill göra lÄtarna till .WAV format - dÄ fÄr du betala ynka 500 kr, som Àr vÀrt varenda litet öre kan jag garantera - om du tycker detta sÀttet att skapa musik passar dig. Och hur anvÀnder man Renoise? De har en mycket fin guide med bl a rörliga bilder hÀr. Om detta inte skulle hjÀlpa sÄ finns det ett forum pÄ hemsidan med mÄnga aktiva anvÀndare som mer Àn gÀrna hjÀlper till. Renoise Àr t o m enklare Àn FTII trots att det Àr mer kraftfullt.

De som börjar med andra musikprogram, t ex, Cubase... AnvÀnder man en 10 Är gammal version eller den nyaste?

Du fÄr tro pÄ mig, jag anvÀnde FTII mellan 96-03 och bytte dÄ till Renoise.

Nu Ă€r jag nyfiken pĂ„ vilka personer du har pratat med... Du fĂ„r visserligen göra som du vill, men jag tycker det verkar VÄLDIGT underligt att börja med ett sĂ„dant förĂ„ldrat program.

Jo den enda person som jag kan komma pĂ„ just nu Ă€r ju Max Levin & han verkar ju inte vara sĂ€rskilt ouppdaterad 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jag förstÄr fortfarande ingenting av det, Àr nog för att jag Àr van vid eJay SE. men kan inte nÄn av er ladda ner v.08 Ä göra en slinga eller nÄt Ä sen berÀtta stegvis för mig hur ni gjorde?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tja! Har fÄtt tips av skitmÄnga som gör musik att Fasttracker 2 Àr vÀldigt bra att börja med & framförallt ett lÀtt program. Jag laddade ner det för ett tags sen (det Àr ett gratis program sÄ klaga inte!) men förstÄr istortsett noll! sÄ jag undrar om nÄn hÀr pÄ forumet vet nÄt om Fasttracker 2 eller om nÄn guide som rullar nÄnstans pÄ nÀtet? Vore tacksam för svar.

Va?! SnĂ€lla! 😉

De personer som sÀger det ...

1) ... Vet antingen vÀldigt lite sjÀlv/Àr ouppdaterade som satan

2) ... Försöker fÄ dig pÄ villovÀgar!

3) ... SkÀmtade med dig helt enkelt.

🙂

FastTracker II Àr visserligen ett fint program men vÀldigt förÄldrat. Nuförtiden anvÀnder man helre Renoise, som i jÀmförelse motsvarar kanske FastTracker IV. Och ja, det Àr ocksÄ gratis (DEMO versionen Àr fullstÀndigt fungerande.) SÄvida du inte vill göra lÄtarna till .WAV format - dÄ fÄr du betala ynka 500 kr, som Àr vÀrt varenda litet öre kan jag garantera - om du tycker detta sÀttet att skapa musik passar dig. Och hur anvÀnder man Renoise? De har en mycket fin guide med bl a rörliga bilder hÀr. Om detta inte skulle hjÀlpa sÄ finns det ett forum pÄ hemsidan med mÄnga aktiva anvÀndare som mer Àn gÀrna hjÀlper till. Renoise Àr t o m enklare Àn FTII trots att det Àr mer kraftfullt.

De som börjar med andra musikprogram, t ex, Cubase... AnvÀnder man en 10 Är gammal version eller den nyaste?

Du fÄr tro pÄ mig, jag anvÀnde FTII mellan 96-03 och bytte dÄ till Renoise.

Nu Ă€r jag nyfiken pĂ„ vilka personer du har pratat med... Du fĂ„r visserligen göra som du vill, men jag tycker det verkar VÄLDIGT underligt att börja med ett sĂ„dant förĂ„ldrat program.

Jo den enda person som jag kan komma pĂ„ just nu Ă€r ju Max Levin & han verkar ju inte vara sĂ€rskilt ouppdaterad 😉

FörstÄr ingenting av Max Levins sida, förstÄr inte va de har med saken att göra heller... Men ouppdaterad Àr han i sÄ fall...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jag förstÄr fortfarande ingenting av det, Àr nog för att jag Àr van vid eJay SE. men kan inte nÄn av er ladda ner v.08 Ä göra en slinga eller nÄt Ä sen berÀtta stegvis för mig hur ni gjorde?

Kan du öht anvÀnda FTII ? Det fungerar inte pÄ Win XP ens...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Haha 😉 .

Fasttracker, de ju fina grejer det! 😉

okej, kanske inte man lyckas göra en lÄt som lÄter "realistisk" menmen.

Men vem tycker inte t.ex gamla sega-8bit melodierna lĂ„ter skönt dĂ„? 🙂

Förresten, ladda ner skaletracker istÀllet! precis samma princip och funkar bÀttre d.v.s mer kompitabelt och finns lite fler funktioner.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jag förstÄr fortfarande ingenting av det, Àr nog för att jag Àr van vid eJay SE. men kan inte nÄn av er ladda ner v.08 Ä göra en slinga eller nÄt Ä sen berÀtta stegvis för mig hur ni gjorde?

Kan du öht anvÀnda FTII ? Det fungerar inte pÄ Win XP ens...

Jo det funkar. Lyckades spela upp nÄn lÄt frÄn CD nyss.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tja! Har fÄtt tips av skitmÄnga som gör musik att Fasttracker 2 Àr vÀldigt bra att börja med & framförallt ett lÀtt program. Jag laddade ner det för ett tags sen (det Àr ett gratis program sÄ klaga inte!) men förstÄr istortsett noll! sÄ jag undrar om nÄn hÀr pÄ forumet vet nÄt om Fasttracker 2 eller om nÄn guide som rullar nÄnstans pÄ nÀtet? Vore tacksam för svar.

Va?! SnĂ€lla! 😉

De personer som sÀger det ...

1) ... Vet antingen vÀldigt lite sjÀlv/Àr ouppdaterade som satan

2) ... Försöker fÄ dig pÄ villovÀgar!

3) ... SkÀmtade med dig helt enkelt.

🙂

FastTracker II Àr visserligen ett fint program men vÀldigt förÄldrat. Nuförtiden anvÀnder man helre Renoise, som i jÀmförelse motsvarar kanske FastTracker IV. Och ja, det Àr ocksÄ gratis (DEMO versionen Àr fullstÀndigt fungerande.) SÄvida du inte vill göra lÄtarna till .WAV format - dÄ fÄr du betala ynka 500 kr, som Àr vÀrt varenda litet öre kan jag garantera - om du tycker detta sÀttet att skapa musik passar dig. Och hur anvÀnder man Renoise? De har en mycket fin guide med bl a rörliga bilder hÀr. Om detta inte skulle hjÀlpa sÄ finns det ett forum pÄ hemsidan med mÄnga aktiva anvÀndare som mer Àn gÀrna hjÀlper till. Renoise Àr t o m enklare Àn FTII trots att det Àr mer kraftfullt.

De som börjar med andra musikprogram, t ex, Cubase... AnvÀnder man en 10 Är gammal version eller den nyaste?

Du fÄr tro pÄ mig, jag anvÀnde FTII mellan 96-03 och bytte dÄ till Renoise.

Nu Ă€r jag nyfiken pĂ„ vilka personer du har pratat med... Du fĂ„r visserligen göra som du vill, men jag tycker det verkar VÄLDIGT underligt att börja med ett sĂ„dant förĂ„ldrat program.

Jo den enda person som jag kan komma pĂ„ just nu Ă€r ju Max Levin & han verkar ju inte vara sĂ€rskilt ouppdaterad 😉

FörstÄr ingenting av Max Levins sida, förstÄr inte va de har med saken att göra heller... Men ouppdaterad Àr han i sÄ fall...

Max Levin Ă€r en c64 remixare Ă„ har gjort mĂ„nga bra remixer Ă„ eget faktist! 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jag förstÄr fortfarande ingenting av det, Àr nog för att jag Àr van vid eJay SE. men kan inte nÄn av er ladda ner v.08 Ä göra en slinga eller nÄt Ä sen berÀtta stegvis för mig hur ni gjorde?

Kan du öht anvÀnda FTII ? Det fungerar inte pÄ Win XP ens...

Jo det funkar. Lyckades spela upp nÄn lÄt frÄn CD nyss.

Jag Àr ÀndÄ vÀldigt nyfiken över hur du lyckats med det? FTII kan va bra om man ska spela upp gamla lÄtar som Àr gjort i det programet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Skale Tracker (du anvÀnder vÀl version 0.76w?) borde vara rÀtt enkelt att ladda in wav-filer i. Tryck pÄ disk options-knappen du först ser nÀr du kommit in i programmet. Klicka sedan i sample i fÀltet items to load. Sen blÀddrar du bara dig fram till vart samplingen ligger (samplingen ifrÄga ska helst vara en WAV pÄ 8 eller 16 bitar i mono eller stereo.

Du vÀljer vilket nummer samplingen laddas in som genom att klicka i rutan lÀngst upp till höger, dÀr det stÄr 01, 02, 03, osv.

I FastTracker 2 Àr det ungefÀr samma sak, förutom att du kan behöva trycka pÄ 16 bit-punkten i samplingseditorn, och sÀga "nej" nÀr programmet frÄgar om du vill konvertera.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Skale Tracker (du anvÀnder vÀl version 0.76w?) borde vara rÀtt enkelt att ladda in wav-filer i. Tryck pÄ disk options-knappen du först ser nÀr du kommit in i programmet. Klicka sedan i sample i fÀltet items to load. Sen blÀddrar du bara dig fram till vart samplingen ligger (samplingen ifrÄga ska helst vara en WAV pÄ 8 eller 16 bitar i mono eller stereo.

Du vÀljer vilket nummer samplingen laddas in som genom att klicka i rutan lÀngst upp till höger, dÀr det stÄr 01, 02, 03, osv.

I FastTracker 2 Àr det ungefÀr samma sak, förutom att du kan behöva trycka pÄ 16 bit-punkten i samplingseditorn, och sÀga "nej" nÀr programmet frÄgar om du vill konvertera.

Ok, ska testa men nej jag anvĂ€nder v.081 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

Äh skit! Det funka ju inte heller 😆 Men kunde ju inte ens blĂ€ddra man fick ju skriva i filnamnet Ă„ det gĂ„r ju inte att ladda upp!

EDIT: Eller jo nu gick det! Fast det gĂ„r ju inte Ă„ spela upp 😆

Redigerat av Anarchos
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Funkar inte spela upp? Hmm.. testat att trycka pÄ tangentbordet lite? Alternativt gÄ in i samplingseditorn och markera en del av samplingen och tryck pÄ play sel.

Ladda ner lite moduler i .xm-format och testa dig fram lite. Trackers Àr program som man kan lÀra sig gradvis men ÀndÄ kan göra lite av utan att behöva kunna precis allt.

Anledningen till att 0.76w Àr den bÀsta versionen Àr att det kom till ett par extra buggar som kraschar programmet i nyare versioner, som aldrig blev fixade. 0.76w Àr vad jag vet den stabilaste versionen. Nyare Àr inte alltid bÀttre.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Funkar inte spela upp? Hmm.. testat att trycka pÄ tangentbordet lite? Alternativt gÄ in i samplingseditorn och markera en del av samplingen och tryck pÄ play sel.

Ladda ner lite moduler i .xm-format och testa dig fram lite. Trackers Àr program som man kan lÀra sig gradvis men ÀndÄ kan göra lite av utan att behöva kunna precis allt.

Anledningen till att 0.76w Àr den bÀsta versionen Àr att det kom till ett par extra buggar som kraschar programmet i nyare versioner, som aldrig blev fixade. 0.76w Àr vad jag vet den stabilaste versionen. Nyare Àr inte alltid bÀttre.

Play sel. Ă€r ju lĂ„st 😏

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

coolt!

Det var MÅÅÅNGA Ă„r sen jag anvĂ€nde det . Men jag tror jag kan hela programmet fortfarande i huvet.

Grundkommandon för 'effekter'

F01 - F99 - Fart

G00 - G99 Volym pÄ hela projektet

P1 - P-20 eller nÄt .. det va vÀl STEREO effekt? L/R högtalare?!?

LÀngst ut efter varje not kan du skriva in siffor för volymen oxo har jag för mig

ifall du inte vill ha full velocity pÄ varje ljud

100 - 199 - Pitcha ljudet uppÄt

200 - 299 - Pitcha ljudet nedÄt

300 - 399 - Ljuden gÄr ihop, alltsÄ ljuden startar inte frÄn början av samplingen

400 - kommer inte ihÄg

500 - 599 - Har för mig att detta kommando klippte ljudet sÄ det blev kortare typ

600 - Kommer inte ihÄg

700 - Kommer inte ihÄg

800 - Kommer inte ihÄg

900 - Ifall du ville börja ett lÄng sampling i mitten, sÄ kunde man typ skriva 930 för att börja 30ms efter starten av samplingen eller nÄt liknande =)

Sen finns ju alla kommandon för chipmoduler, men det Ă€r ju ingen generellt utan dĂ€r fĂ„r man testa sig fram... gör ett loopat ljud och skriv in "37" tex efter tonen, sĂ„ blir det 'chipljud' av det đŸ„°

Jagh trr jag kommer ihÄg lite iaf!

http://www.perrra.nu/modules

Jag la upp nĂ„gra fĂ„ skitgamla moduler jag gjort i fasstracker.. dĂ€r kanske du kan hitta lite tips om effekter osv i lĂ„tarna... du fĂ„r gĂ€rna sno hyur mkt du vill frĂ„n lĂ„tarna, ljud, sĂ„nger allt 😏

/Perrra

Redigerat av trancer
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jo tack för de senaste svaren. Men min frÄga handlade just nu om Skaletracker. Men om jag inte fÄr igÄng det Àr ju dessa svar till FTII vÀldigt anvÀndbara dÄ jag troligtvis byter.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

De kritiska kommentarer du fÄtt angÄnende programval tycker jag att du ska ta med en nypa salt: Om det Àr bra för dig, dÄ Àr det bra.

Trackerprogram och speciellt fasttracker med sin enkelhet Àr ett utmÀrkt redskap för att fÄ ner idéer och fÄ kreativiteten att blomstra. Kanske passar det dig.

Jag vill dock istÀllet för Skale Tracker rekommendera Milky Tracker:

http://www.milkytracker.net.

Renoise i all Àra men jag tror det Àr rÀtt sÄ plottrigt att komma igÄng med om man Àr ovan vid trackerprogram.

LÀttaste sÀttet att komma igÄng Àr att ladda hem moduler och se hur andra gjort.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...